Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-21, 14:44
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
What? Cosey Fan Tutti som i Chris & Cosey?

Nä, vilka farao är Chris & Coey? Cosi Fan Tutte var en opera av Mozart i första rum. Sedan blev det en operation med operafantasten Thore Forsberg i spetsen, som till råga på alla tillfälligheter råkade husera på nattklubben The Embassy på Birger Jarlsgatan på mordkvällen (vägg i vägg med Brasilianska Ambassaden). Mozart var ju på tapeten i mitten av 1980-talet i Sverige, filmerna Bröderna Mozart och Amadeus, samt denna SÄPO-get together där hemliga polisen spanade på ryssar som spanade på ryssar, låter det snurrigt? Det är det. Låter som en buskis på pappret. Men icke.

Läs gärna om spektaklet Cosi Fan Tutte här:
https://kvartal.se/artiklar/kvartal-avslojar-sapos-okanda-operation-nar-palme-mordades/
Citera
2024-10-21, 15:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, om råbarkade sjöbusar har man ju läst om i serielitaraturen, den saken är biff.

Annars lär jag väl som vanligt medge att din fantasi överglänser min, så, hatten av?

Tar man på sig den västen, så funkar givetvis din "teori" lika väl som min; i en klassisk (men aningen förlegad) spionroman som står med båda fötterna djupt rotade i sjuttio och åttiotalets "kalla klimat" och som med fördel såldes i mer kioskliknande affärer än i akademiska bokhandlar?

Med tanke på att SE varken är GM eller något vidare efterspelsvittne, varför krångla till det med att han ska in på Bohemia? Känns rätt överflödigt? Är det för att du absolut vill ha det till att han (trots allt) rände efter poliserna i gränden? Den enklaste och rimligaste lösningen på problemet SE, är ju trots allt att han ingenting gjorde på platsen (vilken ingen på platsen heller mindes - eller en annan ceps-gubbe - göra för den delen)? Varför inte bara placera den icke så bastante filuren lätt avskilt, förslagsvis omkring de mindre upplysta delarna kring mordplatsen (omkring huslivet eller vid den trekantiga annonspelaren?), låta honom iaktta i stilla ro? Låta honom stå där, lätt darrig, för att sedan våga sig fram när tumultet lagt sig och ambulansen bränt iväg och frågat någon om "det verkligen var Palme?". Tycker du krånglar till det med Bohemia, alldeles i onödan. Även om det givetvis inte går att utesluta. Men då trillade han in dit av andra anledningar än att han jagat efter "konstaplarna". Det är min bestämda uppfattning.

Jag har nog läst för mycket Anérböcker men "affären Bohemiarestaurangen" kittlar min gulnande moderna forskning ända in i märgen. Jag har med Sherlockholmesmössan i högsta hugg hittat en kriminalroman med titeln "A Scandal in Bohemia" som jag tänker sätta mina gula betar i snart.

Självklart är lösningen att efterspelsvittnet SE stod skymd för både ljud och nyfikna vittnesblickar bakom reklampelaren, där ljuset var så dåligt att till och med tiden tycktes stå stilla, den elegantaste "lösningen".

Då har SE bara plockat lite olika uppgifter från media och gissat lite. SE har då också rikliga möjligheter att pränta in "ceps-gubben med telefonkatalogsjackan" i minnet. SE pekade väl ut AB vid en konfrontation? Eller avsåg han att peka ut någon annan?

SE var visserligen lite androgyn och "tantig", men bastant var han väl inte? Där är vi i alla fall ganska eniga?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-21 kl. 15:23.
Citera
2024-10-21, 15:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det talas sällan om att SE var faktiskt försvarsvittne i CP-rättegången. Hans vittnesmål kanske styrdes efter det också. Bisarr tanke att han som GM skulle sitta i rätten i CP-rättegången. Det går faktiskt bort.
Men visst är det väl så att det inte var hans eget val att vittna?

Det bisarra är väl att hans vittnesmål stärkte, åtminstone indirekt, LP:s utpekande av Christer Pettersson och måhända bidrog till att denne blev dömd i tingsrätten. Det är bisarrt.
Citera
2024-10-21, 15:57
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har nog läst för mycket Anérböcker men "affären Bohemiarestaurangen" kittlar min gulnande moderna forskning ända in i märgen. Jag har med Sherlockholmesmössan i högsta hugg hittat en kriminalroman med titeln "A Scandal in Bohemia" som jag tänker sätta mina gula betar i snart.

Självklart är lösningen att efterspelsvittnet SE stod skymd för både ljud och nyfikna vittnesblickar bakom reklampelaren, där ljuset var så dåligt att till och med tiden tycktes stå stilla, den elegantaste "lösningen".

Då har SE bara plockat lite olika uppgifter från media och gissat lite. SE har då också rikliga möjligheter att pränta in "ceps-gubben med telefonkatalogsjackan" i minnet. SE pekade väl ut AB vid en konfrontation? Eller avsåg han att peka ut någon annan?

SE var visserligen lite androgyn och "tantig", men bastant var han väl inte? Där är vi i alla fall ganska eniga?

Vi tycker olika om efterspelsvittnet. Sådant piggar upp. Och leder ju i viss mån saker och ting framåt?

Fast, står SE i närheten och ser på efterspelet behöver han ju inte ljuga och gissa och plocka smulor från tidningsartiklar? Möjligen krydda sin berättelse, om det behagade honom?

Bastant var han inte, tycker jag. Dock såg han lite större ut i sin bylsiga rock, den satt som bekant likt ett korvpapper omkring hans lekamen när det fotades till Skydd & Säkerhet några år efterpå.

Kul att du att sätter dina gulnade betar i någon litteratur iaf, hoppas boken får det att kittla i dina grundvalar. Känner på mig att Bohemia kommer att få en renässans snart. Fram till dess kan du ju lyssna på Cannonball Adderleys film noiriga jazz i Bohemia After Dark?

https://open.spotify.com/track/5DDx7lVobjWfLyvRDtW7BX?si=ce849118737041ae
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-21 kl. 16:00.
Citera
2024-10-21, 16:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Det bisarra är väl att hans vittnesmål stärkte, åtminstone indirekt, LP:s utpekande av Christer Pettersson och måhända bidrog till att denne blev dömd i tingsrätten. Det är bisarrt.

GM-SE trollade upp GrK på läktaren ordentligt också. Det får man ändå ge honom om han nu var mördaren. Där förekommer SE bara i något stycke mot mitten av betänkandet. SE gillade som vi alla vet "att stå i centrum".

Vad står egentligen i tingsrättsdomen mot CP om just SE? Lade rätten stor tyngd åt SEs vittnesmål när lekmännen dömde CP? Hur formulerar de sig om SE i domen?
Citera
2024-10-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ska man ta exfrun på orden, jobbade han ofta över sena kvällar, satt "på kammaren" med sin whiskey. SE var alkoholist. En alkoholist är törstig oavsett årstid. Så att SE tutade i den berömda luren även denna kväll, kan vi nog utgå ifrån, berusningsgrad kan vi givetvis inte klubba? Och eftersom många hyser i det närmaste biblisk tilltro till väktarna, sa nämnde ju en av dem; A-L Gahn att SE luktade sprit när han kom tillbaka efter sin middag på stan, dock oklart om han kom tillbaka 20 eller 21, ska vi lita på Hawaiiskjortan var det klockan 21, vilket han fått direkt från henne, tydligen. Men, väktarna har som bekant varit tämligen svajiga i sina utlåtanden. Inte deras fel, utan polisens.

Att Netflix valde att krydda serien med en del (sannolika) fel, tillhör dramatiken, så funkar det generellt när man filmatiserar "verkliga" händelser. Finns många fel i serien, om man jämför med vad vi vet om såväl mordet som om SE. Vapenhandlarens dotter har ju sagt ett och annat om hur SE framställts.

Jo, men var det inte Kohut som satt där när SE kom tillbaka?
Citera
2024-10-21, 16:07
Medlem
Citat:

Ja det är möjligt och det är mycket som är bisarrt med hela PU-utredningen.
Citera
2024-10-21, 16:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
GM-SE trollade upp GrK på läktaren ordentligt också. Det får man ändå ge honom om han nu var mördaren. Där förekommer SE bara i något stycke mot mitten av betänkandet. SE gillade som vi alla vet "att stå i centrum".

Vad står egentligen i tingsrättsdomen mot CP om just SE? Lade rätten stor tyngd åt SEs vittnesmål när lekmännen dömde CP? Hur formulerar de sig om SE i domen?
Det bisarra är att Engströms vittnesmål om LP:s psykiska tillstånd kan ha påverkat någon eller några av nämndemannen i tingsrätten och kan ha bidragit till den fällande domen.

Bisarrt är ordet.
Citera
2024-10-21, 16:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vi tycker olika om efterspelsvittnet. Sådant piggar upp. Och leder ju i viss mån saker och ting framåt?

Fast, står SE i närheten och ser på efterspelet behöver han ju inte ljuga och gissa och plocka smulor från tidningsartiklar? Möjligen krydda sin berättelse, om det behagade honom?

Bastant var han inte, tycker jag. Dock såg han lite större ut i sin bylsiga rock, den satt som bekant likt ett korvpapper omkring hans lekamen när det fotades till Skydd & Säkerhet några år efterpå.

Kul att du att sätter dina gulnade betar i någon litteratur iaf, hoppas boken får det att kittla i dina grundvalar. Känner på mig att Bohemia kommer att få en renässans snart. Fram till dess kan du ju lyssna på Cannonball Adderleys film noiriga jazz i Bohemia After Dark?

https://open.spotify.com/track/5DDx7lVobjWfLyvRDtW7BX?si=ce849118737041ae
SE gillade kryddig indisk mat så att han serverade "kryddiga" historier ligger nära hans natur.

(Jag tror nästan att "affären Bohemiarestaurangen" är den enda nebulösa sidoteori i MOP som till och med har fått ett eget soundtrack!)

Som det "Superdiskreta vittnet" bakom reklampelaren hade SE med glennmillerglasögonen självklart lite "jazzig" utsikt över mordplatsen. Då behöver han kanske inte gissa så mycket?

Har man frågat LP om hon sprang bort till reklampelaren? Kanske talade SE med LP bakom reklampelaren och andra mordplatsvittnen missade detta samtal helt enkelt?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-21 kl. 16:27.
Citera
2024-10-21, 16:16
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men var det inte Kohut som satt där när SE kom tillbaka?

Jo, när han kom tillbaka ca 23:40 var det Olofsson och Kohut. Men när han varit ute och ätit på kvällen var det A-L Gahn som mötte och släppte in honom. Enligt samtalet med TP var klockan då ca 21, säger hon. Då luktade han påtagligt med sprit - något som tillhörde vanligheterna, enligt Gahn. Men hon ville som sagt inte genera honom, därför utelämnade hon den detaljen vid förhören.

Hur man ska förhålla sig till detta vet jag inte. Saknar väl egentlig betydelse? Men visst, tar man på sig västen att SE var GM kan ju så klart alkoholpåverkan spelat in och triggat? Dock nämnde ju väktarna inget om att han luktade sprit när han stämplade ut 23:19, spritlukt brukar ju sitta i andedräkten ett tag.
Citera
2024-10-21, 16:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det bisarra är att Engströms vittnesmål om LP:s psykiska tillstånd kan ha påverkat någon eller några av nämndemannen i tingsrätten och kan ha bidragit till den fällande domen.

Bisarrt är ordet.
Jag hittar följande i tingsrättens dom mot CP:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:KH12582-00
Stig Engström har berättat bla: Han kom ut ur Skandiahuset, där han arbetar, och anlände till brottsplatsen strax efter mordet. Olof Palme låg på trottoaren och Lisbeth Palme låg på knä lutad över sin man. Sedan sprang Lisbeth Palme fram och tillbaka. Hon verkade "virrig och flaxig". Det gick att prata med henne. På fråga av Engström svarade hon att gärningsmannen var klädd i en mörkblå täckjacka samt utpekade flyktvägen. Småningom sprang polis flyktvägen. Engström hade underlåtit att vidarebefordra Lisbeth Palmes uppgift om klädseln till dem. Engström sprang därför efter poliserna. Engström var klädd i en mörk, knälång rock, svart-grå spräcklig keps, handlovsväska samt glasögon.
Är det inte lite ovanligt att klädseln på vittnen skrivs ut i domar?

Jag kan inte riktigt bedöma vilken tyngd tingsrätten tyckte SEs vittnesmål hade?
Är det "blytyngt" för er som är vana att läsa juridisk "mumbo-jumbo"?

Kan passagen: "Han [SE] kom ut ur Skandiahuset, där han arbetar, och anlände till brottsplatsen strax efter mordet", tyda på att tingsrätten betraktade SE som ett efterspelsvittne?
Citera
2024-10-21, 16:26
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
SE gillade kryddig indisk mat så att han serverade "kryddiga" historier ligger nära hans natur.

(Jag tror nästan att "affären Bohemiarestaurangen" är den enda nebulösa sidoteori i MOP som till och med har fått ett eget soundtrack!)

Som det "Superdiskreta vittnet" bakom reklampelaren hade SE med glennmillerglasögonen självklart lite "jazzig" utsikt över mordplatsen. Då behöver han kanske inte gissa så mycket?

Har man frågat LP om hon sprang bort till reklampelaren? Kanske talade SE med LP bakom reklampelaren och andra mordplatsvittnen missade detta samtal helt enkelt?

Ja, "Jazz-spåret" har ju som bekant varit ett "springspår" i uppslaget SE över tid, som bekant. Skönt att det tas till en ny nivå, det förtjänar iaf jazzen. Kanske blir Glenn Miller-looken på modet igen?

Inte omöjligt att LP sprang till annonspelaren eller omkring avfasningen där SE eventuellt stod. Hon sprang ju omkring tämligen rejält på platsen (delvis flaxande med armarna). Man hade ju önskat att hennes rörelsemönster var ordentligt kartlagt. Om än det kanske är överkurs. SE kan ju ha stått närmre än annonspelaren också. Det räcker ju med att han stod stel av skräck lite på håll, för att ingen skulle notera honom. Oklart om han kort talade med LP eller JA från sin position. Omöjligt är det ju inte. Trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in