Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Jag passar på att lyfta fram det här gamla inlägget som jag apostroferade häromdagen. Jag tycker att det är ett värdefullt karaktärsomdöme som förtjänar att finnas med i bakhuvudet när man analyserar människan SE och hans möjliga drivkrafter att agera som han gjorde i mordets efterspel.
Ja, här kan vi alltså ha den verkliga förklaringen på varför YN säger att hon såg en väska. Hon ”bakade in” SE i sitt vittnesmål som en calzone. Och jobbet på Finlandsfärjan tog hon väl för att hon skulle kunna dumpa vapnet i djupaste Östersjön. Hon hade visserligen kunnat åka som passagerare men då löpte hon en liten risk att bli utsatt för gränskontroll och visitering – något som rederiets egen personal knappast behövde oroa sig för.
YN kanske var lite välvillig ändå då hon uppgav en uppenbart för liten handledsväska för att få plats med den 6-tumsrevolver som troligen användes vid mordet. Hon kanske ville kasta lite skugga på SE men var inte så hjärtlös att hon verkligen ville sätta dit honom för mordet. Hon tänkte att den smarta polisen skulle lista ut det där inom några dagar – tillräckligt lång tid för att YN och AZ skulle hinna sopa igen alla spår.
Det hon inte räknade med var att Holmér och ”moderna forskare” inte var särskilt högintensiva i tänkandet och inte lyckades räkna ut denna enkla matematik. Istället basunerade Holmér direkt ut att mördaren troligen gömde vapnet i handledsväskan. Döm av Yvonnes förvåning när självaste spaningschefen försökte pressa ner en kub i ett runt hål på ett vis som hade fått ett dagisbarn att skämmas. Och om hon visste att denna pinsamma blunder skulle upprepas helt okritiskt 30-40 år senare hade hon väl dött av skratt.
Eftersom Bonnie & Clyde-duon YN+AZ står i direkt motsats till GM-SE och förklarar det felaktiga signalementet är jag också beredd att ”trivselmisstänka” dem lite grann. Men bara lite.
Hallå där!
Längesedan man blev citerad här!

Precis som du anser jag att inlägget är viktigt i diskussionen om "personen Engström". Det spekuleras ofta i tråden om olika karaktärsdrag som Engström möjligtvis hade, vilka ibland används som förklaringar till varför han skulle kunna vara GM. Därför är det värdefullt att bredda perspektivet, precis som tex Lampers gjorde.
Lampers, liksom TP, anser att Engström över tid skiftar fokus mot en förväxling eller spegling av GM (inledningsvis var det mer fokus på ‘mannen i gränden’). Där TP ser en gärningsman, ser Lampers en uppmärksamhetstörstande person som subtilt anpassade sina utsagor för att maximera sin tid i rampljuset.
Eftersom jag själv har en agnostisk inställning till GM:s identitet, anser jag att Lampers förklaring är minst lika rimlig som TPs. De konstigheter som existerar kring Engströms beteende går helt enkelt att förklara lika bra med Lampers upplägg.
Med det sagt är inlägget något "taget ur sitt sammanhang". Jag har också gjort flera inlägg som pekar åt motsatt håll. Under de år jag aktivt rotade i detta, mötte jag individer (som på något sätt hade samrörelse med Engström själv eller närmaste kretsen) som var helt öppna för att Engström mycket väl kunde vara GM. Så det är viktigt att bredda perspektivet åt andra hållet också
Vad jag vill säga med detta är att jag inte har en fixerad bild av Engström som på något sätt stipulerar att han är en omöjlig GM.