Citat:
Ursprungligen postat av Icemael
Jag har gått i gymnasiet i tre år, men kommer på grund av ett S få samlat betygsdokument istället för slutbetyg. Jag är dessutom under 20 år gammal. Har jag då rätt att läsa på komvux? Om inte, har jag rätt att göra komvux-prövningar?
Jag har frågat ett flertal personer (både studievägledare och komvuxanställda) men är fortfarande inte säker på vad som gäller då alla givit tämligen vaga och ibland oförenliga besked. Ibland har jag fått höra att jag måste vänta till jag är 20, ibland har jag fått höra att jag kan genomföra prövningar men inte läsa kurser, ibland har jag fått höra att mitt S om något sätter mig högre än andra på komvux "prioritetlista".
Saxat från Göteborgs studievägledning:
Du är behörig att delta i gymnasial vuxenutbildning från och med den 1 juli det år du fyller 20 år.
Om du slutfört ett nationellt program eller likvärdig utbildning i gymnasieskolan är du behörig även om du är under 20 år.
Måååånga studievägledare är kompletta idioter. En trevlig jävel sa först att jag hade ett visst antal poäng att läsa in. När jag hade gjort det, så hade han "glömt" berätta om ytterligare ett stort antal poäng. Var sådär jävla skoj..
Du är prioriterad på komvux, före andra som bara vill höja sitt betyg från G till VG tillexempel.
Pröva kurserna kan du göra bäst du vill! Ta en idiotkurs och läs in på egen hand, betala en 500-hundring och få dig ett betyg. (Tentade av datorkunskap 50p, förberedde mig typ en timma innan provtillfället...)
Men, prata återigen med en studievägledare. Fråga "om jag läser denna kursen(alternativ gör en prövning), får jag då ut ett slutbetyg och blir jag behörig till högskolan?". Är syon det minsta osäker, så be denne kolla med en kollega. Det är drygt som fan att tro att man är klar med allt för att sedan få lika mycket till att göra pga okunskap hos syon..