Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, den här idén är en länk i GM-SE:s u-svängs -kedja.

Det vill säga, GM-SE lämnar sitt kontor och når den inre hallen bakom de låsta dörrarna till den öppna foajén. Här sitter tidsterminalen. Han drar förbi denna och ut genom de inre dörrarna som öppnas automatiskt vid utpassage. Därefter pratar han med väktarna om aktualiteter för dagen och gör sedan en u-sväng, får de inre dörrarna öppnade av väktarna för att återvända till den inre hallen för utstämpling på tidsterminalen. Slutligen marscherar han återigen ut genom de inre dörrarna, förbi väktarna och ut på gatan där han skjuter statsministern som råkar passera förbi.

Jag ser detta som alldeles oerhört konstigt.

Det finns vel anledning att ingen har löst det här fallet. Det är ju inte alltid så att verkligheten är så logisk och sannolik som vi gärna vill att den ska vara.

Detaljer kan man alltids diskutera, även i det du skrev nu, han stod kanske i dörren och pratade med väktarna.
Han kan ha börjat gå norrut mot bion för att skjuta LOP.
Han kanske mötte dom och vände om. Bla, bla whatever, men JA så kan det ha varit. Varför inte.
Citera
2025-12-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Enligt SE själv brukade han hinna om han lämnade sitt kontorsrum 23.15.

Det märks att SE tagit höjd för några minuters samtal med väktarna om man studerar tidtabellen för tunnelbanan.

För snackpåsen SE var väktarna som sittande fågel, för att dra upp en jaktreferens.

Det går också att se väktarna i receptionen som fiskar i en tunna, men SE hade inget skjutvapen vad vi vet.

TS fråga om SE var fågel eller fisk kompliceras av denna dualitet.

Nej det vet vi inte.

Men vi vet att vid varje vapenamnesti leveras det in tusentals vapen ingen visste om. Bara en sån sak.
Citera
2025-12-23, 12:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej det vet vi inte.

Men vi vet att vid varje vapenamnesti leveras det in tusentals vapen ingen visste om. Bara en sån sak.

Så du försöker säga att precis vem som helst kan ha haft tillgång till relevant mordvapen?
Citera
2025-12-23, 12:41
Medlem
Citat:
Så du försöker säga att precis vem som helst kan ha haft tillgång till relevant mordvapen?

I princip ja.

Nu jag har jag kollat så mycket på allt kring Skandiamannen att allt jag egentligen vill säga är att han bevisligen fanns i området kring mordplatsen.
Vid tiden av mordet.
Det är många konstigheter kring honom.

Och det KAN ha varit han som skjöt Palme. Mao han har inget alibi.

Något mer går vel egentligen inte att säga.
Citera
2025-12-23, 12:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
I princip ja.

Nu jag har jag kollat så mycket på allt kring Skandiamannen att allt jag egentligen vill säga är att han bevisligen fanns i området kring mordplatsen.
Vid tiden av mordet.
Det är många konstigheter kring honom.

Och det KAN ha varit han som skjöt Palme. Mao han har inget alibi.

Något mer går vel egentligen inte att säga.

Osannolikt, min käre Watson!
Citera
2025-12-23, 12:46
Medlem
Citat:
Osannolikt, min käre Watson!

Det osannolika fallet är sannolikt svårare att lösa än det sannolika.

Ballalaila 2025.
Citera
2025-12-23, 13:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Smart? I attentatets genomförande kan inte utläsas några större omsorger om utförarens personliga framtid.

Oaktat det. En avsikt att skjuta någon kräver ett vapen. De flesta är då hänvisade till det de råkar ha tillgång till, om något. GM är inte av typen som kan välja fritt ur en stor arsenal, utan tillhör förmodligen kategorin som typiskt sett använder eget, registrerat, vapen vid sitt dåd. Tillgång till illegala vapen kan övervägas som en möjlighet hos individer likt Christer P och Mirko V.

Och varför skulle man inte kunna komma undan om man använder ett eget registrerat vapen? Som jag just påpekat, det står inte namn och adress på utskjutna kulor. Det GM avslöjar är inget mer än att han innehar det typ av vapen kulorna eventuellt kan berätta om. Så länge han ser till att polisen inte får tillgång till vapnet i fråga och möjlighet att provskjuta det, vill säga.

Det finns sakligt sett noll och intet som talar emot att GM mycket väl kan ha använt eget och registrerat vapen. Att vissa verkar ha så svårt att tänka sig det verkar grundas på inget annat än att Stig Engström inte hade något sådant.

Jag menar alltså att mordkulorna inte kan tillskrivas någon särskild "batch". Saken vederläggs av att de i högst grad liknar kulor som av allt att döma inte tillhör denna. Mycket tydligt visas det av att mest lika är mordkulorna de uppfiskade Mockfjärdskulorna. Det handlar om närmast fullständigt sammanfall i blyisotopfördelningar. De är såvitt känt tillverkade före "Palmestöpan". Samma sak gäller "Vilhelminakulan" som istället tillverkas året efter den.

Två saker kan i sammanhanget nämnas om ammunitionstypen.

Den omsattes mycket långsamt och blev ofta liggande långa tider hos såväl handlare som skyttar.

Det var en i riket mycket sparsamt förekommande ammunition. Och alltmer så med tiden (tillverkningen upphörde 1982). Som exempel, den sammanlagda distributionen till Stockholm via generalagenten från 1980 och framåt handlar om ett par enstaka askar.

Så, ja, tidigare befattning med ammunitionen är givetvis en omständighet av intresse.

Intressant!

Har du några källor till allt det här?

Så det stämmer inte det som står på Wikipedia, att kulorna på Sveavägen tillhör samma batch, eller stöpa, som Mockfjärdskulorna? En stöpa på ca 6 000 kulor som såldes i Sverige i slutet på 70-talet.

Kulorna behöver heller inte ha införskaffats i Stockholm. Sålde man inte mycket på postorder?

Har någon kollat Skandiamannens postorderbeställningar? Ett hölster här, några kulor där ...

Om det varit fråga om en aktiv tävlingsskytt, som CA, så hade inte kulorna blivit liggande så länge?

GM måste vara en med ett mer måttligt intresse av skytte. Försvarsvapen? Skrytvapen?
Senast redigerad av Dalulven 2025-12-23 kl. 13:50.
Citera
2025-12-23, 14:09
Medlem
Citat:
Engström kan ha varit ute på gatan mer eller mindre 23.19 blank typ. Om man ska tro det som påstås i materialet.

Men nu saknas såklart ett kvitto så det kan i princip ha varit allt ifrån typ 23.15 till 23.20.

Ja SE hade inget alibi.
Citera
2025-12-23, 14:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Fast en utstämplingstid samt ett signalement om en mindre väska på DBG är inte kanske substans

Du har inget liknade på CA utan hans vapen blev aldrig kollat ...det är vad man har !

Utstämplingen ger inget annat än att han är knuten till mordplatsens närhet vid den tiden.
Likväl som flera andra vittnen.
Väskan är möjligen där det börja närma sig något av substans.
Mycket också utifrån kombination med andra uppgifter. En plats SE INTE sagt sig ha varit på.
Det är först om man skulle ha konfronterat honom med dessa uppgifter vi skulle kunnat få något med substans och möjligen nå upp något som kan närma sig skälig misstanke. (alt. då att han kan ge en förklaring och alla misstankar avskrivs)

Många har lite för höga tankar om sina gärningsmän och spår.... likväl som låga tankar om teorier med andra gärningsmän. Olika måttstockar..
Citera
2025-12-23, 14:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
En sak som talar mot att SE återkom från lunchen efter kl 17.00 är att det saknas anteckning i listan över personer som går in efter 17.00

Även RB reagerar på att SE inte står med i boken vis SEs besök i receptionen efter mordet, men om SE kom tillbaka kl 20.10 eller vid 21-tiden borde han också stått med i boken.
Det här är det första RB tycker är märkligt då, att det inte finns några fler avläsningar. Sen så tycker han det är konstigt att SE har, att han berättade att han återvände tillbaks in på Skandia efter mordet Där kan du prata med RB själv, hur det ligger till, men där är det faktiskt så att man skall skriva in sig i en bok och legitimera sig. Det där är mycket märkligt tycker RB själv också för det saknar han också, inskrivning...
SE kan ha kommit tillbaka 16.45 när väktaren påbörjade sitt pass och blev därför aldrig inskriven i boken.

Att SE frågar om "tidiga kvällen" i sitt förhör tyder också på att en återkomst runt 16.45 är mer rimlig.

SE hade varit ute för att äta och då är det lite drygt att tro att han först åt lunch kl 12 och middag kl 20. En tidigare middag känns mest rimligt.

Nu vet jag inte med säkerhet hur besöksliggaren fungerar, men jag har svårt att se att personal med ut-/inpasseringskort behövde anteckna sig där.

Det kan så klart vara möjligt att det var tidigare han var ute, jag har ingen aning.

Min poäng är att just att vi inte med säkerhet vet om han ens var ute och tycker därför det är ett problem(för att uttrycka det milt) när man skapar en sanning av det för att misstänka en statsministermördare.
Citera
2025-12-23, 14:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu vet jag inte med säkerhet hur besöksliggaren fungerar, men jag har svårt att se att personal med ut-/inpasseringskort behövde anteckna sig där.

Det kan så klart vara möjligt att det var tidigare han var ute, jag har ingen aning.

Min poäng är att just att vi inte med säkerhet vet om han ens var ute och tycker därför det är ett problem(för att uttrycka det milt) när man skapar en sanning av det för att misstänka en statsministermördare.

Jag kan tycka att det är ett logiskt haveri att likställa att SE var ute med att han var utanför Grand och såg LOP där. De som tror detta förstår inte hur stort Stockholm City är utanför Skandiahuset.

För övrigt hittar inte heller jag något stöd för att SE var ute vid 21-tiden. Att han var ute tidigare under kvällen finns det svagt stöd för, men att säga att det var så är som du skriver inte möjligt.
Citera
2025-12-23, 14:33
Medlem
Citat:
Jag kan tycka att det är ett logiskt haveri att likställa att SE var ute med att han var utanför Grand och såg LOP där. De som tror detta förstår inte hur stort Stockholm City är utanför Skandiahuset.

För övrigt hittar inte heller jag något stöd för att SE var ute vid 21-tiden. Att han var ute tidigare under kvällen finns det svagt stöd för, men att säga att det var så är som du skriver inte möjligt.

Det gäller inte t ex CA eller CP då? Inte lika stort Stockholm city när det gäller dem? CA bodde 1,5 km-2 km därifrån dessutom och var hemma och var sjuk på mordkvällen. Skandiahuset bara 350 meter avstånd från Grand. Finns stort stöd för att SE var ute på mordkvällen- inget stöd för att CA var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in