2012-09-09, 14:03
Medlem
Ingen som har några invändningar eller tips?
Citera
2012-09-09, 14:49
Medlem
gladlarkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdBanger
Hallå där, Flashback.

Jag har googlat. Jag har använt mig flitigt av Flashbacks sökfunktion. Ej hittat något. Gett upp. Startat en tråd. (Har jag placerat den fel, placera gärna om den)

Såhär lyder topic:
Jag studerar på Komvux eftersom jag har rent av usla betyg med mig från en dålig gymnasietid. Av olika anledningar tänker jag förflytta mig till England för att påbörja mina universitetsstudier där istället för i Sverige. Jag har ett par månader kvar på vuxenutbildningen. Det hade vart förträffligt att redan nu kunna förflytta mig för att "bo in mig" innan mina riktiga studier startar.

Så, Flashback: Är det möjligt att via Miroi/Komvux studera på distans ifrån England?

Uppskattar alla svar.

Hej!

Eftersom det är din hemkommun som betalar för dina kurser så tror jag inte att du kan vara folkbokförd i utlandet samtidigt som du pluggar komvux på distans. Men för att vara på den säkra sidan råder jag dig att ställa frågan till ditt lokala studievägledningscentrum och/eller anordnare av distanskurser i din hemkommun (t.ex. NTI, Hermods, Jensen).

Om du inte får det svar du hoppats på så kan du fortfarande lura till dig dina distanskurser genom att förbli folkbokförd i Sverige, men sköta dina kurser från utlandet. Alla kurser avslutas med någon form av slutprov, men huruvida dessa genomförs i lokal eller via muntlig examination på skype avgörs av din utbildningsanordnare.
Citera
2012-09-10, 20:19
Medlem
SolanGundersens avatar
Folkhögskola/Komvux

Jag är en grabb på 23 år som har fast jobb sedan studenten, jag är sugen om något år att börja plugga och undrar därför om man kan läsa upp sina betyg på distans då jag fortfarande vill plugga medans jag jobbar, jag sket i gymnasiet helt och ångrar det idag. Fick IG i 13 ämnen så det är cirka 10 ämnen jag måste läsa upp, är det då lättast att plugga via folkhögskola istället för komvux?

//
Citera
2012-09-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolanGundersen
Jag är en grabb på 23 år som har fast jobb sedan studenten, jag är sugen om något år att börja plugga och undrar därför om man kan läsa upp sina betyg på distans då jag fortfarande vill plugga medans jag jobbar, jag sket i gymnasiet helt och ångrar det idag. Fick IG i 13 ämnen så det är cirka 10 ämnen jag måste läsa upp, är det då lättast att plugga via folkhögskola istället för komvux?

//

http://allastudier.se
här kan du kolla sök på alla kurser och välj distans så kommer det.
Citera
2012-09-10, 20:43
Medlem
SolanGundersens avatar
Kollade på den sidan men verkar som så att om man väljer folkhögskola så har jag ju för mig att man kunde läsa upp gymnasiebehörigheten på ett år, det verkar bara finnas kurser du kan välja!? Eller är jag blind?
Citera
2012-09-10, 20:54
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolanGundersen
Kollade på den sidan men verkar som så att om man väljer folkhögskola så har jag ju för mig att man kunde läsa upp gymnasiebehörigheten på ett år, det verkar bara finnas kurser du kan välja!? Eller är jag blind?

För att plugga vidare måste man ha ett slutbetyg eller uppfylla s.k. grundläggande behörighet på något annat sätt. Eftersom som du har 13 IG så tvivlar jag på att du har ett slutbetyg.

Med tanke på att du har jobbat en hel del så kanske du kan vända dig till komvux och ansöka om att få reell kompetens och få grundläggande behörighet. Dock måste du ha läst och vara godkänd i kärnämnena (svenska, matematik, engelska).

Sedan kan du göra högskoleprovet och söka in med ditt resultat där. Vill du göra högskoleprovet så snart som möjligt så kan du skriva det nu i oktober. Men det är nu mindre än 1 vecka kvar av anmälningstiden.
Senast redigerad av lighten-up 2012-09-10 kl. 20:57.
Citera
2012-09-10, 21:12
Medlem
Jag skulle rekommendera att läsa så mycket som möjligt via NTI. Läser tre ämnen hos dom samt ett annat ämne via komvux i min stad, NTI är obeskrivligt mycket bättre.
Citera
2012-09-15, 17:46
Medlem
Komvux Matte C?

Hej!

Någon som har gjort en s.k "prövning" hos Komvux på Matematik C?
Hur såg provet ut? Är det kanske rent av ett nationellt prov man får göra?
Vad bör man fokusera på, rent kursmässigt? Vilka slags uppgifter består MVG-uppgifter oftast av?

Tack på förhand
Citera
2012-09-15, 18:52
Medlem
lighten-ups avatar
Matematikprövningar överhuvudtaget brukar innebära att man får göra ett nationellt prov (eller motsvarande) och även göra ett muntligt förhör. Vad jag förstår så brukar inte det muntliga förhöret vara avgörande, utan mer som ett komplement till det skriftliga provet.
Citera
2012-09-15, 19:55
Medlem
The Crashs avatar
Vill minnas att matte C inte bestod av mer än 3 delar. Potenser, derivata och exponentialfunktioner.
Citera
2012-09-20, 18:33
Medlem
Läsa in gymnasiebetyg på Komvux, hur lång tid?

Hur många kurser läser man egentligen, när man ska läsa in alla gymnasiekurser på Komvux? Jag läser heltid vilket innebär 5 veckor per kurs så som min kursplan ser ut nu. Jag har för mig att man läser 16 ämnen i gymnasiet vilket blir 16 ämnen x 5 veckor = 80. Alltså ska jag vara klar med hela "gymnasiet" på 80 veckor (1 år & 7 månader?). Enligt min uträkning då.

Min syo däremot påstår att jag ska läsa i 120 veckor (2 år & 4 månader?), vilket då innebär 24 ämnen. Det kan väl omöjligt stämma? Sen vet jag att veckorna man pluggar varierar beroende på om kursen är 100p eller 50p, men ju mer 50p kurser jag har desto KORTARE tid borde väl studierna ta då, eller?

Hur tänker hon? Hur fan tänker jag? Eller rättare sagt: hur ligger det till? Här har jag gått omkring och jublat för att jag är klar om drygt 1½ år, medan hon då påstår att jag istället ska läsa i drygt 2½ år för att jag MÅSTE läsa 120 veckor eftersom det är så kursplanen ser ut för alla som vill ha gymnasiebetyg. It makes no sense (fast då är ju matte och uträkningar inte min starkaste sida ).

Snälla hjälp en vilsen idiot komma underfund med hur framtiden ser ut
Citera
2012-09-20, 18:44
Medlem
Soulsurfers avatar
Allt beror på hur mycket du vill och klarar att läsa samtidigt. Jag har hört att det finns folk som har läst 1000p eller mer på en termin. Alltså hela gymnasiet på ca 3 terminer, och det känns mycket möjligt om man verkligen vill satsa på att stressa sig igenom och spendera all den tiden på att plugga (om man inte redan kan mycket eller är ett geni förstås). Det beror också på hur kunnig du är och vad du aspirerar på, vissa har svårt för det andra har lätt för så det är svårt att säga.

Om du känner att du besitter kunskaperna inom ett speciellt ämne så skulle du kunna göra en prövning och bli klar med ämnet den vägen. Det är det absolut snabbaste.

Om du tänker jobba samtidigt eller vill ha fritid så rekommenderar jag inte att läsa så mycket som möjligt för då blir det nog svårt att hinna med allt, men om du siktar på att bli klart som möjligt och inte har något emot att plugga hela dagarna så testa ta fler ämnen (säg till och hoppa av om det blir för mycket innan betyget är satt i ämnet så att du inte riskerar det).
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-09-20 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in