Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-21, 07:07
Medlem
quggels avatar
Möjligen kan jag se följande scenario:

SE har varit hemma hos WG vid något tillfälle och då blivit visad vapensamlingen. För att bryta isen och rent socialt komma närmre WG visar SE intresse för samlingen och nämner att han ofta jobbar sent och egentligen skulle behöva någon form av skydd.

WG tänker till och inser att SE skulle kunna få den där lite speciella revolvern och lite ammunition eftersom WG inte är tillfreds med att revolvern är oregistrerad och han gör sig därför gärna av med den.

SE berättar inte för sin fru utan börjar bära vapnet till och från arbetet sena kvällar. Inlåst på rummet på jobbet dessa dagar.

28/2 dricker han lite för mycket, alternativt blandat med medicin, en dålig kombo som sänker omdömet.

Kliver ut, av en slump precis då LOP går förbi.
Blir avsnäst. Skjuter i affekt.

Vänskapen med WG går i sank eftersom WG misstänker vad SE kan ha gjort men WG vågar inte gå till polisen i rädsla för att då åka dit för medhjälp genom att ha försett SE med det oreggade vapnet.
Senast redigerad av quggel 2024-10-21 kl. 07:10.
Citera
2024-10-21, 07:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Möjligen kan jag se följande scenario:

SE har varit hemma hos WG vid något tillfälle och då blivit visad vapensamlingen. För att bryta isen och rent socialt komma närmre WG visar SE intresse för samlingen och nämner att han ofta jobbar sent och egentligen skulle behöva någon form av skydd.

WG tänker till och inser att SE skulle kunna få den där lite speciella revolvern och lite ammunition eftersom WG inte är tillfreds med att revolvern är oregistrerad och han gör sig därför gärna av med den.

SE berättar inte för sin fru utan börjar bära vapnet till och från arbetet sena kvällar. Inlåst på rummet på jobbet dessa dagar.

28/2 dricker han lite för mycket, alternativt blandat med medicin, en dålig kombo som sänker omdömet.

Kliver ut, av en slump precis då LOP går förbi.
Blir avsnäst. Skjuter i affekt.

Vänskapen med WG går i sank eftersom WG misstänker vad SE kan ha gjort men WG vågar inte gå till polisen i rädsla för att då åka dit för medhjälp genom att ha försett SE med det oreggade vapnet.

Givetvis inte ett omöjligt scenario. Men SE och WG lärde känna varandra omkring 1971, tycke lär vad jag har förstått uppstått ganska omgående. Minns jag WGs papper och ansökningar rätt, så införskaffar han vapnen av rätt sort (för mordet) först typ 1979 och sedan i mitten på åttiotalet (innan mordet dock). Visst, WG kan ha haft en illegal revolver av rätt sort, även om jag tvivlar. Det skulle innebära att han var villig att offra sitt framtida samlande och åka dit för vapenbrott? Skulle han dessutom ge bort det illegala vapnet lägger han ju ut ännu en krok om att bli straffad i dubbla bemärkelser? Men, vad vet man. Det finns människor till allt, som uttrycket lyder.
Citera
2024-10-21, 07:50
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Visst, WG kan ha haft en illegal revolver av rätt sort, även om jag tvivlar. Det skulle innebära att han var villig att offra sitt framtida samlande och åka dit för vapenbrott? Skulle han dessutom ge bort det illegala vapnet lägger han ju ut ännu en krok om att bli straffad i dubbla bemärkelser? Men, vad vet man. Det finns människor till allt, som uttrycket lyder.

Visst är det tveksamt, men gåvan (om det nu var det) kan ha gjorts på fyllan och något som WG sedan ångrade.
Citera
2024-10-21, 08:10
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Visst är det tveksamt, men gåvan (om det nu var det) kan ha gjorts på fyllan och något som WG sedan ångrade.

Så kan det ju vara. Dock blir ju problemet (tycker jag), att SE alltså går omkring beväpnad (säg) två gånger i veckan på regelbunden basis. Hade personen varit CP och inte SE, hade jag kunnat köpa det till viss del. Men att SE skulle äventyra arbete, sociala ställning, äktenskap och dessutom riskera ett hårt straff tvivlar jag å det grövsta på.

Och var vapnet avsett som skydd, varför införskaffade han inte en licens och köpte en nättare pistol? Skulle han bli påkommen med det legaliga vapnet kunde han ju alltid hävda att han var i syfte att ta hem det efter skytte på (exempelvis) Skandias skjutbana? Men, visst, jag kan vara trångsynt och fördomsfull.
Citera
2024-10-21, 08:37
Medlem
quggels avatar
Citat:
Så kan det ju vara. Dock blir ju problemet (tycker jag), att SE alltså går omkring beväpnad (säg) två gånger i veckan på regelbunden basis. Hade personen varit CP och inte SE, hade jag kunnat köpa det till viss del. Men att SE skulle äventyra arbete, sociala ställning, äktenskap och dessutom riskera ett hårt straff tvivlar jag å det grövsta på.

Och var vapnet avsett som skydd, varför införskaffade han inte en licens och köpte en nättare pistol? Skulle han bli påkommen med det legaliga vapnet kunde han ju alltid hävda att han var i syfte att ta hem det efter skytte på (exempelvis) Skandias skjutbana? Men, visst, jag kan vara trångsynt och fördomsfull.

Håller med. Det skaver, helt klart. Men om vi antar att SE nu verkligen är GM så är det såvitt jag kan se det enda tänkbara scenariot, även om det är tveksamt.

Jag har svårt att se hur han ska ha skaffat fram ett vapen under tiden som LOP är på bio och då hunnit tänka igenom det hela. Nej, var det SE så skedde det i affekt efter att ha blivit avsnäst, under påverkan av alkohol och möjligen medicin, med konsekvensen dåligt omdöme.
Citera
2024-10-21, 08:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Håller med. Det skaver, helt klart. Men om vi antar att SE nu verkligen är GM så är det såvitt jag kan se det enda tänkbara scenariot, även om det är tveksamt.

Jag har svårt att se hur han ska ha skaffat fram ett vapen under tiden som LOP är på bio och då hunnit tänka igenom det hela. Nej, var det SE så skedde det i affekt efter att ha blivit avsnäst, under påverkan av alkohol och möjligen medicin, med konsekvensen dåligt omdöme.

Det finns ju även en mikroskopisk chans, att han ingick i en mindre konspiration om två tre personer till, tänker jag. Då blir ju vapenbiten inte lika krystad? I en sådan behöver han ju inte ens vara skytt, utan kan ha haft en mer komplex roll som "störande element" i den utredning som stod för dörren.

Ett alternativ - även om jag inte tror på det - kan ju vara att han sett LOP utanför bion, tillbaka på kontoret kontaktat "en vän" med vapen, och fått det levererat innan klockan 23? Kanske rent av i nära anslutning till biografen.
Citera
2024-10-21, 08:56
Medlem
quggels avatar
Citat:
Det finns ju även en mikroskopisk chans, att han ingick i en mindre konspiration om två tre personer till, tänker jag. Då blir ju vapenbiten inte lika krystad? I en sådan behöver han ju inte ens vara skytt, utan kan ha haft en mer komplex roll som "störande element" i den utredning som stod för dörren.

Ett alternativ - även om jag inte tror på det - kan ju vara att han sett LOP utanför bion, tillbaka på kontoret kontaktat "en vän" med vapen, och fått det levererat innan klockan 23? Kanske rent av i nära anslutning till biografen.

Ja den där konspirationsteorin är ju lite mer krävande rent intellektuellt, sett till upplägget och vilka som var involverade. Men det är ju ett faktum att Sven Aspling visste att OP skulle gå på bio, att han också grundade Stay Behind i Sverige och att Stay Behind höll till i Skandiahuset. Men det kan ju också vara en slump.
Citera
2024-10-21, 09:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ja den där konspirationsteorin är ju lite mer krävande rent intellektuellt, sett till upplägget och vilka som var involverade. Men det är ju ett faktum att Sven Aspling visste att OP skulle gå på bio, att han också grundade Stay Behind i Sverige och att Stay Behind höll till i Skandiahuset. Men det kan ju också vara en slump.

Ja, ständigt dessa slumpar. Svårt att förhålla sig till. Men inte omöjligt att Aspling lyfte luren på nytt efter samtalet med Palme, och i brådrasket råkade nämn att Palme skulle på bio till den personen, alternativt att han lyfte luren just pga detta. Dock vet vi ju inte om Palme ens nämnde vilken biograf han och hustrun skulle till? Det fanns ju ett gäng biografer omkring city vid tidpunkten.

Man kan ju även tänka att SE ingick i en konspiration som inte har med SB att göra, en liten grupp som arbetat efter landsförrädarspåret? Inte omöjligt - som senaste PU spekulerade kring - att SE (och eventuellt ihop med andra) var på jakt efter Palme sedan länge, kanske rent av år. Kvällen mordet skedde så föll allt äntligen på plats? Svårt att veta.
Citera
2024-10-21, 10:01
Medlem
fragolas avatar
Citat:

Jag tycker det talas för lite om att Stig skulle ta sig till Idre dagen efter enligt reseplanen.
Han stannade sent på jobbet för att bli färdig. Det var ingen vanlig kväll då man kunde supa, han skulle dels bli färdig och dels köra bil dagen efter. Det är 6 timmars körning. Eller åkte de till Idre på något annat sätt?

Vad har vi egentligen för källor på att Stig var full denna kväll på jobbet? Det finns väl ingenting i polisutredningen? Källan är väl Thomas "Hawaiiskjortan" Pettersson? Som fått det från en källa, men gäller det just denna kväll?

Sedan har Netflix fått det till att Stig var så full att han ramlade omkull framför väktarna. Något i den stilen saknas totalt i väktarnas förhör.
Citera
2024-10-21, 10:28
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Jag tycker det talas för lite om att Stig skulle ta sig till Idre dagen efter enligt reseplanen.
Han stannade sent på jobbet för att bli färdig. Det var ingen vanlig kväll då man kunde supa, han skulle dels bli färdig och dels köra bil dagen efter. Det är 6 timmars körning.

Det var inte rätt kväll att supa till, helt rätt. Dock resonerar inte en alkoholist på det sättet. Kommer suget så gör det. När och var går inte att kontrollera. Han behöver ju inte heller ha varit dyngpackad utan endast lite lätt berusad.
Citera
2024-10-21, 10:32
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ja, ständigt dessa slumpar. Svårt att förhålla sig till. Men inte omöjligt att Aspling lyfte luren på nytt efter samtalet med Palme, och i brådrasket råkade nämn att Palme skulle på bio till den personen, alternativt att han lyfte luren just pga detta.

Någon av telefonerna kan också ha varit avlyssnade, antingen Asplings eller Palmes, så GM kan ha fått informationen den vägen.
Citera
2024-10-21, 10:40
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Han stannade sent på jobbet för att bli färdig. Det var ingen vanlig kväll då man kunde supa, han skulle dels bli färdig och dels köra bil dagen efter. Det är 6 timmars körning. Eller åkte de till Idre på något annat sätt?

Vad har vi egentligen för källor på att Stig var full denna kväll på jobbet? Det finns väl ingenting i polisutredningen? Källan är väl Thomas "Hawaiiskjortan" Pettersson? Som fått det från en källa, men gäller det just denna kväll?

Sedan har Netflix fått det till att Stig var så full att han ramlade omkull framför väktarna. Något i den stilen saknas totalt i väktarnas förhör.

Ska man ta exfrun på orden, jobbade han ofta över sena kvällar, satt "på kammaren" med sin whiskey. SE var alkoholist. En alkoholist är törstig oavsett årstid. Så att SE tutade i den berömda luren även denna kväll, kan vi nog utgå ifrån, berusningsgrad kan vi givetvis inte klubba? Och eftersom många hyser i det närmaste biblisk tilltro till väktarna, sa nämnde ju en av dem; A-L Gahn att SE luktade sprit när han kom tillbaka efter sin middag på stan, dock oklart om han kom tillbaka 20 eller 21, ska vi lita på Hawaiiskjortan var det klockan 21, vilket han fått direkt från henne, tydligen. Men, väktarna har som bekant varit tämligen svajiga i sina utlåtanden. Inte deras fel, utan polisens.

Att Netflix valde att krydda serien med en del (sannolika) fel, tillhör dramatiken, så funkar det generellt när man filmatiserar "verkliga" händelser. Finns många fel i serien, om man jämför med vad vi vet om såväl mordet som om SE. Vapenhandlarens dotter har ju sagt ett och annat om hur SE framställts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in