2020-12-09, 22:47
  #6325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det måste väl finnas en orsak till att SE påstår att han bara sprungit efter poliserna till hörnet Tunnelgatan/Luntmakargatan och inte fram till trappan eller hissen. Sedan också den beskrivning han gjorde av vägen tillbaka till mordplatsen efter rushen. Skulle det ha varit helt omöjligt att han inte hade återvänt från en betydligt längre rush via Kammakargatan och så in på Luntmakargatan?
Ja alldeles säkert finns det en orsak till att han sa så.

En längre rush som GM är ytterst tänkbar ja.
Citera
2020-12-09, 22:53
  #6326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Visst.

Men det är ju din förklaring om varför Engström inte kunde ha sprungit som faller platt.

PÅ fråga efter fråga så faller Era förklaringar om varför Engström skulle vara gärningsman. Ren fantasi och hittepå kommer Du/Ni med för att snärja Engström.
Det är ändå så att om du löser i materialet. förhören m.m så är den enkla slutsatsen man kan dra att väldigt lite talar för att han sprang efter några poliser.
Du har inte på något vis lyckats visa motsatsen.
Det är väl rimligt att den som påstår att saker hänt trots att inget i materialet styrker det som har nåt att bevisa?
Jämfört med oss som utgår från materialat och finner att dessa saker med största sannolikhet i vart fall , aldrig hänt.

Fortfarande har ingen kommit med en rimlig förklaring till varför SE bara noterade att en ambulans ankommit platsen trots att det i själva verket var två?
Dessutom borde SE om han rört sig som han påstår ha nästintill krockat med vittnet Björkman. En man som SE aldrig förefaller ha sett överhuvudtaget.
Citera
2020-12-09, 23:23
  #6327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
KP/PU hade säkert jobbat intensivt i två år för att sätta dit Engström. Det hittade ingenting. Det sluta med att de på presskonferensen satt tomhänta. Hade det funnits minsta lilla med substans mot honom så hade de hittat det. De gjorde inte det. "jag är inte så dum så jag tror det här räcker", det var väl det enda rätta de hade.
Det är ju ytterst svårt att hitta nåt avgörande bevis efter 30 år av misskött utredning.
Den huvudmisstänkta är avliden sedan 20 år.Hans dator som kanske innehöll intressanta saker om mordet destruerades utan att man ens kollade igenom den.

Vissa vittnen är döda.
Även om man skulle ha hittat och provskjutit vapnet så är det ändå omöjligt att fastslå att det är mordvapnet.
O.s.v, o.s.v.
Det är få andra man kan hitta så här många indicier mot eller ja ingen annan är ens i närheten av att ha denna helhet mot sig,
Det är tyvärr bara det där lilla sista konklusiva som saknas.
Du tror på CP?
Vet man om han ens nånsin hanterar ett vapen?
Vart fick han mordvapnet ifrån om det var han?
Du vet inte ens om LP såg mördarens ansikte.
Det är det ENDA i princip som de hade mot CP.
Hans signalement stämmer illa medan SEs signalement stämmer ganska bra.
Citera
2020-12-09, 23:29
  #6328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goldenfold
Så, vad skulle de ha gjort istället? Lagt ner utredningen och sagt att vi har en misstänkt men vi kan inte säga vilken det är? Förstår du inte vilket ramaskri det hade blivit? De hade aldrig kommit undan med det, då hade det blivit ännu mer snack från foliehattar om mörkläggning och konspirationsteorier.
Dessutom hade de flesta av oss kunnat räkna ut att det var SE.
Det är ju uppenbart att det var dit utredningen de sista åren riktade sina blickar.
Redan när SE sa"läs förhören" så fattade man ju att det var SE som han hade i tankarna.
SE har dessutom till stor del sig själv att skylla då hans identitet ju redan var väl känd hos allmänheten genom hans egna försorger via framträdanden i media o.s.v.
Det var ett misstag av KP att uttala sig så självsäkert om en lösning innan han hade hittat de konkreta bevisen dock.
Citera
2020-12-09, 23:29
  #6329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Visst är det så. Genom att titta och lyssna på Engström i 10 sekunder så vet man exakt vad han är för en person. Så gör man polisutredningar i sankmarkland. Varför lyssnade inte rättsväsendet på dig?

Ja, faktiskt.
Citera
2020-12-09, 23:32
  #6330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Nja, jag skrev väl att jag tycker det är oförklarligt att man kan tro SE är statsministermördare.
Som sagt när det mesta pekar ditåt så är det ett rimligt antagande.
Det krävs bara att man kan tänka logiskt vara läskunnig och lägga ihop saker så landar man i åtminstone i slitsatsen att han är en fullt möjligt GM
Det är obegripligt att någon kan utesluta honom då inget i materialet utesluter honom.
Citera
2020-12-09, 23:33
  #6331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast det är inte heller sådan indiciebevisning du vill ha det till. Sådan kan ju vara att Engström köpt en revolver innan mordet som efteråt är försvunnen eller att han sagt till någon att ge honom ett falskt alibi osv. Det finns idag inga sådana besvärande omständigheter som talar emot honom. Han skulle kunna vara den man som Nieminen ser, han skulle kunna vara frånvarande på mordplatsen som vittne därför att han är mördaren osv.

Men detta är teoretiska möjligheter som kanske är misstänkta, men de når principiellt inte upp till att vara indicier. Fanns det något annat konkret kunde de eventuellt vara ett led i ett bevistema, men så är ju inte fallet.

Så jag hävdar fortfarande att det inte finns några bevis och indicier mot Engström, varken teknisk, i form av utpekanden och vittnesmål eller besvärande omständigheter som inte kan förklaras med annat än att Engström är mördare, sedan får man givetvis anse vad man vill om hur starka misstankar man bör ha.

PU arbetade på att få fram något ur dessa misstankar, men man kom aldrig längre. Där står vi.

Ja, Engström är kvar på hypotesstadiet. Det är en spännande hypotes. Förstår att den kittlar. Men ingen har ju faktiskt lyckats ta den vidare. Inte heller PU trots att de slet hårt med den i ett par år.
Citera
2020-12-09, 23:51
  #6332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är ändå så att om du löser i materialet. förhören m.m så är den enkla slutsatsen man kan dra att väldigt lite talar för att han sprang efter några poliser.
Du har inte på något vis lyckats visa motsatsen.
Det är väl rimligt att den som påstår att saker hänt trots att inget i materialet styrker det som har nåt att bevisa?
Jämfört med oss som utgår från materialat och finner att dessa saker med största sannolikhet i vart fall , aldrig hänt.

Fortfarande har ingen kommit med en rimlig förklaring till varför SE bara noterade att en ambulans ankommit platsen trots att det i själva verket var två?
Dessutom borde SE om han rört sig som han påstår ha nästintill krockat med vittnet Björkman. En man som SE aldrig förefaller ha sett överhuvudtaget.

Uppdatera mig. Vad exakt är det han säger om ambulansen och när?
Citera
2020-12-10, 00:36
  #6333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Uppdatera mig. Vad exakt är det han säger om ambulansen och när?

Inte i förhör, men om jag ska hjälpa BHJS lite eftersom han inte verkar hitta källan så handlar det om intervjun i proletären 1989.
Han minns då endast en ambulans men jag upprepar det jag skrev tidigt i morse:

Sollentunaambulansen ställde sig väl synlig väldigt nära mordplatsen. Sabbatsbergsambulansen kom under tiden SE var på sin utflykt, och den ställde sig ett par meter bakom enl Maria Degerman som körde, för att inte blockera vägen.
Dessutom hade det under tiden kommit ytterligare en piket. Norrmalmspiketen.
Vi har då två piketer en kommissariebil, en Chevrolet Suburban och en taxibil samt ca 15-20 personer på en liten yta.
Det var läget då SE kom tillbaka.
Sabbatsbergsambulansen befann sig lite i bakgrunden, och den stannade bara någon minut.

Är det under sådana förhållanden möjligt att missa en ambulans?
Enl mig helt naturligt.
Citera
2020-12-10, 02:07
  #6334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Inte i förhör, men om jag ska hjälpa BHJS lite eftersom han inte verkar hitta källan så handlar det om intervjun i proletären 1989.
Han minns då endast en ambulans men jag upprepar det jag skrev tidigt i morse:

Sollentunaambulansen ställde sig väl synlig väldigt nära mordplatsen. Sabbatsbergsambulansen kom under tiden SE var på sin utflykt, och den ställde sig ett par meter bakom enl Maria Degerman som körde, för att inte blockera vägen.
Dessutom hade det under tiden kommit ytterligare en piket. Norrmalmspiketen.
Vi har då två piketer en kommissariebil, en Chevrolet Suburban och en taxibil samt ca 15-20 personer på en liten yta.
Det var läget då SE kom tillbaka.
Sabbatsbergsambulansen befann sig lite i bakgrunden, och den stannade bara någon minut.

Är det under sådana förhållanden möjligt att missa en ambulans?
Enl mig helt naturligt.
Tack ja precis det var källan till det som du hjälpte mig att hitta tack så mycket.
Citera
2020-12-10, 08:01
  #6335
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Inte i förhör, men om jag ska hjälpa BHJS lite eftersom han inte verkar hitta källan så handlar det om intervjun i proletären 1989.
Han minns då endast en ambulans men jag upprepar det jag skrev tidigt i morse:

Sollentunaambulansen ställde sig väl synlig väldigt nära mordplatsen. Sabbatsbergsambulansen kom under tiden SE var på sin utflykt, och den ställde sig ett par meter bakom enl Maria Degerman som körde, för att inte blockera vägen.
Dessutom hade det under tiden kommit ytterligare en piket. Norrmalmspiketen.
Vi har då två piketer en kommissariebil, en Chevrolet Suburban och en taxibil samt ca 15-20 personer på en liten yta.
Det var läget då SE kom tillbaka.
Sabbatsbergsambulansen befann sig lite i bakgrunden, och den stannade bara någon minut.

Är det under sådana förhållanden möjligt att missa en ambulans?
Enl mig helt naturligt.

Har vi inte även J-Å Svensson (grå BMW) och "osynlige" Palm (grå Mercedes) där eller lämnade kanske dessa innan ambulans var på plats?

(Palms gula mercedes, stod ju dock parkerade på västra sidan)
Citera
2020-12-10, 08:21
  #6336
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
...

Fortfarande har ingen kommit med en rimlig förklaring till varför SE bara noterade att en ambulans ankommit platsen trots att det i själva verket var två?

Man får verkligen hoppas att man inte hamnar som vittne i någon liknande situation. Det verkar som vittnen inte bara ska ska kunna redogöra för offer och gärningsman i detalj. Nu ska perifera händelser som är helt ointressanta i sammanhanget kunna redogöras exakt annars hamnar man på de åtalas bänk.

Varför nämnde Engström inte två ambulanser?Nämen herregud, nivån för att snärja den gode Engström når hela tiden nya lågvattenmärken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in