2011-05-26, 00:38
Medlem
Okej, okej.. Jag visste inte själv att man fick tenta upp ämnen gratis om man låg på IG nivå eller lägre pga all hjärntvättning skolan körde med att "utbildningen är allt om ni blir skadade, det blir svårt sen annars." osv osv...

Jag utvecklar min fråga lite mer då.. För att ev. plugga upp betygen för att få komma in på en högskoleinriktning som inriktar sig på att utbilda matematiker.. Vad bör man ha för gymnasieutbildning för att inte klassas som en totalt hjärndöd person? Bör man läsa ALLA matte kurser och tenta upp dom till MVG? Detta kommer gå då jag känner att jag har rätt hög kompetens när det kommer till matematiken.
Men övriga kurser som naturkunskap etc.. Är det någon mening?
Citera
2011-05-26, 02:14
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icemael
Jag har gått i gymnasiet i tre år, men kommer på grund av ett S få samlat betygsdokument istället för slutbetyg. Jag är dessutom under 20 år gammal. Har jag då rätt att läsa på komvux? Om inte, har jag rätt att göra komvux-prövningar?

Jag har frågat ett flertal personer (både studievägledare och komvuxanställda) men är fortfarande inte säker på vad som gäller då alla givit tämligen vaga och ibland oförenliga besked. Ibland har jag fått höra att jag måste vänta till jag är 20, ibland har jag fått höra att jag kan genomföra prövningar men inte läsa kurser, ibland har jag fått höra att mitt S om något sätter mig högre än andra på komvux "prioritetlista".

Saxat från Göteborgs studievägledning:

Du är behörig att delta i gymnasial vuxenutbildning från och med den 1 juli det år du fyller 20 år.
Om du slutfört ett nationellt program eller likvärdig utbildning i gymnasieskolan är du behörig även om du är under 20 år.

Måååånga studievägledare är kompletta idioter. En trevlig jävel sa först att jag hade ett visst antal poäng att läsa in. När jag hade gjort det, så hade han "glömt" berätta om ytterligare ett stort antal poäng. Var sådär jävla skoj..

Du är prioriterad på komvux, före andra som bara vill höja sitt betyg från G till VG tillexempel.

Pröva kurserna kan du göra bäst du vill! Ta en idiotkurs och läs in på egen hand, betala en 500-hundring och få dig ett betyg. (Tentade av datorkunskap 50p, förberedde mig typ en timma innan provtillfället...)

Men, prata återigen med en studievägledare. Fråga "om jag läser denna kursen(alternativ gör en prövning), får jag då ut ett slutbetyg och blir jag behörig till högskolan?". Är syon det minsta osäker, så be denne kolla med en kollega. Det är drygt som fan att tro att man är klar med allt för att sedan få lika mycket till att göra pga okunskap hos syon..
Citera
2011-05-26, 02:25
Medlem
Tack för svaret! Då blir det till att pröva sig i några skitämnen så man kan börja på högskola.
Citera
2011-05-26, 03:06
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icemael
Tack för svaret! Då blir det till att pröva sig i några skitämnen så man kan börja på högskola.

Inga problem!
Citera
2011-05-26, 11:08
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gohztable
Jag utvecklar min fråga lite mer då.. För att ev. plugga upp betygen för att få komma in på en högskoleinriktning som inriktar sig på att utbilda matematiker.. Vad bör man ha för gymnasieutbildning för att inte klassas som en totalt hjärndöd person? Bör man läsa ALLA matte kurser och tenta upp dom till MVG? Detta kommer gå då jag känner att jag har rätt hög kompetens när det kommer till matematiken.
Men övriga kurser som naturkunskap etc.. Är det någon mening?

Att ha MVG i alla mattekurser kan vara en bra idé.

Men det handlar väl ändå om att vara behörig för utbildningen och även läsa in meritpoäng (upp till 2,5p)? Vilket meritvärde du behöver beror på vilket intagningskrav utbildningen brukar ha. Såna siffror kan man kolla upp på VHS hemsida.

Vilka kurser du har i ett slutbetyg spelar egentligen ingen roll så länge du är behörig och får ihop tillräckligt med meritpoäng.
Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet kan nog passa en blivande matematiker.
Senast redigerad av lighten-up 2011-05-26 kl. 11:18.
Citera
2011-05-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Att ha MVG i alla mattekurser kan vara en bra idé.

Men det handlar väl ändå om att vara behörig för utbildningen och även läsa in meritpoäng (upp till 2,5p)? Vilket meritvärde du behöver beror på vilket intagningskrav utbildningen brukar ha. Såna siffror kan man kolla upp på VHS hemsida.

Vilka kurser du har i ett slutbetyg spelar egentligen ingen roll så länge du är behörig och får ihop tillräckligt med meritpoäng.
Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet kan nog passa en blivande matematiker.

Okok, men som jag uppfattar det så funkar det att bara lära sig alla grunder i samtliga matte kurser, eller skaffa MVG i dom för att få mer poäng (om man inte göra högskoleprovet), så bygger man på sin kunskap med hjälp av grunden och förbättrar på allt i högskolan?
Citera
2011-05-27, 21:44
Medlem
Är i samma sits som dig måste jag säga :/
Citera
2011-05-30, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det finns inga nationella prov i Kemi och Biologi på gymnasiet.
Du har fel. Det finns visst nationella i Biologi A. Jag har det imorgon.
EDIT: Det är dock inte obligatoriskt. Det är läraren som bestämmer om du skall ha det eller inte.
Citera
2011-05-30, 20:34
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkzor
Du har fel. Det finns visst nationella i Biologi A. Jag har det imorgon.
EDIT: Det är dock inte obligatoriskt. Det är läraren som bestämmer om du skall ha det eller inte.
Det finns inga nationella prov för Biologi A!
Citat:
Ursprungligen postat av Skolverket
Nationella kursprov finns i engelska, matematik samt svenska och svenska som andraspråk.
http://www.skolverket.se/sb/d/2917;jsessionid=B8B909C93833690A952B4483C0362CE3
Citera
2011-05-30, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Det finns inga nationella prov för Biologi A!http://www.skolverket.se/sb/d/2917;jsessionid=B8B909C93833690A952B4483C0362CE3
Jag har ju det imorgon. Det är inte obligatoriskt, som sagt. Det heter alltså inte nationella. Utan riksprov och slutprov. Fast det är ändå nationella prov.
Citera
2011-05-30, 22:06
Medlem
knakkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkzor
Jag har ju det imorgon. Det är inte obligatoriskt, som sagt. Det heter alltså inte nationella. Utan riksprov och slutprov. Fast det är ändå nationella prov.

Det heter provbanksprov, och det är inte ett nationellt prov.
Citera
2011-06-01, 15:48
Medlem
Vill bara säga att jag nu fått reda på att detta inte stämmer. Man har endast behörighet till komvux om man är 20 eller har slutbetyg (det vill säga 2500 lästa poäng, varav minst 2250 godkända). Har man från gymnasiet fått ett samlat betygsdokument räknas det inte som att man har "slutfört ett nationellt program eller likvärdig utbildning i gymnasieskolan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in