Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är sannolikt inte det minsta uns avvikande att röra sig omkring en mordplats flera minuter efter det att GM försvunnit och när polisen finns på platsen. Jag ser inte tillstymmelse till poäng här, som man kanske kan göra gällande annat som påstås att vittnet SE borde eller inte borde ha gjort.

Att den lilla ensamma och timide LJ tar sig för något så halsbrytande som att springa upp i trappen direkt efter GM och faktiskt jaga honom ignoreras när det att röra sig i gränden ska uppförstoras.

Att folk är benägna att företa sig alltför rådiga insatser i kritiska sammanhang är ingen nyhet. Drar mig mig till minnes postrånet med Mockfjärdsrevolvern där en vanlig kund i lokalen blev skjuten i benet mede en kula Winchester Metal Piercing när han skulle ingripa mot förövarna.

Vad ska jag göra åt Wall.

Som ledande regimlojal får jag väl läsa det när tid, ork och motivation inställer sig.

Ett annat ständigt fel du gör i tråden är att hitta på olika förklaringar till Engströms berättelse utan att misstänka honom ...

Jag misstänker Engström pga att jag tror att hans lögner kan vara för att skydda sig själv pga att han är GM..

Jag förstår alltså att man kan ljuga av andra anledningar än att just vara GM ,men att som du hela tiden försöka hitta alternativa anledningar till honom utan att misstänka honom blir konstigt!

Du tycker alltså pga att du gissar hur Engström är som person så har du hittat anledningar till påhitt och därför inte misstänker honom!

Du förstår att det går att hitta alternativa anledningar även om CA ljög va ?
Citera
2025-07-03, 20:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
//
Vad ska jag göra åt Wall.

Som ledande regimlojal får jag väl läsa det när tid, ork och motivation inställer sig.
Bespara oss sådan här satir/ironi nu, och prata gärna ur skägget i stället. Det är ingen hemlighet för oss som har hängt med här ett tag att du (liksom Wall) hör till åklagarens hårdaste kritiker. Klas Gustavssons text är skarp, och det håller inte att lämna den obesvarad (och dessutom antyda att man inte ens skall ha läst den):
"Mannen som inte gick att komma runt"
https://drive.google.com/file/d/1EdmI7O1WTAdJ5qTpvHyT-K0gJc-82pfq/view?pli=1
Citera
2025-07-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bespara oss sådan här satir/ironi nu, och prata gärna ur skägget i stället. Det är ingen hemlighet för oss som har hängt med här ett tag att du (liksom Wall) hör till åklagarens hårdaste kritiker. Klas Gustavssons text är skarp, och det håller inte att lämna den obesvarad (och dessutom antyda att man inte ens skall ha läst den):

Roerlig använder sig ofta bara av alternativa förklaringar även på Engströms lögner !

Så även om han kan erkänna lögner så "vet" Roerlig varför han ljuger

Eftersom Roerlig "vet" varför han ljuger så kan också Roerlig helt slippa misstänka honom !

Det är lite så han tyvärr jobbar i denna tråd

PS När det kommer till CA så tänker han precis tvärtom och alla "lögner" från CA är såklart mkt misstänkta
Senast redigerad av Problem2020 2025-07-03 kl. 22:45.
Citera
2025-07-04, 12:42
Medlem
Knattarnas avatar
Tänkte presentera ännu ett lustigt sammanträffande där Engströms bild av saker och ting ”råkar” sammanfalla med kända vittnen.

Enligt Klas Gustavsson förekommer ”nytt” intervjumaterial med SE i Kommunisternas vitbok som ska bygga på Minells intervjumaterial från 1989. Man har alltså klippt samma intervju på ett lite annorlunda sätt bara. Och så här står det i vitboken:

– Just i denna rörelse, från ytterkanten av trottoaren strax innan reklampelaren och in mot Götabankens fönster hör jag något som mest liknar ljudet av en smällare. Jag tänkte att det är väl någon sådan där raggaramerikanare.

Engström tror alltså att det är en avgassmäll från en amerikanare. Den bilen förekommer inte i Proletärens intervju, utan det är tack vare den nya klippningen i vitboken som vi får reda på den.

Sedan kan vi kika på hur Lennart på La Carterie uttrycker sig:

Lennart har för sig att han hörde två smällar men uppfattade dessa som avgassmällar. Först hörde han smällarna, tittade upp och såg i samband med detta en bil som i hög fart framfördes på Sveavägen i riktning mot Norrtull. Han drog därför slutsatsen att det var denna bil som avgassmällt. Bilen var av okänt fabrikat, okänd färg. Det var en större bil, typ amerikanare, en vanlig personbil, ingen lastbil eller liknande.

Både Lennart och Engström hänför alltså oljudet till en bil av amerikanartyp. Det är ganska specifikt. Och om Engström precis var på väg ut genom Skandias dörr när det andra skottet föll befann han sig fågelvägen mycket nära Lennart, eftersom butiken La Carterie låg bara några meter bort. I så fall borde Lennart och Engström haft alla möjligheter att observera samma bil och dra samma slutsats.

Och Per Häggström är övertygad om att Engström uppgett just att han var på väg ut genom dörrarna när skotten föll. Det kan inte uteslutas att han hade tillgång till ytterligare information som han byggde den slutsatsen på. Så här säger han till Eric Skoglund i förhör:

Jag vet att han sagt till er att han inte hör mer än ett skott därför att han är på väg ut genom dörrarna här på Sveavägen 44.”

Lennart säger vidare att amerikanaren var på väg i hög hastighet ”mot Norrtull”, alltså norrut. Om Engström fäste sin uppmärksamhet på den skenande amerikanaren och följde den med blicken norrut en liten stund kan det vara hela lösningen på varför han missar mycket som hände vid mordplatsen just då.

Källor:

https://www.kommunisterna.org/bilder-filer/broschyrer-bocker/vitbok_polissparet.pdf

https://drive.google.com/file/d/1mt3H87VuP1kTVS1BgMYUu_TqUw5NX7TC/view

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-01
Senast redigerad av Knattarna 2025-07-04 kl. 12:45.
Citera
2025-07-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Ja bra analys och slutsatser m.m. SE är skäligen misstänkt enligt mig i.a.f. och KP med flera.
Citera
2025-07-05, 07:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ett annat ständigt fel du gör i tråden är att hitta på olika förklaringar till Engströms berättelse utan att misstänka honom ...
Bra skrivet!

- Att inte under alla omständigheter misstänka SE är alltid fel.

- Att "hitta på" förklaringar som inte pekar mot att SE är mördaren är alltid fel.

- SE måste vara skyldig även om det är osannolikt. Allt annat är fel.

Tydligt och bra formulerat av dig där!
Citera
2025-07-05, 07:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Tänkte presentera ännu ett lustigt sammanträffande där Engströms bild av saker och ting ”råkar” sammanfalla med kända vittnen.

Enligt Klas Gustavsson förekommer ”nytt” intervjumaterial med SE i Kommunisternas vitbok som ska bygga på Minells intervjumaterial från 1989. Man har alltså klippt samma intervju på ett lite annorlunda sätt bara. Och så här står det i vitboken:

– Just i denna rörelse, från ytterkanten av trottoaren strax innan reklampelaren och in mot Götabankens fönster hör jag något som mest liknar ljudet av en smällare. Jag tänkte att det är väl någon sådan där raggaramerikanare.

Engström tror alltså att det är en avgassmäll från en amerikanare. Den bilen förekommer inte i Proletärens intervju, utan det är tack vare den nya klippningen i vitboken som vi får reda på den.

Sedan kan vi kika på hur Lennart på La Carterie uttrycker sig:

Lennart har för sig att han hörde två smällar men uppfattade dessa som avgassmällar. Först hörde han smällarna, tittade upp och såg i samband med detta en bil som i hög fart framfördes på Sveavägen i riktning mot Norrtull. Han drog därför slutsatsen att det var denna bil som avgassmällt. Bilen var av okänt fabrikat, okänd färg. Det var en större bil, typ amerikanare, en vanlig personbil, ingen lastbil eller liknande.

Både Lennart och Engström hänför alltså oljudet till en bil av amerikanartyp. Det är ganska specifikt. Och om Engström precis var på väg ut genom Skandias dörr när det andra skottet föll befann han sig fågelvägen mycket nära Lennart, eftersom butiken La Carterie låg bara några meter bort. I så fall borde Lennart och Engström haft alla möjligheter att observera samma bil och dra samma slutsats.

Och Per Häggström är övertygad om att Engström uppgett just att han var på väg ut genom dörrarna när skotten föll. Det kan inte uteslutas att han hade tillgång till ytterligare information som han byggde den slutsatsen på. Så här säger han till Eric Skoglund i förhör:

Jag vet att han sagt till er att han inte hör mer än ett skott därför att han är på väg ut genom dörrarna här på Sveavägen 44.”

Lennart säger vidare att amerikanaren var på väg i hög hastighet ”mot Norrtull”, alltså norrut. Om Engström fäste sin uppmärksamhet på den skenande amerikanaren och följde den med blicken norrut en liten stund kan det vara hela lösningen på varför han missar mycket som hände vid mordplatsen just då.

Källor:

https://www.kommunisterna.org/bilder-filer/broschyrer-bocker/vitbok_polissparet.pdf

https://drive.google.com/file/d/1mt3H87VuP1kTVS1BgMYUu_TqUw5NX7TC/view

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-01

Mycket bra observation.

Ännu en detalj som tydligt pekar mot att SE bara var ett efterspelsvittne och inte en osannolik mördare utan både motiv och skjutvapen.
Citera
2025-07-05, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bra skrivet!

- Att inte under alla omständigheter misstänka SE är alltid fel.

- Att "hitta på" förklaringar som inte pekar mot att SE är mördaren är alltid fel.

- SE måste vara skyldig även om det är osannolikt. Allt annat är fel.

Tydligt och bra formulerat av dig där!

Ja helt korrekt av mig

Att ständigt tydligen "veta" varför Engström ljuger är en märklig grej som Roerlig gör !

Till skillnad från mig som menar att Engström ljuger för att han istället kan dölja något som t.ex vara GM...

Roerlig gör ju helt tvärtom när det gäller CA !
Citera
2025-07-05, 08:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja helt korrekt av mig

Att ständigt tydligen "veta" varför Engström ljuger är en märklig grej som Roerlig gör !

Till skillnad från mig som menar att Engström ljuger för att han istället kan dölja något som t.ex vara GM...

Roerlig gör ju helt tvärtom när det gäller CA !

Jag tycker som du. Det är bättre att veta att SE sköt OP och anpassa allt efter det.

Att försöka tänka självständigt är nog inte grejen i denna tråden.
Citera
2025-07-05, 08:42
Medlem
Citat:
Jag tycker som du. Det är bättre att veta att SE sköt OP och anpassa allt efter det.

Att försöka tänka självständigt är nog inte grejen i denna tråden.

Dock skrev jag just inte att veta.....

Det är ju exakt tvärtom att Roerlig vet att Engström är oskyldig och hittar på ursäkter för hans lögner...
Citera
2025-07-06, 02:05
Medlem
ursprungligens avatar
Här är ett förhör med flygledaren som satt i sin bil utanför Grand.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:L14-00-B

Vi vet att den påhittade GM-SE var svag för gula kläder, så en gulaktig mössa som E ser passar mycket bra in på GM-SE:
Eriksson har vidare för sig att han hade en qulaktig huvudbonad. Eriksson kan ej ange vilken typ av huvudbonad, Eriksson är säker på att det ej var någon kepsliknande huvudbonad utan han tror snarare att det är en liten stickad mössa som icke går i någon spetsform.
GM-SE byter till "alibikepsen" först när han stämplar ut på Skandia?

GM-SE kan mycket väl konspirerat med någon marinofficerare han kände i Täby:
När Eriksson kom in i lägenheten så hörde han ett underligt ljud, Eriksson trodde att det var någonting inne i lägenheten, kaffebryggare eller att kylskåpsdörren var öppen men när han kom in så hörde han att ljuden kom uppifrån.

Det finns en lägenhet ovanför Eriksson där lägenhetsinnehavaren i stort sett aldrig är hemma, och det var därifrån ljuden kom.

Eriksson har hört på omvägar att lägenheten innehaves av en officer i marinen och att denne skulle vara u-båtsjägare. Personen är i vart fall sällan i bostaden.
GM-SEs bror ska enluigt uppgift äget en Porsche:
Eriksson erinrar sig vidare att när han kom ut från Şeven-Eleven affären efter att ha, som tidigare sagts, inhandlat en läskedryck, såg han att där stod en röd Porsche parkerad utanför affären.
Kan SEs bror varit inblandad i mordet? Han kan ha förvarat den imaginära, indiska revolvern bröderna hade ärvt efter pappan och kört in den till GM-SE på mordnatten?

Eriksson är urtypen för någon som kör på trottoarer, så det är inte otroligt att Stigfinnaren Klas blandat ihop denna episod med påhittet att SE höll på att bli påkörd uppe på trottoaren vid mordplatsen?
Under färden till föräldrarnas hotell erinrar sig Eriksson att det på Kammakargatan strax före korsningen med Västmannagatan stod en mörk ganska stor bil, Mercedes eventuellt Volvo eller liknande, parkerad mitt i vägen, varför Eriksson fick svänga upp på trottoaren för att komma förbi.
Mycket som flygledaren uppger går att "väva ihop" med den osannolika mördaren GM-SE om man utgår ifrån att denne är mördaren!
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-06 kl. 02:08.
Citera
2025-07-10, 16:11
Medlem
Citat:
Mycket bra observation.

Ännu en detalj som tydligt pekar mot att SE bara var ett efterspelsvittne och inte en osannolik mördare utan både motiv och skjutvapen.
Fast motiv finns ju. OP var så hatad på den tiden att min kompis farsas brorsas brorsas morsa likaväl kunde skjutit hen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in