2008-11-17, 23:17
Medlem
Apspektakels avatar
Se där, vi går visst en gemensam kurs tillsammans
Fikade mig också igenom gymnasiet men fick i våras en känsla av att jag verkligen borde ordna upp mina studier så att jag kan utbilda något.
Tog engelska b på distans bara för att jag har så jävla enkelt för det och tyckte att det skulle vara enkla poäng ^^
Citera
2008-11-17, 23:37
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Se där, vi går visst en gemensam kurs tillsammans
Fikade mig också igenom gymnasiet men fick i våras en känsla av att jag verkligen borde ordna upp mina studier så att jag kan utbilda något.
Tog engelska b på distans bara för att jag har så jävla enkelt för det och tyckte att det skulle vara enkla poäng ^^
jaså vilken kurs går du nu då? Eller du går fortfarande Eng B? Är det den enda kursen du ska läsa in eller?
Citera
2008-11-17, 23:49
Medlem
Apspektakels avatar
Jo jag går fortf eng B.
Blir religion A för min del med nästa termin, blev jävligt förvånad när jag insåg att det tydligen var obligatoriskt. Än mer när jag kunde ha gett mig fan på att jag hade det avklarat från gymnasiet. Men så var det visst inte!
Det är framförallt matten som jag jobbar på, allt annat är mest för att det är småskoj / enkla poäng, gör klart b den här terminen sen så är det c nästa termin!
Att plugga på distans passar som handen i handsken för min del.
Man sitter sitta och räcka upp handen och andra fjanterier som av någon anledning anses som en grund för ens betyg.

Ska även tenta en del enklare saker nästa termin.
Citera
2008-11-18, 00:02
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Jo jag går fortf eng B.
Blir religion A för min del med nästa termin, blev jävligt förvånad när jag insåg att det tydligen var obligatoriskt. Än mer när jag kunde ha gett mig fan på att jag hade det avklarat från gymnasiet. Men så var det visst inte!
Det är framförallt matten som jag jobbar på, allt annat är mest för att det är småskoj / enkla poäng, gör klart b den här terminen sen så är det c nästa termin!
Att plugga på distans passar som handen i handsken för min del.
Man sitter sitta och räcka upp handen och andra fjanterier som av någon anledning anses som en grund för ens betyg.

Ska även tenta en del enklare saker nästa termin.
Jag ser verkligen inte fram emot religon A. Hoppas det är enkel skitkurs som går snabbt att klara av. Den är bara på 50p som tur är. Matte A har jag större problem med. Jag är verkligen hel-usel på matte.
Citera
2008-11-18, 00:29
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jag ser verkligen inte fram emot religon A. Hoppas det är enkel skitkurs som går snabbt att klara av. Den är bara på 50p som tur är. Matte A har jag större problem med. Jag är verkligen hel-usel på matte.

Haha samma här.
Dock så är jag helt övertygad om att det inte kommer vara speciellt svårt.
Det jag är förvånad över är varför det är en separat kurs, det kunde gott varit inbakat i historia, samhälle eller möjligen svenska (sagostund).
Matten har jag inga direkta problem med, det handlar bara om att plugga i stort sett, groteskt tråkigt stundvis dock.

Men jag tycker att det känns jävligt skönt att plugga upp betygen lite.
Är fortfarande inte i närheten av säker på vad jag ska plugga sedan men jag har iaf möjligheten att studera vidare.
Citera
2008-11-18, 00:42
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Haha samma här.
Dock så är jag helt övertygad om att det inte kommer vara speciellt svårt.
Det jag är förvånad över är varför det är en separat kurs, det kunde gott varit inbakat i historia, samhälle eller möjligen svenska (sagostund).
Matten har jag inga direkta problem med, det handlar bara om att plugga i stort sett, groteskt tråkigt stundvis dock.

Men jag tycker att det känns jävligt skönt att plugga upp betygen lite.
Är fortfarande inte i närheten av säker på vad jag ska plugga sedan men jag har iaf möjligheten att studera vidare.

Hur många poäng hade du i bagaget när du valde att börja studera in ämnen? Och vad är syftet med att studera in? Enbart att få slutbetyg eller för vidare studier? Vad ska du fylla ut resten med?

Jag hade enbart 150p. Jag ska studera för att få slutbetyg och jag tänker fylla ut resten med datorkurser på distans om det går.
Citera
2008-11-18, 09:08
Medlem
miklons avatar
Jag har läst på NTI-skolan på distans, då läste jag via Komvux i min hemkommun. Poängen är ju att någon måste betala för utbildningen, NTI är ju ett företag som lever på att sälja utbildningar. Normalt sett så är det hemkommunen som betalar för utbildningen, kolla med Komvux i din kommun om det finns någon möjlighet för dig att söka till NTI.
Citera
2008-11-18, 16:00
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har läst på NTI-skolan på distans, då läste jag via Komvux i min hemkommun. Poängen är ju att någon måste betala för utbildningen, NTI är ju ett företag som lever på att sälja utbildningar. Normalt sett så är det hemkommunen som betalar för utbildningen, kolla med Komvux i din kommun om det finns någon möjlighet för dig att söka till NTI.
jaha så om malmökommun inte vill betala för it-utbildning på ntiskolan i lund, så finns det ingen chans för mig att gå nån distans it-utbildning?
Citera
2008-11-19, 01:14
Medlem
BesserWissers avatar
Nå?
Citera
2008-11-19, 03:51
Medlem
dethalvabarnets avatar
Sen efter du fixat gymnasiet(gick själv på cvux för att jag hoppade av gymnasiet och saknade runt 1400 poäng) och läser på högskola/uni.

Skit i poäng och tentorna om du inte vill ha en titel t.ex.(civil-,högskoleingenjör etcetera) utan satsa bara på att lära dig något som du vet behövs på arbetsmarknaden...

Känns nu som att jag själv nu gjort misstaget att bara satsa på att klara av allting istället för att verkligen satsa på de projektarbetskurser som ges för att kunna visa upp dem som meriter när man väl söker jobb, tror det spelar mer roll när man som "äldre"(25+) söker jobb som student.
Citera
2008-11-19, 08:23
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
jaha så om malmökommun inte vill betala för it-utbildning på ntiskolan i lund, så finns det ingen chans för mig att gå nån distans it-utbildning?

Jag vet inte säkert, du får fråga Komvux hur reglerna ser ut.
Citera
2008-11-19, 10:25
Bannlyst
Det är inte lönt för någon att läsa på komvux nu eftersom reglerna 2010 kommer krossa allt hopp om att komma in på en högskoleutbildning!

Ni som har börjat eller ska börja och inte kommer bli klara för att söka nästa år bör sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in