Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Som Roerlig skrev finns SE rimligen med både när han körde bil på fyllan och när han tog livet av sig.

Hela ytterligare två gånger figurerar SE därmed som anmäld i något annat eller liknande sammanhang efter 1992.

Det kan faktiskt vara nästan hur misstänkt som helst om man har "mordspanarglasögonen" på sig. Även om de glasögonen ställer även triviala observationer om SE i en misstänkt dager.

Om jag fattar saken rätt ligger det SE i fatet att han hade ett mörkt plagg på sig och var av medellängd. Förhållandet att SE kunde vända sig om ifall hans brutna nacke tillät sådana vändningar och att han går att pressa in i befängda "speglingsteorier" är två andra observationer som utan reflektion framstår som misstänkta med "mordspanarglasögonens" hjälp.

Det sägs att gamla poliser delar in människor i två olika grupper: Misstänkta och ännu ej misstänkta. Här får man säga att åklagare KP tänkte som en riktigt gammaldags polis, när de tänker som bäst, när det gäller SE.
Tja han blev anmäld i snitt en gång annanvart år sen 1992.

Hur ofta blir du anmäld?

Är det normalt i Sverige?
Citera
2025-02-08, 19:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Tja han blev anmäld i snitt annanvart år sen 1992.

Hur ofta blir du anmäld?

Jag vet inte om anmälningar till Mod här på forumet registreras i RAR, men om så inte är fallet blir jag anmäld lika aldrig som du.

Jag tror däremot att en del människor hamnar i RAR då och då och att det i sig inte är något ovanligt.

SE tog väl bondpermis i det militära och fick sitta i arresten för det om jag inte kommer ihåg helt fel? SE var bevisligen redan tidigt en person som inte tog lagar och regler på så stort allvar.

Kör man bil och bryter mot någon trafikregel riskerar man väl också att hamna i RAR tror jag. Jag kör bil för sällan för att våga bryta mot reglerna de få gånger jag kör.

Vill man spekulera om SE så är som du redan skrivit tiden runt mordet mer intressant än vad SE "hittade på" efter 1992 när RAR sjösattes.
Citera
2025-02-08, 19:29
Medlem
Citat:
Tja han blev anmäld i snitt en gång annanvart år sen 1992.

Hur ofta blir du anmäld?

Den som dragit på sig flest anmälningar som figurerat i mop antar jag är Christer Pettersson och
Svartenbrant.
Citera
2025-02-08, 20:46
Medlem
https://i.ibb.co/PZPrkVtn/image-1.jpg

Palmes mördare.
Citera
2025-02-08, 20:49
Medlem
I intervjun med Skydd och Säkerhet säger Engström att han var “irriterad” när han rörde sig ner mot Dekorimahörnet. Om gärningsmannen inte var en iskall lejemördare, utan en ensam varg – var han inte också det? Ännu en spegling.
Senast redigerad av Brummell 2025-02-08 kl. 20:54.
Citera
2025-02-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Den som dragit på sig flest anmälningar som figurerat i mop antar jag är Christer Pettersson och
Svartenbrant.

Ja, hadde inte Svartenbrant haft alibi hadde han med all sannolikhet suttit för det här mordet.

En perfekt kandidat för Holmér. I hans bok läser man mellan linjerna hur kåt han var på att sy in Svarten.
Citera
2025-02-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ja, hadde inte Svartenbrant haft alibi hadde han med all sannolikhet suttit för det här mordet.

En perfekt kandidat för Holmér. I hans bok läser man mellan linjerna hur kåt han var på att sy in Svarten.

Jag vet en som säger att Svarten inte hade alibi för mordkvällen.
Den personen säger att man hade dålig kontroll på Säter att han kunde komma och gå som han ville.
Vet ej om det stämmer eller inte.
Citera
2025-02-08, 21:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Den personen säger att man hade dålig kontroll på Säter att han kunde komma och gå som han ville.

Det blir tyvärr lite off topic, men jag förstår inte hur Svarten skulle känt till att LOP gick på bio.

Det finns tydligen ett filmmuseum i Säter, men jag tycker inte det känns riktigt enkelt att förklara varför Svarten hängde utanför Grand på mordnatten.

Då är till och med dörrspringarfarsen med SE i huvudrollen mer trovärdig, men fullständigt osannolik även den.
Citera
2025-02-08, 23:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

"Svarten" kom och gick som Rutger "Runken" Jönåker i "Strul" från den vita stadens stängda paviljong? Don't think so.

Under en tid var det ju så att knappt personalen fick lämna?

Låter som ännu en fantasifull roman.
Citera
2025-02-09, 00:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
"Svarten" kom och gick som Rutger "Runken" Jönåker i "Strul" från den vita stadens stängda paviljong? Don't think so.

Under en tid var det ju så att knappt personalen fick lämna?

Låter som ännu en fantasifull roman.

Svarten borde då haft tillgång till en bil i Säter. En stulen bil hade nog noterats i PU och en lånad bil hade varit värd 50 miljoner för utlånaren i skattefria tipspengar.

Det vore väl också svårt för Svarten att lokalisera OP i Stockholm och kunna infinna sig på mordplatsen utrustad med ett vapen? Svarten hade rimligen ingen mobiltelefon så hela kommunikationsbiten med tänkta medhjälpare gör att det blir en både osannolik och orealistisk fantasifull roman.

Det finns redan dessutom en osannolik bok om SE som mördaren.
Citera
2025-02-09, 08:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
4 anmälningar.. bara på 90-talet? Undrar hur många det har funnits sen tidigare?

Själv blir man ju liksom aldrig anmäld. 🤷🏿‍♂️

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En intressant tanke!

Vad hade de för ett system före RAR?

Finns det arkiverat i pappersform någonstans?

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hela ytterligare två gånger figurerar SE därmed som anmäld i något annat eller liknande sammanhang efter 1992.

Det finns fyra stycken anmälningar i vilket Stig Engström förekommer i polisens dåvarande anmälnings- och avrapporteringshantering.

Det framgår inte att han är anmäld fyra gånger.

Personer kunde även anmäla brott och händelser.

Exempelvis cykelstöld, inbrott i bil eller källare eller RAR:s största post cykelstölder. Även förlustanmälningar registrerades i systemet. Sådan måste ofta göras för att få ut försäkring eller när exempelvis identitetshandling förkommit.

Så det är knappast udda att förekomma i RAR vid ett par tillfällen. Och något spännande verkar det inte handla om, det hade i sådana fall framkommit.

Med det sagt hade det såklart varit intressant att bli varse vad det var för ärenden.

Mer anmärkningsvärt är nog att SE förekommer som svarande i fyra civilrättsliga mål från 1993 och framåt.
Citera
2025-02-09, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns fyra stycken anmälningar i vilket Stig Engström förekommer i polisens dåvarande anmälnings- och avrapporteringshantering.

Det framgår inte att han är anmäld fyra gånger.

Personer kunde även anmäla brott och händelser.

Exempelvis cykelstöld, inbrott i bil eller källare eller RAR:s största post cykelstölder. Även förlustanmälningar registrerades i systemet. Sådan måste ofta göras för att få ut försäkring eller när exempelvis identitetshandling förkommit.

Så det är knappast udda att förekomma i RAR vid ett par tillfällen. Och något spännande verkar det inte handla om, det hade i sådana fall framkommit.

Med det sagt hade det såklart varit intressant att bli varse vad det var för ärenden.

Mer anmärkningsvärt är nog att SE förekommer som svarande i fyra civilrättsliga mål från 1993 och framåt.

Har du ytterligare information om de civilrättsliga målen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in