Citat:
Klart vi ska vara ärliga.
Det råder inga tvivel om att SE befann sig vid mordplatsen i tidsmässig närhet till skotten i.o.m. sin iakttagelse av LJ.
(Även om det finns en eller två som både har SE som GM men påstår att SE även ljuger om LJ. Då finns inget kvar annat än utstämplingen..)
Sedan bör vi också ta det för vad det är.
Det är SE själv som knyter sig till själva mordplatsen och placerar sig där i rollen som vittne.
Som jag skrev så hade det varit klart "tyngre" om man lyckats knyta SE till en besvärande plats som han inte påstått sig ha varit vid. Eller med säkerhet också kunnat beslå honom för någon av alla 30-talet lögner.
Men ja, SE är knuten till mordplatsen. Det är "konkret", mer behövs ju såklart, eller hur?
Ett vapen är ett måste. o.s.v.
Som du skriver finns det inget konkret om att CA ens varit ute denna kväll.
Nu ska jag inte försvara CA-hypotesen som jag också tycker är otroligt tunn, men vi kan självfallet inte veta om CA var ute eller inte.
Han påstod att han låg hemma sjuk. Är det ett alibi eller skulle man kunna tänka sig att han i rollen som GM ljuger? Om inte, varför kan man tänka att SE som GM ljuger om sitt alibi?
Kommer man inte runt SE så kommer man inte runt CA heller.
Önsketänkande var ordet.
Det råder inga tvivel om att SE befann sig vid mordplatsen i tidsmässig närhet till skotten i.o.m. sin iakttagelse av LJ.
(Även om det finns en eller två som både har SE som GM men påstår att SE även ljuger om LJ. Då finns inget kvar annat än utstämplingen..)
Sedan bör vi också ta det för vad det är.
Det är SE själv som knyter sig till själva mordplatsen och placerar sig där i rollen som vittne.
Som jag skrev så hade det varit klart "tyngre" om man lyckats knyta SE till en besvärande plats som han inte påstått sig ha varit vid. Eller med säkerhet också kunnat beslå honom för någon av alla 30-talet lögner.
Men ja, SE är knuten till mordplatsen. Det är "konkret", mer behövs ju såklart, eller hur?
Ett vapen är ett måste. o.s.v.
Som du skriver finns det inget konkret om att CA ens varit ute denna kväll.
Nu ska jag inte försvara CA-hypotesen som jag också tycker är otroligt tunn, men vi kan självfallet inte veta om CA var ute eller inte.
Han påstod att han låg hemma sjuk. Är det ett alibi eller skulle man kunna tänka sig att han i rollen som GM ljuger? Om inte, varför kan man tänka att SE som GM ljuger om sitt alibi?
Kommer man inte runt SE så kommer man inte runt CA heller.
Önsketänkande var ordet.
Jag tror varken på SE eller CA som gärningsman, orsakerna är många.
Givetvis kan vi inte veta om CA var ute eller inte, men det finns inget som kan bekräfta att han var det, därför blir det bara fånigt, att som vissa gör stämplar honom som mördare. Blir lite larvigt cirkelresonemang, "eftersom CA hade en revolver och inte lämnade in den för provskjutning, var han ute på mordkvällen och sköt Palme". Det är precis lika svagt som det åklagare Petersson yppade "eftersom SE sköt Palme hade han en revolver".
Visst kan man tycka det är kittlande att CA inte lämnade in sin revolver. Orsakerna kan dock vara som han själv påstår, fullt begripligt, faktiskt. Att han valde samma story om vapenförsäljningen som Lasermannen, ser jag som att han visste att PU skulle köpa det, dessutom ansåg han nog PU som rätt korkade, vilket de var vid tidpunkten, de hajade ju inte ens att han snodde Lasermannens story (trots att storyn cirkulerade tämligen nära i tid). CA visste hur det gått för både VG och CA när PU väl bestämt sig och satt klorna i dem - givetvis gjorde han sitt yttersta för att inte bli involverad mer än nödvändigt.
SE var sannolikt en uppmärksamhets törstande stolle, som inte har med mordet att göra för fem öre, men det går inte att utesluta, anledningarna finns presenterade in absurdum i tråden.
Att CA skulle vara en extremt underlig person med många udda beteenden, är trams. Mer eller mindre alla "indicier" eller enskild misstanke mot honom, är en höna av en fjäder. Finner man CA misstänkt omkring sina beteenden och underliga förehavanden och yttringar, då borde man badda ansiktet med iskallt vatten, precis lika många märkligheter (om än fler) finns omkring SE - dessutom var SE på Sveavägen både innan under och efter mordet. Det kan man inte säga om CA.