Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-02, 13:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast allt verkar ju inte ha gått att ta från media. T.ex. har ingen kunnat hitta i media det SE berättar om rörelsemönstret, dvs. att mördaren stannade upp en bit in i gränden och vände sig om och tittade bakåt innan han sedan sprang vidare. Inte heller uppgiften om mördarens väldigt låga ålder ("i tjugoårsåldern") verkar ha förekommit i media, åtminstone inte innan SE nämner det.

Jag har till och med blivit "belärd" i tråden att "ålder" är en tydlig detalj.

Uppgiften i media att GM stannade upp, vände sig om i gränden och sprang vidare kommer väl från SE själv? Då är det nog en uppgift som kom från de "allvetande" journalisterna som de lade i SEs mun?

Jag känner redan att 2025 blir året då jag får till snitsen på min "moderna forskning".
Citera
2025-01-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är lite intressant att det matchar hyfsat hur Leif Ljungqvist uttryckte sig i sitt sista förhör. Nu bygger inte hypotesen på Leif över huvud taget, utan jag kom på först i efterhand att det råkade stämma hyfsat:

9978-00-Q:

Förutom dessa personer som Ljungqvist nu har uppgett fanns på platsen så kunde han dessutom se den man som han senare förstått kallats Skandiamannen komma gående norrifrån på Sveavägen.
På fråga om hur lång sträcka det var mellan Ljungqvist själv och Skandiamannen när Ljungqvist först såg denne uppger han att det kan röra sig om cirka 10 meter. Mannen kom då gående med raska steg ensam längs husväggen.
Ljungqvist preciserar dennes position genom att säga att det kan ha rört sig om 1 till 1 1/2 meter från husväggen ungefär.
Skandiamannen passerade sedan Ljungqvist som vid detta tillfälle stod i höjd med sin bil på trottoaren och han såg sedan hur Skandiamannen rundade hörnet och vinklade vänster in på Tunnelgatan för att där börja springa, såsom Ljungqvist uppfattade saken för att förfölja gärningsmannen.
Tillfrågad om han ser huruvida Skandiamannen gör någonting annat innan han börjar springa svarar han att så vitt han nu kommer ihåg så kom mannen ifråga gående söderut, rundade hörnet in på Tunnelgatan, varpå han påbörjade sin språngmarsch in i gränden.
På fråga hur denne då kunde veta var gärningsmannen tagit vägen, svarar Ljungqvist att det kan mycket väl vara så att denne hann prata helt kort med Lisbeth Palme då han tydligen på något sätt fick informationen om att gärningsmannen skulle bära en blå jacka.
På nytt tillfrågad om Ljungqvist sett att Skandiamannen gjorde någonting annat än komma gående, runda hörnet och börja springa uppger Ljungqvist att förmodligen var det så att han pratade med Lisbeth, men att Ljungqvist missade detta moment då han möjligen vred på sitt huvud och tittade åt ett annat håll för ett kort ögonblick.

Och så här sa han i Tingsrätten:

”De måste ta av den här mannen kepsen, vilket då var förmodligen en förväxling med den här mannen ifrån Skandia som sprang in i gränden, som var klädd på det viset.”

[…]

L: Ja, just det och långkappan och handväska och jag vet inte vad han hade…
Åkl: Men när kom han in i bilden, fanns han på mordplatsen när du går ur bilen då och går dit?
L: Det törs jag inte uttala mig om med säkerhet.
Åkl: Har du haft någon kontakt med den personen?
L: Ja, jag har ju sett honom på platsen, det har jag gjort.

Leif ska tydligen ha gett någon slags ”förklaring” på senare tid till varför han först nekade till att ha sett SE. Men jag följer inte honom så noga och har inte hört vad den förklaringen var. Någon kanske kan upplysa tråden om det?

Hela han är snurrig. Blandar ihop vad han sett i media och ger en falsk minnesbild över tid. Uppenbart att han sett SE i rapport. LL persona av att hela tiden sitta på sanningen och veta bäst blir problematiskt när man läser första förhöret.
Citera
2025-01-02, 14:08
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om det är rimligt att den påhittade GM-SE plockade detta från media borde väl efterspelsvittnet SE också kunna gjort det eftersom det är allmänt vedertaget här i tråden att "allt" gick att plocka från media?

Den hjärnfisen kan väl inte bara gälla GM-SE utan även efterspelsvittnet SE?

Edit: Kanske de mer "osannolika teorierna" bara får användas när det gäller att misstänkliggöra SE enligt Cloedoreglerna? Samma "osannolika teorier" får inte tillämpas på efterspelsvittnet SE?

Ja, det är sant att det mesta fanns i media. Det är kontrollerat. ChatGPT har bevisat att det är relativt vanligt att mördare agerar vittnen med berättelser i syfte att befästa sig på mordplatsen, vilket nu uppenbarligen skakat om teorin om Efterspelsvittnet i dess grundvalar.

Att vittnen ”lånar”, medvetet eller omedvetet från media är inte heller något ovanligt. När det kommer till LL har han med all sannolikhet omedvetet tagit smak av media när det gäller SE.
Citera
2025-01-02, 14:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, det är sant att det mesta fanns i media. Det är kontrollerat. ChatGPT har bevisat att det är relativt vanligt att mördare agerar vittnen med berättelser i syfte att befästa sig på mordplatsen, vilket nu uppenbarligen skakat om teorin om Efterspelsvittnet i dess grundvalar.

Att vittnen ”lånar”, medvetet eller omedvetet från media är inte heller något ovanligt. När det kommer till LL har han med all sannolikhet omedvetet tagit smak av media när det gäller SE.

Det är naturligtvis lika rimligt att anta att efterspelsvittnet SE "tagit smak av media".

När AI tycker MPs fantombild liknar CA är AI bara "en kul leksak utan bevisvärde".

När det gäller AI som stärker den påhittade hypotesen att den påhittade GM-SE skulle ha agerat vittne "är det bevisat".

Undrar vad ChatGPT skulle svara på frågan: "Om det är vanligt att vittnen agerar som vittnen?"
Kanske det svaret skulle kunna "bevisa" att SE kan ha agerat som ett vittne?
Citera
2025-01-02, 15:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anledningen till att Lars-Olof Lampers teori inte fick större genomslag är att den inte är helt enkel att förstå. Jag tror att det hade varit bättre om Lampers hade visat tydligare på parallellerna till Quick-fallet, dvs. att det skulle ha handlat om att "ljuga sig nära" mordet och mördaren för att tillfredsställa ett sjukligt behov av att få uppmärksamhet.

Om teorin stämmer så skulle journalisterna på den tiden vara medskyldiga till SE:s charader i TV och tidningar, och man skulle kanske också ha kunnat bjuda honom på alkohol för att han skulle slappna av och komma igång ordentligt, ungefär som man i Quicks fall använde mediciner för att uppmuntra honom att berätta:
– Det blev en kolossal respons som förstärkte berättandet, säger han i intervjun.
Även medicineringen av Quick bidrog. Medicinerna gjorde så det inte fanns några hämningar i honom och underlättade berättandet.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/84946-starka-mediciner-bakom-erkannanden

Fast Lampers lägger inte fram en teori egentligen.
Han erbjuder en alternativ förklaringsmodell för det som KP lägger fram.
Han går igenom argument för argument som lades fram vid pressträffen med syfte att se om det finns en annan slutsats än att Engström är GM. Poängen är inte att fastställa att Engström enbart var ett vittne. Han ville agera som ett försvar åt Engström och ifrågasätta om det var korrekt att gå ut med namn på pressträffen.

Och rent objektivt har han rätt i sin sak.
Det går att föklara alla konstigheter med en individ som vill maximera sin tid i media eller en önskan att vara viktig för utredningen.

Tills det framkommer evidens som på ett övertygande vis påvisar att Engström är GM kommer Lampers alternativa förklaring alltid vara precis lika relevant.
Citera
2025-01-02, 15:42
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Det är naturligtvis lika rimligt att anta att efterspelsvittnet SE "tagit smak av media".

När AI tycker MPs fantombild liknar CA är AI bara "en kul leksak utan bevisvärde".

När det gäller AI som stärker den påhittade hypotesen att den påhittade GM-SE skulle ha agerat vittne "är det bevisat".

Undrar vad ChatGPT skulle svara på frågan: "Om det är vanligt att vittnen agerar som vittnen?"

Enligt ChatGPT är det så det förhåller sig. Informationen hämtas och sammanställs från källor som vi dock inte vet tillförligtligheten på. Dock måste man fråga sig varför källor av det här slaget skulle innehålla desinformation.

ChatGPT:

Är det vanligt att vittnen agerar som vittnen?

Ja, det är vanligt att vittnen agerar som vittnen, både i rättsliga sammanhang och i andra situationer där deras observationer är viktiga. I en rättsprocess kallas personer som har sett eller hört något relevant för att ge sin version av händelserna inför domstol eller utredning. Vittnen kan också agera i mer informella sammanhang, som exempelvis vid olyckor, där deras vittnesmål kan vara avgörande för att förstå vad som hänt.

För att vara vittne krävs det att man är beredd att dela med sig av det man har upplevt eller sett, och det är viktigt att vittnen gör detta sanningsenligt.

Känns detta som trams från ChatGPT?

Innan du går vidare är det bra om du förklarar varför det är mer sannolikt att ChatGPT har fel än rätt när det kommer till att det är relativt vanligt att GM tar på sig en vittneshatt. Teorin om Efterspelsvittnet bygger till stor del på att SE inte uppträder som en GM borde göra. En annan stor del är att han uppgett saker som stämmer ganska bra med vad som utspelade sig, men här har du ju själv sagt att det mesta fanns i media så det argumentet kan strykas kanske.
Citera
2025-01-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast Lampers lägger inte fram en teori egentligen.
Han erbjuder en alternativ förklaringsmodell för det som KP lägger fram.
Han går igenom argument för argument som lades fram vid pressträffen med syfte att se om det finns en annan slutsats än att Engström är GM. Poängen är inte att fastställa att Engström enbart var ett vittne. Han ville agera som ett försvar åt Engström och ifrågasätta om det var korrekt att gå ut med namn på pressträffen.

Och rent objektivt har han rätt i sin sak.
Det går att föklara alla konstigheter med en individ som vill maximera sin tid i media eller en önskan att vara viktig för utredningen.

Tills det framkommer evidens som på ett övertygande vis påvisar att Engström är GM kommer Lampers alternativa förklaring alltid vara precis lika relevant.

Måste fråga ..

Gav Lampers en förklaring till varför isåfall Engström undvek media mordnatten?

Skriver undvek för han måste ju inse att om Olof Palme blivit avrättad mitt i city så kommer denna händelse inte vara liten och media kommer rusa snart till Sveavägen...
Citera
2025-01-02, 15:51
Bannlyst
Bryskt Bortjagad var det.....Hoppas att poletten ramlar ner för er.
Citera
2025-01-02, 15:53
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Jag tror att du behöver uppdatera dig lite på chattbottar, i all välmening. De är ökända för att kunna ge fluffiga svar som låter fina på ytan men som är helt omöjliga att kontrollera. Utan referenser och källor är ett ChatGPT-svar knappt värt någonting.

Att posta ChatGPT-loggar som någon slags oomkullrunkelig sanning är väldigt 2022 och naivt. Jag bara skrattade när den drapan lades fram igår och trodde verkligen inte att någon kunde ta den på allvar.

Det vi vet är att det finns fall där gärningsmän infiltrerar själva utredningen genom att kontakta polisen. Det finns också undantagsfall där gärningsmän framträder offentligt. Men då har de som regel ingenting att förlora på det. Inga okända vittnen som kan komma med nya utpekanden på grund av medieframträdandet exempelvis.

Fram tills någon kan spotta ut ett fall som faktiskt är jämförbart med SE vidhåller jag att han är världsunik som GM om han är skyldig.
Citera
2025-01-02, 15:53
Medlem
Citat:

Du verkar inte gilla att ChatGPT visade att det inte var ovanligt att GM försöker spela vittne?
Citera
2025-01-02, 15:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Enligt ChatGPT är det så det förhåller sig. Informationen hämtas och sammanställs från källor som vi dock inte vet tillförligtligheten på. Dock måste man fråga sig varför källor av det här slaget skulle innehålla desinformation.

ChatGPT:

Är det vanligt att vittnen agerar som vittnen?

Ja, det är vanligt att vittnen agerar som vittnen, både i rättsliga sammanhang och i andra situationer där deras observationer är viktiga. I en rättsprocess kallas personer som har sett eller hört något relevant för att ge sin version av händelserna inför domstol eller utredning. Vittnen kan också agera i mer informella sammanhang, som exempelvis vid olyckor, där deras vittnesmål kan vara avgörande för att förstå vad som hänt.

För att vara vittne krävs det att man är beredd att dela med sig av det man har upplevt eller sett, och det är viktigt att vittnen gör detta sanningsenligt.

Känns detta som trams från ChatGPT?

Innan du går vidare är det bra om du förklarar varför det är mer sannolikt att ChatGPT har fel än rätt när det kommer till att det är relativt vanligt att GM tar på sig en vittneshatt. Teorin om Efterspelsvittnet bygger till stor del på att SE inte uppträder som en GM borde göra. En annan stor del är att han uppgett saker som stämmer ganska bra med vad som utspelade sig, men här har du ju själv sagt att det mesta fanns i media så det argumentet kan strykas kanske.

Jag försökte att påpeka att det är betydligt vanligare att vittnen uppträder som vittnen.

Ställ frågan: "Är det vanligt att vittnen uppträder som vittnen?" till ChatGTP så kan man "bevisa" att vittnet SE uppträdde som ett vittne.

Även om du tycker det är trams så gäller det lite med ChatGPT: "Som man frågar får man svar".

Samtidigt förstår jag att det alltid är det mest tillkrånglade och mest osannolika alternativet som gäller om man ska trivselmisstänka SE för mordet.
Citera
2025-01-02, 16:03
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag tror att du behöver uppdatera dig lite på chattbottar, i all välmening. De är ökända för att kunna ge fluffiga svar som låter fina på ytan men som är helt omöjliga att kontrollera. Utan referenser och källor är ett ChatGPT-svar knappt värt någonting.

Att posta ChatGPT-loggar som någon slags oomkullrunkelig sanning är väldigt 2022 och naivt. Jag bara skrattade när den drapan lades fram igår och trodde verkligen inte att någon kunde ta den på allvar.

Det vi vet är att det finns fall där gärningsmän infiltrerar själva utredningen genom att kontakta polisen. Det finns också undantagsfall där gärningsmän framträder offentligt. Men då har de som regel ingenting att förlora på det. Inga okända vittnen som kan komma med nya utpekanden på grund av medieframträdandet exempelvis.

Fram tills någon kan spotta ut ett fall som faktiskt är jämförbart med SE vidhåller jag att han är världsunik som GM om han är skyldig.

Jasså, intressant, är du involverad i datainsamling? Jobbar du i databranchen? Någonstans kommer informationen ifrån. Förklara gärna hur den förvrängs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in