2025-01-01, 05:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej. MP ansåg att Grandmannen var lik en hockeyledare, som är väldigt lik SE. Fantombilden var han inte nöjd med.

Kan inte du som ledande auktoritet på området källkritik bjuda lite på dina förmågor och ge prov på färdigheten här?
Citera
2025-01-01, 05:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om du tittar på hakan, munnen, näsan ... Och sätter på hockeyledaren en keps. Polletten trillar ner!

Gott Nytt Förvirrat MOP-år!

Menar du att Olle Nordin är "Pusselbitens" maskerade dubbelgångare?

Har Olle Nordin en ljus renrakad hakspets kan det sannolikt bara vara han. Någon keps hade väl Olle inte uppe på DBG? De som är hockeyledare brukar inte ha grova sulor på sina skor som skadar isen och kan säkert ha halkat till på isen på DBG.

Då stämmer "Pusselbitens" teori i alla fall. Önsketänkarna "Pusselbiten" och Ålandsmaggan löste fallet med minsta möjliga spaning.

"Utan spaning ingen aning!"

Edit: Olle Nordin hade, uppe på DBG, sannolikt tagit av sig mördarkepsen han lånat av SE och höll på att försöka knäppa upp knappen som höll öronlapparna uppe på skulten under själva mordet för att förändra sitt utseende. Mordvapnet, vapendelarna, vapenfettet och handledsväskan hade nog Olle gömt i innerfickan vid det laget.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-01 kl. 05:56.
Citera
2025-01-01, 06:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Varför måste revolvern varit med just då ca 20 minuter efter mordet dessutom? Feltänk deluxe. Ni som märkligt/konstigt nog fortfarande anser att CA eller CP är gm- finns trådar för dem också.

Om den påhittade GM-SE på något "magiskt sätt" hade ett vapen i handen i lagom tid till mordet som KP spekulerar om så borde det inte förvåna att vapnet kunde "försvinna helt" på bara 20 minuter.

Rättänk delux på min ära!
Citera
2025-01-01, 07:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan inte du som ledande auktoritet på området källkritik bjuda lite på dina förmågor och ge prov på färdigheten här?

Bjuder på lite mer ”bränsle” åt källkritiken i form av 2-00-H:

K: Ja Mårten då öppnar vi luckan här och vi sätter igång själva konfrontationen, du förevisas nu en grupp av 12 personer numrerade från 1 till 12. Ska du tala rakt in i bandspelaren här vad du tycker och tänker och känner.

P: Det är svårt. Jag tycker alla hade den ansiktsformen jag mindes mer eller mindre, fyrkantigt ansikte.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Detta mord går tydligen bara att lösa om man misstänker olika kända vittnen. Jag tror YN fick mordvapnet av den verkliga mördaren uppe på DBG och lade ned det i sin väska.

Nere på mordplatsen såg hon SE och lade till den karaktäristiska ljusa hakan och den fladdrande rocken i sin påhittade berättelse för att kasta misstankarna mot det oskyldiga vittnet SE.

YN som "ljuger hela tiden som en häst travar", lyckades nästan lura hela PU i 39 år, men avslöjades av mig "Ursprungligen" nyårsdagen 2025.

Hur lyckades jag avslöja YN? Jo först begränsade jag mig till kända vittnen och sedan försatte jag mig i "mordspanartrance" genom att bläddra i några gamla Expressen. Önsketänkandet fick slutligen polletten att trilla ned!

"LÖSNINGEN" skrev jag ned i just detta historiska inlägg.

Edit: Dalulven var nog inne på denna LÖSNING redan före jul. Han hintade om den men skrev aldrig ut den i tråden. Därför blev jag den förste.

Edit2: För att styrka att YN "ljög som en häst travar" krävs lite mer "modern forskning", men jag är mycket hoppfull att hitta vittnen som fått fel prisuppgift på legymsallad av YN i delikatessdisken på Domus där hon jobbade. Jag gräver oförtrutet vidare med spaden med mina gulddrömmar intakta.

Citera
2025-01-01, 09:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Förra året ringde! Det har jag redan gjort: MP menar på att han inte yttrade sig om likheten när det begav sig, då han trodde att polisen hade full koll på SE. Men polisen blandade i samma veva ihop SE med JÅS.

MP:s skildring av ihopplockandet av disparata delar till bilden är talande. Fantombildsmaskinen var inte så bra på att lägga pussel, helt enkelt.
Citera
2025-01-01, 11:07
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Mmm...det hade varit mycket intressant.

På tal om att charma sig till saker...

Jag träffade faktiskt i helgen den personen jag har träffat innan som kände Engström.
Personen var barn till föräldrar som hängde i "Täbygänget" och har träffat Engström regelbundet i sin uppväxt.

De målar upp en liten annorlunda bild av Engström än vad ME, brodern och kollegor gör.
De beskriver honom som en narcissist som konstant skulle stå i centrum.
Att han var ganska jobbig att ha och göra med.

Jag ville inte gå in i en debatt eller rota i det, men lyfte ändå lite små saker som tex signalementet, att han är frånvarande i materialet, förväxlingsteorin etc.

De skrattade mest bara åt allt. De ser bara hela spektaklet som en enda stor mikrofon för Engström.
De påstår att de inte är förvånande över att han försökte bli förväxlad med GM.
Att det går i linje med vem han var. En narcissistisk snackpåse med ett enormt bekfräftelsebehov.

Jag passar på att lyfta fram det här gamla inlägget som jag apostroferade häromdagen. Jag tycker att det är ett värdefullt karaktärsomdöme som förtjänar att finnas med i bakhuvudet när man analyserar människan SE och hans möjliga drivkrafter att agera som han gjorde i mordets efterspel.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Spöket Leban" är MOP-mysteriets största mysterium.

Vore jag prenumerant på Filter hade jag köpt din "moderna forskning" helt okritiskt, rakt av.

Man måste nog få trivsemisstänka AZ ändå. Få vittnen tar ett järngrepp över händelserna på mordplatsen och lurar upp polisen på läktaren i samma grad.

Att ljuga om sitt eget namn säger en hel del om vilken tillförlitlighet detta vittne har. Vi vet också att i denna tråd får vi bara välja mellan redan kända vittnen. Vittnen som ljuger är alltid mördaren. AZ ljög om sitt namn.

Enligt polisens GMP kommer väl AZ också från det utpekade området? "Den gyllene triangeln"? GMP "bevisar" därför att AZ är skyldig?

Jag tycker också att det är uppenbart att både YN och AZ ägnade hela helgen åt att slipa på sina påhittade vittnesmål och baka in SE i dessa. Att YN var upptagen med något fram till på söndag då hon hörde av sig till polisen är uppenbart för de som är bra på att analysera tider och datum i tråden.

Jag tror också att YN bytte jobb efter mordet och började jobba på Finlandsfärjor. Att den verkliga mördaren reste till Finland efter mordet visste Ålandsmaggan tidigt.

SE visste de kanske inte ens vem det var, men valde ut honom som "patsy" eftersom han såg lite "fladdrig och förvirrad" ut på mordplatsen efter mordet. Jag tror YN bedömde att mordvapnet rymdes i SEs lilla handledsväska och noga lade de exakta måtten på minnet när hon studerade den på mordplatsen.

Det finns de i stora MOP-tråden som tror att YN misstagit sig och förväxlat vittnet SE med den riktiga mördaren, men med lite undermålig men ändå "modern forskning" kan nog "förväxlingen" vara rent avsiktlig. YN ville så klart inte gola ned "Spöket Laban" då hon själv varit inblandad i själva mordplanerna redan från början.

Att AZ både "speglade" mördaren, "brände sitt utseende" och återvände till mordplatsen efter mordet gör att inte ens Filters läsare kan punktera denna luftballong till "osannolik mördare" som AZ utgör.

Har AZ mördat OP är SE bara ett oskyldigt efterspelsvittne.

Ja, här kan vi alltså ha den verkliga förklaringen på varför YN säger att hon såg en väska. Hon ”bakade in” SE i sitt vittnesmål som en calzone. Och jobbet på Finlandsfärjan tog hon väl för att hon skulle kunna dumpa vapnet i djupaste Östersjön. Hon hade visserligen kunnat åka som passagerare men då löpte hon en liten risk att bli utsatt för gränskontroll och visitering – något som rederiets egen personal knappast behövde oroa sig för.

YN kanske var lite välvillig ändå då hon uppgav en uppenbart för liten handledsväska för att få plats med den 6-tumsrevolver som troligen användes vid mordet. Hon kanske ville kasta lite skugga på SE men var inte så hjärtlös att hon verkligen ville sätta dit honom för mordet. Hon tänkte att den smarta polisen skulle lista ut det där inom några dagar – tillräckligt lång tid för att YN och AZ skulle hinna sopa igen alla spår.

Det hon inte räknade med var att Holmér och ”moderna forskare” inte var särskilt högintensiva i tänkandet och inte lyckades räkna ut denna enkla matematik. Istället basunerade Holmér direkt ut att mördaren troligen gömde vapnet i handledsväskan. Döm av Yvonnes förvåning när självaste spaningschefen försökte pressa ner en kub i ett runt hål på ett vis som hade fått ett dagisbarn att skämmas. Och om hon visste att denna pinsamma blunder skulle upprepas helt okritiskt 30-40 år senare hade hon väl dött av skratt.

Eftersom Bonnie & Clyde-duon YN+AZ står i direkt motsats till GM-SE och förklarar det felaktiga signalementet är jag också beredd att ”trivselmisstänka” dem lite grann. Men bara lite.
Citera
2025-01-01, 12:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag passar på att lyfta fram det här gamla inlägget som jag apostroferade häromdagen. Jag tycker att det är ett värdefullt karaktärsomdöme som förtjänar att finnas med i bakhuvudet när man analyserar människan SE och hans möjliga drivkrafter att agera som han gjorde i mordets efterspel.

Ja, här kan vi alltså ha den verkliga förklaringen på varför YN säger att hon såg en väska. Hon ”bakade in” SE i sitt vittnesmål som en calzone. Och jobbet på Finlandsfärjan tog hon väl för att hon skulle kunna dumpa vapnet i djupaste Östersjön. Hon hade visserligen kunnat åka som passagerare men då löpte hon en liten risk att bli utsatt för gränskontroll och visitering – något som rederiets egen personal knappast behövde oroa sig för.

YN kanske var lite välvillig ändå då hon uppgav en uppenbart för liten handledsväska för att få plats med den 6-tumsrevolver som troligen användes vid mordet. Hon kanske ville kasta lite skugga på SE men var inte så hjärtlös att hon verkligen ville sätta dit honom för mordet. Hon tänkte att den smarta polisen skulle lista ut det där inom några dagar – tillräckligt lång tid för att YN och AZ skulle hinna sopa igen alla spår.

Det hon inte räknade med var att Holmér och ”moderna forskare” inte var särskilt högintensiva i tänkandet och inte lyckades räkna ut denna enkla matematik. Istället basunerade Holmér direkt ut att mördaren troligen gömde vapnet i handledsväskan. Döm av Yvonnes förvåning när självaste spaningschefen försökte pressa ner en kub i ett runt hål på ett vis som hade fått ett dagisbarn att skämmas. Och om hon visste att denna pinsamma blunder skulle upprepas helt okritiskt 30-40 år senare hade hon väl dött av skratt.

Eftersom Bonnie & Clyde-duon YN+AZ står i direkt motsats till GM-SE och förklarar det felaktiga signalementet är jag också beredd att ”trivselmisstänka” dem lite grann. Men bara lite.

Hallå där!

Längesedan man blev citerad här!
Precis som du anser jag att inlägget är viktigt i diskussionen om "personen Engström". Det spekuleras ofta i tråden om olika karaktärsdrag som Engström möjligtvis hade, vilka ibland används som förklaringar till varför han skulle kunna vara GM. Därför är det värdefullt att bredda perspektivet, precis som tex Lampers gjorde.
Lampers, liksom TP, anser att Engström över tid skiftar fokus mot en förväxling eller spegling av GM (inledningsvis var det mer fokus på ‘mannen i gränden’). Där TP ser en gärningsman, ser Lampers en uppmärksamhetstörstande person som subtilt anpassade sina utsagor för att maximera sin tid i rampljuset.
Eftersom jag själv har en agnostisk inställning till GM:s identitet, anser jag att Lampers förklaring är minst lika rimlig som TPs. De konstigheter som existerar kring Engströms beteende går helt enkelt att förklara lika bra med Lampers upplägg.
Med det sagt är inlägget något "taget ur sitt sammanhang". Jag har också gjort flera inlägg som pekar åt motsatt håll. Under de år jag aktivt rotade i detta, mötte jag individer (som på något sätt hade samrörelse med Engström själv eller närmaste kretsen) som var helt öppna för att Engström mycket väl kunde vara GM. Så det är viktigt att bredda perspektivet åt andra hållet också
Vad jag vill säga med detta är att jag inte har en fixerad bild av Engström som på något sätt stipulerar att han är en omöjlig GM.
Citera
2025-01-01, 12:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Hallå där!

Precis som du anser jag att inlägget är viktigt i diskussionen om "personen Engström". Det spekuleras ofta i tråden om olika karaktärsdrag som Engström möjligtvis hade, vilka ibland används som förklaringar till varför han skulle kunna vara GM. Därför är det värdefullt att bredda perspektivet, precis som tex Lampers gjorde.
Lampers, liksom TP, anser att Engström över tid skiftar fokus mot en förväxling eller spegling av GM (inledningsvis var det mer fokus på ‘mannen i gränden’). Där TP ser en gärningsman, ser Lampers en uppmärksamhetstörstande person som subtilt anpassade sina utsagor för att maximera sin tid i rampljuset.
Eftersom jag själv har en agnostisk inställning till GM:s identitet, anser jag att Lampers förklaring är minst lika rimlig som TPs. De konstigheter som existerar kring Engströms beteende går helt enkelt att förklara lika bra med Lampers upplägg.
Med det sagt är inlägget något "taget ur sitt sammanhang". Jag har också gjort flera inlägg som pekar åt motsatt håll. Under de år jag aktivt rotade i detta, mötte jag individer (som på något sätt hade samrörelse med Engström själv eller närmaste kretsen) som var helt öppna för att Engström mycket väl kunde vara GM. Så det är viktigt att bredda perspektivet åt andra hållet också
Vad jag vill säga med detta är att jag inte har en fixerad bild av Engström som på något sätt stipulerar att han är en omöjlig GM.

Hallå där :-)

Tack för att du breddar perspektivet. Det var inte meningen att rycka något ur sitt sammanhang utan jag snubblade över det inlägget när jag sökte på något annat. Jag var inte med på den tiden nämligen.

Med det sagt tycker jag det är ett saftigt ”referensinlägg” som förtjänar att finnas med i bakhuvudet varje gång man funderar över människan SE och hans inre drivkrafter. Av de inlägg jag sett av dig tycker jag att du har hög trovärdighet.
Citera
2025-01-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Så SE stoppade undan vapnet på mordplatsen, plockade sedan fram det på DBG för att lägga det i handledsväskan, och stoppade sedan undan det igen innan han ens hunnit in på Skandia? Varför påminner alla händelseförlopp med GM-SE om fars och folkparksbuskis? Det är bara utedassen som saknas.

Flera personer ser hur GM stoppar undan vapnet på mordplatsen. Ingen ser honom ha vapnet i handen när han springer därifrån.

SE kunde gömt vapnet någonstans under 20 minuter eller att vapnet fanns innanför rocken.
Citera
2025-01-01, 13:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hallå där!

SE verkar ha varit en person som väckte känslor. Att tycka att SE var en "narcissistisk snackpåse med ett enormt bekfräftelsebehov" låter som att de som beskrev honom på det sättet undvek honom eller inte orkade ge honom den uppmärksamhet han tyckte han förtjänade i mina öron.

Mer intressant är väl vilka som "var helt öppna för att Engström mycket väl kunde vara GM".

Gick det att se något mönster i vilken relation de som hade den inställningen kände SE?

- Bridgegänget?
- Cykelkompisarna?
- Arbetskollegorna?
- Barndomsvännerna?
- Studiekamraterna?
- Lärarna?
- Journalisterna som mötte SE?
- Grannarna?
- Stay behind-gänget?
- Exfruarna?
- Kommunpolitikerna i Täby?
- Tobakshandlarna?
- Moderatkretsen i Täby?
- Kassörerna på Systembolaget?
- Släkten i Borlänge?
- Bilmekanikerna på Citroën?
- Missbruksdoktorerna?
- Tandläkarna?
- Exfruarnas släktingar?
- Mordkonspirationsdeltagarna?

För att bena ut vilka som trodde att SE mycket väl kunde vara mördaren vore det intressant om man kunde ringa in dem och väga in hur bra de kände SE. Var de i majoritet eller tillhörde de undantagen?
Citera
2025-01-01, 13:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
SE kunde gömt vapnet någonstans under 20 minuter eller att vapnet fanns innanför rocken.

Gör det SE unik att han kunde gömt vapnet i rocken eller är det möjligt att även andra tänkbara GM kunde gjort det?

Polisen sökte ganska noga efter mordvapnet, men vad som är känt hittade de bara ett samlarvapen i källaren hos SEs granne. Nu gick det inte att knyta det vapnet till själva mordet, men är tanken att SE först gömde vapnet innan han gick tillbaka till Skandia och sedan hämtade upp det och gömde det ännu bättre senare? Gömstället ska då enligt det förhärskande önsketänkandet i tråden vara just i grannens låsta källare tydligen.

Edit: Andra önsketänkare i tråden tror att SE klädde ut sig i en blå "smaloverall" och dumpade mordvapnet under isen utanför Hedemora i en lånad bil.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-01 kl. 13:38.
Citera
2025-01-01, 13:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Förra året ringde! Det har jag redan gjort: MP menar på att han inte yttrade sig om likheten när det begav sig, då han trodde att polisen hade full koll på SE. Men polisen blandade i samma veva ihop SE med JÅS.

MP:s skildring av ihopplockandet av disparata delar till bilden är talande. Fantombildsmaskinen var inte så bra på att lägga pussel, helt enkelt.

Man undrar hur de är funtade som "plockar ihop SE" ur de disparata vittnesuppgifterna som finns om GMs utseende.

Några Fantombildsmaskiner blir aldrig dessa "pusselläggare". Den saken är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in