Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-21, 10:44
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Någon av telefonerna kan också ha varit avlyssnade, antingen Asplings eller Palmes, så GM kan ha fått informationen den vägen.

Så är det. Ingen orimlig tanke. Vi vet ju att exempelvis vapenhandlaren var i Gamla Stan på mordkvällen, från 18 och framåt. Vill man involvera honom, så hade han ju iaf möjlighet. Ska vi dessutom lita på "Hawaiiskjortan", så ägnade sig ju WG åt diverse spaning och avlyssning på fritiden (ihop med "kamrater"). Dessutom var han en än värre Palmehatare än SE. Vill man prompt ha SE som GM, tycker jag man ska vara mer öppen för WG. Han var som sagt bilburen och i city aktuell kväll. Snurrade omkring i city omkring midnatt, enligt ena dottern.
Citera
2024-10-21, 10:50
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Och eftersom många hyser i det närmaste biblisk tilltro till väktarna, sa nämnde ju en av dem; A-L Gahn att SE luktade sprit när han kom tillbaka efter sin middag på stan

Var finns det här citatet, inte i polisförhören i alla fall eller?
Citera
2024-10-21, 10:54
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Var finns det här citatet, inte i polisförhören i alla fall eller?

Inte vad jag kan erinra mig? Länge sedan jag läste det. Men, har för mig att hon utelämnade den "detaljen" för att inte genera SE? Men mitt minne ska svika. Dock står detta omnämnt i Hawaiiskjortans bok.

Plus i kanten att du drog upp Hawaiiskjortan förresten, har sedan dag ett retat mig på den (eller han verkar ha en hel garderob av dessa). Svårt att ta vuxna karlar i Hawaiiskjortor och andra damblusar på allvar. ;-)
Citera
2024-10-21, 10:58
Medlem
quggels avatar
Citat:
Så är det. Ingen orimlig tanke. Vi vet ju att exempelvis vapenhandlaren var i Gamla Stan på mordkvällen, från 18 och framåt. Vill man involvera honom, så hade han ju iaf möjlighet. Ska vi dessutom lita på "Hawaiiskjortan", så ägnade sig ju WG åt diverse spaning och avlyssning på fritiden (ihop med "kamrater"). Dessutom var han en än värre Palmehatare än SE. Vill man prompt ha SE som GM, tycker jag man ska vara mer öppen för WG. Han var som sagt bilburen och i city aktuell kväll. Snurrade omkring i city omkring midnatt, enligt ena dottern.

Men visst var väl WG på någon restaurang i gamla stan då mordet genomfördes? Eller man vet kanske inte hur länge WG var där?
Citera
2024-10-21, 11:03
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Men visst var väl WG på någon restaurang i gamla stan då mordet genomfördes? Eller man vet kanske inte hur länge WG var där?

Man vet inte när WG exakt lämnade Bacchi Wapen på Järntorget. Ena dottern gick ju på bio klockan 21, enligt henne själv på samma biograf som Palme (och samma film). En vild gissning är ju att han skjutsade henne dit (av flera anledningar), sedan drog de till Brasilianska Ambassaden på Birjer Jarlsgatan vägg i vägg med klubb Embassy (där folket från Cosi Fan Tutte häckade). Han med familj ska ju ha varit där till midnatt.
Citera
2024-10-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
PU hade inga större problem att passa in både VG och CP i en liknande beställning när det begav sig.

På sätt och vis hade det nog varit bättre för SE då tesen knappast hade gått i mål som jag ser på saken.

För MOP i stort spelade det nog ingen större roll då den riktiga lösningen verkar vara dold bakom så mycket desinformation och missuppfattningar att den nog aldrig kommer fram.

Om detta går det så klart att tänka lite olika vilket inte minst den här tråden illustrerar.
Det talas sällan om att SE var faktiskt försvarsvittne i CP-rättegången. Hans vittnesmål kanske styrdes efter det också. Bisarr tanke att han som GM skulle sitta i rätten i CP-rättegången. Det går faktiskt bort.
Citera
2024-10-21, 14:00
Medlem
Citat:
"Verklighetsfrånvänt"? Då har du tydligen inte sett gamla Perry Mason-avsnitt på tv. "Logiken" bakom SE som GM tycks dessutom kidnappats från en sämre Agatha Christie-deckare.

Verklighetsfrånvänt förvisso men ändå går SE att presentera som OPs mördare helt utan att ens beröra ämnet hur mordvapnet hamnade i hans hand till att börja med.

Jag tycker nog förslaget att GM-SE hittade vapnet på gatan av en slump och tog in det på sitt hemliga låsbara kontorsrum på Skandia för att teckna av det som mer trovärdigt faktiskt.

Då var SE så upptagen av att teckna av vapnet under kvällen att han inte hann reflektera över legaliteten i det han gjorde. SE var nämligen enligt påhitten kraftigt berusad på mordkvällen... Sedan kliver SE ut på gatan och av en slump ser han....Ja precis, det är så fruktansvärt verklighetsfrånvänt.

Ha ha, en del skriver att vapenfrågan är irrelevant. Jaha, det är nog kanske den viktigaste delen i hela soppan. Att det inte står nåt om det i TP:s bok säger väl allt. Har inte själv läst boken men nån borde ju kunna upplysa om det. Att SE kände vapensamlaren, är det det som TP nöjer sig med när det gäller hur SE fick tag på ett vapen?
Citera
2024-10-21, 14:08
Medlem
Citat:
Möjligen kan jag se följande scenario:

SE har varit hemma hos WG vid något tillfälle och då blivit visad vapensamlingen. För att bryta isen och rent socialt komma närmre WG visar SE intresse för samlingen och nämner att han ofta jobbar sent och egentligen skulle behöva någon form av skydd.

WG tänker till och inser att SE skulle kunna få den där lite speciella revolvern och lite ammunition eftersom WG inte är tillfreds med att revolvern är oregistrerad och han gör sig därför gärna av med den.

SE berättar inte för sin fru utan börjar bära vapnet till och från arbetet sena kvällar. Inlåst på rummet på jobbet dessa dagar.

28/2 dricker han lite för mycket, alternativt blandat med medicin, en dålig kombo som sänker omdömet.

Kliver ut, av en slump precis då LOP går förbi.
Blir avsnäst. Skjuter i affekt.

Vänskapen med WG går i sank eftersom WG misstänker vad SE kan ha gjort men WG vågar inte gå till polisen i rädsla för att då åka dit för medhjälp genom att ha försett SE med det oreggade vapnet.

Bra...Där tänkte du till..
Citera
2024-10-21, 14:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det finns ju även en mikroskopisk chans, att han ingick i en mindre konspiration om två tre personer till, tänker jag. Då blir ju vapenbiten inte lika krystad? I en sådan behöver han ju inte ens vara skytt, utan kan ha haft en mer komplex roll som "störande element" i den utredning som stod för dörren.

Ett alternativ - även om jag inte tror på det - kan ju vara att han sett LOP utanför bion, tillbaka på kontoret kontaktat "en vän" med vapen, och fått det levererat innan klockan 23? Kanske rent av i nära anslutning till biografen.

Om vi bortser från "petitessen" att inget tyder på det så går det ändå att spekulera i att SE faktiskt var ute vid 21-tiden och såg OP utanför Grand. SE som var en hjälpsam man ringde då genast den mest tongivande och råbarkade i "de palmekritiska kretsarna" han umgicks med i Täby.

"Den råbarkade" satte genast ihop ett "ad hook-kommando" för att skjuta OP efter bion utanför Grand. WG svarade inte i telefonen så ett vapen fick skakas fram på annan väg.

Utanför Grand ändrades planerna när LOP började gå söderut på Sveavägen. Genom en slump kommer SE ut på Sveavägen vid själva mordet och känner igen skytten mycket väl på lite avstånd. SE blir så skärrad att han måste gå till Bohemia och lugna ned sig lite men är fortfarande skärrad när han återvänder till Skandias reception.

SE kommer då på att han sett ett orelaterat vittne inne i gränden efter mordet och bestämmer sig för att lansera vittnet i internationell press och i PU som den verkliga mördaren. SE känner till att polisen ofta har mycket svårt att skilja på vittnen och gärningsmän nämligen. Det hade han läst på fyllan i en kioskdeckare under hösten.

Edit: "Den råbarkade" är ett medvetet val då "råbarkad" i grunden är en term med marin anknytning.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-21 kl. 14:15.
Citera
2024-10-21, 14:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ha ha, en del skriver att vapenfrågan är irrelevant. Jaha, det är nog kanske den viktigaste delen i hela soppan. Att det inte står nåt om det i TP:s bok säger väl allt. Har inte själv läst boken men nån borde ju kunna upplysa om det. Att SE kände vapensamlaren, är det det som TP nöjer sig med när det gäller hur SE fick tag på ett vapen?

Det verkar verkligen vara så illa. Eller orkar någon skriva i tråden hur det framställs i den osannolika boken att vapnet förflyttade sig från WGs låsta källare i Täby till GM-SEs hand på Sveavägen?

Det är otur att SE inte bodde granne med en bank för då hade han haft obegränsat med pengar enligt samma "logik".

Jösses!
Citera
2024-10-21, 14:20
Medlem
quggels avatar
Citat:
folket från Cosi Fan Tutte

What? Cosey Fan Tutti som i Chris & Cosey?
Citera
2024-10-21, 14:38
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Om vi bortser från "petitessen" att inget tyder på det så går det ändå att spekulera i att SE faktiskt var ute vid 21-tiden och såg OP utanför Grand. SE som var en hjälpsam man ringde då genast den mest tongivande och råbarkade i "de palmekritiska kretsarna" han umgicks med i Täby.

"Den råbarkade" satte genast ihop ett "ad hook-kommando" för att skjuta OP efter bion utanför Grand. WG svarade inte i telefonen så ett vapen fick skakas fram på annan väg.

Utanför Grand ändrades planerna när LOP började gå söderut på Sveavägen. Genom en slump kommer SE ut på Sveavägen vid själva mordet och känner igen skytten mycket väl på lite avstånd. SE blir så skärrad att han måste gå till Bohemia och lugna ned sig lite men är fortfarande skärrad när han återvänder till Skandias reception.

SE kommer då på att han sett ett orelaterat vittne inne i gränden efter mordet och bestämmer sig för att lansera vittnet i internationell press och i PU som den verkliga mördaren. SE känner till att polisen ofta har mycket svårt att skilja på vittnen och gärningsmän nämligen. Det hade han läst på fyllan i en kioskdeckare under hösten.

Edit: "Den råbarkade" är ett medvetet val då "råbarkad" i grunden är en term med marin anknytning.

Ja, om råbarkade sjöbusar har man ju läst om i serielitaraturen, den saken är biff.

Annars lär jag väl som vanligt medge att din fantasi överglänser min, så, hatten av?

Tar man på sig den västen, så funkar givetvis din "teori" lika väl som min; i en klassisk (men aningen förlegad) spionroman som står med båda fötterna djupt rotade i sjuttio och åttiotalets "kalla klimat" och som med fördel såldes i mer kioskliknande affärer än i akademiska bokhandlar?

Med tanke på att SE varken är GM eller något vidare efterspelsvittne, varför krångla till det med att han ska in på Bohemia? Känns rätt överflödigt? Är det för att du absolut vill ha det till att han (trots allt) rände efter poliserna i gränden? Den enklaste och rimligaste lösningen på problemet SE, är ju trots allt att han ingenting gjorde på platsen (vilken ingen på platsen heller mindes - eller en annan ceps-gubbe - göra för den delen)? Varför inte bara placera den icke så bastante filuren lätt avskilt, förslagsvis omkring de mindre upplysta delarna kring mordplatsen (omkring huslivet eller vid den trekantiga annonspelaren?), låta honom iaktta i stilla ro? Låta honom stå där, lätt darrig, för att sedan våga sig fram när tumultet lagt sig och ambulansen bränt iväg och frågat någon om "det verkligen var Palme?". Tycker du krånglar till det med Bohemia, alldeles i onödan. Även om det givetvis inte går att utesluta. Men då trillade han in dit av andra anledningar än att han jagat efter "konstaplarna". Det är min bestämda uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in