2013-05-13, 16:41
Medlem
Troligtvis ja, då de faktiskt håller en kurs och man inte nödvändigtvis kan kräva en distanskurs.
Men fan om du ändå inte vill ha undervisning så kan du plugga själv och sen göra en prövning.
Citera
2013-05-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik1987
Troligtvis ja, då de faktiskt håller en kurs och man inte nödvändigtvis kan kräva en distanskurs.
Men fan om du ändå inte vill ha undervisning så kan du plugga själv och sen göra en prövning.

De kostar ju 500 spänn. Då kan jag lika bra vänta på kursen och räkna matte 4 och matte 5 fram till våren ju.
Citera
2013-05-13, 17:04
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
De kostar ju 500 spänn. Då kan jag lika bra vänta på kursen och räkna matte 4 och matte 5 fram till våren ju.
En prövning bör bara kosta om man redan har betyg i ämnet. Om du aldrig har läst ämnet, har streck eller IG så är prövningar gratis så vitt jag vet. Och ja, de kan neka dig kursen. Det beror på deras ekonomi. Jag fick inte ens göra gymnasiearbetet som till och med är obligatoriskt numera (vet att det låter galet, men så var det). Ingen ville hjälpa mig, SYV stod som ett frågetecken då jag är den första och enda som har frågat om det hittills. Jag har frågat flera gånger nu under under loppet av två terminer och nu får jag inte ens svar av SYV längre (inte fått det på en månad i alla fall). Har bestämt mig för att vänta någon termin och ta kontakt igen, men det är rätt löjligt att jag inte kan få något riktigt svar.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-05-13 kl. 17:09.
Citera
2013-05-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
En prövning bör bara kosta om man redan har betyg i ämnet. Om du aldrig har läst ämnet, har streck eller IG så är prövningar gratis så vitt jag vet. Och ja, de kan neka dig kursen. Det beror på deras ekonomi. Jag fick inte ens göra gymnasiearbetet som till och med är obligatoriskt numera (vet att det låter galet, men så var det). Ingen ville hjälpa mig, SYV stod som ett frågetecken då jag är den första och enda som har frågat om det hittills. Jag har frågat flera gånger nu under under loppet av två terminer och nu får jag inte ens svar av SYV längre (inte fått det på en månad i alla fall). Har bestämt mig för att vänta någon termin och ta kontakt igen, men det är rätt löjligt att jag inte kan få något riktigt svar.

Men man för väl inte studiemedel under tiden som man pluggar till prövning, dvs höst- och vårtermin som under vanlig skolgång?
Citera
2013-05-13, 17:52
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Men man för väl inte studiemedel under tiden som man pluggar till prövning, dvs höst- och vårtermin som under vanlig skolgång?
Nej det räknas inte vad jag vet, det räknas inte som du läser några poäng. Det är nog haken.
Citera
2013-05-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Nej det räknas inte vad jag vet, det räknas inte som du läser några poäng. Det är nog haken.

ok, rätt så dåligt då. Tror inte de är många som klarar sig utan studiebidrag.
Citera
2013-05-20, 15:02
Medlem
Läsa på Komvux från Norge?

Kommer att flytta till Norge väldigt snart och undrar om man på något sätt kan plugga på Komvux i Sverige från Norge. Typ på distans eller liknande? Är det någon som vet om möjligheten finns eller hur det står till?

Väldigt tacksam för svar.
Citera
2013-05-20, 15:40
Medlem
lighten-ups avatar
Det finns komvuxkurser (eller snarare gymnasiekurser) på distans, t.ex. via Hermods eller NTI. Det kanske skulle gå att läsa via dem på något sätt.

Annars kan du kanske göra prövningar där du kommer överens med läraren att göra uppgifter/prövningen på distans (det kan gå, who knows - fast det beror på läraren).
Citera
2013-05-20, 16:15
Bannlyst
nja.. att plugga distans innebär inte att man aldrig är i klassrummet.
Citera
2013-05-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdiarre
nja.. att plugga distans innebär inte att man aldrig är i klassrummet.

Jag lär ju ha möjligheten o närvara 1-2 gånger i månaden kanske? Går det? Det heter ju trots allt på distans...
Citera
2013-05-20, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kumbara
Jag lär ju ha möjligheten o närvara 1-2 gånger i månaden kanske? Går det? Det heter ju trots allt på distans...

du deltar vid varje prov iaf vet jag.

"flumskolan" försvann när Björklund blev skolminister
Citera
2013-05-20, 18:27
Medlem
Du kan plugga ifrån östturkestan du känner för det, bara det är distans du kör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in