2011-11-02, 15:54
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chew1907
Behöver plugga upp till ett komplett slutbetyg sen får jag om jag vill plugga vidare från där eller söka jobb med slutbetyget.

Då är det väl mer en smaksak kan jag tycka. Folkhögskola kanske är bättre ifall man vill plugga vidare, och komvux är väl bättre ifall du vill plugga upp enstaka ämnen.
Citera
2011-11-02, 18:29
Medlem
Frågan är väl, som sagts innan, exakt vad du vill göra sen. Jobb bryr sig oftast inte om betyg eller slutbetyg så vill du jobba så plugga inte vidare. De kommer gå på vem du är och hur du presenterar dig själv när det handlar om jobb utan erfarenhet.

Fhsk kan du få grundläggande behörighet till högskolan på efter ett år, och behörighet i enskilda ämnen. Det du INTE kommer att få är ett betyg som går att söka till högskolan på utan du måste skriva högskoleprovet. Detta pga antal sökande i denna kvot många ggr är så liten att ofta ingen, ibland 2-4 pers, kommer in på den och då blir det alltså antingen INGEN eller lottning bland de med högsta betyget (4).

Komvux tar sjukt lång tid och är jobbigt, men där kan du få vanliga betyg och bli som alla andra om du vill söka vidare.

Summa summarum; vill du jobba så jobba, är du smart och vill plugga vidare satsa på fhsk+hp, är du dum och fjäskig och vill plugga vidare gå på komvux. Bara du vet dina förutsättningar.
Citera
2011-11-06, 14:32
Medlem
KaptenAlmas avatar
Komvux på distans?

God eftermiddag!

På grund av diverse anledningar tog jag ej studenten med slutbetyg. Faktum är att jag har ca 9 IG (varav ett par är grundämnen och resten estetiska) och ett streck (gymnastik). Jag är inte osmart (nåja) eller har svårt för att lära mig, men bristen av intresse och en stor portion lathet gjorde att det blev såhär.

Sedan studenten har jag ständigt jobbat men har nu börjat inse att ett givande jobb och en bra lön inte är något man får utan en utbildning. Självklart grämer jag mig över mitt dumma beslut men accepterar samtidigt läget som det är.

Nu vill jag plugga upp mina betyg via Komvux och därefter söka mig in på en utbildning där jag kan studera det jag finner är intressant. Så, för att komma till frågeställningen;

- Kan jag plugga upp mina betyg på distans via Komvux?
- Bör jag isåfall hinna göra detta och söka en utbildning till HT 2012?

Om svaret är ja på ovanstående;

- Hur fungerar det rent praktiskt? Pluggar man kurs för kurs?

Jag ska självklart höra med mitt lokala Komvux men tänkte kika läget här innan. Tack på förhand!
Citera
2011-11-07, 15:10
Medlem
A.Es avatar
Fråga ang. muntlig examination Matte B (Komvux dist)

Tänkte kolla om någon har gjort en muntlig examination på Komvux dist Matte B?

Ungefär hur går det till? Något speciellt man bör tänka på?

Tack.
Citera
2011-11-08, 15:58
Medlem
Jag ska göra min i slutet på denna månad. Börjar plugga nu idag, så det lär väl gå åt heeeelvete. Knäppa några öl innan kanske

Jag läste dock matte A på hermods och gjorde den muntliga tentan där, den gick tillväga såhär:

Du ansluter och visar läraren din legitimation. Ni säger hej, och sedan ställde han två stycken frågor. Den första var hur man löser ett tal ifrån början av boken, och den andra var hur man löser ett tal i från slutet av boken. Jag fick då förklara hur jag räknade. Alltså itne svaret som räknades, utan att jag vet HUR man går tillväga. Efter det var det tack och hej.

Skulle tro att det är likadant på Matte B. Läs i studieguiderna där det står "När du är klar med denna del skall du kunna...". Det är något plockat därifrån som de frågor efter. Hör gärna av dig när du gjort din och skvallra vilka frågor dom ställde

Lycka till!
Citera
2011-11-09, 23:33
Medlem
KaptenAlmas avatar
Lättare sagt än gjort att få tag på en handledare per telefon. Ingen som kan briefa?
Citera
2011-11-10, 18:12
Medlem
A.Es avatar
Har gjort min muntliga examination och det gick skitbra! Behövde bara förklara hur man löste en uppgift, sen satt vi bara och snackade ett tag! ; )
Citera
2011-11-10, 23:27
Medlem
Jibezs avatar
Det är väl bara att besöka ditt lokala komvux? Har ingen svarat i telefon på en vecka heller?

Jag läste upp två kurser på distans innan jag sökte in på universitetet. Så ja, du kan läsa upp dina betyg på komvux och distans.

Du får en inloggning på infokomp, där får du studieplanering och dina uppgifter. När du är klar skickar du in dina uppgifter och är det något muntligt tas det oftast via telefon eller ett möte med läraren.

Hur du vill lägga upp dina kurser är upp till dig. Är det en 100 poängs kurs och du enbart läser den har du 5 veckor på dig, väljer du att läsa två 100 poängs kurser samtidigt så skall dessa två vara klar efter 10 veckor.

Om du kommer hinna innan HT är svårt att säga, hur många poäng totalt är det? Men jag skulle tro att det blir svårt att hinna innan sista april då det brukar vara sista ansökningsdagen för dom flesta universitet.
Senast redigerad av Jibez 2011-11-10 kl. 23:30.
Citera
2011-11-11, 03:45
Medlem
goodfellazs avatar
Jag pluggar på distans just nu (via hermods), du väljer själv hur många veckor du vill läsa dina kurser på, jag tog t.ex 100% vilket motsvarar två 100poäng kurser (tex samhäll A & svenska A) på 10veckor, de påstod att de skulle kräva 8timmars plugg om dagen, och det kräver snarare 1-2 om dagen så kan du simma lungt.

Så hur snabbt du blir klar är egentligen helt upp till dig själv.

Det är ju trotsallt ämnen man haft förut och endå vet lite om. När du pluggar distans funkar det så att du får s.k "uppdrag" du skall göra online på deras hemsida, t.ex att skriva ett kort arbete eller svara på frågor eller göra prov. Proven är löjligt lätta du då kan sitta med boken i handen samtidigt som du kryssar i rätt svar... men de betygsätter trotsallt kursen nästan bara på din slut examination, ett prov du måste göra närvarande hos dem innan du får betyg, alltså så att du verkligen bevisar att de va du som gjort alla uppgifter online och inte din smarta kusin.

rekommenderar lätt att plugga upp betygen, inget man kommer ångra.
Citera
2011-11-15, 13:28
Medlem
Vad bra!

Så du behövde bara svara på en enda fråga? Får man fråga vilket del av matte B den kom ifrån? Låter lugnande iaf inför mitt! :-) Hur mycket hade du pluggat innan, kände du dig säker på kursen?
Citera
2011-11-15, 21:01
Medlem
gregeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.E
Har gjort min muntliga examination och det gick skitbra! Behövde bara förklara hur man löste en uppgift, sen satt vi bara och snackade ett tag! ; )

Är det hermods som du har läst mot? Behövde du skriva nationella provet?
Citera
2011-11-16, 17:48
Medlem
En snabbfråga.

Är man tvungen att göra sina praktiker på ett äldreboende när man läser omvårdnad? Jag har nämligen inga planer att aldrig arbeta på ett sådant ställe men om det är obligatoriskt så måste man väl.

Eller kan man välja att ha dem på gruppboenden/daglig verksamhet och liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in