2012-01-05, 11:34
Medlem
Har en fråga till.

En kompis till mig som har läst engelska C sa till mig att man kan välja två olika inriktningar inom engelska C.

Man kunde välja mellan engelska C -Cambridge (Man får ett intyg som gäller globalt).

Eller så valde man engelska C -Speaking (Lära sig tala engelska på ett korrekt sätt).

Någon som vet mer?

Tack
Citera
2012-01-05, 12:16
Medlem
Jag pluggar gymnasiet på Liber hermods distansutbildning och har sedan början av September tagit mig igenom 450 poäng, med ett heltidsjobb vid sidan av det. Det funkar helt klart!
Citera
2012-01-06, 17:48
Medlem
Kan man byta från basår till komvux?

Just nu går jag basåret, men jag har kommit fram till att det vore lättare att göra de ämnena jag saknar på komvux. Så nu undrar jag hur CSN skulle reagera på om jag bytte från basåret till komvux. Båda är ju på gymnasienivå, så det borde väl gå att få fortsatt studiestöd även för den här terminen?
Citera
2012-01-06, 17:51
Medlem
sasos avatar
japp, du tar upp telefonen eller mejlar till CSN och berättar det så går det bra
Citera
2012-01-10, 03:39
Medlem
Från universitet till komvux? Studieresultat.

Jag pluggar på universitetet för tillfället och kursen jag nu läser slutar i veckan. Jag misstänker att jag inte kommer att klara de resultat som krävs för att få fortsatt studiemedel vid senare tillfälle. Vad jag har förstått så börjar man inte betala tillbaka förrän sex månader senare oavsett om man klarat kravet på resultat - förutsatt att man angett korrekt info till csn samt varit registrerad på kursen?

Samt, jag funderar på att byta studieform till komvux på min hemort för att inhämta baskunskaper där och ta igen de högskolepoäng som saknas för att klara studiekravet. Någon som vet hur intensiva heltidsstudier på komvux är? CSN och Ulla-Britt:
"Ulla-Britt byter till studier utan studiemedel på komvux, där hon läser in 200 poäng under vecka 1-10. På komvux läser man 20 poäng per vecka vid heltidsstudier vilket gör att 200 poäng motsvarar 10 heltidsveckor. Ulla kan få nya studiemedel från vecka 11, eftersom 200 poäng på komvux motsvarar 15 högskolepoäng."

Känns som väldigt kort tid för att läsa motsvarande 15 högskolepoäng på universitet? Hur omfattande är heltidsstudier på komvux i förhållande till universitetsstudier?

mvh!!
Senast redigerad av irm 2012-01-10 kl. 03:42.
Citera
2012-01-10, 04:16
Medlem
bakpotatisdeluxes avatar
Du är väl medveten att universitetsstudier på heltid motsvarar 1,5 hp per vecka? 15 poäng på 10 veckor. Det känns alltså inte som någon kort tid att läsa in motsvarande 15 hp.
Citera
2012-01-10, 09:15
Medlem
Jo. Jag hade dock fått bilden av att komvux som studieform kräver mindre omfattande litteratur och studietimmar avseende heltid på universitetet. Därför känns det märkligt att på samma tid på komvux att ta igen motsvarande 15hp. Men det kanske är fel? Har aldrig pluggat på komvux, därför frågar jag.
Citera
2012-01-10, 10:20
Medlem
Feadogs avatar
Man läser inte högskolepoäng på Komvux utan gymnasiepoäng, där en poäng motsvarar en timme, och inte som på universitet/högskola där 1,5 poäng motsvarar en vecka. Du kan alltså inte läsa upp några högskolepoäng på Komvux eftersom det är på gymnasienivå.
Citera
2012-01-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Man läser inte högskolepoäng på Komvux utan gymnasiepoäng, där en poäng motsvarar en timme, och inte som på universitet/högskola där 1,5 poäng motsvarar en vecka. Du kan alltså inte läsa upp några högskolepoäng på Komvux eftersom det är på gymnasienivå.

Jag reagerar just på att 20 gymnasiepoäng under en veckas tid kan motsvara de 1,5hp (då det ofta framhävs vid universitet att en veckas heltidsstudier - bör - ägnas åt 40 timmars studier, inkl. föreläsningar. Detta kan ju dock variera utbildningar emellan.)
Senast redigerad av irm 2012-01-10 kl. 10:34.
Citera
2012-01-11, 16:06
Medlem
Redlight-s avatar
Läsa upp 300p på komvux?

Hej! Behöver lite tips på kurser att läsa upp på komvux, har tills den 21 juni på mig att komplettera betyg. Ungefär 5 månader och 10 dagar vilket betyder att kurserna helst får vara snabba/enkla att läsa upp.

Får lite panik nu eftersom jag verkligen inte vill missa den här chansen att komma in på högskola till hösten!

Mvh
Citera
2012-01-11, 22:00
Medlem
Redlight-s avatar
Vet hur det är med att bumpa, men jag ska till lärcentrum imorgon och behöver lite tips
Citera
2012-01-11, 22:53
Medlem
Det är ju lite intressant att veta vilken linje du gick, vilka kurser du har haft men inte klarat och vad du har lätt för? Vidare så vet jag inte om alla kurser går att läsa upp?

Men jag antar att du har G i alla kärnämnen, i så fall så kanske... Engelska B, som för övrigt ger meritpoäng. Religionskunskap torde vara ganska lätt att plugga sig till, även om du borde ha G i A redan. Matte, har du bara läst A borde det inte vara helt omöjligt att läsa B också (som också ger meritpoäng).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in