Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-23, 11:56
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
PH berättar väl att han misstänkte att SE gömt vapnet i det mystiska rummet gömt under vapendelar och vapenfett?

PH planerade till och med en privat husrannsakan på rummet för att leta eftet gömstället.

Har en erfaren före detta polis misstänkt något är det oftast sant i den här tråden nämligen.

Att hysa viss misstänksamhet mot SE var helt i sin ordning 86, även i modern tid. Dock uppåt väggarna i den form det skedde av senaste PU och TP. LL var långt mer "jordad" i sina skrifter och antaganden. Även om han, till viss del, gick bananer.
Citera
2025-11-23, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja eller så var det du som missförstod.
Slumpmässiga möten händer ju hela tiden...
Du glömmer vapnet och mordet...

Alltså att det är fler parametrar här som ska in i beräkningarna.

Och i detta fall hade GM ett syfte... att mörda..

Men visst, vi kan ju ha att göra med en GM som nätterna igenom 1986 sprang runt på stan med en revolver och INTE letade efter Palme...

Jag skrev att jag tror att Engström faktiskt sett LOP innan bion om han är GM ..

Det som jag tycker stärker detta är att han sen ville dölja detta med att påstå att han inte varit utanför Skandia under kvällen

Alltså att han inte ville ge polisen en koppling att Engström kunde planera i 2 timmar
Citera
2025-11-23, 15:00
Medlem
Läser att dom börjar enas om att NF möter LOP 10m utanför Skandias entré

Detta ger ju Engström en större chans att bli den man som NF ser
Citera
2025-11-23, 15:31
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag skrev att jag tror att Engström faktiskt sett LOP innan bion om han är GM ..

Det som jag tycker stärker detta är att han sen ville dölja detta med att påstå att han inte varit utanför Skandia under kvällen

Alltså att han inte ville ge polisen en koppling att Engström kunde planera i 2 timmar

Om nu SE är GM så är detta det mest troliga scenariot. SE ser LOP före bion, då han är ute och har druckit middag, blivit rund under fötterna och därmed fått en dålig idé. På något sätt skaffar han under tiden ett vapen. Och lyckad tajma hemgången perfekt.

Men hur orimligt är då detta? Väldigt skulle jag säga. Speciellt tajmingen. Men visst, han kan ju ha gjort en uppskattning kring ungefär när han bör gå ut och sedan haft "tur" med tajmingen. Också "tur" att han lyckades greja ett vapen.
Senast redigerad av quggel 2025-11-23 kl. 15:43.
Citera
2025-11-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Om nu SE är GM så är detta det mest troliga scenariot. SE ser LOP före bion, då han är ute och har druckit middag, blivit rund under fötterna och därmed fått en dålig idé. På något sätt skaffar han under tiden ett vapen. Och lyckad tajma hemgången perfekt.

Men hur orimligt är då detta? Väldigt skulle jag säga. Speciellt tajmingen.

Vet Engström vilken film som LOP går på ?

Om inte så kanske han gissar på fel film och istället för den "perfekta" tajmingen tror att han är tidig och lugnt kan promenera till Grand
Citera
2025-11-23, 16:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Läser att dom börjar enas om att NF möter LOP 10m utanför Skandias entré

Detta ger ju Engström en större chans att bli den man som NF ser

Precis, han behöver bara gå cirka 30 meter norrut och sedan vända om. Men han måste ha varit redo ändå? Tog fram puffran vid Götabanken istället för att titta på klockan, som tidigare föreslagits.
Citera
2025-11-23, 16:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Men hur orimligt är då detta? Väldigt skulle jag säga. Speciellt tajmingen. Men visst, han kan ju ha gjort en uppskattning kring ungefär när han bör gå ut och sedan haft "tur" med tajmingen. Också "tur" att han lyckades greja ett vapen.

Var på Östermalm bodde hans mor nu igen? Kan han ha haft en låda i hennes förråd?
Citera
2025-11-23, 17:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja eller så var det du som missförstod.
Slumpmässiga möten händer ju hela tiden...
Du glömmer vapnet och mordet...

Alltså att det är fler parametrar här som ska in i beräkningarna.

Och i detta fall hade GM ett syfte... att mörda..

Men visst, vi kan ju ha att göra med en GM som nätterna igenom 1986 sprang runt på stan med en revolver och INTE letade efter Palme...

Om han inte förvarade något hemma hos sin mor förstås. Kanske hade nyckel till förrådet.
Citera
2025-11-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Precis, han behöver bara gå cirka 30 meter norrut och sedan vända om. Men han måste ha varit redo ändå? Tog fram puffran vid Götabanken istället för att titta på klockan, som tidigare föreslagits.
.
Frågan är om det var vid denna plats en ev avsnäsning ägde rum ?

Det är ju lite märkligt att Engström tror att just en liten avsnäsning leder till mord , om han inte själv vet att det var så det gick till
Citera
2025-11-23, 17:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Om han nu inte trodde att de gick på den Mozart-film som slutade 23:41, då har han gott om tid.

Om SE skulle till Grand efter 23:19 så är det slump, men inte så stor slump, med tanke på hur LOP gick. Om han gått något tidigare eller senare hade han missat dem, förstås.
Citera
2025-11-23, 17:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
.
Frågan är om det var vid denna plats en ev avsnäsning ägde rum ?

Det är ju lite märkligt att Engström tror att just en liten avsnäsning leder till mord , om han inte själv vet att det var så det gick till

Ja, det är rätt udda att "den beskedlige mannen" jämför MOP med ett trafiktjafs som hade dödlig utgång, och en avsnäsning, samt ser på MOP som ett vådaskott under älgjakt och LP som ett "oskyldigt djur".

Han kanske ville briljera med sina kunskaper om hur det faktiskt gick till, utan att avslöja sig.
Citera
2025-11-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det är rätt udda att "den beskedlige mannen" jämför MOP med ett trafiktjafs som hade dödlig utgång, och en avsnäsning, samt ser på MOP som ett vådaskott under älgjakt och LP som ett "oskyldigt djur".

Han kanske ville briljera med sina kunskaper om hur det faktiskt gick till, utan att avslöja sig.

Några menar att han beskriver CP här om avsnäsning..

Men Christer hade troligen bara slagit av Olof ryssmössan och sagt att han ska passa sig noga..

Att Christer skulle skjuta Olof för att blivit avsnäst är orimligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in