Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Jag räknade lågt för att till varje pris få SE att hinna med detta. Det går fortfarande inte ihop. LOP gick troligtvis snabbare än så, precis som du säger. Och det gör tiden för SE ännu mer knapp.
Men beräknarna utifrån NF handlar ju om tiden efter att SE redan är tensonmannen. Så det är inte jätterelevant för att se om han hinner gå från att MPs grandman till att bli tensonmannen.
Det vi har där är den sträcka LOP måste gå mellan dessa observationer. Och det är inte alls lång tid.
Det är för mig förbluffande att folk påstår att jag har fel om detta och att det är möjligt för SE att hinna med. De vet inget om observationer, platser eller sträckor, men att jag har fel är de säkra på. Det ska ju till något ordentligt materialfel för det. Och det förstår jag inte varför vi ska utgå ifrån att det är, helt utan anledning.
Jag har för övrigt räknat på det och sett att det stämmer. De 43 sekunderna gäller om man utgår från att det är enocksson och blomkvist som är paret. Jag vet dock inte hur säker man vågar vara på att det är dom som är paret framför LOP. Men att tiderna för dom och NF går ihop kan man väl se som ett tecken på att det faktiskt är dom.
Okej, jag hade kanske inte läst in mig på hela serien inlägg och förstod därför inte riktigt sammanhanget i vilket du införde 1,3 m/s som ett "försiktigt antagande" som man brukar säga. Inget fel med det, men det jag reagerade för var att du kallade det för "normal" promenadhastighet. Det är det inte annat än om man är ute och finflanerar i solgasset. När det är kallt ute och man är på väg någonstans så går det fortare än så. Själv går jag vid längre promenader i ungefär 1,5 m/s men blir då inte sällan omkörd av äldre tanter försedda med skidstavar – till mitt stora förtret, ska tilläggas.
Att det är Enocksson & Blomkvist som är Najics "främre par" framgår inte bara av förloppsberäkningarna med de "43 sekunderna" inkluderade utan även av att Najic kikar ut en andra gång ungefär en halvminut efter att paret Palme passerat och då har både paret Palme och den "bakre mannen" försvunnit medan det främre paret går ensamt kvar en bit ner i kvarteret på västra trottoaren. Det finns helt enkelt inga andra man kan stoppa in där, utan i så fall får man införa de Star Trek-liknande antaganden som präglar diskussionerna kring Engström som gärningsman: "Beam me up, Scotty!"
Fint att höra att vi börjar ligga på samma våglängd om de "43 sekunderna". När det sedan gäller Engström vid mordplatsen så handlar det inte bara om förloppet utan även om att Engström sagt att Palme landat på rygg och fick vändas i framstupa sidoläge. Om han varit där och sett det hela, vilket han måste ha gjort ifall han var Fauzzis gubbe i fotänden, så skulle han knappast ha misstagit sig på det. Så han är inte framme så tidigt, men då ser du att vi får ett "doughnut hole" i tidslinjen medan Fauzzi står vänd söderut och kikar. Då kan inte Engström vara ute på trottoaren heller, utan han får komma ut först efter att Fauzzi tittat färdigt och vänt sig om för att fortsätta norrut igen.
Om man därtill lägger den "radikala" modellen, som du själv liksom blivit ofrivillig upphovsman till (via min uttolkning då), så har vi Boforsarna inne på Götabanken medan mordet begås. Om den modellen gäller, vilket jag är helt inne på, så måste Engström också hinna smita igenom innan Boforsarna kommer ut från banken. Räknar man på det så har man Engström på mordplatsen cirka 1.15 minuter efter skotten. Han går alltså ut från Skandia cirka 30-45 sekunder efter skotten.
Sedan kan man naturligtvis tvista om den "radikala" modellen är riktig, men då måste man betänka alternativet, som heter att Boforsarna ligger före Fauzzi på vägen norrut, och att Björkman står och hänger på trottoaren i allraminst tre minuter och kanske fem. Det här alternativet kan inte heller förklara Morelius' norrgående ungdomsgäng, som du ju ihärdigt pekade på och som då fick mig att plocka fram den "radikala" modellen med Boforsarna på banken vid skjutningen. I min avvägning vinner den "radikala" modellen med flera hästlängder. Andra kan ha en annan uppfattning, men jag har i alla fall min klar för mig.