2010-11-18, 23:44
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkleicious
Så man kan alltså reglera tidsperioden om man vill läsa kurserna snabbare? Det hade varit bra om jag hade kunna komprimera ihop studietiden till så få veckor som möjligt, och alltså få fullt studiebidrag för dom veckor jag läser.

Yes, om du läser flex så kan du göra så. Men det är svårt att få ihop det på kort tid, bara en varning. Sedan så kan lektioner krocka med varandra etc. och det blir mycket egna studier.
Citera
2010-11-18, 23:47
Medlem
Det löser jag! Tack för alla snabba svar
Citera
2010-11-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Dom där kurserna är ju skitenkla. Hur misslyckades du med att inte få MVG i gymnasiet?

Tönt. Alla kanske inte har orken att fixa MVG i alla kurser på gymnasiet?

On topic, 100p kurser läser du på en termin om du läser i helfart.
Citera
2010-11-19, 08:52
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekael
On topic, 100p kurser läser du på en termin om du läser i helfart.

Nej. 20 poäng per vecka är heltidsstudier. Räknar man med en termin på 20 veckor blir det alltså 400 poäng, precis som dekanmi sa.

Psykologi A är 50 p, Matematik B är 50 p och Engelska B är 100 p. Med andra ord måste TS läsa dem på halva terminen för att få pengar för heltid, eller på hela terminen för att få pengar för halvtid.
Citera
2010-11-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Dom där kurserna är ju skitenkla. Hur misslyckades du med att inte få MVG i gymnasiet?

Givande kommentar, idiot
Citera
2010-11-19, 10:03
Medlem
Alteregorandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkleicious
Tänkte börja på komvux nu till våren och läsa upp lite betyg. Min fråga är hur lång tid kommer dessa kurser att ta för att genomföra, och kommer jag få csn-bidrag? Ringde en studievägledare på min kommun men fick inga konkreta svar av hon.

Dessa kurser tänkte jag läsa:
Psykologi A
Ma B
En B

Läser du distans så är
Ma B 2.5 veckor
EN B 5 veckor

kommer ej ihåg psykologi (men 20p / v)
Citera
2010-11-22, 00:31
Medlem
Komvux eller Basår?

Hej

Jag har gått Handel och Administration i två år och byggprogrammet i 1 år och vill nu söka till högskolan. Mitt problem är att jag inte har nog med poäng för att söka in jag har inte tagit studenten som alla andra, arbetade mycket under gymnasietiden och hade heltidsjobb så hoppade av till slut.
Nu vill jag studera ekonomi - helst utomlands. Tänker mig antingen kommer jag in i Göteborg där jag bor eller så vill jag till London!

Mina poäng från gymnasiet:

Administration A - G 50 poäng
Information och Layout A - IG 50 poäng
Arbetsmiljö och säkerhet - G 50 poäng
Datorkunskap - VG 50 poäng
Engelska A - MVG 100 poäng
Estetisk verksamhet - G 50 poäng
Småföretagande A - VG 50 poäng
Bransch och produktkunskap - IG 50 poäng
Försäljning och service - IG 50 poäng
Inköp och varuhantering - G 100 poäng
Näthandel A/B - IG 50/50 poäng
Praktisk marknadsföring - VG 50 poäng
Matematik A - G 100 poäng
Naturkunskap - IG 50 poäng
Samhällskunskap - IG 100 poäng
Svenska A - VG 100 poäng
Turism - IG 50 Poäng
Byggkunskap - G 50 poäng
Hus och anläggningsbyggnad - G 150 poäng
Måleri och byggplåt - G 100 poäng

Jag har varit nere och hört mig för på det gymnasiet jag gick på och de säger att det bästa jag kan göra är att gå Komvux i två år för att plugga upp mina betyg. Jag har suttit på UCAS och läst mycket kan man göra ett intagningsprov på skolan för att testa ens kapacitet. Är detta sant? Menar förstås om man inte har nog med betygsunderlag - kanske måste göra det på flera skolor även om man har bra betyg bara för att det är sån hög procent som vill in på just den skolan. Är det möjligt för mig att göra ett? Känns som att en kille med mitt läshuvud som jag har när jag väl lägger manken till och klarar stress bra kan göra bättre ifrån mig än två år av mitt liv på Komvux, redan misslyckats, floppat och missat studenten. Om det är vad som krävs av mig är det förstås det jag tänker göra jag är fast besluten att börja plugga igen och sluta upp med att jobba heltid och börja jobba deltid istället. Jag vill komma in på en bra skola förstås med bra utvecklingsmöjligheter och arbete efter skolan. Det är förstås en fråga om tid finns det något sätt att halvera tiden på, kanske skära ner det genom att göra ett basår istället för att gå Komvux?

Tack på förhand

Kan också tillägga att jag fyllde 20 nu i november och ska börja plugga Komvux i januari.
Citera
2010-11-22, 01:15
Medlem
Vad hade du tänkt att läsa på högskolan?
Med tanke på betyg så verkar du inte så mkt för skolan
Citera
2010-11-22, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaante
Vad hade du tänkt att läsa på högskolan?
Med tanke på betyg så verkar du inte så mkt för skolan

Vill läsa ekonomi! Du har rätt förstås jag var inte duktig innan jag skippade skolan för jobbets skull hela tiden och gjorde allt annat än det jag borde. Tror det blir svårt för mig att ta igen allt det på annat sätt än att kämpa på Komvux faktiskt.
Citera
2010-11-22, 07:44
Medlem
Det krävs minst högskolebehörighet för att läsa basår så du har endast ett alternativ kvar.
Citera
2010-11-22, 08:29
Medlem
DemonDucks avatar
Ett sätt att korta av tiden du spenderar på komvux är att göra särskild prövning i några kurser samtidigt som du läser de andra på vanligt sätt.

Om du t ex fick MVG i Engelska A på talang snarare än hårt arbete så kan säkert läsa in B-kursen själv och ta en prövning på den.
Citera
2010-11-23, 00:38
Medlem
Ticklas avatar
Ja basår kommer du ju inte in på då du onekligen inte verkar ha högskolebehörighet. Sen är ju basåret mer för folk som vill bli ingenjörer det är ju inte knappast så att du kommer behöva fysik b och matte e även om det är nyttiga kurser.

Nej om jag var du skulle jag satsat på komvux, läst upp sammhällkunskap, matte b-c och engelska b till att börja med i alla fall. Sen satsa på HP.

Vad jag vet så kostar det att plugga i England är du beredd att lägga ut dom pengarna på något du kanske inte kommer klara av? Sen är det nog inte så enkelt och komma in där.

Ps: Du får inga gymnasiebetyg eller höjer ditt snitt med ett teknisk basår, utan det läser man endast för att få behörigheten alternativt garantiplatserna på ingenjör-programmen.
Senast redigerad av Tickla 2010-11-23 kl. 00:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in