Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Om vi bortser från "petitessen" att inget tyder på det så går det ändå att spekulera i att SE faktiskt var ute vid 21-tiden och såg OP utanför Grand. SE som var en hjälpsam man ringde då genast den mest tongivande och råbarkade i "de palmekritiska kretsarna" han umgicks med i Täby.
"Den råbarkade" satte genast ihop ett "ad hook-kommando" för att skjuta OP efter bion utanför Grand. WG svarade inte i telefonen så ett vapen fick skakas fram på annan väg.
Utanför Grand ändrades planerna när LOP började gå söderut på Sveavägen. Genom en slump kommer SE ut på Sveavägen vid själva mordet och känner igen skytten mycket väl på lite avstånd. SE blir så skärrad att han måste gå till Bohemia och lugna ned sig lite men är fortfarande skärrad när han återvänder till Skandias reception.
SE kommer då på att han sett ett orelaterat vittne inne i gränden efter mordet och bestämmer sig för att lansera vittnet i internationell press och i PU som den verkliga mördaren. SE känner till att polisen ofta har mycket svårt att skilja på vittnen och gärningsmän nämligen. Det hade han läst på fyllan i en kioskdeckare under hösten.
Edit: "Den råbarkade" är ett medvetet val då "råbarkad" i grunden är en term med marin anknytning.
Ja, om råbarkade sjöbusar har man ju läst om i serielitaraturen, den saken är biff.
Annars lär jag väl som vanligt medge att din fantasi överglänser min, så, hatten av?
Tar man på sig den västen, så funkar givetvis din "teori" lika väl som min; i en klassisk (men aningen förlegad) spionroman som står med båda fötterna djupt rotade i sjuttio och åttiotalets "kalla klimat" och som med fördel såldes i mer kioskliknande affärer än i akademiska bokhandlar?
Med tanke på att SE varken är GM eller något vidare efterspelsvittne, varför krångla till det med att han ska in på Bohemia? Känns rätt överflödigt? Är det för att du absolut vill ha det till att han (trots allt) rände efter poliserna i gränden? Den enklaste och rimligaste lösningen på problemet SE, är ju trots allt att han ingenting gjorde på platsen (vilken ingen på platsen heller mindes - eller en annan ceps-gubbe - göra för den delen)? Varför inte bara placera den icke så bastante filuren lätt avskilt, förslagsvis omkring de mindre upplysta delarna kring mordplatsen (omkring huslivet eller vid den trekantiga annonspelaren?), låta honom iaktta i stilla ro? Låta honom stå där, lätt darrig, för att sedan våga sig fram när tumultet lagt sig och ambulansen bränt iväg och frågat någon om "det verkligen var Palme?". Tycker du krånglar till det med Bohemia, alldeles i onödan. Även om det givetvis inte går att utesluta. Men då trillade han in dit av andra anledningar än att han jagat efter "konstaplarna". Det är min bestämda uppfattning.