Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Vi kan naturligtvis tro på författaren TPs teori att SE sprungit runt vid Grand, och sen smitit in bakvägen på Skandia under sitt arbetspass för att skjuta Palme. För säkerhetsskull stämplade han även in på mordplatsen och som den "spåman" han är visste han naturligtvis att de skulle dyka upp där, eller inte.
.
Det andra scenariot, att han av en slump får syn på makarna Palme, när han kliver ut från sin arbetsplats, tycks olyckligtvis ha triggat åklagaren.
Att han skulle haft ett vapen på sig är helt orimligt, lika orimligt är det att han på någon minuts betänketid skulle få för sig att skjuta en statsminister.

CA teorin bygger på att CA av en slump ser Palme gå in på bio...Hämtar vapen och väntar på honom !

Gäller detta enbart CA ? Eller kan detta även gälla andra ensamma GM ..

Sen kan faktiskt människor ha vapen som skydd även om det inte är vanligt
Senast redigerad av Problem2020 2024-11-25 kl. 18:02.
Citera
2024-11-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han har ju enligt teorin om det sena vittnet inte sett GM eller skotten. Skulle han då fabulera ihop hur GM såg ut och hur mordet gick till? Han är lite stollig, men lyckligtvis ingen vettvilling. Resten han berättar om sker ju när han varit på plats.

Mer brännande är frågan varför GM-SE har förberett en knepig historia som förklarar hur han missar att få minsta skymt av händelsen och GM när han som fiktivt vittne befinner sig fem sekunder därifrån. Han ska enligt doktrinen pressas till att kontakta PU av att uppgifter i signalementet träffar honom. Han var på plats och vet exakt vad som hände och hur han såg. Han vet att signalementen spretar.

Här kan GM-SE bli ett trovärdigt huvudvittne och berätta hur GM (inte) såg ut. Men han undviker noggrant detta och berättar istället om en individ i gränden som han vet är ett vittne och antyder att det kan ha varit mördaren.

Edit:

Man kan notera att det är inte bara mordet och GM som SE missar på grund av det intensiva klocktittandet. Han har blicken fäst på klockan hela vägen från S44 fram till mordplatsen och missar därför allt i omgivningen när sträckan avverkas. Enligt vad jag tror en konstruktion han tar till eftersom han inte gått där den tidpunkt han anger. Men det har ju GM-SE gjort när han beskriver sin promenad som fiktivt vittne.

Jag vet inte, tycker det är många konstiga saker med SE och dessa kan inte bara förklaras med uppmärksamhetsbehov.
Citera
2024-11-25, 18:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Hur är det, menar du att SE med 23.20 avser 23.20.59?

Jag har svårt att se att någon rimligen skulle kunna tänka sig att det kan innebära alibi att placera sig fem sekunder bakom brottsoffret och styrka denna belägenhet med en tidigare tidsstämpel. Marginalen är ju enstaka sekunder och stämpeluret anger hela minuter dessutom.

SE äger heller inte den stämplade tiden.
Det är väl ingen som på allvar menar att det är ett alibi han far efter genom att placera sig 20 meter bakom LOP? Som jag (nåja inte bara jag) ser det ska det istället (bort)förklara att hans signalement var i luften eller skulle kunna komma att vara i luften. Samma som med den påhittade språngmarschen in i gränden, han springer och när han kommer tillbaka så är det ett vittne som beskriver hans klädsel. Det här var han om inte tydlig med så åtminstone levererade han det på sitt lite underfundiga sätt dagen efter mordet när han ringde det som jag kallar för förväxlingssamtalen till jobbet och polisen: "så var ju jag klädd", "kan gälla honom själv".

Det handlar alltså mer om förväxling än alibi. Idén om att det skulle handla om ett uppmärksamhetsbehov är en kvarleva från Holmérs tid som jag inte köper. För mig handlar det om en gärningsman som försöker rädda upp en knepig situation men jag kan naturligtvis inte veta säkert.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-25 kl. 19:27.
Citera
2024-11-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag vet inte, tycker det är många konstiga saker med SE och dessa kan inte bara förklaras med uppmärksamhetsbehov.

En annan lustig grej är att allt Engström ljuger om som kan förklaras med uppmärksamhet då används detta som anledning...

Men när Engström ljuger om utstämplingstiden och om han varit ute på kvällen då minsann har andra tagit fel eller missförstått honom...
Citera
2024-11-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En annan lustig grej är att allt Engström ljuger om som kan förklaras med uppmärksamhet då används detta som anledning...

Men när Engström ljuger om utstämplingstiden och om han varit ute på kvällen då minsann har andra tagit fel eller missförstått honom...

Ja, det är många konstiga saker. Därmed inte sagt att han är mördaren.
Citera
2024-11-25, 19:26
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
CA teorin bygger på att CA av en slump ser Palme gå in på bio...Hämtar vapen och väntar på honom !

Gäller detta enbart CA ? Eller kan detta även gälla andra ensamma GM ..

Sen kan faktiskt människor ha vapen som skydd även om det inte är vanligt

Det här är tråden om SE. CA hade åtminstone minst två timmar på sig om han rent hypotetiskt såg makarna Palme ińnan de gick in på bion. Dessutom hade han ett överstämmande vapen och sannolikt även tillgångt till rätt ammunition, vilket inget tyder på att SE skulle ha haft.

Jag vill verkligen inte hävda att CA är skyldig, men hävdar bestämt att han är mer intressant än SE. Jag anser dock att man ska vara mycket försiktig med att dra förlångt gående slutsatser när det gäller honom också.

På åttiotalet var det extremt ovanligt att personer gick omkring med skjutvapen, i synnerhet när det gäller grafiker som jobbar på ett försäkringsbolag.
Citera
2024-11-25, 19:28
Medlem
pojkpingiss avatar
Noterade precis att auktionen gällande Engströms silverskål tagits bort, blivit "utdraget föremål" enligt auktionssidan. Man undrar ju varför? Skulle inte auktionen sluta den 28:e? Eller gick den ut idag? Någon som i så fall vet vad den gick för? Jag bevakade auktionen, men den finns inte ens kvar under avslutade auktioner på "min sida". Mystiskt.

https://auctionet.com/sv/3786250
Citera
2024-11-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Det här är tråden om SE. CA hade åtminstone minst två timmar på sig om han rent hypotetiskt såg makarna Palme ińnan de gick in på bion. Dessutom hade han ett överstämmande vapen och sannolikt även tillgångt till rätt ammunition, vilket inget tyder på att SE skulle ha haft.

Jag vill verkligen inte hävda att CA är skyldig, men hävdar bestämt att han är mer intressant än SE. Jag anser dock att man ska vara mycket försiktig med att dra förlångt gående slutsatser när det gäller honom också.

På åttiotalet var det extremt ovanligt att personer gick omkring med skjutvapen, i synnerhet när det gäller grafiker som jobbar på ett försäkringsbolag.

Fast alla ensamma GM som såg Palme gå in på bion hade väl 2 timmar på sig ?

Ja det är sällsynt att folk hade vapen som skydd...Därav så skedde heller inte många pistol mord...Det är sant !

Men nu hände det ändå och tror man på ensamgalning så måste man ändå förhålla sig till det...

Grafiker har inget eg med om man är kapabel eller inte....

Finns mördare i alla samhällsklasser och när det gäller politiska mord så finns ingen direkt statistik...
Citera
2024-11-25, 19:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det mest anmärkningsvärda är att SE som GM här "speglar" den osäkerhet som åtminstone till delar fanns på mordplatsen gällande vem den skjutne var. När han etablerar sig som vittne hos väktarna tjugo minuter efter impulsmordet, så har han redan hunnit föreställa sig att situationen kan ha sett ut så.
Det kan mycket väl vara så att han inte var helt säker på att det var Palme han hade skjutit. Kanske gick han alltså norrut efter utstämplingen och mötte på lite avstånd ett par som han då anade kunde vara makarna Palme, och i så fall drog han sig nog tidigt ut mot mörkret vid trottoarens ytterkant för att inte exponera sig i onödan. Det var inte läge att gå in nära ansikte mot ansikte för att få en säker identifikation. Sedan enligt exfrun var ju både radio och TV igång hemma i Täby under natten, och det var kanske inte var förrän de extrainsatta nyheterna började gå ut som han kunde vara säker på att det var Palme han hade skjutit (jämför med alla de här skjutningarna de senaste åren, där man verkar ha råka skjuta fel person i hälften av fallen).
Senast redigerad av Draifos 2024-11-25 kl. 20:03.
Citera
2024-11-25, 20:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kan mycket väl vara så att han inte var helt säker på att det var Palme han hade skjutit. Kanske gick han alltså norrut efter utstämplingen och mötte på lite avstånd ett par som han då anade kunde vara makarna Palme, och i så fall drog han sig nog tidigt ut mot mörkret vid trottoarens ytterkant för att inte exponera sig i onödan. Det var inte läge att gå in nära ansikte mot ansikte för att få en säker identifikation. Sedan enligt exfrun var ju både radio och TV igång hemma i Täby under natten, och det var kanske inte var förrän de extrainsatta nyheterna började gå ut som han kunde vara säker på att det var Palme han hade skjutit (jämför med skjutningarna de senaste åren, där man verkar ha råka skjuta fel person i hälften av fallen).

Du tycker det verkar troligt att GM-SE sköt OP på måfå och hoppades att det var han?

GM-SE har en väldig tur att det var just OP han hade skjutit. Det får jag medge.
Citera
2024-11-25, 20:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Noterade precis att auktionen gällande Engströms silverskål tagits bort, blivit "utdraget föremål" enligt auktionssidan. Man undrar ju varför? Skulle inte auktionen sluta den 28:e? Eller gick den ut idag? Någon som i så fall vet vad den gick för? Jag bevakade auktionen, men den finns inte ens kvar under avslutade auktioner på "min sida". Mystiskt.

https://auctionet.com/sv/3786250

Vad synd. Då får vi inte veta vad "SE-premien" var värd.

Det är säkert någon missunnsam bitter SE-fantast som anmält auktionshuset för "Off topic och trams."

Moderatorn på Auktionshuset bannade därefter objektet?

Edit:
Withdrawn item
We're afraid this item has been withdrawn and is no longer available.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-11-25 kl. 20:17.
Citera
2024-11-25, 20:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Fast alla ensamma GM som såg Palme gå in på bion hade väl 2 timmar på sig ?

Ja det är sällsynt att folk hade vapen som skydd...Därav så skedde heller inte många pistol mord...Det är sant !

Men nu hände det ändå och tror man på ensamgalning så måste man ändå förhålla sig till det...

Grafiker har inget eg med om man är kapabel eller inte....

Finns mördare i alla samhällsklasser och när det gäller politiska mord så finns ingen direkt statistik...

Vad är det som tyder på att SE såg LOP gå in på bion menar du? Några uppgifter som pekar i den riktningen finns väl inte i utredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in