Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Du får gärna rätta mig med avstånd och tider.
Mina avstånd är rätt, även om det kan skilja på några meter, och jag har räknat på normal gånghastighet som är på 1,3 m sekund.
Jag har noterat att de som säger att jag har fel inte har en basal kunskap om observationerna och platserna de är gjorda på. Det enda de vet är att jag har fel. Märkligt det där. Du pratar tex om när de lämnar grand. Vilket inte har med saken att göra. Och NFs observation är gjord efter att SE då är bakom dom igen. Så går dom sakta då så är det med SE redan bakom dom, och det går inte ihop av andra anledningar.
Om man ska rätta mig får man peka på exakt var jag har fel.
Vilka avstånd menar du är fel?
Jag ser att han är lika odräglig mot dig som han är mot mig. Det förvånar mig faktiskt, han verkar ha en dålig period just nu.
Om avstånden och tiderna ville jag bara säga, att 1,3 m/s ligger för lågt för att kallas "normal" promenadhastighet. Den traditionella tumregeln ligger på 100 m i minuten, vilket är 6 km/h eller 1,67 m/s. Då går man visserligen i hyggligt rask takt, så om det finns tecken på att vederbörande tar det lugnt kan man bromsa ner det lite. Men 1,3 m/s är alldeles för lågt för paret Palme, och Fauzzi som ångar på duktigt ligger nog över 6 km/h. Det enda ekipage som 1,3 m/s möjligen skulle kunna vara tillämpligt på, det är Enocksson & Blomkvist som uttryckligen säger att de gick långsamt.
Fauzzi har vi ju klockningen på och då kan man räkna ut den ungefärliga gånghastigheten genom att ta avståndet från mötespunkten (mellan La Carterie och Skandias huvudentré) och upp till Bonnierfastigheten där han hörde skotten. Den senare punkten är dessvärre inte riktigt lika väldefinierad utan det finns kanske 15-20 meters felmarginal på den, vilket grovt räknat blir 10%. Men familjen Schaefer som möter Fauzzi längre ner på östra sidan säger också att han gick fort.
Eftersom Lisbeth Palme inte deltog i rekonstruktionerna fick Jan Länninge själv gå sträckan från mötespunkten till mordplatsen. Den mätte jag upp till 67 meter och enligt Länninge skulle det ha tagit 52 sekunder (mot 95 sekunder för Fauzzi, skillnaden är de berömda "43 sekunderna"). Av det framgår att Länninge inte haft bråttom utan att han bara gått i dina 1,3 m/s. Vid den promenadtakt som paret Palme höll på vägen från Bokcirkeln till Sari och sedan igen förbi Fauzzi så lär det inte ha tagit mer än cirka 40 sekunder att avverka den biten. Räknar man på det så blir de "43 sekunderna" istället 55 sekunder, vilket jag pekat på flera gånger förut fast i huvudtråden då.
När man bekräftar de "43 sekunderna" så får man inte bara ta med den här hastighetsjusteringen utan dessutom får man räkna in snabbstoppet vid Sari, som ju försinkar paret Palme relativt ekipagen på västra trottoaren. Det handlar dock knappast om mer än 10 sekunder, men med 55 sekunders diff gentemot Fauzzi hamnar man då över minuten (65 sekunder) för totalfördröjningen gentemot västra trottoaren.
Vi känner ju ganska väl var alla sex ekipagen befann sig i skottögonblicket. Paret Palme på mordplatsen, Fauzzi uppe vid Bonnierfastigheten, Enocksson & Blomkvist nere vid Monte Carlo, flickorna Ryttestål & Karlsson vid södra övergångsstället, syskonen Vallin cirka 25 meter upp, och damerna Lindgren & Pettersson ytterligare cirka 25 meter upp. Det är vad som finns på trottoarerna, plus Björkman då.
Någon Stig Engström finns överhuvudtaget inte ute på trottoaren utan han befinner sig fortfarande inne på Skandia. Man kan naturligtvis fantisera om annat, men det äger ingen realitet. Vad dig anbelangar så är det inte Engström som Fauzzi ser stå vid fotänden av Palme när han vänder sig om för att kolla.
Övningen att "backa upp" alla ekipage görs lättast i tumregelshastighet, och då finner man att Enocksson & Blomkvist hamnar lite för långt norrut. Bromsar man däremot ner dem lite så hamnar de alldeles före paret Palme vid korvkiosken, vilket är den enda modell som går ihop för förloppet på västra trottoaren. Försöker man krympa eller helt plocka bort de "43 sekunderna" så hamnar man i fullständiga orimligheter, till exempel att Najics "främre par" i så fall måste vara Ryttestål & Karlsson, och att syskonen Vallin måste ligga hack i häl bakom paret Palme och Grandmannen. Som du säkerligen själv kunnat räkna ut med penna och papper i hand så funkar det helt enkelt inte, utan de "43 sekunderna" gäller. Sedan kan man tvista om hur många sekunder man behöver lägga till utöver de 43, men det blir finlir. Vad jag kunnat se handlar det om cirka 15-20 sekunder.
Hoppas de här fingervisningarna hjälper med att få bukt med det hela. Att sitta och gaffla om huruvida Engström på något vis kan kila förbi och sedan smita in bakvägen på Skandia och komma ut igen genom receptionen, det är väl mest bara att idiotförklara sig själv. Varje människa med två kvarvarande fungerande hjärnceller kan se att samtliga föreslagna förlopp med Engström som gärningsman är helt uteslutna.