2013-07-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleeper80
Hej!

Är helt novis på det här så hoppas ni kan hjälpa mig.

Säg att jag har 17,00 i snitt men behöver 18,00 i snitt för att komma in på det jag vill.

Kan jag då göra en prövning på komvux på två kurser jag inte läste på gymnasiet, men som ger meritpoäng till just det programmet jag söker?

Klarar jag de kurserna så bör jag kunna tillgodoräkna mig 1,00 till eller hur fungerar det? Då skulle jag vara uppe i 18 som tanken var.

Jag har skickat frågan till Komvux men inte fått något svar än.

Tack!

Jag har precis läst på komvux i ett år och VUX12, som "nya" komvux heter, ger inte områdesmeriter. Du kan alltså inte läsa ex psykologi och få 0, 25 meritpoäng för det.
De enda meritgivande kurserna är matematik steg 2-5 (om de inte är behörighetsgivande till utb du ska söka), engelska steg 6-7 (samma där) och moderna språk steg 2-3. För vardera av dessa kurser får du 0.5 meritpoäng, och max 2.5.

Du kan ju tenta upp ämnen du har ex G i till ett A istället.
Citera
2013-07-16, 18:27
Medlem
Ivanmatic Tror det är runt 20 p i veckan man läser på komvux, så runt 45 veckor blir det väl

T51-B Kolla först med komvux i din kommun ifall du skulle kunna läsa på distans genom dem, dvs de står för kostnaderna... och eftersom du inte har ett fullständigt betyg så kommer du prioriteras så chansen är väl rätt liten att de inte skulle hjälpa dig
Citera
2013-07-16, 19:47
Medlem
Galenpanna90

Tack, så det vill säga att jag hinner klart på ett år. Hur ska jag gå tillväga nu ska jag kolla med min närmaste komvux här vart jag bor eller? :)
Citera
2013-07-16, 21:04
Medlem
Ivanmatic Jo det hade väl varit det bästa, nu tror jag dock att det är för sent att ansöka om att börja i "vanliga" lektioner, vet inte hur det är i andra kommuner men hos dem som ligger i mina trakter var ansökan för ngn månad sen Men tror att du skulle kunna studera distans tills nästa läsår börjar, dock ngt du för ta med studievägledaren! Lycka till!
Citera
2013-07-25, 01:02
Medlem
Får man fråga vem som betalar kalaset när ni pluggar komvux, socialen eller försäkringskassan?
Citera
2013-07-25, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
Får man fråga vem som betalar kalaset när ni pluggar komvux, socialen eller försäkringskassan?
Att gå på komvux kostar väl inget? Jag läser via distans lite kurser jag tycker verkar intressant för att jag fick 700p Ig i gymnasiet, jag betalar i alla fall ingenting.
Citera
2013-07-25, 07:20
Medlem
Citat:

Vad jag vet så är det CSN som gäller. Det är inte tillåtet att plugga på Komvux om man har socialbidrag/sjukbidrag.
Citera
2013-07-25, 11:05
Medlem
Citat:
Verkar som folk har svårt att förstå din fråga. Hur som helst, svaret är kommunen.
Citera
2013-07-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joms
Verkar som folk har svårt att förstå din fråga. Hur som helst, svaret är kommunen.

Funderade först på om det var så han menade. Men när han började prata om socialen/Fsk så drog jag slutsatsen att han menade den studerandes försörjning, och inte vem som betalar själva utbildningen.

Jag skäms inte ett dugg över att jag gått på Komvux. Jag var dödssjuk under hela gymnasiet, och flera år efter. I samma veva dog min far. Men jag läste in allt, samtidigt som jag jobbade heltid, och börjar på högskolan i höst. Har man en vilja att ta sig vidare, då skall man också få chansen.
Citera
2013-07-26, 00:43
Medlem
Ok,tror att jag fattar.
Så om man som jag lever på försörjningsstöd just nu tvingas jag ta lån från csn för att betala min hyra och mat osv?
Eller får jag pengar för detta?
Senast redigerad av bennythecop 2013-07-26 kl. 00:52.
Citera
2013-07-26, 00:58
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ok,tror att jag fattar.
Så om man som jag lever på försörjningsstöd just nu tvingas jag ta lån från csn för att betala min hyra och mat osv?
Eller får jag pengar för detta?
Man får inte CSN om man har försörjningsstöd. Du får höra dig av till dem som ger dig försörjningsstöd istället.
Citera
2013-07-26, 08:27
Medlem
Robertuzs avatar
Kan nån berätta för mig hur det går till, själva processen från att man tar kontakt med någon på Komvux, till själva studerandet.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in