Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-07, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du menar tidsinställd släckning? Man kan gissa på 23:15?

Men hur rätt gick klockan jämfört med Fröken Ur, o.s.v.

Eller var det någon som sysslade med skyltning, precis som på La Carterie?

Eller var det någon som såg statsministern stå och titta där, som fräckt flippade av ljuset?

Ja, polisen skulle förstås ha hört efter med bokhandeln.

Här håller jag helt med.
Den enda uppgift jag kommer ihåg gällande tiden för släckningen är från Mårten Palmes förhör i tingsrätten,där tidpunkten anges till 23.15..men hur det kommits fram till detta vet jag inte.
Tidpunkten för släckningen är av stor betydelse gällande tidscenariot pre mordet.
Det borde naturligtvis ha kollats upp på ett ordentligt och kompetent sätt.
Tyvärr så var det PU som skötte den biten..och därmed gick det ofta som det de facto gick med saker som denna.
Citera
2024-06-07, 09:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du läste inte vad jag skrev uppenbarligen, eller så förstår du inte. Du har dessutom inte koll på avstånd eller tider överhuvudtaget märker jag. Jag har ju gett dig uppmätta tider och som är fakta helt enkelt. Du kan själv ge dig i kast med att verifiera dom.

Att LP säger att dom gick snabbt motsägs av NFs mätning, samt förhöret med KN. Att som du hitta på en siffra som ska gälla som något slags bevis är naturligtvis ett förkastligt sätt att tackla en teori på. Jag kan också hitta på en godtycklig siffra med stöd i materialet och säga att det är den som gäller. Du skulle behöva bemöda dig om att ställa upp fler hypoteser om medelhastigheten hos makarna Palme eftersom vi inte vet när de lämnade Grand. Men det gör du inte av någon anledning. Med andra ord, de siffror du presenterar betyder inte ett skit.
Du får gärna rätta mig med avstånd och tider.

Mina avstånd är rätt, även om det kan skilja på några meter, och jag har räknat på normal gånghastighet som är på 1,3 m sekund.

Jag har noterat att de som säger att jag har fel inte har en basal kunskap om observationerna och platserna de är gjorda på. Det enda de vet är att jag har fel. Märkligt det där. Du pratar tex om när de lämnar grand. Vilket inte har med saken att göra. Och NFs observation är gjord efter att SE då är bakom dom igen. Så går dom sakta då så är det med SE redan bakom sig, och det går inte ihop av andra anledningar.

Om man ska rätta mig får man peka på exakt var jag har fel.

Vilka avstånd menar du är fel?
Senast redigerad av Faderlig 2024-06-07 kl. 10:16.
Citera
2024-06-07, 09:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Finns det då någon vits med att spekulera/analysera? Allt som läggs fram kan plockas isär beroende på vilka vittnesmål man väljer. Du valde att tro på LP när det handlade om en tidsuppgift, vad säger du då om utpekandet av CP?
Ja, det finns vits med det.

Det är väl lite skillnad på att tro att en person som stämmer rätt bra överens med signalementet är gm efter att blivit ledd i den riktningen och att helt glömma bort minuterlånga stopp.

Det finns heller ingen anledning för dom att stanna så länge. Vad skulle de göra ståendes där under så lång tid?

Dessutom är det som vanligt skillnad att reagera på saker vi vet att LP har fel om och att bara anta ett fel enbart för att man vill.
Senast redigerad av Faderlig 2024-06-07 kl. 10:16.
Citera
2024-06-07, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Mina avstånd är rätt, även om det kan skilja på några meter, och jag har räknat på normal gånghastighet som är på 1,3 m sekund.

Jag har noterat att de som säger att jag har fel inte har en basal kunskap om observationerna och platserna de är gjorda på. Det enda de vet är att jag har fel. Märkligt det där. Du pratar tex om när de lämnar grand. Vilket inte har med saken att göra.

Om SE var vid Grand kl 23:07 (se Anneli K och Margareta S) så hann han inte tillbaka till Skandia, stämpla ut, se Palme och följa efter enligt dig med flera? Enligt mig med flera så hann han det. Mordet skedde kl 23:21 dvs 14 minuter kvar från när han ev. stod vid Grand till Dekorima.
Citera
2024-06-07, 10:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Om SE var vid Grand kl 23:07 (se Anneli K och Margareta S) så hann han inte tillbaka till Skandia, stämpla ut, se Palme och följa efter enligt dig med flera? Enligt mig med flera så hann han det. Mordet skedde kl 23:21 dvs 14 minuter kvar från när han ev. stod vid Grand till Dekorima.
Jo, då hinner han.

Det är dock inte i närheten av vad jag påstår.

Jag säger att han inte hinner vara tensonmanen om han ska vara MPs grandman.
Citera
2024-06-07, 10:39
Medlem
Citat:

Jag har noterat att de som säger att jag har fel inte har en basal kunskap om observationerna och platserna de är gjorda på. Det enda de vet är att jag har fel. Märkligt det där. Du pratar tex om när de lämnar grand. Vilket inte har med saken att göra. Och NFs observation är gjord efter att SE då är bakom dom igen. Så går dom sakta då så är det med SE redan bakom dom, och det går inte ihop av andra anledningar.

Jag ser att han är lika odräglig mot dig som han är mot mig. Det förvånar mig faktiskt, han verkar ha en dålig period just nu.

Om avstånden och tiderna ville jag bara säga, att 1,3 m/s ligger för lågt för att kallas "normal" promenadhastighet. Den traditionella tumregeln ligger på 100 m i minuten, vilket är 6 km/h eller 1,67 m/s. Då går man visserligen i hyggligt rask takt, så om det finns tecken på att vederbörande tar det lugnt kan man bromsa ner det lite. Men 1,3 m/s är alldeles för lågt för paret Palme, och Fauzzi som ångar på duktigt ligger nog över 6 km/h. Det enda ekipage som 1,3 m/s möjligen skulle kunna vara tillämpligt på, det är Enocksson & Blomkvist som uttryckligen säger att de gick långsamt.

Fauzzi har vi ju klockningen på och då kan man räkna ut den ungefärliga gånghastigheten genom att ta avståndet från mötespunkten (mellan La Carterie och Skandias huvudentré) och upp till Bonnierfastigheten där han hörde skotten. Den senare punkten är dessvärre inte riktigt lika väldefinierad utan det finns kanske 15-20 meters felmarginal på den, vilket grovt räknat blir 10%. Men familjen Schaefer som möter Fauzzi längre ner på östra sidan säger också att han gick fort.

Eftersom Lisbeth Palme inte deltog i rekonstruktionerna fick Jan Länninge själv gå sträckan från mötespunkten till mordplatsen. Den mätte jag upp till 67 meter och enligt Länninge skulle det ha tagit 52 sekunder (mot 95 sekunder för Fauzzi, skillnaden är de berömda "43 sekunderna"). Av det framgår att Länninge inte haft bråttom utan att han bara gått i dina 1,3 m/s. Vid den promenadtakt som paret Palme höll på vägen från Bokcirkeln till Sari och sedan igen förbi Fauzzi så lär det inte ha tagit mer än cirka 40 sekunder att avverka den biten. Räknar man på det så blir de "43 sekunderna" istället 55 sekunder, vilket jag pekat på flera gånger förut fast i huvudtråden då.

När man bekräftar de "43 sekunderna" så får man inte bara ta med den här hastighetsjusteringen utan dessutom får man räkna in snabbstoppet vid Sari, som ju försinkar paret Palme relativt ekipagen på västra trottoaren. Det handlar dock knappast om mer än 10 sekunder, men med 55 sekunders diff gentemot Fauzzi hamnar man då över minuten (65 sekunder) för totalfördröjningen gentemot västra trottoaren.

Vi känner ju ganska väl var alla sex ekipagen befann sig i skottögonblicket. Paret Palme på mordplatsen, Fauzzi uppe vid Bonnierfastigheten, Enocksson & Blomkvist nere vid Monte Carlo, flickorna Ryttestål & Karlsson vid södra övergångsstället, syskonen Vallin cirka 25 meter upp, och damerna Lindgren & Pettersson ytterligare cirka 25 meter upp. Det är vad som finns på trottoarerna, plus Björkman då.

Någon Stig Engström finns överhuvudtaget inte ute på trottoaren utan han befinner sig fortfarande inne på Skandia. Man kan naturligtvis fantisera om annat, men det äger ingen realitet. Vad dig anbelangar så är det inte Engström som Fauzzi ser stå vid fotänden av Palme när han vänder sig om för att kolla.

Övningen att "backa upp" alla ekipage görs lättast i tumregelshastighet, och då finner man att Enocksson & Blomkvist hamnar lite för långt norrut. Bromsar man däremot ner dem lite så hamnar de alldeles före paret Palme vid korvkiosken, vilket är den enda modell som går ihop för förloppet på västra trottoaren. Försöker man krympa eller helt plocka bort de "43 sekunderna" så hamnar man i fullständiga orimligheter, till exempel att Najics "främre par" i så fall måste vara Ryttestål & Karlsson, och att syskonen Vallin måste ligga hack i häl bakom paret Palme och Grandmannen. Som du säkerligen själv kunnat räkna ut med penna och papper i hand så funkar det helt enkelt inte, utan de "43 sekunderna" gäller. Sedan kan man tvista om hur många sekunder man behöver lägga till utöver de 43, men det blir finlir. Vad jag kunnat se handlar det om cirka 15-20 sekunder.

Hoppas de här fingervisningarna hjälper med att få bukt med det hela. Att sitta och gaffla om huruvida Engström på något vis kan kila förbi och sedan smita in bakvägen på Skandia och komma ut igen genom receptionen, det är väl mest bara att idiotförklara sig själv. Varje människa med två kvarvarande fungerande hjärnceller kan se att samtliga föreslagna förlopp med Engström som gärningsman är helt uteslutna.
Citera
2024-06-07, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
De två kvinnor som var på samma föreställning som LOP säger att de inte såg dem på vägen ut.

Kvinnorna nådde fram till Bohemia kl. 23:18-23:20, av allt att döma, och då var det lugnt i närområdet.

Så det verkar finnas ett antal minuter för hypotesen "SE på Grand" att laborera med.

Frågan är i så fall vilken av Grandmännen som passar in, och om MP minns sin observation rätt.

Vet du möjligen hur Mårten Palme var klädd mordnatten ?
Citera
2024-06-07, 11:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag ser att han är lika odräglig mot dig som han är mot mig. Det förvånar mig faktiskt, han verkar ha en dålig period just nu.

Om avstånden och tiderna ville jag bara säga, att 1,3 m/s ligger för lågt för att kallas "normal" promenadhastighet. Den traditionella tumregeln ligger på 100 m i minuten, vilket är 6 km/h eller 1,67 m/s. Då går man visserligen i hyggligt rask takt, så om det finns tecken på att vederbörande tar det lugnt kan man bromsa ner det lite. Men 1,3 m/s är alldeles för lågt för paret Palme, och Fauzzi som ångar på duktigt ligger nog över 6 km/h. Det enda ekipage som 1,3 m/s möjligen skulle kunna vara tillämpligt på, det är Enocksson & Blomkvist som uttryckligen säger att de gick långsamt.

Fauzzi har vi ju klockningen på och då kan man räkna ut den ungefärliga gånghastigheten genom att ta avståndet från mötespunkten (mellan La Carterie och Skandias huvudentré) och upp till Bonnierfastigheten där han hörde skotten. Den senare punkten är dessvärre inte riktigt lika väldefinierad utan det finns kanske 15-20 meters felmarginal på den, vilket grovt räknat blir 10%. Men familjen Schaefer som möter Fauzzi längre ner på östra sidan säger också att han gick fort.

Eftersom Lisbeth Palme inte deltog i rekonstruktionerna fick Jan Länninge själv gå sträckan från mötespunkten till mordplatsen. Den mätte jag upp till 67 meter och enligt Länninge skulle det ha tagit 52 sekunder (mot 95 sekunder för Fauzzi, skillnaden är de berömda "43 sekunderna"). Av det framgår att Länninge inte haft bråttom utan att han bara gått i dina 1,3 m/s. Vid den promenadtakt som paret Palme höll på vägen från Bokcirkeln till Sari och sedan igen förbi Fauzzi så lär det inte ha tagit mer än cirka 40 sekunder att avverka den biten. Räknar man på det så blir de "43 sekunderna" istället 55 sekunder, vilket jag pekat på flera gånger förut fast i huvudtråden då.

När man bekräftar de "43 sekunderna" så får man inte bara ta med den här hastighetsjusteringen utan dessutom får man räkna in snabbstoppet vid Sari, som ju försinkar paret Palme relativt ekipagen på västra trottoaren. Det handlar dock knappast om mer än 10 sekunder, men med 55 sekunders diff gentemot Fauzzi hamnar man då över minuten (65 sekunder) för totalfördröjningen gentemot västra trottoaren.

Vi känner ju ganska väl var alla sex ekipagen befann sig i skottögonblicket. Paret Palme på mordplatsen, Fauzzi uppe vid Bonnierfastigheten, Enocksson & Blomkvist nere vid Monte Carlo, flickorna Ryttestål & Karlsson vid södra övergångsstället, syskonen Vallin cirka 25 meter upp, och damerna Lindgren & Pettersson ytterligare cirka 25 meter upp. Det är vad som finns på trottoarerna, plus Björkman då.

Någon Stig Engström finns överhuvudtaget inte ute på trottoaren utan han befinner sig fortfarande inne på Skandia. Man kan naturligtvis fantisera om annat, men det äger ingen realitet. Vad dig anbelangar så är det inte Engström som Fauzzi ser stå vid fotänden av Palme när han vänder sig om för att kolla.

Övningen att "backa upp" alla ekipage görs lättast i tumregelshastighet, och då finner man att Enocksson & Blomkvist hamnar lite för långt norrut. Bromsar man däremot ner dem lite så hamnar de alldeles före paret Palme vid korvkiosken, vilket är den enda modell som går ihop för förloppet på västra trottoaren. Försöker man krympa eller helt plocka bort de "43 sekunderna" så hamnar man i fullständiga orimligheter, till exempel att Najics "främre par" i så fall måste vara Ryttestål & Karlsson, och att syskonen Vallin måste ligga hack i häl bakom paret Palme och Grandmannen. Som du säkerligen själv kunnat räkna ut med penna och papper i hand så funkar det helt enkelt inte, utan de "43 sekunderna" gäller. Sedan kan man tvista om hur många sekunder man behöver lägga till utöver de 43, men det blir finlir. Vad jag kunnat se handlar det om cirka 15-20 sekunder.

Hoppas de här fingervisningarna hjälper med att få bukt med det hela. Att sitta och gaffla om huruvida Engström på något vis kan kila förbi och sedan smita in bakvägen på Skandia och komma ut igen genom receptionen, det är väl mest bara att idiotförklara sig själv. Varje människa med två kvarvarande fungerande hjärnceller kan se att samtliga föreslagna förlopp med Engström som gärningsman är helt uteslutna.
Jag räknade lågt för att till varje pris få SE att hinna med detta. Det går fortfarande inte ihop. LOP gick troligtvis snabbare än så, precis som du säger. Och det gör tiden för SE ännu mer knapp.

Men beräknarna utifrån NF handlar ju om tiden efter att SE redan är tensonmannen. Så det är inte jätterelevant för att se om han hinner gå från att MPs grandman till att bli tensonmannen.

Det vi har där är den sträcka LOP måste gå mellan dessa observationer. Och det är inte alls lång tid.

Det är för mig förbluffande att folk påstår att jag har fel om detta och att det är möjligt för SE att hinna med. De vet inget om observationer, platser eller sträckor, men att jag har fel är de säkra på. Det ska ju till något ordentligt materialfel för det. Och det förstår jag inte varför vi ska utgå ifrån att det är, helt utan anledning.

Jag har för övrigt räknat på det och sett att det stämmer. De 43 sekunderna gäller om man utgår från att det är enocksson och blomkvist som är paret. Jag vet dock inte hur säker man vågar vara på att det är dom som är paret framför LOP. Men att tiderna för dom och NF går ihop kan man väl se som ett tecken på att det faktiskt är dom.
Citera
2024-06-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ja, det finns vits med det.

Det är väl lite skillnad på att tro att en person som stämmer rätt bra överens med signalementet är gm efter att blivit ledd i den riktningen och att helt glömma bort minuterlånga stopp.

Det finns heller ingen anledning för dom att stanna så länge. Vad skulle de göra ståendes där under så lång tid?

Dessutom är det som vanligt skillnad att reagera på saker vi vet att LP har fel om och att bara anta ett fel enbart för att man vill.

Hade inte LP massa krav när det kom till förhör ?

När var första förhöret med henne när hon nämner hur länge hon stannade vid Sari ?
Citera
2024-06-07, 11:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag tog mig tid att reflektera över vad du "ville säga" med ditt inlägg och jag tror att du efterlyser vad som kallas "Contemporary Documents" eller "Samtida dokument" på svenska.

Rätta mig gärna om jag missförstått.

Nej, jag har hittills inte sett något uppslag eller massmediauppgift från "den tidigare utredningen" där Mårten Palme uttalat sig om Lennart Wester.

The importance of contemporary documents

https://www.33bedfordrow.co.uk/insights/articles/the-importance-of-contemporary-documents

Jag undrade över uppgiften att Mårten tidigt i utredningen ska ha sagt detta om Westers likhet med Bokhandelsmannen till PU.

Ingen verkar känna till någon sådan uppgift, så då får man väl stryka den tills vidare.

Det verkar istället handla om att Mårten 2018 refererar till sig själv 1986.
Citera
2024-06-07, 11:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hade inte LP massa krav när det kom till förhör ?

När var första förhöret med henne när hon nämner hur länge hon stannade vid Sari ?
Det kan vara nyttigt för dig att själv läsa materialet och skapa dig en förståelse. Gå in på wpu.nu och sätt igång.

Man kan tycka att det är första steget när man bygger en teori.

Men du kör på omvänd ordning. Och motsäger materialet teorin sedan man kollar upp åt dig så är materialet fel.
Citera
2024-06-07, 11:29
Medlem
Citat:
Det kan vara nyttigt för dig att själv läsa materialet och skapa dig en förståelse. Gå in på wpu.nu och sätt igång.

Man kan tycka att det är första steget när man bygger en teori.

Men du kör på omvänd ordning. Och motsäger materialet teorin sedan man kollar upp åt dig så är materialet fel.

Att läsa allt i materialet ang Palmemordet är ett jobb på heltid så om man frågar någon som påstått något så är det helt okej...

Annars kan vi ju säga det till dig varje gång du undrar hur vi fått fram en uppgift...

Är det så vi ska svara varann...läs materialet själv ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in