Citat:
Ursprungligen postat av
mushymushy
Nisse kommer få det oerhört svårt, så mycket kan vi konstatera. Så svårt att Nisse kanske borde fundera lite till över sitt val.
Du kommer alltså behöva söka Komvux och gymnasial vuxenutbildning och få i princip högsta möjliga betyg i samtliga ämnen, hur höga dessa rankas som vet jag däremot inte. Där emellan kommer du behöva göra HP och få uppemot 2.0. Och då är du inte ens garanterad en plats även om du inte befann dig i komvuxgruppen vid ansökningen - vilket du alltså gör. Bekymra dig över det först innan du funderar över rena hypotetiska resonemang gällande CSN och läkarutbildningen, det är mördande konkurrens från människor med betydligt bättre förutsättningar.
Kan helt ärligt inte tänka mig ett tuffare och svårare scenario om jag ska vara ärlig. Du kanske borde ha både ett och två backup-val?
Detta gällde inte enbart läkarutbildningen, utan det var exempel av utbildningar som sträcker sig under längre perioder (master inräknat).
Visst får Nisse det tufft, helt klart, men vid tillfällen kan alternativen vara få.
Citat:
Ursprungligen postat av
Soulsurfer
CSN för högskolestudier tas inte ur samma pool CSN som för gymnasiestudier. Man kan få CSN för sex års eftergymnasiala studier, samt 3 år gymnasialt (har jag för mig). De är separerade från varandra. Omöjligt för övrigt att säga något utan mer information. Nej, bara för att man har läst in all behörighet på komvux har man inte sämre chanser att antas till högskolestudier, det gäller bara vid komplettering av ämnen, eller om man inte läser in majoriteten av kurserna på komvux. Annars finns ju alltid högskoleprovet.
Citat:
Ursprungligen postat av
alivedude
Om inte jag är helt ute och cyklar så har man rätt till studiemedel i 120 veckor för komvux eller liknande plus 240 veckor för studier på högre nivå (t ex högskola).
Alltså bör den ekonomiska biten inte vara något problem.
Och varför skulle komvux leda till sämre förutsättningar vid antagning? Gör högskoleprovet och se glad ut bara.
Det kan mycket väl vara så att det är två separata "pooler", verkade så vid en snabb titt på CSN's hemsida. Frågan är om de tidigare åren i gymnasiet räknas in, Nisse kan ju ha studerat utan att fått betyg.
Jag är ganska säker på att betyg från Komvux räknas in i en separat antagning, med färre platser, jämfört med gymnasial examen. Skall leta efter belägg för detta under morgondagen. *EDIT* Syftar då alltså på tre olika antagningsgrupper: gymnasial examen, betyg från Komvux, samt HP.
Mötte för övrigt en representant från Komvux, som helt saknade kunskap om det mesta, speciellt frågor berörande studiemedel. Det är främst därför jag vänder mig till detta forum.