Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-11, 10:47
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Klart vi ska vara ärliga.
Det råder inga tvivel om att SE befann sig vid mordplatsen i tidsmässig närhet till skotten i.o.m. sin iakttagelse av LJ.
(Även om det finns en eller två som både har SE som GM men påstår att SE även ljuger om LJ. Då finns inget kvar annat än utstämplingen..)

Sedan bör vi också ta det för vad det är.
Det är SE själv som knyter sig till själva mordplatsen och placerar sig där i rollen som vittne.
Som jag skrev så hade det varit klart "tyngre" om man lyckats knyta SE till en besvärande plats som han inte påstått sig ha varit vid. Eller med säkerhet också kunnat beslå honom för någon av alla 30-talet lögner.

Men ja, SE är knuten till mordplatsen. Det är "konkret", mer behövs ju såklart, eller hur?
Ett vapen är ett måste. o.s.v.

Som du skriver finns det inget konkret om att CA ens varit ute denna kväll.
Nu ska jag inte försvara CA-hypotesen som jag också tycker är otroligt tunn, men vi kan självfallet inte veta om CA var ute eller inte.
Han påstod att han låg hemma sjuk. Är det ett alibi eller skulle man kunna tänka sig att han i rollen som GM ljuger? Om inte, varför kan man tänka att SE som GM ljuger om sitt alibi?

Kommer man inte runt SE så kommer man inte runt CA heller.

Önsketänkande var ordet.

Jag tror varken på SE eller CA som gärningsman, orsakerna är många.

Givetvis kan vi inte veta om CA var ute eller inte, men det finns inget som kan bekräfta att han var det, därför blir det bara fånigt, att som vissa gör stämplar honom som mördare. Blir lite larvigt cirkelresonemang, "eftersom CA hade en revolver och inte lämnade in den för provskjutning, var han ute på mordkvällen och sköt Palme". Det är precis lika svagt som det åklagare Petersson yppade "eftersom SE sköt Palme hade han en revolver".

Visst kan man tycka det är kittlande att CA inte lämnade in sin revolver. Orsakerna kan dock vara som han själv påstår, fullt begripligt, faktiskt. Att han valde samma story om vapenförsäljningen som Lasermannen, ser jag som att han visste att PU skulle köpa det, dessutom ansåg han nog PU som rätt korkade, vilket de var vid tidpunkten, de hajade ju inte ens att han snodde Lasermannens story (trots att storyn cirkulerade tämligen nära i tid). CA visste hur det gått för både VG och CA när PU väl bestämt sig och satt klorna i dem - givetvis gjorde han sitt yttersta för att inte bli involverad mer än nödvändigt.

SE var sannolikt en uppmärksamhets törstande stolle, som inte har med mordet att göra för fem öre, men det går inte att utesluta, anledningarna finns presenterade in absurdum i tråden.

Att CA skulle vara en extremt underlig person med många udda beteenden, är trams. Mer eller mindre alla "indicier" eller enskild misstanke mot honom, är en höna av en fjäder. Finner man CA misstänkt omkring sina beteenden och underliga förehavanden och yttringar, då borde man badda ansiktet med iskallt vatten, precis lika många märkligheter (om än fler) finns omkring SE - dessutom var SE på Sveavägen både innan under och efter mordet. Det kan man inte säga om CA.
Citera
2025-10-11, 10:54
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Många befann sig på Sveavägen mordkvällen, så den omständigheten ensam är inget besvärande. Det är däremot att vara den ende som inte lämnar in sin revolver av aktuell typ.

Det är revolvern som gör CA-spåret intressant. Och det gör också andra omständigheter runt hans person mer intressanta. Men visst, bortsett från revolvern kan man tycka att det är en tunn soppa.

Visst är det kittlande att CA inte lämnade in revolvern, med den vetskapen är det lätt att skena i fantasin och se varje rörelse och stavelse omkring CA som supersuspekt. Dock lär man ju besinna sig? Plocka isär allt och ta allt för vad det är. Vill man, kan man se troll i allt, vilket både SE-kten och CA-sekten är tydliga bevis på.

Eftersom CA redan 1989 visste hur det gick för både VG och CP, när PU fått tunnelseende, bestämt sig och satt klorna i dom, är det inte direkt underligt att han uppförde sig som han gjorde. Att han snodde Lasermannens story om vapenförsäljning kan ses som en panikåtgärd eller som att han var iskall och snodde den bara för att se om PU var med på noterna, det var de inte. De var klantarslen.
Citera
2025-10-11, 11:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Jag tror varken på SE eller CA som gärningsman, orsakerna är många.

Givetvis kan vi inte veta om CA var ute eller inte, men det finns inget som kan bekräfta att han var det, därför blir det bara fånigt, att som vissa gör stämplar honom som mördare. Blir lite larvigt cirkelresonemang, "eftersom CA hade en revolver och inte lämnade in den för provskjutning, var han ute på mordkvällen och sköt Palme". Det är precis lika svagt som det åklagare Petersson yppade "eftersom SE sköt Palme hade han en revolver".

Visst kan man tycka det är kittlande att CA inte lämnade in sin revolver. Orsakerna kan dock vara som han själv påstår, fullt begripligt, faktiskt. Att han valde samma story om vapenförsäljningen som Lasermannen, ser jag som att han visste att PU skulle köpa det, dessutom ansåg han nog PU som rätt korkade, vilket de var vid tidpunkten, de hajade ju inte ens att han snodde Lasermannens story (trots att storyn cirkulerade tämligen nära i tid). CA visste hur det gått för både VG och CA när PU väl bestämt sig och satt klorna i dem - givetvis gjorde han sitt yttersta för att inte bli involverad mer än nödvändigt.

SE var sannolikt en uppmärksamhets törstande stolle, som inte har med mordet att göra för fem öre, men det går inte att utesluta, anledningarna finns presenterade in absurdum i tråden.

Att CA skulle vara en extremt underlig person med många udda beteenden, är trams. Mer eller mindre alla "indicier" eller enskild misstanke mot honom, är en höna av en fjäder. Finner man CA misstänkt omkring sina beteenden och underliga förehavanden och yttringar, då borde man badda ansiktet med iskallt vatten, precis lika många märkligheter (om än fler) finns omkring SE - dessutom var SE på Sveavägen både innan under och efter mordet. Det kan man inte säga om CA.

Jag håller med till stor del...men av två svaga hypoteser så placerar jag CA ovanför SE utifrån revolvern. Som du ser, inte alls starkt på något vis.
Jag instämmer i att man inte kan utesluta SE, men påstår detsamma gällande CA också. Även CP och till en för oss helt okänd gärningsman.
Vi vet inte tillräckligt och möjligheter finns åt många håll.

Det är inte bara i CA-hypotesen man gör hönor av fjädrar. Det görs här också!
Citera
2025-10-11, 11:15
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Jag håller med till stor del...men av två svaga hypoteser så placerar jag CA ovanför SE utifrån revolvern. Som du ser, inte alls starkt på något vis.
Jag instämmer i att man inte kan utesluta SE, men påstår detsamma gällande CA också. Även CP och till en för oss helt okänd gärningsman.
Vi vet inte tillräckligt och möjligheter finns åt många håll.

Det är inte bara i CA-hypotesen man gör hönor av fjädrar. Det görs här också!

Jag håller med dig i allt, det görs feta hönor av bräckliga fjädrar i varje uppslag, och främst i uppslagen SE och CA. Som jag skrev, visst är CAs revolver kittlande om man tar på sig den västen. När det kommer till skev och udda personlighet, ligger ju både VG, CP och (till och med) SE före CA, främst CP. CP har (minst) ett dråp/mord på sitt samvete, svåra misshandlar och ett helt liv av kriminalitet i ryggsäcken, samt allvarligt missbruk av de flesta substanser, umgicks i kretsar där ett vapen kunde trollas fram på en pisskvart, etc. Dock har jag svårt att finna motiv gällande CP, det gäller de övriga kända "galningarna" också förvisso. Det mest sannolika är att mördaren är okänd, eller figurerar i materialet i yttersta periferin (dock utan någon misstanke från PU hittills).
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-10-11 kl. 11:18.
Citera
2025-10-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ja och som jag argumenterat för så är det inte en speciellt tung vikt att lägga på vågen.
Som jag också argumenterat för är om man med 100% säkerhet hade kunna beslå SE för en lögn, kunna bevisa att han ex. varit på en plats där han själv inte påstått(typ DBG eller Grand etc.), då blir det betydligt tyngre att lägga på vågen.

I fallet med CA så finns en revolver av möjlig typ och tillgång/närhet till rätt typ av ammunition att lägga på den vågen. Jag påstår inte att detta väger tungt.

Och mitt initiala inlägg handlade om Niklas87 talande påstående att det inte finns något i CA-spåret men massor i SE-spåret.... Vill du också påstå det?

Jag ser det såhär :

Engström är på plats , han blir träffad av signalement på DBG + samt hittar på vart han befinner sig när skotten kommer !

CA äger samma typ av vapen som används vid mordet ! Vapnet är inte testad ...
Citera
2025-10-11, 13:28
Medlem
Citat:
Jag håller med dig i allt, det görs feta hönor av bräckliga fjädrar i varje uppslag, och främst i uppslagen SE och CA. Som jag skrev, visst är CAs revolver kittlande om man tar på sig den västen. När det kommer till skev och udda personlighet, ligger ju både VG, CP och (till och med) SE före CA, främst CP. CP har (minst) ett dråp/mord på sitt samvete, svåra misshandlar och ett helt liv av kriminalitet i ryggsäcken, samt allvarligt missbruk av de flesta substanser, umgicks i kretsar där ett vapen kunde trollas fram på en pisskvart, etc. Dock har jag svårt att finna motiv gällande CP, det gäller de övriga kända "galningarna" också förvisso. Det mest sannolika är att mördaren är okänd, eller figurerar i materialet i yttersta periferin (dock utan någon misstanke från PU hittills).

Man kan säga vad man vill ang SE

Men han stämplar ut 23:19 iklädd Rock och handledsväska och påstår han springer mot DBG

23:22 så ser ett vittne en man med rock och handledsväska som springer från brottsplatsen

Hur många springer med dessa signalement mellan 23:20 och 23:25 kring brottsplatsen enligt dig ?

Det måste ju vara en otrolig sjuk tillfällighet när du tänker på det
Citera
2025-10-11, 13:37
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Man kan säga vad man vill ang SE

Men han stämplar ut 23:19 iklädd Rock och handledsväska och påstår han springer mot DBG

23:22 så ser ett vittne en man med rock och handledsväska som springer från brottsplatsen

Hur många springer med dessa signalement mellan 23:20 och 23:25 kring brottsplatsen enligt dig ?

Det måste ju vara en otrolig sjuk tillfällighet när du tänker på det

Vad är det för vittne du pratar om? Mig veterligen finns inget vittne som sett gärningsmannen lämna brottsplatsen med handväska. Rock finns det flertalet vittnet som sett.

Är det vittnet YN du far efter, så vet vi inte ens om personen hon såg har med mordet att göra, ingen har dessutom sett att gärningsmannen hade en väska. Personen YN såg kan så klart ha med mordet att göra, dock behöver det inte vara skytten.

Ytterplagget rock, var det näst vanligaste plagget bland män på den tiden. Att SE bar det, berättar egentligen noll. Och vilken typ av väska som YN såg, är givetvis i det närmaste omöjligt att fastställa på det avståndet, under de ljusförhållandena och under den korta sekvensen, hon hänvisar till sina referensramar framför vad hon faktiskt såg. Men, vill man till varje pris skohorna in SE som misstänkt, förstår jag givetvis att man kisar med ögonen kring detta.
Citera
2025-10-11, 13:49
Medlem
Citat:
Vad är det för vittne du pratar om? Mig veterligen finns inget vittne som sett gärningsmannen lämna brottsplatsen med handväska. Rock finns det flertalet vittnet som sett.

Är det vittnet YN du far efter, så vet vi inte ens om personen hon såg har med mordet att göra, ingen har dessutom sett att gärningsmannen hade en väska. Personen YN såg kan så klart ha med mordet att göra, dock behöver det inte vara skytten.

Ytterplagget rock, var det näst vanligaste plagget bland män på den tiden. Att SE bar det, berättar egentligen noll. Och vilken typ av väska som YN såg, är givetvis i det närmaste omöjligt att fastställa på det avståndet, under de ljusförhållandena och under den korta sekvensen, hon hänvisar till sina referensramar framför vad hon faktiskt såg. Men, vill man till varje pris skohorna in SE som misstänkt, förstår jag givetvis att man kisar med ögonen kring detta.

Det är inte 100% att det är GM som springer på DBG men 99%

YN säger att allt stämmer med Engström spm en parentes...

Jag ställder en fråga hur många män springer i samma riktning kring brottsplatsen mellan 23:22 till 23:25 ?

Svaret borde vara en men just denna natt så springer det två

Att båda sen bär rock och handledsväska är otroligt I den kontexten, visst är rock vanligt men av många som befinner sig kring brottsplatsen så är det ändå bara max 15% . Lägger man till kombon rock plus handledsväska så är vi nere kring 1-3 % av män kring brottsplatsen

Så vad har vi då ?

Det borde bara vara 1st som springer bort från brottsplatsen mellan 23:22 till 23:25 ...men vi har två

Dessutom så "råkar" just dessa två män springa med rock och handledsväska

Jag kan inte begripa att inte folk tycker detta är supertungt
Citera
2025-10-11, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag ställder en fråga hur många män springer i samma riktning kring brottsplatsen mellan 23:22 till 23:25 ?

Att båda sen bär rock och handledsväska är otroligt I den kontexten, visst är rock vanligt men av många som befinner sig kring brottsplatsen så är det ändå bara max 15% . Lägger man till kombon rock plus handledsväska så är vi nere kring 1-3 % av män kring brottsplatsen

Så vad har vi då ?

Det borde bara vara 1st som springer bort från brottsplatsen mellan 23:22 till 23:25 ...men vi har två

Det finns två män som säger sig springa på Tunnelgatan minst 1,5 min efter skotten. SE och PW. Ingen har sett dessa två springa på Tunnelgatan.

Två vittnen har sett en person i rock och någon slags väska springa 150 m bort. Detta kan vara GM, kan också vara någon helt annan

Man kan tvivla på att det är GM som YN ser:
1 mannen har noll gemensamt med den mördare LJ ser
2 de vittnen som ser mördaren på nära håll säger att han hade jacka, inte rock
3 de vittnen som ser mördaren ser ingen väska
4 det finns en potentiell tidslucka för att det är någon annan än GM
Citera
2025-10-11, 14:07
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:

Så vad har vi då ?

Du ställer en fråga hur många personer med rock som springer i området Träsket. En smärtsamt korkad fråga. Eftersom den inte går att besvara. Det kan vara en till tio, tjugo? Vad vet du om det? Hur många observationer har vi öht från personer de nämnda klockslagen som kan ha sett något av värde? Inte särskilt många, iaf inte enligt känt material. Så, ditt resonemang är lika blaskigt som hela teorin omkring SE, eller hur?

Att gärningsmannen skulle ha flytt nerför DBG känns som det minst troliga av tre alternativ. Att han dessutom skulle uppföra sig som personen YN såg (dra blickarna till sig på ett fumligt och klumpigt sätt) känns än mindre troligt.

Att låsa sig, som du gör, kring SE och även att personen på DBG är snarlik SE, är att göra det mycket mycket lätt för sig, rent av komiskt.

Dessutom, så vet du under vilka premisser YN fick se den ansiktslösa mörka och grumliga fotostatkopian på SE. Men, allt detta vet du ju innerst inne.
Citera
2025-10-11, 14:08
Medlem
Citat:

När man läser dom svaren jag ofta får när jag ställer dessa frågor så bekräftar dom ofta min känsla !

Alltså att dom vill påpeka att man kan vara 100% säker på mannen på DBG är GM

Eller att rock och handledsväska är rätt vanligt ..

Sen att just springa inom ett par minuter och vid midnatt kring brottsplatsen är ovanligt men det utesluter inte

Men när dom lägger ihop allt så brukar dom komma fram till att man inte kan vara 100% säker på att det är Engström som springer på DBG !

Dom har helt korrekt

Men det måste ju vara över 50% att det är Engström på DBG
Citera
2025-10-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det finns två män som säger sig springa på Tunnelgatan minst 1,5 min efter skotten. SE och PW. Ingen har sett dessa två springa på Tunnelgatan.

Två vittnen har sett en person i rock och någon slags väska springa 150 m bort. Detta kan vara GM, kan också vara någon helt annan

Man kan tvivla på att det är GM som YN ser:
1 mannen har noll gemensamt med den mördare LJ ser
2 de vittnen som ser mördaren på nära håll säger att han hade jacka, inte rock
3 de vittnen som ser mördaren ser ingen väska
4 det finns en potentiell tidslucka för att det är någon annan än GM

Jag har försökt vända lite på begreppen med vilje sista tiden..

Lämnat GM lite åtsidan och kört 100% på att det är Engström som springer på DBG...

Varför har jag gjort det ?

Jo för att försöka komma någonvart i tråden ..

Sen har jag visserligen skrivit att jag anser att mannen på DBG till 99% är GM och det är kanske dumt av mig..

Men jag hävdar att med stor sannolikhet är mannen på DBG och Engström samna person !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in