2024-11-25, 20:16
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad synd. Då får vi inte veta vad "SE-premien" var värd.

Det är säkert någon missunnsam bitter SE-fantast som anmält auktionshuset för "Off topic och trams."

Moderatorn på Auktionshuset bannade därefter objektet?

Ja, tråkigt att annonsen släcktes.

Inte omöjligt att du har rätt.

En annan anledning kan ju vara att SÄPO la rabarber på skålen i sin jakt på SEs fingeravtryck och DNA? Utredningen kanske ännu pågår i det tysta? Känner att det börja gunga i mina grundvalar igen.
Citera
2024-11-25, 20:19
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast alla ensamma GM som såg Palme gå in på bion hade väl 2 timmar på sig ?

Ja det är sällsynt att folk hade vapen som skydd...Därav så skedde heller inte många pistol mord...Det är sant !

Men nu hände det ändå och tror man på ensamgalning så måste man ändå förhålla sig till det...

Grafiker har inget eg med om man är kapabel eller inte....

Finns mördare i alla samhällsklasser och när det gäller politiska mord så finns ingen direkt statistik...

Enligt min uppfattning, så är det osannolikt att SE som vanligtvis jobbar över, skulle kunna vara en statsminister mördare. Tydligen Inget ovanligt med att han jobbar sent just den här kvällen. Det brukade han tydligen göra.

Visst kan det finnas mördare i alla samhällsklasser, men för att få SE som GM i det här fallet måste man få till så många osannolika och slumpmässiga faktorer att det,
enligt min uppfattning, närmast kan uteslutas.
Citera
2024-11-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tack, kul kollage.

Detta illustrerar den sammanställningen jag en gång gjorde över hans uppgifter om klocktittande i olika sammanhang. Den innebar att han har blicken fäst på klockan närmast varje meter längs Sveavägen och inte bara i skottögonblicket. Han studerar uret även de sista meterna fram till kroppen på marken efter det att han hört skotten.

I själva skottögonblicket är begrundandet av uret av en särskild kvalitet, det var "intensivt" och vad det är.

Lustigt nog speglade klockkollaren Strömsmannen, som också hade en liten väska eller portfölj i handen:

https://drive.google.com/file/d/1nQSAY_C-x16g4eyetnVF4s4fuw-zqZby
Citera
2024-11-25, 20:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Vi kan naturligtvis tro på författaren TPs teori att SE sprungit runt vid Grand, och sen smitit in bakvägen på Skandia under sitt arbetspass för att skjuta Palme. För säkerhetsskull stämplade han även in på mordplatsen och som den "spåman" han är visste han naturligtvis att de skulle dyka upp där, eller inte.
.
Det andra scenariot, att han av en slump får syn på makarna Palme, när han kliver ut från sin arbetsplats, tycks olyckligtvis ha triggat åklagaren.
Att han skulle haft ett vapen på sig är helt orimligt, lika orimligt är det att han på någon minuts betänketid skulle få för sig att skjuta en statsminister.

Han kan dock ha sett dem innan han gick in på Skandia i 21-tiden.

Två väktare är inne på att han kom tillbaka då. Det stämmer rätt bra tidsmässigt, om än knappt.

En observation runt kl. 20:50 stämmer som hand i handsken? ALG går ut på rond kl. 21?

SE är annars påfallande lik den hockeyledare som MP tyckte att "Grandmannen" var lik.

Men hur detta ska gå ihop tidsmässigt och logistiskt vette tusan. Ett par biobesökare som var på samma förställning kom visserligen fram till Bohemia en 3-4 minuter innan det hände nåt i korsningen.

Fast varför skulle SE bemöda sig om att gå in och stämpla ut om han ämnade avsluta statsministern?

Är det något som vi missar?

Ett annat alternativ, det som jag föredrar, är att SE är "Tensonmannen". Han blev uppretad och vände uppe vid Sari. Men varför hade han en revolver med sig. Var han less på livet men tog ut det på OP?

Vapengåtan gäckar Skandiamannen-spåret. Men han var där, och han var lik den man som sprang iväg.

Varken "Tensonmannen" eller SE förefaller vara kvar på platsen efter skotten.

Om det inte vore för kepsen och handledsväskan skulle jag tveka ...

Men nu är de en del av pusslet. Är vi för dåliga på att lägga pussel, helt enkelt?
Citera
2024-11-25, 20:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad är det som tyder på att SE såg LOP gå in på bion menar du? Några uppgifter som pekar i den riktningen finns väl inte i utredningen?

Att han kom tillbaka in i 21-tiden. En tidigare uppgift än den från ALG, som kommer från AK.

Vilken sedan ändrade sig, och ALG snurrade till det. Men men ... vi har alltjämt larmlistan att tillgå.

Där kan man i vissa fall se var ronderande väktare befinner sig, och vem som sitter vid disken.
Citera
2024-11-25, 20:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, tråkigt att annonsen släcktes.

Inte omöjligt att du har rätt.

En annan anledning kan ju vara att SÄPO la rabarber på skålen i sin jakt på SEs fingeravtryck och DNA? Utredningen kanske ännu pågår i det tysta? Känner att det börja gunga i mina grundvalar igen.

Jag noterar att silverskålen inte passade SEs personlighet speciellt bra då den bevisligen är "tillbakadragen".

SÄPO undersöker säkert om det finns krutrester på silverskålen. Jag tror för att göra en realistisk gissning att säljaren fick kritik från någon bekant eller släkting och därför drog tillbaka skålen.

Jag kommer inte runt jämförelsen med Nazi-memorabilia och har förståelse för att känsliga och lättkränkta auktionsbetraktare kunde ta illa vid sig. Skålen blev inte bortplockad utan bortwokead är min gissning.
Citera
2024-11-25, 20:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att han kom tillbaka in i 21-tiden. En tidigare uppgift än den från ALG, som kommer från AK.

Vilken sedan ändrade sig, och ALG snurrade till det. Men men ... vi har alltjämt larmlistan att tillgå.

Där kan man i vissa fall se var ronderande väktare befinner sig, och vem som sitter vid disken.

Inga som hest belägg således för att SE var utanför Grand.
Citera
2024-11-25, 20:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad synd. Då får vi inte veta vad "SE-premien" var värd.

Det är säkert någon missunnsam bitter SE-fantast som anmält auktionshuset för "Off topic och trams."

Moderatorn på Auktionshuset bannade därefter objektet?

Edit:
Withdrawn item
We're afraid this item has been withdrawn and is no longer available.

Det var säkert en förmögen knutte som la ett bud på ett samlarobjekt under bordet.

Härnäst på auktion med anonym proveniens:

Handledsväska
Keps med öronlappar och knäppen
Mellangrå byxor
Axelhölster
Ask med ammunition
Citera
2024-11-25, 20:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Inga som hest belägg således för att SE var utanför Grand.

MP tyckte att "Grandmannen" var lik en hockeyledare, som är mer lik SE än vad fantombilden är CA.
Citera
2024-11-25, 20:40
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag noterar att silverskålen inte passade SEs personlighet speciellt bra då den bevisligen är "tillbakadragen".

SÄPO undersöker säkert om det finns krutrester på silverskålen. Jag tror för att göra en realistisk gissning att säljaren fick kritik från någon bekant eller släkting och därför drog tillbaka skålen.

Jag kommer inte runt jämförelsen med Nazi-memorabilia och har förståelse för att känsliga och lättkränkta auktionsbetraktare kunde ta illa vid sig. Skålen blev inte bortplockad utan bortwokead är min gissning.

Ha ha, tillbakadragen är det få som beskrivit SE av vad jag fått med mig, vill dock minnas att en person beskrivit honom som lite avvaktande och tystlåten på arbetet. Annars är det ju som bekant motsatsen. En social, glad och trevlig prick. Ett socialt geni, som någon sa.

Aningen bisarrt egentligen, att auktionera ut en personlig skål som tillhört den numera misstänkta Palmemördaren. Säkert någon som skrivit ett långt och argt mejl, och sajten fick kalla fötter.
Citera
2024-11-25, 20:47
Medlem
Citat:
Vad är det som tyder på att SE såg LOP gå in på bion menar du? Några uppgifter som pekar i den riktningen finns väl inte i utredningen?

Skrev väl inte så ?
Citera
2024-11-25, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Enligt min uppfattning, så är det osannolikt att SE som vanligtvis jobbar över, skulle kunna vara en statsminister mördare. Tydligen Inget ovanligt med att han jobbar sent just den här kvällen. Det brukade han tydligen göra.

Visst kan det finnas mördare i alla samhällsklasser, men för att få SE som GM i det här fallet måste man få till så många osannolika och slumpmässiga faktorer att det,
enligt min uppfattning, närmast kan uteslutas.

Ja du har rätt angående slump..

Men slumpen går åt båda hållen eller hur ?

För att denna slump ska kunna funka så krävs det att GM är på Sveavägen 20:30 till 20:50...

Det krävs också att GM är på Sveavägen 23:21...

Finns där någon ev GM som bevisligen är på Sveavägen dessa tider ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in