Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-25, 15:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag tycker det här är ganska intressant. Å ena sidan har vi det här uttalandet till väktarna, men å andra sidan har vi EAD83-2 som är inne på Bohemia och talar om att någon liknar Palme. Nu är det uppslaget maskat i den delen, men HAARP:s gissning är att han talar om mordoffret ute på gatan.

Om man för resonemangs skull tänker sig att det är Engström som är inne på Bohemia och talar om att offret liknar Palme, då har vi en "vacklande" Engström som visserligen misstänker att offret är Palme men som inte vet bestämt.

När jag läste förhören med väktarna så fick jag inte intrycket att Engström kategoriskt avvisade att offret kunde vara Palme, utan snarare att han tvivlade på att ryktena han hört på mordplatsen kunde vara riktiga. Det är kanske en fråga om ton och sammanhang, men så uppfattade jag det i alla fall.

Vad som emellertid klart framgår, det är att Engström hört någon säga att offret skulle vara Olof Palme. Men han vet inte säkert, och det är ju information i sig. För om Engström varit närvarande på mordplatsen när Lisbeth Palme får sitt utbrott mot Gösta Söderström så skulle han knappast tvivla på den saken, i alla fall inte så till den grad att han ställer sig helt avvisande.

Med andra ord får jag det till att Engström inte befann sig på mordplatsen när Lisbeth får sitt utbrott och det blir känt bland vittnena att offret är Olof Palme. Ungefär två minuter senare blir det även känt för Aftonbladet, som får in tipset om att Palme blivit skjuten kl 23.25. Då har Gösta Söderström ropat ut det på polisradion, och dessutom har Hans Johansson också av allt att döma ropat det på Solnas taxiradio. Vem som ringde in tipset till Aftonbladet vet vi inte, bara att det kom in redan kl 23.25, och att det måste ha ringts in av någon som hört det på endera radion.

Aftonbladets tipstid är naturligtvis helt oförenlig med den officiella mordtiden, utan förutsätter att mordet skett ett par-tre minuter tidigare än så. Pontus Wikner & Erik Sandin hör Ulf Helins områdesanrop när de befinner sig en bit norrut på Döbelnsgatan, och kör då söderut förbi kroken vid kyrkogården in på Malmskillnadsgatan och sedan höger nedför Apelbergsgatan och så höger igen på Sveavägen. De rullar förbi mordplatsen utan att stanna men svänger höger in på Adolf Fredriks Kyrkogata. Precis när de svänger in där hör de Söderström ropa ut offrets identitet på radion. Då har det uppskattningsvis gått tre minuter sedan områdeslarmet, och i andra riktningen på tidslinjen ligger vi uppskattningsvis två minuter innan Aftonbladet får in tipset. Områdesanropet ligger då vid 23.20 och Söderströms anrop vid 23.23. Lisbeths utbrott måste därför ligga minuten innan, vid 23.22, och mordet måste ligga en minut innan 23.20, nämligen vid 23.19.

Engström har alltså knappast iakttagit Lisbeths utbrott och då betyder det att han är "frånvarande på mordplatsen" vid kl 23.22-23.23 när det här dramat utspelar sig. Men sedan verkar han ha kommit tillbaka dit igen, för han berättar både i förhör och SvD-artiklarna att ambulansen anlänt när han kommer. Enligt min utredning kommer ambulansen ungefär vid 23.21.30, vilket är samtidigt som piketpolisernas jakt till fots inleds. Då har Engström inte heller sett ambulansen komma, vilket säger mig att han stuckit från mordplatsen redan innan den tidpunkten, alternativt att han springer direkt efter poliserna och ändå lyckas missa att ambulansen kommer. Under alla förhållanden springer han in i gränden senast två och en halv minuter innan skotten, och då är alltså offrets identitet ännu okänd på mordplatsen – för alla utom Lisbeth Palme då.

Sedan tycker jag att Engströms spekulationer kring om offret kunde vara Olof Palme stämmer bra med vad Ahmed Zahir uppger att han hört på mordplatsen. Dels har vi "tjocka killen med rock" som klickar med Engström, och dels har vi uppgiften om att någon hållit på och frågat: "Är det Palme? Är det Palme?" Men några klara svar verkar ju inte ha framkommit då, vilket säger mig att Lisbeths uppgift om att offret var Olof Palme raskt förvandlades till rykten om att det var Palme som blivit skjuten, och att det var dessa rykten som Engström fick höra ungefär samtidigt som Zahir fick höra dem. Kanske är det samma källa som båda lyssnat till.

En sak till ville jag klämma in, och det är frågan om "Engström-signalementet". När jag kollade upp det här alldeles nyligen så slog det mig att jag fått det där om bakfoten. Jag hade fått för mig att Engström sprang efter poliserna för att rätta till "Engström-signalementet" (rock, liten väska) men nu såg jag ju att sprang efter för att meddela poliserna om den blåa täckjackan som Lisbeth ska ha sagt till honom. Oavsett vilken variant man tar så tycker jag att de verkar vara efterhandskonstruktioner typ svepskäl för att springa in i gränden. Men den blåa täckjackan öppnar i alla fall för att han kan ha hört "Engström-signalementet" först efteråt, när han kommer tillbaka till mordplatsen. Det lättar ju högst betydligt på restriktionerna på det problemet, då man inte längre behöver klämma in den informationsöverföringen vid barackerna. Ibland funderar man över saker som visar sig vara onödiga.

Det var mina kommentarer angående den här saken. Tids nog tycker man att det borde gå att vaska fram en hållbar modell för Engströms göranden och låtanden på och kring mordplatsen. Att han ger sig iväg in i gränden håller jag för praktiskt taget säkert, utan de öppna frågorna handlar om när han sticker in dit och framför allt varför han gör det. Dessutom har vi naturligtvis Bohemia-frågan, som jag ser som en lovande arbetshypotes fastän med tunn bevisning som läget är idag. Vi får se om det går att komma vidare på den fronten.
Du skrev:
"När jag kollade upp det här alldeles nyligen så slog det mig att jag fått det där om bakfoten. Jag hade fått för mig att Engström sprang efter poliserna för att rätta till "Engström-signalementet" (rock, liten väska) men nu såg jag ju att sprang efter för att meddela poliserna om den blåa täckjackan som Lisbeth ska ha sagt till honom."

Du har inte fått det om bakfoten, till RB hade Engström den 1 mars sagt att han fått uppfattningen att polisen fått fel signalement, "så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel".
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf

RB hade funderat en del runt Engström men kommit fram till att han egentligen inte hade så mycket att komma med. "Jag kände en som hade sett något men den var ju egentligen känd". Säkert fler på Skandia som haft liknande funderingar runt Engström, även Mårten Palme hade ju i något skede tänkt i sådana banor efter att ha sett honom figurera i media.
(Nu hade ju Engström inte sett speciellt mycket men det är en annan diskussion).
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-25 kl. 15:35.
Citera
2024-11-25, 15:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar vara de här olika klockslagen som SE anger i början som rör till det för dig. Tänk dig i stället att det är det rumsliga som är själva grundbulten i SE:s berättelse, dvs. att han befinner sig vid Götabanken ca: 20 meter från mordplatsen när det smäller. Om SE talar sanning här så har han alltså alibi, dvs. han befinner sig på en annan plats än på mordplatsen när mordet sker, och kan alltså inte själv vara mördaren. Nu skall ju det här alibit helst kunna styrkas också, t.ex. med vittnen som har sett honom vid Götabanken när det smäller, eller styrkas på något annat sätt. Och det är här utstämplingstiden kommer in. Om det stämmer som han säger (i sin slutgiltiga version) att han stämplade ut från jobbet kl. 23:21, så ger ju det objektivt stöd åt att han befann sig vid Götabanken i skottögonblicket. Han hinner helt enkelt inte längre fram än dit, inte ens om han skyndar sig väldigt och "nästan småspringer".
Eller som experter på lögner uttryckt det, ska man ljuga så ska man hålla sig så nära sanningen som möjligt. Engström är alltså bara 20 meter och 5-10 sekunder ifrån sanningen, en historia "by the book".
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-25 kl. 16:11.
Citera
2024-11-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du skrev:
"När jag kollade upp det här alldeles nyligen så slog det mig att jag fått det där om bakfoten. Jag hade fått för mig att Engström sprang efter poliserna för att rätta till "Engström-signalementet" (rock, liten väska) men nu såg jag ju att sprang efter för att meddela poliserna om den blåa täckjackan som Lisbeth ska ha sagt till honom."

Du har inte fått det om bakfoten, till RB hade Engström den 1 mars sagt att han fått uppfattningen att polisen fått fel signalement, "så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel".
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf

RB hade funderat en del runt Engström men kommit fram till att han egentligen inte hade så mycket att komma med. "Jag kände en som hade sett något men den var ju egentligen känd". Säkert fler på Skandia som haft liknande funderingar, även Mårten Palme hade ju i något skede tänkt i sådana banor. Nu hade ju Engström inte sett speciellt mycket men det är en annan diskussion.

Då får jag tacka för att du rättar mig när jag försöker rätta mig själv! Här blir det så invecklat att man nästan slår pannan i bakhuvudet.

Den fråga som intresserat mig är när och var Engström egentligen får höra "Engström-signalementet" (dvs rock och liten väska). Det enda vittnet som lämnar en sådan signalementsbeskrivning är Yvonne Nieminen, och hon kommer inte till mordplatsen förrän kanske tre och en halv minuter efter skotten. Och när hon kommer dit ska hon då få fatt på någon polis att berätta det för, vilket tar ytterligare tid.

Saken är alltså, att första gången ett sådant signalement berättas om på mordplatsen blir uppemot fem minuter efter skotten. Då har piketpoliserna redan stuckit för ett par minuter sedan, och just därför är Engströms story om att han sprang efter poliserna i syfte att rätta till det föga trovärdig. Min uppfattning har hela tiden varit att han springer betydligt tidigare än så, antingen före piketpoliserna eller direkt efter dem.

Nieminen lämnar visserligen också signalementet till piketpoliserna när de möts vid barackerna, knappa tre minuter efter skotten, men om Engström ska ha hört det där så förutsätter det ju antingen att han springer med poliserna och stannar och hör när de talar med Nieminen vid barackerna, eller att han redan sprungit in och står i närheten och kan höra det där. Båda varianter känns lite långsökta, och det har jag brottats med.

Om Engström däremot springer efter för att delge den blåa täckjackan, men utan att ha hört "Engström-signalementet", då försvinner ju den informationsrestriktionen och han kan springa in dit när han behagar. Han behöver heller inte hänga inom hörhåll från barackerna därinne utan kan företa sig vad han behagar, till exempel gå in på Bohemia.

Nu hyser jag starka tvivel om att han överhuvudtaget tänker meddela piketpoliserna någonting utan jag lutar mer mot att det är rena svepskäl som han själv uppfunnit i efterhand för att förklara sin lilla språngmarsch in i gränden. I så måtto ligger jag nog faktiskt på samma våglängd som förespråkarna av "GM-SE", som ju också menar att han hittat på storyn i efterhand. Fast i min värld ligger språngmarschen naturligtvis senare än för "GM-SE", och motivet till att han springer in är förstås också ett annat än att han flyr brottsplatsen.
Citera
2024-11-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Tack för input. Hinner bara ett snabbsvar nu, men visst är det så att han säkert åtminstone tänkte tanken att det kunde vara Palme. Jag försökte hålla öppet för det i mitt inlägg men det kanske var otydligt.

Däremot har jag svårt att tänka mig att han i rollen som helt oskyldigt vittne (vilket jag vet att du inte tror på men som väl var ämnet för just den här underdiskussionen) skulle ha varit säker på att det var Palme men inte låtsats om det för väktarna. Det faller på sin egen orimlighet. Och så länge vittnes-Stig åtminstone tvivlar på att det var Palme och tänkte att det kanske var en simpel knarkuppgörelse finner man ju då en rimlig förklaring på att han inte söker upp journalister direkt på platsen.

Dock är det inte riktigt så jag menade att vikten av att vara 100% säker på att det är Olof Palme..

Men nyfikenheten att få info att det rör sig om Olof Palme borde väl räcka för en person som är en linslus ...

Det krävs ju verkligen inte många minuter på brottsplatsen innan han isåfall får reda på att det är Olof när dom första journalister börjat dyka upp..

Tror att dom första journalister faktiskt redan är komna innan Engström bultar på Skandia...

Han är ju inte ett dugg nyfiken faktiskt..!
Citera
2024-11-25, 16:49
Medlem
Steppvargens avatar
Bra drag i tråden nu må jag säga. Jag fascineras över att det finns skribenter som på fullt allvar tror på SE uppslaget. Det finns uppenbarligen personer som är helt immuna mot logisk tänkande.

" Fä dör, fränder dör,
en dag dör ock du;
ett vet jag som aldrig dör -
dom över död man."

När SE pekades ut på den patetiska presskonferensen 2020 så var det ett polisiärt magplask i paritet med Quick domarna.

Har lyssnat lite på författaren Thomas Pettersson teorier om mordet och det är så korkat att man fullständigt häpnar. Så långsökt och verklighetsfrånvänt, men en bra story, helt klart. Så jag är inte förvånad över att netflix nappade.

Att åklagaren köpte dravlet är däremot obegripligt. SE var ett vittne som överdriver sina insatser lite. Att han inte kan vara gm borde vara fullständigt solklart för alla som kan läsa innantill.
Citera
2024-11-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Bara en tanke. Det med SE och puffran. Om och när han hadde med sig ett vapen whatsoever. Vet att åtminstone jag har skrivit om det här tidigare men endå.

Det var ju något speciellt med den här kvällen. Han skulle hem och packa och åka på semester.

Puffran/semester.. kan det finnas ett sammanhang där? Kommer tex puffran från dom trakterna? På vägen dit? Hadde han lånat/provat den med tanke på att köpa den, men så tog pengarna slut?

Jag har själv sålt vapen där den förhåppningsvis nya ägaren haft vapnet ett tag för att tästa om han tycker om det.

Bara en tanke.

Edit

Får nästan tillägga att jag inte vet något om hur reglerna kring handel med handvapen såg ut i Sverige 1986.

Bra ny hypotes
Citera
2024-11-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Bra drag i tråden nu må jag säga. Jag fascineras över att det finns skribenter som på fullt allvar tror på SE uppslaget. Det finns uppenbarligen personer som är helt immuna mot logisk tänkande.

" Fä dör, fränder dör,
en dag dör ock du;
ett vet jag som aldrig dör -
dom över död man."

När SE pekades ut på den patetiska presskonferensen 2020 så var det ett polisiärt magplask i paritet med Quick domarna.

Har lyssnat lite på författaren Thomas Pettersson teorier om mordet och det är så korkat att man fullständigt häpnar. Så långsökt och verklighetsfrånvänt, men en bra story, helt klart. Så jag är inte förvånad över att netflix nappade.

Att åklagaren köpte dravlet är däremot obegripligt. SE var ett vittne som överdriver sina insatser lite. Att han inte kan vara gm borde vara fullständigt solklart för alla som kan läsa innantill.

Varför kan han omöjligen vara GM..?

Eller det räcker med att du själv tycker det ?
Citera
2024-11-25, 17:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror inte GM-SE har skapat sin plan än om hur han ska etablera sig som vittne...

Dock tog någon skribent här fram vilka tiden och mängden journalister som dyker upp på brottsplatsen....

Så jo Vittnet-SE måste vilja undvika media på mordnatten trots ett stort behov av uppmärksamhet...!?

Men du har väl en snårig och klurig förklaring på det också ?

Min snåriga och kluriga "förklaring" är att eftersom SE för väktarna framstod som skakad och medtagen, så kanske han var skakad och medtagen och inte tänkte på att posera i pressen?

Men jag behöver inte lämna någon "förklaring". Det är du som till att börja med bör ge skäl för den premiss din frågeställning implicerar - den att vittnet SE borde låtit sig intervjuas direkt efter mordet om möjlighet gavs.

Citat:
Sen måste jag ge ut en ordentlig käftsmäll också...

Om det är så jävla viktigt att vara först på brottsplatsen så varför tar han inte 23:19 som han får av RB ....

Vill han både vara först på brottsplatsen och inte bli anklagad för att vara GM ??

Jag har visat att vittnet SE:s uppfattning om såväl mordtid som faktisk utstämplingstid är kl. 23.20. Det är dessa tider han förhåller sig till, även när han verkar skruva lite på tillvaron. Han hade nog gärna navigerat efter utstämpling faktisk tid kl. 23.19.

Men man kan notera att saken inte är helt enkel och att det finns flera exempel på folk som misstagit sig gällande den, exempelvis PH?
Citera
2024-11-25, 17:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar vara de här olika klockslagen som SE anger i början som rör till det för dig. Tänk dig i stället att det är det rumsliga som är själva grundbulten i SE:s berättelse, dvs. att han befinner sig vid Götabanken ca: 20 meter från mordplatsen när det smäller. Om SE talar sanning här så har han alltså alibi, dvs. han befinner sig på en annan plats än på mordplatsen när mordet sker, och kan alltså inte själv vara mördaren. Nu skall ju det här alibit helst kunna styrkas också, t.ex. med vittnen som har sett honom vid Götabanken när det smäller, eller styrkas på något annat sätt. Och det är här utstämplingstiden kommer in. Om det stämmer som han säger (i sin slutgiltiga version) att han stämplade ut från jobbet kl. 23:21, så ger ju det objektivt stöd åt att han befann sig vid Götabanken i skottögonblicket. Han hinner helt enkelt inte längre fram än dit, inte ens om han skyndar sig väldigt och "nästan småspringer".

Hur är det, menar du att SE med 23.20 avser 23.20.59?

Jag har svårt att se att någon rimligen skulle kunna tänka sig att det kan innebära alibi att placera sig fem sekunder bakom brottsoffret och styrka denna belägenhet med en tidigare tidsstämpel. Marginalen är ju enstaka sekunder och stämpeluret anger hela minuter dessutom.

SE äger heller inte den stämplade tiden.
Citera
2024-11-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Min snåriga och kluriga "förklaring" är att eftersom SE för väktarna framstod som skakad och medtagen, så kanske han var skakad och medtagen och inte tänkte på att posera i pressen?

Men jag behöver inte lämna någon "förklaring". Det är du som till att börja med bör ge skäl för den premiss din frågeställning implicerar - den att vittnet SE borde låtit sig intervjuas direkt efter mordet om möjlighet gavs.

Jag har visat att vittnet SE:s uppfattning om såväl mordtid som faktisk utstämplingstid är kl. 23.20. Det är dessa tider han förhåller sig till, även när han verkar skruva lite på tillvaron. Han hade nog gärna navigerat efter utstämpling faktisk tid kl. 23.19.

Men man kan notera att saken inte är helt enkel och att det finns flera exempel på folk som misstagit sig gällande den, exempelvis PH?

Jag vet inte om det är jag som ska lämna en förklaring på varför Vittnet-SE inte är mediakåt på brottsplatsen...!

För jag anser INTE att han ljuger för att få uppmärksamhet utan ofta folk i tråden som menar att han kan tänka sig ljuga i förhör pga uppmärksamhet..

Då menar jag att det är jävligt konstigt att han är så anonym på brottsplatsen att han skippar det helt...

Men då blir min slutsats att han inte är på brottsplatsen återigen...

Det hela bygger eg på att jag tycker det är orimligt att "linslusen" befinner sig på brottsplatsen 23:30...
Citera
2024-11-25, 17:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Vittnet Stig visste inte att det var Palme som var skjuten förrän han kom hem. Det framgår av förhören med väktarna. Till dem sa han till och med att han trodde att det inte var Palme.

Därför fanns det av naturliga skäl inte samma behov av att meddela sig till reportrar på plats.

EA9982-02 Henry Olofsson:

”Sedan kom han in, var väl lite osammanhängande och berättade att det var en man som hade blivit skjuten borta vid T-banegången vid Tunnelgatan.

Och att det var någon som sagt att det Olof Palme men det trodde han inte för att mannen ifråga var så liten och sedan att kvinnan som stod bredvid tyckte han inte liknade Lisbeth Palme.”

Inte ens väktarna insåg att det var Palme förrän de hörde det på radio efter att Stig redan åkt.

Det mest anmärkningsvärda är att SE som GM här "speglar" den osäkerhet som åtminstone till delar fanns på mordplatsen gällande vem den skjutne var. När han etablerar sig som vittne hos väktarna tjugo minuter efter impulsmordet, så har han redan hunnit föreställa sig att situationen kan ha sett ut så.
Citera
2024-11-25, 17:57
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Varför kan han omöjligen vara GM..?

Eller det räcker med att du själv tycker det ?

Vi kan naturligtvis tro på författaren TPs teori att SE sprungit runt vid Grand, och sen smitit in bakvägen på Skandia under sitt arbetspass för att skjuta Palme. För säkerhetsskull stämplade han även in på mordplatsen och som den "spåman" han är visste han naturligtvis att de skulle dyka upp där, eller inte.
.
Det andra scenariot, att han av en slump får syn på makarna Palme, när han kliver ut från sin arbetsplats, tycks olyckligtvis ha triggat åklagaren.
Att han skulle haft ett vapen på sig är helt orimligt, lika orimligt är det att han på någon minuts betänketid skulle få för sig att skjuta en statsminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in