2012-07-18, 22:29
Medlem
From.Scratchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbaskön
Dessutom. Om du sedan försöker få ett jobb som kräver lite mer så är det definitivt inte meriterande att ha komvux på CV:t.

Det var det mest korkade jag läst på länge, folk som läser på komvux gör det för att bli behörig/komma in på högskolan, arbetsgivaren skiter fullstädning i om du har gått komvux eller ej, är ju lika korkat som att tro att din gymnasiala linje har betydelse om du har en examen från högskolan
Citera
2012-07-18, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbaskön
Dessutom. Om du sedan försöker få ett jobb som kräver lite mer så är det definitivt inte meriterande att ha komvux på CV:t.
Tror du, på fullaste allvar, att en arbetsgivare bryr sig om att du har läst komvux, när du t.ex har en exam i något (universitet såklart)? Om något så borde det väl ses som något bra då det visar att man är ambitiös och att man är målinriktad?
Citera
2012-07-18, 23:45
Medlem
nedboys avatar
Borgarna har helt klart gjort det sämre med komvux. Jag tänker då på att komvuxbetyget inte har lika högt värde som förut. Varför ska det inte ha det?
Borgarna vill även ge sig på CSN och minska ner antal veckor. De har till och med talat om att de vill att det maximalt skulle gå att ta CSN-lån på tre år. När de får frågan hur en person ska kunna finansiera en civ.ing utbildning så tycker de att eleven får antingen lägga egna pengar eller plugga in utbildningen i ett snabbare tempo. (Hål i huvudet)

Borgarna vill med andra ord att utbildning bara ska vara för de som är rika. Alltså inte lika för alla.
Så om TS tycker att det är för bra för att vara sant så är det dags att passa på... snart är det förstört helt och hållet.
Citera
2012-07-19, 00:25
Medlem
Tlagnojs avatar
Topic ändrad

/mod
Citera
2012-07-19, 02:54
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ja?
Men:
1. Men du får söka i en särskild kvot med ditt nya snitt.
2. CSN-veckorna räknas som högskola. Mao läser du 2 år komvux heltid kan du inte läsa 5 år på högskola med bidrag.
3. Du måste fyllt 20.
Citat:
Ursprungligen postat av Raissac
Det där stämmer ej, du förbrukar ej CSN-veckor för högskola om du läser komvux.

Dessutom är det 6 och inte 5 år med CSN-lån man är berättigad till på högskolenivå.

När det gäller komvux minns jag inte säkert, men jag har för mig det är 6 terminer man är berättigad CSN-lån.
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Men räknas inte Komvux som Gymnasial utbildning? Det har vad jag vet en egen tidsbegränsning.

Det är så att om man läser på komvux så tas CSN-veckorna från gymnasiekvoten (alltså inte från den eftergymnasiala kvoten) eftersom man läser gymnasiekurser på komvux.

På ens eget konto på CSN.se så har man tre kvoter (bild)
Citera
2012-07-19, 11:03
Medlem
barbasköns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av From.Scratch
Det var det mest korkade jag läst på länge, folk som läser på komvux gör det för att bli behörig/komma in på högskolan, arbetsgivaren skiter fullstädning i om du har gått komvux eller ej, är ju lika korkat som att tro att din gymnasiala linje har betydelse om du har en examen från högskolan
Läs svar nedan. Ingen vid sitt sinnes fulla bruk skulle ens komma på tanken att lägga in komvux på sitt CV ifall dom sedan läst högskola eller universitet.

Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Tror du, på fullaste allvar, att en arbetsgivare bryr sig om att du har läst komvux, när du t.ex har en exam i något (universitet såklart)? Om något så borde det väl ses som något bra då det visar att man är ambitiös och att man är målinriktad?

Jag gör det i alla fall. Jag ställs dock inte inför problemet så ofta eftersom de som söker jobb hos oss har studerat vid högskola/universitet. Dels släpper rekryteringsfirmorna vi använder inte igenom folk med komvux på sitt CV, dels skulle ingen vettig människa som har pluggat på högskola/universitet ta med komvux på sitt CV.

Så ser jag komvux på ett CV, vilket nästan aldrig händer, så skulle det krävas något utomordentligt extra i resten av CV:t eller i det personliga brevet som skulle vilja få mig att träffa personen för en intervju.
Citera
2012-07-20, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Okej, är själv invandrare så får hoppas att det inte händer mig, haha.

Jag har också ganska svårt för matte men klarade A och B under gymnasiet iaf och fick IG i matte C då jag misslyckades med ett prov så får se hur det går på komvux.. 10 veckors kurs.
Men tack ändå.

Haha nejdå inget ont om invandrare bara att dessa killar som nu hoppade av inte hade rätt inställning direkt till och börja med : p , vet inte hur det gick i deras övriga ärenden men Matten sket sig rätt hårt för dom iaf.

Lycka till med studierna
Citera
2012-07-22, 18:26
Medlem
Fråga om slutbetyg från komvux

Hej Flashback,

jag har studerat på komvux några terminer för att få ett slutbetyg (floppade gymnasiet ganska hårt), och snart har jag uppnåt dom poäng som krävs. Mina gamla betyg från gymnasiet är i ganska risigt fysiskt skick, så frågan är följande:
Kommer mina gymnasiebetyg att visas på slutbetyget från komvux? Om inte, kan jag få en ny utskrift av min gamla gymnasieskola?

Tack på förhand
Citera
2012-07-22, 18:35
Medlem
Pastmasters avatar
Du kommer få ett separat betygsdokument vid sidan av.
Citera
2012-07-22, 18:35
Medlem
Erich.Honeckers avatar
De ämnen du fick underkänt i under gymnasiet försvinner, men de ämnen du fick godkänt eller mer i under gymnasietiden kommer dock att kvarstanna i ditt betyg.

Så var det i alla fall för mig.
Citera
2012-07-22, 18:36
Medlem
Snowflakeds avatar
ring/maila din gamla skola så skickar de hem det till dig.
Citera
2012-08-01, 14:41
Medlem
WhaleMales avatar
Tjänar komvux på att jag får MVG?

Hej,
Jag har läst lite på komvux. Alla kurser jag läst har jag fått högsta betyget i.
Nu undrar jag en sak.
Spelar det någon roll för skolan vilket betyg jag får? Är de mer villiga att ha en elev som oftast får toppbetyget än en som får godkänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in