Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-07-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, utgår man från att just häggströms uppgift är korrekt så är det ju så. Det har jag inga problem med.

Jag vill ju bara påpeka att välja just häggströms uppgift är ett medvetet val för att få SE-teorin att gå ihop. Hans uppgift är ju inte den objektivt troligaste utifrån materialet.

Förstår man problematiken med det så är det inga problem att reagera på att tiderna enligt dessa uppgifter stämmer överens.

Såklart spekulerade jag med Häggströms uppgifter

Vad begär du 40år senare..?

Lite måste man få spekulera om och jag kan faktiskt gilla dessa små tidsfönster som man kan leka med till sin fördel

Såklart får du göra samma och leka med spekulationer till hans nackdel
Citera
2025-07-25, 23:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tog CA som ett exempel...

Men du menar att det är extremt positivt om Häggströms andrahandsuppgift ser CA vid Skandias port 21:00

Är det inte samma sak menar du ?
Nej, långtifrån samma sak.

För det första skulle det ju innebära att vi då har vittnesmål om att CA är i närområdet den kvällen. Vilket skulle stödja den teorin oavsett om han ser LOP då eller inte. Det är den absolut viktigaste skillnaden.

För det andra har du gjort om Häggström till en bättre andrahandskälla i det exemplet. I SE-teroin är han en andrahandskälla som motsägs av förstahandskällan och larmlistan. Så för att det ska bli ungefär lika måste förstahandskällan själv säga att denne inte alls såg CA. Det kan jag garantera dig att jag hade påpekat för CA-anhängarna.

För det tredje är inte CA bunden till att behöva komma in innan ALG går iväg.
Citera
2025-07-25, 23:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hon baserar stoppandet i innerficka på hans rörelser. En tolkning alltså. Hon ser honom inte stoppa i innerfickan, hon tolkar han gör det

Och man behöver inte ha plagget helt öppet för att stoppa i fickan...
Ja, det är ju inte hugget i sten såklart. Jag försöker inte på något vis försöka debbatera med dig om att plagget måste ha varit öppet. Jag påvisade bara de saker som tyder på det eftersom det efterfrågades.
Citera
2025-07-25, 23:36
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Nej, det vet vi inte helt klart. Det stämmer. Men de flesta är väl av åsikten att det troligtvis är gm. Här i skandiamannentråden som vi diskuterar är det dessutom en förutsättning att det är det. Så man kan inte plocka bort henne i diskussioner med SE som utgångspunkt.

ACH ser dock mannen stoppa in vapnet innanför rocken. Det skulle jag vilja se någon försöka med en stängd rock.

Av de jag minns på rak arm iaf. Jag minns inte vad de andra säger om detta.

Najic säger också uppknäppt. Även om det inte garanterat är GM. Och Ulrika Ryttestål säger att ytterplagget kan ha varit uppknäppt.

Sedan finns det flera andra vittnen som säger att det fladdrar utan att specifikt säga uppknäppt. Per Vallin säger till exempel att ytterplagget ”svängde upp”. Och då blir det ju lite en tolkningsfråga.

Om man tror att GM är Mårtens Grandman och hade en jacka av typ Tensonliknande modell är det nästan en förutsättning att den måste ha varit uppknäppt, för annars skulle den inte kunna fladdra på det sättet. En uppknäppt jacka är också nästan en förutsättning för att många vittnen ska kunna missta den för en rock.

Sedan har jag ju förstås aldrig sagt att GM definitivt hade uppknäppt ytterplagg utan att det är min egen sannolikhetsbedömning sett till helheten.
Senast redigerad av Knattarna 2025-07-25 kl. 23:52.
Citera
2025-07-25, 23:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Såklart spekulerade jag med Häggströms uppgifter

Vad begär du 40år senare..?

Lite måste man få spekulera om och jag kan faktiskt gilla dessa små tidsfönster som man kan leka med till sin fördel

Såklart får du göra samma och leka med spekulationer till hans nackdel
Det får du göra såklart. Spekulera på du. Jag försöker bara förklara problematik för dig som jag upplever att du inte förstår eller har tagit med i dina spekulationer.

Det får man man välja att ta ta emot och fundera på, eller vägra försöka förstå, bli upprörd och påstå att den som gör detta är dum och autistiskt. Det är helt valfritt.

Jag spekulerar dock inte så mycket. Jag utgår bara från vad det står i materialet. Vilda spekulationer ger inte mycket.
Citera
2025-07-25, 23:40
Medlem
Citat:
Nej, långtifrån samma sak.

För det första skulle det ju innebära att vi då har vittnesmål om att CA är i närområdet den kvällen. Vilket skulle stödja den teorin oavsett om han ser LOP då eller inte. Det är den absolut viktigaste skillnaden.

För det andra har du gjort om Häggström till en bättre andrahandskälla i det exemplet. I SE-teroin är han en andrahandskälla som motsägs av förstahandskällan och larmlistan. Så för att det ska bli ungefär lika måste förstahandskällan själv säga att denne inte alls såg CA. Det kan jag garantera dig att jag hade påpekat för CA-anhängarna.

För det tredje är inte CA bunden till att behöva komma in innan ALG går iväg.

Jag menade på att det finns inga stöd att CA då heller hade sett LOP om han är vid Skandia 21:00

Jag begriper vad du menar..

Men jag har faktiskt en sak då...

Du har rätt att CA har vapnet men inte Sveavägen och skulle han få Sveavägen av Häggström så stärker det CA !

Engström har Sveavägen men inte vapnet och skulle Engström få vapen så hade det stärkt Engström..

Men för ca 8-9år sen så hade man ingen koppling med Engström till ett vapen överhuvudtaget...

Sen kom då plötsligt vänskapen med vapensamlaren och plötsligt fanns en Magnum 357a

Då är frågan till dig och jag skulle be dig vara helt ärlig !

Är det inte enligt dig en relativt stor tillfällighet att Engströms bästa vän äger Magnum 357 ?

Vad är oddset på det eg ?
Citera
2025-07-25, 23:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Najic säger också uppknäppt. Även om det inte garanterat är GM.

Sedan finns det flera andra vittnen som säger att det fladdrar utan att specifikt säga uppknäppt. Per Vallin säger till exempel att ytterplagget ”svängde upp”. Och då blir det ju lite en tolkningsfråga.

Om man tror att GM är Mårtens Grandman och hade en jacka av typ Tensonliknande modell är det nästan en förutsättning att den måste ha varit uppknäppt, för annars skulle den inte kunna fladdra på det sättet. En uppknäppt jacka är också nästan en förutsättning för att många vittnen ska kunna missta den för en rock.

Sedan har jag ju förstås aldrig sagt att GM definitivt hade uppknäppt ytterplagg utan att det är min egen sannolikhetsbedömning sett till helheten.
Jag har landat i samma bedömning. Helt klart är det såklart inte. Men jag finner det mest sannolikt.

Hade missat det där med att LN säger det också. Där är ju min personliga bedömning också att det troligtvis är gm. Men det är med relativt stor risk att det är felaktigt.

Sedan vet jag faktiskt inte vad exakt det säger om något om plagget var stängt eller öppet. Förutom att det blir svårt att förstå var vapnet stoppas ner om plagget är stängt då, med tanke på att en vanlig ytterficka svårligen har plats för en revolver av den storleken. Men sådana modeller av jackor kanske har extra stora fickor.

Eller medan jag skriver kommer jag på att det finns ju något intressant i att det stärker LNs observation om den detaljen överensstämmer.
Citera
2025-07-25, 23:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag menade på att det finns inga stöd att CA då heller hade sett LOP om han är vid Skandia 21:00

Jag begriper vad du menar..

Men jag har faktiskt en sak då...

Du har rätt att CA har vapnet men inte Sveavägen och skulle han få Sveavägen av Häggström så stärker det CA !

Engström har Sveavägen men inte vapnet och skulle Engström få vapen så hade det stärkt Engström..

Men för ca 8-9år sen så hade man ingen koppling med Engström till ett vapen överhuvudtaget...

Sen kom då plötsligt vänskapen med vapensamlaren och plötsligt fanns en Magnum 357a

Då är frågan till dig och jag skulle be dig vara helt ärlig !

Är det inte enligt dig en relativt stor tillfällighet att Engströms bästa vän äger Magnum 357 ?

Vad är oddset på det eg ?
Det är väl en rätt stor tillfällighet. Det är inte särskilt sannolikt att känna någon med rätt sorts vapen.

Det är dock inget jag reagerar nämnvärt på då det inte är en konkret och sannolik källa till att ha ett vapen, särskilt inte på kontoret, bara för att man känner någon med det.

Särskilt inte när man har kollat upp det och det inte verkar vara så att han lånar ut vapen hej svejs. Snarare tvärtom.

Sådana här osannolikheter och tillfälligheter finns, som jag tidigare sagt, i alla spår. Det kommer alltid att finnas enstaka osannolika tillfälligheter om man letar upp en stor mängd fakta.

Om du skulle läsa in dig på andra spår och använda samma måttstockar som du gör här så hade du blivit övertygad om 5-6 olika spår.
Citera
2025-07-26, 00:00
Medlem
Citat:
Det är väl en rätt stor tillfällighet. Det är inte särskilt sannolikt att känna någon med rätt sorts vapen.

Det är dock inget jag reagerar nämnvärt på då det inte är en konkret och sannolik källa till att ha ett vapen, särskilt inte på kontoret, bara för att man känner någon med det.

Särskilt inte när man har kollat upp det och det inte verkar vara så att han lånar ut vapen hej svejs. Snarare tvärtom.

Sådana här osannolikheter och tillfälligheter finns, som jag tidigare sagt, i alla spår. Det kommer alltid att finnas enstaka osannolika tillfälligheter om man letar upp en stor mängd fakta.

Om du skulle läsa in dig på andra spår och använda samma måttstockar som du gör här så hade du blivit övertygad om 5-6 olika spår.

Förstår jag dig rätt så är det inte så märkvärdigt att hans bästa vän äger en Magnum 357 och samlar på vapen ?

Sen är det ju inte så att uppgiften om vapensamlaren är navet i Engström utan det fanns trots en koppling

Det är väl under 1% som har en koppling till mordvapnet ?
Citera
2025-07-26, 00:06
Medlem
Citat:

Du skrev innan att du hade blivit tagen på sängen om Engström är GM..

Något säger mig att du på 5sek ändå hade satt ihop mordet med Engström som GM..

Visst du hade kanske tänkt att det var som fan, men du hade troligen snabbt tänkt såhär:

Ja då hade Häggström rätt i sin uppgift

Okej Engström kommer ut från Skandia i tid !

Vapnet kanske han ägde eller så kunde kanske vapensamlaren fixa fram ett vapen som inte gick att spåra..

Jag tror inte alls du hade tyckt det var så svårt att få ihop faktiskt
Citera
2025-07-26, 00:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Förstår jag dig rätt så är det inte så märkvärdigt att hans bästa vän äger en Magnum 357 och samlar på vapen ?

Sen är det ju inte så att uppgiften om vapensamlaren är navet i Engström utan det fanns trots en koppling

Inte mer märkvärdigt än att CA eller AE äger ett sådant vapen, eller att CGÖ är vapensamlare och har ammunition av rätt typ.

Som sagt. Tillfälligheter dyker upp om man gräver upp en stor mängd fakta.

Sedan anser jag att det är ett väldigt stort hopp från att känna någon som har rätt sorts vapen till att faktiskt ha det själv.

Det är nog över 1% som har en koppling till ett sådant vapen om det räcker med att känna någon med det. Det är ingen särskilt ovanlig vapentyp och det finns ett stort antal i Stockholmsområdet. Både legala och illegala.

Särskilt på den här tiden då skytteföreningar osv verkar ha varit en större grej än i dagsläget.
Citera
2025-07-26, 00:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

CA verkar ha 100% koppling till ett relevant vapen.

Det behöver vi inte ens fråga oss hur trolig den kopplingen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in