Flashback bygger pepparkakshus!
Idag, 11:14
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nää man kan inte avfärda någon eg som inte har ett tydligt alibi ..

Men kombon att springa medans man håller i en handledsväska måste vara unikt vid brottsplatsen

Så unikt att det borde vara självklart att man blir huvudmisstänkt direkt enbart på detta !

Vi har pratat i tråden om den panik Engström borde ha som GM och därav gamblat med Rapportinslaget osv...
Det är kanske inte så konstigt för när handledsväskan blev ett signalement från DBG så måste han ju tänkt att nu är mina dagar snart räknande...

Ett problem för SE-teorin är ju att ingen sett en väska på brottsplatsen, inte heller LJ inne i gränden. Men visst är det en nackdel för SE att en person springer på åsen med en väska minuten efter skotten, den saken är biff.

Var SE gärningsman borde han så klart känt en viss sveda och brand i arslet när väskan basunerades ut?.
Citera
Idag, 11:28
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Jag vill inte vara någon glädjedödare, men handledsväska var tämligen vanligt 1986, främst bland medel- och överklass och ett par år efterpå.

Nja, ... men eftersom ingen av oss har någon staristik på det så kanske vi får lämna det osagt. Det fanns ett skällsord som jag inte vill använda här och nu, för den typen av väska.
Citera
Idag, 11:29
Medlem
Citat:
Ett problem för SE-teorin är ju att ingen sett en väska på brottsplatsen, inte heller LJ inne i gränden. Men visst är det en nackdel för SE att en person springer på åsen med en väska minuten efter skotten, den saken är biff.

Var SE gärningsman borde han så klart känt en viss sveda och brand i arslet när väskan basunerades ut?.

Det slog mig att när nyheten om handledsväska dök upp 2mars så vet ju inte polisen att Engström bar en sådan under mordnatten..

Det Engström måste ha panik över är ju att någon från Skandia ska lämna detta till polisen , alltså helt enkelt ringa och säga att mannen som stämplade ut härifrån 23:19 bar just en handledsväska !

Jag kan faktiskt förstå att Engström vill just springa med den i handen på bilderna i Expressen

För mig är det mkt tydligt hur visuellt han visar det : Ser ni nu , hur jag blivit förväxlad med att springa med handledsväska i handen !

Varför skulle det annars vara så viktigt att just springa med den i handen på bilderna ?
Citera
Idag, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Nja, ... men eftersom ingen av oss har någon staristik på det så kanske vi får lämna det osagt. Det fanns ett skällsord som jag inte vill använda här och nu, för den typen av väska.

Är det bögslunga du tänker på ?
Citera
Idag, 11:37
Medlem
Citat:

Tänkte på det du nämnde

Man borde ju frågat vittnena när man ville fastställa Engströms varandes på brottsplatsen med : Är det någon som minns en man med en handledsväska?

För som du säger så kanske inte handledsväskan blev sedd efter skotten heller
Citera
Idag, 11:39
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Det slog mig att när nyheten om handledsväska dök upp 2mars så vet ju inte polisen att Engström bar en sådan under mordnatten..

Det Engström måste ha panik över är ju att någon från Skandia ska lämna detta till polisen , alltså helt enkelt ringa och säga att mannen som stämplade ut härifrån 23:19 bar just en handledsväska !

Jag kan faktiskt förstå att Engström vill just springa med den i handen på bilderna i Expressen

För mig är det mkt tydligt hur visuellt han visar det : Ser ni nu , hur jag blivit förväxlad med att springa med handledsväska i handen !

Varför skulle det annars vara så viktigt att just springa med den i handen på bilderna ?

Visst kan det vara ett av förklarings alternativen, som du skriver. Dock är det ju som gärningsman väldigt vågat, och kräver minst två bollar i grenen?

Han kan ju även velat genomföra rekonstruktionen som vittne, men då lär man ju säga att han är lite av ett nutcase? En lättkränkt narcissist. Han vill få rampljus. Skriva in sig i historieböckerna.
Citera
Idag, 11:43
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Som boende i Sthlm på den tiden såg man dessa väskor rätt ofta på stan bland vanligt folk. Såväl min farfar som min far ägde en sådan och hade dem till minst 1990 (för pengar, cigarretter, tändare, kort, etc), vi var medelklass, och ingen av dem var bögar. Väskan blev bögslunga på allvar först i skarven åttio/nittiotal, och då slutade givetvis straighta män att bära den.
Citera
Idag, 11:47
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Tänkte på det du nämnde

Man borde ju frågat vittnena när man ville fastställa Engströms varandes på brottsplatsen med : Är det någon som minns en man med en handledsväska?

För som du säger så kanske inte handledsväskan blev sedd efter skotten heller

Ja, det har du en poäng med. Det borde man så klart ha frågat. Man lär ju säga att de gjorde ett rätt uselt jobb kring att identifiera vittnena på plats. Och man kan ju tycka att det vore än mer självklart från april 86 när började misstänka SE så smått. Funkar tacksamt annorlunda nuförtiden. Men det är ju en klen tröst.
Citera
Idag, 11:48
Medlem
Citat:
Visst kan det vara ett av förklarings alternativen, som du skriver. Dock är det ju som gärningsman väldigt vågat, och kräver minst två bollar i grenen?

Han kan ju även velat genomföra rekonstruktionen som vittne, men då lär man ju säga att han är lite av ett nutcase? En lättkränkt narcissist. Han vill få rampljus. Skriva in sig i historieböckerna.

Man får väga dessa alternativ..

I det första alternativet menar jag att som GM hade stor panik och stress så dessa "kulor" var mer ett nödalternativ än mod

I det andra som ett kränkt narcissist så kanske isåfall att han vill bli förväxlad med GM och få rubriker iom detta

Dock ska ju tilläggas att den narcissiska viktigpetter inte syntes på mordnatten när media dök upp, då satt Engström och hyperventilerade hos väktarna
Citera
Idag, 11:54
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Man får väga dessa alternativ..

I det första alternativet menar jag att som GM hade stor panik och stress så dessa "kulor" var mer ett nödalternativ än mod

I det andra som ett kränkt narcissist så kanske isåfall att han vill bli förväxlad med GM och få rubriker iom detta

Dock ska ju tilläggas att den narcissiska viktigpetter inte syntes på mordnatten när media dök upp, då satt Engström och hyperventilerade hos väktarna

Ja, lite så.

Dock lär man väl räkna in att vi inte exakt vet när vittnet SE lämnar platsen, media hade sannolikt inte hunnit fram då, och han var ju heller inte helt hundra på att det var Palme.

Men han borde ju ha noterat dem när han lämnar Skandia? Jag har inte färskt i minnet hur han menar att han tog sig hem? Buss? Han borde ju ändå ha slängt ett öga söderut när han klev ut. Man han kanske upplevde sig som stressad och därför inte gick tillbaka.
Citera
Idag, 12:10
Medlem
Citat:
Ja, lite så.

Dock lär man väl räkna in att vi inte exakt vet när vittnet SE lämnar platsen, media hade sannolikt inte hunnit fram då, och han var ju heller inte helt hundra på att det var Palme.

Men han borde ju ha noterat dem när han lämnar Skandia? Jag har inte färskt i minnet hur han menar att han tog sig hem? Buss? Han borde ju ändå ha slängt ett öga söderut när han klev ut. Man han kanske upplevde sig som stressad och därför inte gick tillbaka.

Jag har ju aldrig riktigt förstått helt detta med att lämna innan kanske media dykt upp..

Borde ett det narcissistiska vittnet SE tycka att det var mkt spännande att just fått reda på att det är självaste Palme som blivit mördad ? Skandia kan väl vänta 10min när en sådan viktig händelse just ägt rum !?

Om man jämför med hans iver på morgonen dagen efter så blir det stor skillnad
Citera
Idag, 13:14
Medlem
Citat:
Ja, lite så.

Man måste sätta en sak i rätt perspektiv

Vem var Palme för Engström?

1 Troligen en av Sveriges kändaste person

2 Ett stort samtalsämnen för män i Engströms ålder

3 Fiende nr 1 och stort hatobjekt som innebar en hel del känslor

Att denna person alltså Engström fiende nr 1 och hans vänners blir alltså avrättade 50m från hans arbete just när han kliver ut !

Men stämmer hans känslor när han får reda på att det är Palme ?

Vart är nyfikenheten ? Intresset ?

Han orkar inte ens fastställa att det är Palme innan han lämnar brottsplatsen

Jag kan fatta Glantz som är 20år och tänker på öl och tjejer och skiter väl i Gunben Palme !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in