2014-05-04, 13:27
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarman
Skulle behöva komplettera med en kurs till högskoleantagningen men har fått svar av både hermods,åsö,jensen att de gör prövningar först till hösten nu. Är det kört eller finns det något sätt?
Du kan alltid kontakta fler kommuner och höra om du kan få göra en prövning i ämnet snarast om du har möjlighet att resa en bit. Eller så kan du på egen hand köpa loss en distanskurs för några tusen och plöja igenom kursen fort (om nu inte kommunen kan betala).
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-05-04 kl. 13:34.
Citera
2014-05-04, 16:09
Medlem
Treants avatar
Komvux - val av kurser

Hallå! Pluggar upp några ämnen från gymnasiet och ska fortsätta studera i höst på komvux. Problemet är att jag inte har en aning vad jag vill arbeta med senare och därför har svårt att välja kurser.

Hur ska jag göra? Någon som suttit i samma situation som mig? Känner mig stressad över det faktum att jag inte har några planer efter komvux.

Tacksam för svar!
Citera
2014-05-04, 16:10
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Hur är det upplagt i matte 2 med prov? Vi gör små delprov så om man klarar det får man med sig 0.5 poäng till nationella provet c nivå 0.5 till och a nivå 0.5 till. Vad jag förstått så ska man göra ett stort prov i slutet av kursen, är det ett nationellt prov? Gör alla det samtidigt som läser matte b på komvux? Vad händer om man misslyckas med det? Får man IG i kursen även om man får godkänt på delproven? Får man göra omprov? När gör man det? Får man göra en egen prövning och betala ca 500 om man vill om man misslyckas med nationella provet? Får man göra det typ dagen efter om det kändes dåligt och man vill safe upp det hela. Fyll på med så mycket info ni kan, måste få E i matten innan sista komplettinges dag till höstantagningen.
Nationella provet består av fyra delar.

Del A (muntligt)
Del B-C (utan räknare)
Del D (med räknare)

Jag blev själv förvånad över att förra vårens nationella i matte 4 visade sig vara enkelt på många uppgifter. Kan man kedjeregeln för derivata, sina integraler, asymptoter och komplexa tal är inte provet särskilt svårt. Det testas på alla områden. Så det är lite av varje.

8. För två komplexa tal z1 och z2 gäller att:
z1*z2= 7 + i
z1= 3-i

Bestäm z2 på formen a + bi

Svar:
z1*z2= 7 + 1 (lös ut z2)
z2= (7+i)/(3-i)

Då kan vi utnyttja konjugatregeln
(7+i)(3+i)/(3-i)(3+i)= 21+7i+3i+i^2/9-i^2= 21/10 + 10i/10= 2,1 + i

z2= 2,1 + i
Senast redigerad av Pastmaster 2014-05-04 kl. 16:12.
Citera
2014-05-04, 16:11
Medlem
Välj bara de som intresserar dig mest.
Citera
2014-05-04, 16:28
Medlem
Fy fan för Komvux...

jag träffade en studievägledare för att prata om barnskötareutbildning, som jag ville gå.

Jag hade alltid tänkt innan, att jag kan jobba med vad som helst, men inte med äldre (efter skräckhistorier från kompisar)

Rätt som det var så satt jag där, övertalad till att gå vård och omsorg ändå, eftersom det var där jobben fanns enligt SYOn.

Inget fel med äldrevården, skräckhistorierna stämde inte, de flesta gamla är världens gulligaste, och det känns bra att hjälpa dem. Men fy fan, det där med att "det är där jobben skulle finnas i framtiden", det var sånt skitsnack. Hatar att hon snackade mig in på det. 1 och ett halvt år med studielån, och det stämmer inte alls.

Eller visst finns det jobb, men att få en fast heltid??? Ställ dig i kön... har jag insett nu.

Hade sådan tur att jag fick fast jobb innan min utbildning ens var färdig (via kontakter). Sen flyttade jag till en annan stad, utan kontakter... Det är fan precis som de skriver om i tidningarna. Går bara att få osäkra timanställningar... Trodde att det skulle vara jättelätt som undersköterska att få jobb, eftersom alla "skriker efter undersköterskor". Det ända som erbjuds är timanställningar. Har aldrig varit arbetslös i mitt liv, men nu sitter man och väntar på att telefonen ska ringa när någon har blivit sjuk...

Nä... hade jag varit smart hade jag skitit i att gå komvux-utbildning. istället hade jag pluggat upp betygen och sökt in på en riktig högskola sen! Snälla, gör det istället.

hade jag gjort så hade jag kunnat pluggat upp betyget jag behövde i lugn och ro, nu är enda möjligheten istället en prövning i ämnet, vilket blir omöjligt utan guidning av en lärare....

plugga ingen gymnasieutbildning på komvux, plugga upp betygen istället och sök in på högskola. Jag ångrar mig som fan....
Citera
2014-05-04, 17:11
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantesspeak
Fy fan för Komvux...

jag träffade en studievägledare för att prata om barnskötareutbildning, som jag ville gå.

Jag hade alltid tänkt innan, att jag kan jobba med vad som helst, men inte med äldre (efter skräckhistorier från kompisar)

Rätt som det var så satt jag där, övertalad till att gå vård och omsorg ändå, eftersom det var där jobben fanns enligt SYOn.

Inget fel med äldrevården, skräckhistorierna stämde inte, de flesta gamla är världens gulligaste, och det känns bra att hjälpa dem. Men fy fan, det där med att "det är där jobben skulle finnas i framtiden", det var sånt skitsnack. Hatar att hon snackade mig in på det. 1 och ett halvt år med studielån, och det stämmer inte alls.

Eller visst finns det jobb, men att få en fast heltid??? Ställ dig i kön... har jag insett nu.

Hade sådan tur att jag fick fast jobb innan min utbildning ens var färdig (via kontakter). Sen flyttade jag till en annan stad, utan kontakter... Det är fan precis som de skriver om i tidningarna. Går bara att få osäkra timanställningar... Trodde att det skulle vara jättelätt som undersköterska att få jobb, eftersom alla "skriker efter undersköterskor". Det ända som erbjuds är timanställningar. Har aldrig varit arbetslös i mitt liv, men nu sitter man och väntar på att telefonen ska ringa när någon har blivit sjuk...

Nä... hade jag varit smart hade jag skitit i att gå komvux-utbildning. istället hade jag pluggat upp betygen och sökt in på en riktig högskola sen! Snälla, gör det istället.

hade jag gjort så hade jag kunnat pluggat upp betyget jag behövde i lugn och ro, nu är enda möjligheten istället en prövning i ämnet, vilket blir omöjligt utan guidning av en lärare....

plugga ingen gymnasieutbildning på komvux, plugga upp betygen istället och sök in på högskola. Jag ångrar mig som fan....

Nu fattar jag inte.. jag hade tänkt plugga upp mina betyg och sedan söka till högskola. Vad är det för komvuxutbildning du pratar om? Hur ska jag annars plugga upp betygen om inte på komvux?
Citera
2014-05-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Nu fattar jag inte.. jag hade tänkt plugga upp mina betyg och sedan söka till högskola. Vad är det för komvuxutbildning du pratar om? Hur ska jag annars plugga upp betygen om inte på komvux?

Förlåt, det var jag som missuppfattade! Jag trodde du skulle läsa någon speciell utbildning. Men du ska alltså istället plugga upp betygen som sagt, asbra!!
Citera
2014-05-04, 17:43
Avslutad
Citat:
Hallå! Pluggar upp några ämnen från gymnasiet och ska fortsätta studera i höst på komvux. Problemet är att jag inte har en aning vad jag vill arbeta med senare och därför har svårt att välja kurser.

Hur ska jag göra? Någon som suttit i samma situation som mig? Känner mig stressad över det faktum att jag inte har några planer efter komvux.

Tacksam för svar!

Biologi 1,2 ; Kemi 1,2 ; Matte 3,4,5 ; Fysik 1,2.

Så kan du plugga till vad du vill sen och räcker inte betygen har du HP.
Citera
2014-05-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarman
Skulle behöva komplettera med en kurs till högskoleantagningen men har fått svar av både hermods,åsö,jensen att de gör prövningar först till hösten nu. Är det kört eller finns det något sätt?

Normalt borde en prövning på komvux duga, men då det är så ont om tid tror jag tyvärr att den dörren är låst. Jag tror du enbart har chans via distans, dock ej garanterat. Hermods eller NTI är väl de troligare.
Citera
2014-05-04, 18:15
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!

Om du gillar IT eller någon högre nivå av arbete så rekommenderar jag att du satsar på matte. Matte är dels väldigt bra att kunna, men det kan även vara så att du i framtiden måste ha t.ex. Matte D eller Matte 4.
Citera
2014-05-04, 19:57
Medlem
Pastmasters avatar
Vill rekommendera matte 5 om man ska söka till civilingenjörsutbildningar. Matte 4 är inte komplett. Du missar hur man löser differentialekvationer och fördjupning av integraler som partiell integration.
Läs då matte 5 eller på fritiden, du kommer att tacka mig efteråt.
Citera
2014-05-05, 15:35
Medlem
Soulsurfers avatar
Någon som vet hur många sidor ett gymnasiearbete (ej praktiskt arbete), normalt sätt innehåller? Har precis bestämt mig för ett ämne och är nyfiken. Man kan max få E på arbetet, men skall givetvis försöka skriva ett bra arbete (tänker dock inte lägga onödigt mycket tid på det för det känns ganska ovärt med tanke på att man endast kan få godkänt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in