Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-09, 16:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej jag anser inte att det finns något som tyder på att frågan ställts till LP.

Nu spekuleras det om "hemliga förhör" med bland andra AH här i tråden.

SE själv säger att han blivit uppringd fler gånger än det finns protokoll på och svarat på polisens frågor. SE reflekterar här om att han redan berättat det de frågar om för polisen.

Vi vet visserligen inte om det var "luriga" journalister som ringde runt till vittnen och låtsades vara poliser när det gäller SE.

En person som LP hade förtroende för var HH. Det skulle kunna vara så att HH visade en bild på SE för LP och att hon kände igen SE som den äldre man hon fick förtroende för på mordplatsen, vilket tingsrätten spekulerade om i sin dom mot CP.

HH var en notorisk slarver när det gällde att dokumentera förhör med LP. Det ryktas också om att HH eldade upp papper om MOP som han förvarade i sitt kassaskåp.

Kanske hade HH mycket goda skäl att avfärda SE som mördare även om han senare eldade upp de minnesanteckningar han hade från förhören med LP.

SE var varken central eller misstänkt om LP pekat ut honom för HH så det fanns inte så stor anledning att inte elda upp liknande anteckningar.
Citera
2025-12-09, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det finns inget som tyder på att frågan ställts. Det fanns en massa andra vittnen de kunde ha frågat också. Men man frågade bara en handfull.

Man kan ju inte bara anta att polisen tillfrågat samtliga tjugo vittnen om SE bara för att HH undrar om SE var på brottsplatsen efter skotten.

LP är den enda personen som Engström påstår sig pratat med på brottsplatsen och borde ju vara den första HH kontaktar...

Så det finns ju en stor anledning till att HH just kontaktar LP om han vill fastställa Engström på brottsplatsen...

Men du menar på att om HH hade frågat LP så hade dom skrivit ner det någonstans ?
Citera
2025-12-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Hade Lisbeth fått frågan om SE hade det framkommit senast februari 87.

Dessutom har ju Mårten Palme sagt (efter Lisbeths död) att ingen i familjen Palme någonsin fått en fråga om SE genom åren av Polisen. Och givetvis är detta häpnadsväckande. Att Lisbeth skulle ha tillfrågats av Holmér om SE utan att det framkommit i pappren lär anses som uteslutet. Sannolikt handlar det i vanlig ordning om att man tassade runt Lisbeth, bockade och bugade och behandlade henne som prinsessan på ärten. Tyvärr.

Hur troligt är det att detta samtal har ägt rum ?

Detta samtal ska alltså ägt rum ca 45sek efter skotten..

Mellan 0- 15 sek är Lisbeth ensam och helt i chock och hysterisk

Sen kommer alltså Karin och försöker lugna henne och hålla fast henne, ff beskriver samtliga vittnen att Lisbeth är helt hysterisk

Då skulle alltså Engström komma dit och prata med henne om signalement och flyktväg ..!?

Jag skulle påstå att chansen att detta samtal ägt rum är otroligt liten...

Varken Karin eller Lisbeth beskriver detta samtal heller...
Citera
2025-12-09, 18:33
Medlem
Det är inget konstigt att ingen i polisen tog tag i Engström, då blev man utskrattad. Man blev en clown.

Det här hör man tydligt i Palmebanden.

Det fanns pappslöjd i polisen, pöbel. Då förstörs allt av värde rätt snabbt.
Citera
2025-12-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är inget konstigt att ingen i polisen tog tag i Engström, då blev man utskrattad. Man blev en clown.

Det här hör man tydligt i Palmebanden.

Det fanns pappslöjd i polisen, pöbel. Då förstörs allt av värde rätt snabbt.

Tror att alla innerst inne inser att Engström är det hetaste spåret idag , anledningen till att man går in och fäktar jämnt i denna tråd är för man inte själv kommer runt honom!
Citera
2025-12-09, 18:47
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hur troligt är det att detta samtal har ägt rum ?

Detta samtal ska alltså ägt rum ca 45sek efter skotten..

Mellan 0- 15 sek är Lisbeth ensam och helt i chock och hysterisk

Sen kommer alltså Karin och försöker lugna henne och hålla fast henne, ff beskriver samtliga vittnen att Lisbeth är helt hysterisk

Då skulle alltså Engström komma dit och prata med henne om signalement och flyktväg ..!?

Jag skulle påstå att chansen att detta samtal ägt rum är otroligt liten...

Varken Karin eller Lisbeth beskriver detta samtal heller...

Man kan ju tycka att såväl Lisbeth som någon annan borde minnas samtalet? Exempelvis Jan A eller Leif L? De båda stod ju så lämpligt till att de borde noterat? Visst kan samtalet ha fallit i glömska från Lisbeth. Och andra sidan kan jag inte minnas att Lisbeth nämner att Leif L pratar med henne? Vilket han menar att han gjort, eller försökt konversera.

Lite oklart exakt på sekundnivå när SEs samtal ska ha ägt rum, Karin och även Anna kan ju ha missat det pga sina förehavanden? Vad vet man. Men visst är det lite märkligt, att varken Leif, Jan, Karin, Anna eller Lisbeth själv nämner ett (om än kort) samtal mellan just Lisbeth och en äldre mansperson.

Samtalet kan så klart inte uteslutas pga en rad rådande omständigheter på platsen, men personligen tror jag inte att det ägt rum. Det i kombination med att ingen minns SE från platsen när de tillfrågas gör ju att han känns märklig. Med tanke på vad han menar sig ha bidragit med på platsen, och varit i zenit i det närmaste genomgående, är det ju minns sagt märkligt att ingen kommer ihåg honom för fem öre. Det borde så klart någon ha gjort, allt annat är goja.

Och andra sidan kan jag tycka det är märkligt att ingen av nämnda vittnen på något vis reagerar under våren 86 när han relativt flitigt medverkar i media? Är det för att de minns honom vagt från platsen, men kanske anser att han överdriver sin insats? Är det för att de inte följer media och har noterat honom där? Eller är det för att de inte vill bli inblandade mer än nödvändigt? Är det för att de anser honom konstig och får dåliga vibbar av honom och därför inte larmar PU om hans lögner? Svårt att veta.
Citera
2025-12-09, 19:11
Medlem
Citat:
Man kan ju tycka att såväl Lisbeth som någon annan borde minnas samtalet? Exempelvis Jan A eller Leif L? De båda stod ju så lämpligt till att de borde noterat? Visst kan samtalet ha fallit i glömska från Lisbeth. Och andra sidan kan jag inte minnas att Lisbeth nämner att Leif L pratar med henne? Vilket han menar att han gjort, eller försökt konversera.

Lite oklart exakt på sekundnivå när SEs samtal ska ha ägt rum, Karin och även Anna kan ju ha missat det pga sina förehavanden? Vad vet man. Men visst är det lite märkligt, att varken Leif, Jan, Karin, Anna eller Lisbeth själv nämner ett (om än kort) samtal mellan just Lisbeth och en äldre mansperson.

Samtalet kan så klart inte uteslutas pga en rad rådande omständigheter på platsen, men personligen tror jag inte att det ägt rum. Det i kombination med att ingen minns SE från platsen när de tillfrågas gör ju att han känns märklig. Med tanke på vad han menar sig ha bidragit med på platsen, och varit i zenit i det närmaste genomgående, är det ju minns sagt märkligt att ingen kommer ihåg honom för fem öre. Det borde så klart någon ha gjort, allt annat är goja.

Och andra sidan kan jag tycka det är märkligt att ingen av nämnda vittnen på något vis reagerar under våren 86 när han relativt flitigt medverkar i media? Är det för att de minns honom vagt från platsen, men kanske anser att han överdriver sin insats? Är det för att de inte följer media och har noterat honom där? Eller är det för att de inte vill bli inblandade mer än nödvändigt? Är det för att de anser honom konstig och får dåliga vibbar av honom och därför inte larmar PU om hans lögner? Svårt att veta.

Anledningen till att jag utesluter detta samtal är främst på tiden när detta samtal ska ha ägt rum .

Det är direkt efter samtalet när LP pekat vilken riktning GM sprang som Engström ser LJ i gränden..

Alltså skulle samtalet starta någonstans 35sek efter skotten..

Det är ju direkt efter att Karin anländer till LP..

Det går inte ihop med Karins vittnesmål och hon beskriver LP och brottsplatsen och skulle ju nämnt Engström då ...speciellt skulle hon sagt såhär: LP var väldigt hysterisk när jag kom fram men direkt efter så pratade hon med en gubbe ..

Det är alldeles för tidigt att detta samtal kan ägt rum...om det funnits ett samtal
Citera
2025-12-09, 19:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Samtalet verkar ju dock noteras av AH som uppger att LP pekade in mot Tunnelgatan som svar på var gm tog vägen. Exakt så som SE uppger det. Hon uppger dock inte vem som ställde frågan. Men SE är den enda som uppger att han ställde frågan i detta skeende.
Att SE dessutom ordagrant återger vad LP sa om gms jacka trots att andra varianter florerade i media tyder på att detta samtal har skett.

Det här med att ingen minns SE på plats är också något som förstoras upp till orimliga nivåer. Det enda vi vet är att det fåtal som fått frågan, flera månader efteråt, inte kan minnas honom. Men de uppger också att de hade fokus på annat.

Men vi vet samtidigt också att JA pekar ut honom på bild och pratar om en man som SE i förhören.

LL säger sig ha sett honom. I förhören uppger han dock inte detta, men det ger han själv en förklaring till.

AZ pratar om en tjock kille i rock

AH uppger att det var två personer på trottoaren norrut när hon var påväg fram. AB och vem mer annars?

AH, KJ och ett ej namngivet vittne noterar en man vid OPs ben som gör och säger det SE uppger att han gjorde

GS noter en man vid klungan av människor runt OP som pekar in mot Tunnelgatan för att visa vägen. Det är bara SE som säger sig ha stått där och gjort
det.

Det finns alltså en lång rad observationer av en man som stämmer in på SE. Dessutom har han en lång rad observationer han inte kan ha gjort som gm och som i sig borde räcka för att han ska bli bekräftad på plats.
Att då narrativet blivit att ingen har sett honom och att han inte verkar ha varit där, för att man enbart utgår från det fåtal som på tok för sent fått en fråga om en i sammanhanget rätt betydelselös figur, är bara märkligt.
Citera
2025-12-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Samtalet verkar ju dock noteras av AH som uppger att LP pekade in mot Tunnelgatan som svar på var gm tog vägen. Exakt så som SE uppger det. Hon uppger dock inte vem som ställde frågan. Men SE är den enda som uppger att han ställde frågan i detta skeende.
Att SE dessutom ordagrant återger vad LP sa om gms jacka trots att andra varianter florerade i media tyder på att detta samtal har skett.

Det här med att ingen minns SE på plats är också något som förstoras upp till orimliga nivåer. Det enda vi vet är att det fåtal som fått frågan, flera månader efteråt, inte kan minnas honom. Men de uppger också att de hade fokus på annat.

Men vi vet samtidigt också att JA pekar ut honom på bild och pratar om en man som SE i förhören.

LL säger sig ha sett honom. I förhören uppger han dock inte detta, men det ger han själv en förklaring till.

AH uppger att det var två personer på trottoaren norrut när hon var påväg fram. AB och vem mer annars?

AH, KJ och ett ej namngivet vittne noterar en man vid OPs ben som gör och säger det SE uppger att han gjorde

GS noter en man vid klungan av människor runt OP som pekar in mot Tunnelgatan för att visa vägen. Det är bara SE som säger sig ha stått där och gjort
det.

Det finns alltså en lång rad observationer av en man som stämmer in på SE. Dessutom har han en lång rad observationer han inte kan ha gjort som gm och som i sig borde räcka för att han ska bli bekräftad på plats.
Att då narrativet blivit att ingen har sett honom och att han inte verkar ha varit där, för att man enbart utgår från det fåtal som på tok för sent fått en fråga om en i sammanhanget rätt betydelselös figur, är bara märkligt.

Här får vi skilja på två saker, ja man kan vara ganska osynlig på en brottsplats men då tar man heller ingen direkt plats

Jag tror att Zebran menar på att den plats Engström skulle ha tagit på brottsplatsen så skulle alla minnas honom och framförallt polisen när han ger sig iväg som ett skott
Citera
2025-12-09, 19:41
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

det.

Tack för sammanställning. Jag har som sagt inte allt i huvudet längre, då det var några år sedan jag rotade omkring detta.

Men visst kan man skönja SE mellan raderna, som du påpekar, om man vill. Och även jag är bekant med flera av uppgifterna du serverar. Dock är jag inte lika övertygad som du att det är SE som är mannen i rock, som bekant fanns det ytterligare en herre i rock och som var om sig och kring sig enligt vittnesuppgifter. Och att SE var direkt tjock vid mordtillfället häller jag inte med om, det blev han senare, dock hade han som bekant ett lite runt ansikte.

Du som verkar ha koll, kanske kan bena ut språngmarschen när du ändå är tagen. Som jag undrat över flera ggr i tråden utan att ha fått ett enda svar - visst är det väl så att något vittne berättat att någon sprungit in i gränden (alltså ej gärningsman eller poliser) minuter efter skotten? Jag vill minnas att jag läste det för ett antal år sedan. Det kan ha varit en Wallin berättat det, eller om det var Wallin själv? Är jag ute och cyklar? Har inte tillgång till materialet så jag kan därför inte rota i det.
Citera
2025-12-09, 19:46
Medlem
Citat:
Tack för sammanställning. Jag har som sagt inte allt i huvudet längre, då det var några år sedan jag rotade omkring detta.

Men visst kan man skönja SE mellan raderna, som du påpekar, om man vill. Och även jag är bekant med flera av uppgifterna du serverar. Dock är jag inte lika övertygad som du att det är SE som är mannen i rock, som bekant fanns det ytterligare en herre i rock och som var om sig och kring sig enligt vittnesuppgifter. Och att SE var direkt tjock vid mordtillfället häller jag inte med om, det blev han senare, dock hade han som bekant ett lite runt ansikte.

Du som verkar ha koll, kanske kan bena ut språngmarschen när du ändå är tagen. Som jag undrat över flera ggr i tråden utan att ha fått ett enda svar - visst är det väl så att något vittne berättat att någon sprungit in i gränden (alltså ej gärningsman eller poliser) minuter efter skotten? Jag vill minnas att jag läste det för ett antal år sedan. Det kan ha varit en Wallin berättat det, eller om det var Wallin själv? Är jag ute och cyklar? Har inte tillgång till materialet så jag kan därför inte rota i det.

Wallin springer själv efter den första gruppen poliser

Hur får man då in Engström i det hela ?
Sprang han efter Wallin eller emellan poliserna och Wallin ?
Citera
2025-12-09, 19:47
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Anledningen till att jag utesluter detta samtal är främst på tiden när detta samtal ska ha ägt rum .

Det är direkt efter samtalet när LP pekat vilken riktning GM sprang som Engström ser LJ i gränden..

Alltså skulle samtalet starta någonstans 35sek efter skotten..

Det är ju direkt efter att Karin anländer till LP..

Det går inte ihop med Karins vittnesmål och hon beskriver LP och brottsplatsen och skulle ju nämnt Engström då ...speciellt skulle hon sagt såhär: LP var väldigt hysterisk när jag kom fram men direkt efter så pratade hon med en gubbe ..

Det är alldeles för tidigt att detta samtal kan ägt rum...om det funnits ett samtal

Ja, kan väl hålla med om något åt det hållet. Dock kan ju allt ha gått i ett sådant rasande tempo att SE inte noterades just där och då? Vet vi ju inte längden på SEs eventuella samtal med Lisbeth, samtalet kan röra sig om några ynka sekunder. Men, jag vet inte, jag var inte där.

Och som sagt, jag ställer mig skeptisk till att det ägt rum. Det kan ju även vara så att vittnet SE noterade Leifs försök till konversation med Lisbeth och tog på sig det, som vissa menar att han gjort med annat som han bevittnat på platsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in