Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är ni i tråden som pekar ut Engström som har konspirationsteoretiker-hjärnor. Det är oerhört uppenbart om man läser i tråden. "Hjärnan fungerar inte normalt" som det brukar beskrivas. Kopplar ihop saker utan samband, allt ska med i samma teori.

Finns ingen anledning till att det skulle gå stämpla ut utanför ytterdörren, det är ren hittepå.

Jo, men det är inte VI som pekat ut Engström. Det är det creme de la creme av svenska jurister och efterforskare som gjort. Att sen pappskallar som Hasse Aro och company inte aksepterar det är liksom inget vi får gjort något med.

Sen hakar pöbeln på såklart. 🤷🏿‍♂️
Citera
2025-06-07, 20:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men det är inte VI som pekat ut Engström. Det är det creme de la creme av svenska jurister och efterforskare som gjort. Att sen pappskallar som Hasse Aro och company inte aksepterar det är liksom inget vi får gjort något med.

Sen hakar pöbeln på såklart. 🤷🏿‍♂️

Du får nog läsa domen som crème-de-la-crème av svenska och internationella jurister kom fram till i Lund en gång till.

Sedan är det en princip sedan länge att de som pekar ut någon själva har bevisbördan och än så länge har ingen kommit fram med ett enda konkret bevis mot SE.

Det är svårt att komma runt.
Citera
2025-06-07, 20:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Just det. Och du inser förstås att det talar lika mycket till SE:s fördel oavsett hur mycket han faktiskt hjälpte till med livräddning?

Här kommer en liten pedagogisk liknelse.

Olle M har placerat ”mannen som hjälpte till med livräddning” på en klassåterträff i Nybro 1988. Du förstår väl att den mannen faktiskt medverkade på klassåterträffen i Nybro oavsett hur mycket han faktiskt hjälpte till med livräddning? Du förstår att livräddningsmannen i Nybro inte går upp i rök bara av att andra har en eventuellt felaktig bild av hans livräddningsinsatser?

Klarar du aldrig av att skriva ett inlägg utan härskartekniker och/eller förminskande av andra?

Det jag förstår är att detta var Skandiamannens retorik: Inför gamla klasskamrater, inför sin vän diplomaten, inför personalen på Bohemia (oklart när), o.s.v., hamrar han in rollen som livräddare.

Dessvärre finns det inga vittnesmål som styrker detta, snarare tvärtom. Den som la sig i arbetet med livräddningen torde ha varit BP, som bevisligen var där då han beskriver LL och LB på ett träffande sätt.

Du förstår att det folk säger inte behöver ha inträffat på riktigt?
Citera
2025-06-07, 20:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Båda väktarna har en tydlig gemensam minnesbild av att de själva inte blev övertygade om att det var Palme förrän de hörde det på radio. Vilket ger starkt stöd åt att SE tvekade om att det verkligen var Palme när han talade med dem. Detta är alltså utöver att båda väktarna uttryckligen säger att SE tvekade om att det var Palme.

Sorry, det blir inte mycket säkrare än så.

SE kan dessutom mycket väl ha pratat med en polis på platsen. Det säger han ju själv, även om det var flyktigt. ALG sa som bekant inget om att SE blev hörd ”på allvar”.

Poppandet fortsätter.

Det han reagerade på, menar han, var ju att han INTE fick bli hörd på mordkvällen.

Så ALG:s minnesbild ser i detta fall ut att vara från något ett senare datum.

Skandia-ballongen fortsätter stiga mot skyn. Den har mer bärkraft än en sketen Musk-raket.
Citera
2025-06-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du får nog läsa domen som crème-de-la-crème av svenska och internationella jurister kom fram till i Lund en gång till.

Sedan är det en princip sedan länge att de som pekar ut någon själva har bevisbördan och än så länge har ingen kommit fram med ett enda konkret bevis mot SE.

Det är svårt att komma runt.

Så är det och jag tycker ju att det borde efterforskats mer. Jag ser tex mig själv, om inte en som efterforskar fallet, som en som vill lösa fallet. Faktiskt.

Men bara för mig själv, för min egen del. There’s nothing in this for me, skulle inte vilja ha varken fame eller fortune för det.

Det kan ni gärna skratta åt, det bjuder jag på.
Citera
2025-06-07, 20:55
Medlem
Citat:
Båda väktarna har en tydlig gemensam minnesbild av att de själva inte blev övertygade om att det var Palme förrän de hörde det på radio. Vilket ger starkt stöd åt att SE tvekade om att det verkligen var Palme när han talade med dem. Detta är alltså utöver att båda väktarna uttryckligen säger att SE tvekade om att det var Palme.

Sorry, det blir inte mycket säkrare än så.

SE kan dessutom mycket väl ha pratat med en polis på platsen. Det säger han ju själv, även om det var flyktigt. ALG sa som bekant inget om att SE blev hörd ”på allvar”.

Poppandet fortsätter.

Detta är en sak som faktiskt talar för att Engström inte är ett vittne på brottsplatsen!

Från mordet och fram till sin död är just palmemordet en stor grej för Engström

Men den story som vi matas med från Engström är att han får reda på att det är Palme på brottsplatsen och tvekar på att det är verkligen Palme !

Vadå tvekar ? Alltså borde inte Engström vilja verkligen veta om en av världens kändaste personer just blivit skjuten utanför hans jobb medans han är på väg hem ?

Så hans berättelse senare till väktarna är en felaktig bild av vad folk på brottsplatsen faktiskt vet ang offrets identitet !

Är det enligt dig ett misstag om Engström är GM ?
Citera
2025-06-07, 21:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor
20.5.1992 kan vara tidningens publiceringsdatum. Som du är inne på tror jag att det var Lars Larsson som hittade intervjun genom sin research. Känner inte till att den skulle ha nått PU som t.ex. ett tips år 1992.

Jan Arvidsson ansåg för övrigt att det var SE som mördade Palme.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/-jan-arvidson-jag-har-en-kansla-av-att-han-ville-beratta-/?fbclid=IwY2xjawKwDZFleHRuA2FlbQIxMQABHv9o29WhoVCC 4_DAXh_mxl3MN27OT5iMVWW7z_mwZlMOkEgTZjDUb--e6nZS_a em_RR2SZS3Pp4KK3ZWt1KfThA
Ja, jag såg det. Och man anar också där i Expressens intervju med vännen Arvidson att han så här i efterhand nog känner sig grundlurad av SE. Samma mönster här alltså som när SE redan dagen efter mordet utnyttjade SvD-journalisten Roger Magnergård (och någon vecka senare även Folke Rydén på Rapport) som språkrör, för att på det här sättet ge legitimitet åt sin egen rövarhistoria.
Senast redigerad av Draifos 2025-06-07 kl. 21:26.
Citera
2025-06-07, 21:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, jag såg det. Och man anar också där i Expressens intervju med vännen Jan Arvidson att han så här i efterhand nog känner sig grundlurad av SE. Samma mönster här som när SE redan dagen efter mordet utnyttjade bl.a. SvD-journalisten Roger Magnergård på SvD (och någon vecka senare även Folke Rydén på Rapport) som språkrör för att på det här sättet ge legitimitet åt sin egen rövarhistoria.
Var det inte SE själv som skrev artikeln som Jan Arvidsson skrev under enligt dig?

Det är väl för övrigt inte riktigt utrett vilken av Magnegårdarna som var hemma hos SE i köket i
Täby?
Citera
2025-06-07, 21:39
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det han reagerade på, menar han, var ju att han INTE fick bli hörd på mordkvällen.

Så ALG:s minnesbild ser i detta fall ut att vara från något ett senare datum.

Skandia-ballongen fortsätter stiga mot skyn. Den har mer bärkraft än en sketen Musk-raket.

SE har alltid sagt att han pratade med en polis på platsen. Det är skillnad mellan att prata och att bli ordentligt hörd, vilket han alltså inte blev.

Ett mycket möjligt scenario är att ALG frågade ”pratade du med en polis?” och SE i sitt chockade tillstånd bara svarade ja utan att utveckla. För han har ju varit i kontakt med en polis i sin egen historia. Han säger att han pratade med en polis som avvisade honom.

Det kan vara det ALG återberättar.

SE är inte beslagen med lögn bara för att ALG säger att han pratade med en polis. Även om hon råkar använda ordet hörd tre månader senare.
Citera
2025-06-07, 21:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Var det inte SE själv som skrev artikeln som Jan Arvidsson skrev under enligt dig?

Det är väl för övrigt inte riktigt utrett vilken av Magnegårdarna som var hemma hos SE i köket i
Täby?
Svårt att säga. I fallet med Skydd & Säkerhet kan det mycket väl ha varit så att SE själv fick skriva texten, och att Arvidson sedan bara (om nu ens det) skrev under artikeln med sitt namn. I fallen med Magnergård och Rydén så lyssnade de antagligen (och trodde) på SE:s berättelse och skrev sedan egna texter/manus.
Citera
2025-06-07, 22:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
SE har alltid sagt att han pratade med en polis på platsen. Det är skillnad mellan att prata och att bli ordentligt hörd, vilket han alltså inte blev.

Ett mycket möjligt scenario är att ALG frågade ”pratade du med en polis?” och SE i sitt chockade tillstånd bara svarade ja utan att utveckla. För han har ju varit i kontakt med en polis i sin egen historia. Han säger att han pratade med en polis som avvisade honom.

Det kan vara det ALG återberättar.

SE är inte beslagen med lögn bara för att ALG säger att han pratade med en polis. Även om hon råkar använda ordet hörd tre månader senare.

Men hörd är det han inte blev. Han återkom ofta till det om "polisens ointresse".

Ja, polisen hade fullt upp med mördarjakten fram till dess att piketen med Löhr kom in.

Men därefter var de knappast ointresserade av att ta uppgifter.

Det halkade till och med in en person som inte hade sett någonting, såvitt jag förstår.

Utredningens minst kända vittne finns med på IW:s ingångsanmälan, men inte herr SE.
Citera
2025-06-07, 22:21
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men hörd är det han inte blev. Han återkom ofta till det om "polisens ointresse".

Ja, polisen hade fullt upp med mördarjakten fram till dess att piketen med Löhr kom in.

Men därefter var de knappast ointresserade av att ta uppgifter.

Det halkade till och med in en person som inte hade sett någonting, såvitt jag förstår.

Utredningens minst kända vittne finns med på IW:s ingångsanmälan, men inte herr SE.

Prova att läsa det jag skriver så vi slipper prata förbi varandra.

Naturligtvis vet jag att SE inte är upptagen som vittne av polisen på platsen. Men nu handlade om att han trots allt pratat med en polis på platsen enligt sig själv. Vilket är fullt kompatibelt med att inte vara nedtecknad som vittne. Nu är det tredje gången jag skriver det.

ALG säger att SE hade ”pratat med polisen” på platsen vilket alltså stämmer med SE:s egen version. Sedan lägger hon visserligen till ordet hörd, men det ligger inom ramen för en möjlig missuppfattning från ALG:s sida. Det SE sa till ALG kanske bara var att han pratat med en polis. Vilket han alltså alltid sagt att han gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in