Citat:
Ursprungligen postat av
pojkpingis
Ja, om råbarkade sjöbusar har man ju läst om i serielitaraturen, den saken är biff.
Annars lär jag väl som vanligt medge att din fantasi överglänser min, så, hatten av?
Tar man på sig den västen, så funkar givetvis din "teori" lika väl som min; i en klassisk (men aningen förlegad) spionroman som står med båda fötterna djupt rotade i sjuttio och åttiotalets "kalla klimat" och som med fördel såldes i mer kioskliknande affärer än i akademiska bokhandlar?
Med tanke på att SE varken är GM eller något vidare efterspelsvittne, varför krångla till det med att han ska in på Bohemia? Känns rätt överflödigt? Är det för att du absolut vill ha det till att han (trots allt) rände efter poliserna i gränden? Den enklaste och rimligaste lösningen på problemet SE, är ju trots allt att han ingenting gjorde på platsen (vilken ingen på platsen heller mindes - eller en annan ceps-gubbe - göra för den delen)? Varför inte bara placera den icke så bastante filuren lätt avskilt, förslagsvis omkring de mindre upplysta delarna kring mordplatsen (omkring huslivet eller vid den trekantiga annonspelaren?), låta honom iaktta i stilla ro? Låta honom stå där, lätt darrig, för att sedan våga sig fram när tumultet lagt sig och ambulansen bränt iväg och frågat någon om "det verkligen var Palme?". Tycker du krånglar till det med Bohemia, alldeles i onödan. Även om det givetvis inte går att utesluta. Men då trillade han in dit av andra anledningar än att han jagat efter "konstaplarna". Det är min bestämda uppfattning.
Jag har nog läst för mycket Anérböcker men "affären Bohemiarestaurangen" kittlar min gulnande
moderna forskning ända in i märgen. Jag har med Sherlockholmesmössan i högsta hugg hittat en kriminalroman med titeln "A Scandal in Bohemia" som jag tänker sätta mina gula betar i snart.
Självklart är lösningen att efterspelsvittnet SE stod skymd för både ljud och nyfikna vittnesblickar bakom reklampelaren, där ljuset var så dåligt att till och med tiden tycktes stå stilla, den elegantaste "lösningen".
Då har SE bara plockat lite olika uppgifter från media och gissat lite. SE har då också rikliga möjligheter att pränta in "ceps-gubben med telefonkatalogsjackan" i minnet. SE pekade väl ut AB vid en konfrontation? Eller avsåg han att peka ut någon annan?
SE var visserligen lite androgyn och "tantig", men bastant var han väl inte? Där är vi i alla fall ganska eniga?