2012-11-25, 13:15
Medlem
FireOnTheSides avatar
Det är möjligt att läsa via komvux i en annan kommun, men din hemkommun måste ha ett avtal med den kommunen eller med en utbildningsanordnare (t.ex. Hermods som erbjuder distanskurser) och du måste ansöka via din hemkommun. Om det handlar om att läsa ett ämne som din hemkommun erbjuder, men att du helt enkelt vill läsa det på distans snarare än på plats, så kan det bli svårt. Eftersom de måste betala den kommun du läser i gör de det ogärna om de själva erbjuder samma kurs. Du måste nog isåfall kunna ge dem ett bra skäl till varför du behöver läsa på distans.

Som någon sa, många kurser måste du ju kunna välja att göra en prövning i snarare än att läsa hela kursen? Då blir det ju i princip distansstudier i den mening att du själv väljer hur och när du vill läsa in kursen och sen går du bara och gör provet.
Citera
2012-11-25, 13:35
Medlem
Out-of-Steps avatar

Detta är precis vad de sa till mig när jag pratade med min kommun om att läsa i annan kommun
Citera
2012-11-25, 14:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
En till fråga: Kan man börja en utbildning på ett universitet på vårterminen eller måste man börja på hösten?
Hur ska vi kunna svara på det? Det är helt beroende på vilken utbildning och vilket lärosäte du tänker på. Du får kolla upp det själv. det finns en hösttermin och en vårtermin. Vissa program ("utbildningar") börjar bara på höstterminen, andra även på vårterminen. Finns också utbildningar som bara börjar på vårterminen. När vissa lärosäten bara tar in på ena terminen så kan andra ta in på den andra eller båda terminerna.

Svaret på din fråga är: Man kan börja utbilda sig även på vårterminen, men det är inte alla utbildningar som börjar varje termin.
Citera
2012-11-25, 14:58
Medlem
lighten-ups avatar
Om TS blir inskriven i en annan kommun så löser det sig kanske. Annars går det också att göra prövningar i kurser (det kan man göra i vilken kommun som helst i Sverige). En prövning kostar dock 500 kr och ger inget studiemedel.
Citera
2012-11-25, 23:54
Medlem
Revejs avatar
Ja, men om kursen inte finns på distans i hans hemkommun kan dom väl knappast neka honom söka där den finns, sen blir det ju närmsta kommun då man måste dit vid antal tillfällen.

Verkar stämma att det finns en avgift på 500 för varje kurs man tentar upp numera: http://www.lasauppbetyg.n.nu/

Men i första hand:
Kolla med din kommun om att läsa distans där kurserna erbjjuds.
annars skriv dej i den kommunen, med dom nackdelar det medför.
Citera
2012-11-26, 00:49
Medlem
Hej-Partys avatar
Min kommun har tagit bort all möjlighet att läsa distans p.g.a att det är för dyrt. Så jag tar helt enkelt och skriver in mig i en kommun. Ser inga direkta nackdelar förutom att en del av min post skickas till mina föräldrar istället. Det rör sig endast om ett halvår, sen byter jag tillbaka.

Universitetsutbildningen börjar hösten 2013. Så nu ska jag satsa på att skriva högskoleprov och läsa några(12-13) komvuxkurser innan 15 april.
Citera
2012-12-01, 22:52
Medlem
Traditions avatar
Komvux under gymnasietiden?

Undrar bara av ren nyfikenhet

Vi tänker såhär: Jag går på gymnasiet, och är väldigt bra på matte. Det innebär att jag hinner klart de kurser vi ska göra innan mina övriga klasskompisar. Nu vill jag läsa en högskoleutbildning som kräver i grundläggande behörighet en högre matte-nivå än vad min klass kan erbjuda. Är det då möjligt för mig att plugga den mattekursen via komvux parallellt med mitt sista gymnasieår (om jag redan är klar med den matte som övriga klassen läser)? Eller måste jag plugga den efter att jag slutat gymnasiet?
Citera
2012-12-01, 23:23
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Undrar bara av ren nyfikenhet

Vi tänker såhär: Jag går på gymnasiet, och är väldigt bra på matte. Det innebär att jag hinner klart de kurser vi ska göra innan mina övriga klasskompisar. Nu vill jag läsa en högskoleutbildning som kräver i grundläggande behörighet en högre matte-nivå än vad min klass kan erbjuda. Är det då möjligt för mig att plugga den mattekursen via komvux parallellt med mitt sista gymnasieår (om jag redan är klar med den matte som övriga klassen läser)? Eller måste jag plugga den efter att jag slutat gymnasiet?

Angående Komvux vet jag inte, men har inte din skola eller någon annan gymnasieskola i den stad den kursen? I så fall kan du ju läsa den kursen där.
Citera
2012-12-01, 23:51
Medlem
Soulsurfers avatar
Hm, om du är 20 så skulle det nog kunna gå. Tror att man inte får läsa på komvux egentligen förrän det året man fyller 20, eller om man har slutbetyg. Om jag kommer ihåg rätt..

Jag kunde däremot börja samma år som jag fyllde 19, alltså förra året då det gjorde ett undantag eftersom jag inte hade med mig något från gymnasiet, så det kanske går om de godkänner det.

Varför inte bara läsa till kursen på ditt gymnasium? Det borde gå nästan oavsett program tror jag.
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-12-01 kl. 23:56.
Citera
2012-12-11, 02:29
Medlem
Får man göra omprov på komvux?

Får man göra omprov på komvux?
om man inte klarar Nationella matte provet och läraren ger icke godkänt,
får man göra ett omprov för att kunna få godkänt ?

tack
Citera
2012-12-11, 02:38
Medlem
Beror lite på hur just din kommuns komvux fungerar. Just DET nationella prov du failade kan du ju inte göra om. Men om ni har en individuell kursplan, och du inte har "fasta datum" som kursen ska vara slut på, kan du ju göra ett nytt nästa termin. Funkar ju bra att kötta vidare med matten isåfall och bara invänta nytt tillfälle. Dessutom har ju rätt att läsa kursen igen om du ändå får IG i den:P
Citera
2012-12-12, 15:08
Medlem
Kom ej in på komvux

Som rubriken säger så kom jag inte in på komvux hur absurt det än låter, pga. Att jag redan har fullständiga betyg och eftersom jag vill bli arkitekt undrar jag vad jag har för möjligheter att läsa till matematik c (3b), Naturkunskap b alternativt fysik a biologi a kemi a.
Jag har hört att man kan tenta av kurser, dock tror jag att matten kan bli knepig då de vara 3 år sedan jag läste b-kursen och vill minnas den som ganska svår. Så vad har jag för alternativ ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in