2020-12-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Man kan ju tycka att fler som tror på hans skuld skulle jobba mer mot kärnan.

Det är väldigt lite grävande i mer konkreta saker när det gäller Engström. Vilka mer exakt umgicks han med? Hade han kopplingar till mer ljusskygga rörelser? På vilka vägar kan han han kommit över ett vapen? Och så vidare. Det blir istället lager på lager av gissningar om hur han tänkte hit och dit när han sade si och så om hur han gjorde ditten eller datten.

Engström-spåret har fördelen att den misstänkte går att knyta till mordplatsen. Nackdelen är väl att han blir kvar där. Det är som att han inte hade ett liv bortom Sveavägen.

Med tanke på hur många som ändå tror på Engströms skuld trodde jag den delen av Palme-community skulle börja gräva hej vilt i detta när utredningen lades ned och gjordes tillgänglig. För att jaga fram de avgörande bevisen. Men han verkar helt kall bland de som är beredda att kavla upp ärmarna.

Eller så jobbar de i det tysta.

Bra analys. Det jobbas mycket just nu, och inte bara av de gamla goda privatspanarna.
Citera
2020-12-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det mest oförklarliga i Palmemordet är att det finns människor fortfarande år 2020 som tror att Engström skulle vara Palmes baneman. Det räcker med att höra och se Engström i tio sekunder för att förstå att han inte kan vara statsministermördare. Det är förstås ytterligt besvärande för svensk rättsväsende och poliskår att man trots alla medel och 34 år efter mordet inte kan bättre. En fiction och hittepå roman blev deras episkt monumentala haveri.

Visst är det så. Genom att titta och lyssna på Engström i 10 sekunder så vet man exakt vad han är för en person. Så gör man polisutredningar i sankmarkland. Varför lyssnade inte rättsväsendet på dig?
Citera
2020-12-09, 21:58
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Nej det är klart att det inte gör. SE hade aldrig blivit fälld i domstol med de bevis som finns idag och därför är det ju naturligtvis tveksamt att peka ut honom som KP gör.

Däremot är det tramsigt av dig att skriva att det inte finns något som pekar på SE, är väldigt svårt att placera att honom på MP i någon annan roll än GM.

Det finns ingenting som pekar mot Engström mer än att han råkar vara på väg hem från jobbet när mordet sker. Det räcker inte. KP, om nån, har närmast bevisat med sina dåliga indicier att Engström är oskyldig.
Citera
2020-12-09, 22:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag kanske var otydlig där, men det var alltså just det jag menade. Dvs. att det här är just ett sådant fall där teknisk bevisning saknas. Inte heller var det direkt så att något vittne sade sig känna igen Stig Engström vid en konfrontation, som t.ex. i fallet med Christer Pettersson. Att sådana här direkta bevis saknas behöver inte betyda att bevisningen är svag, men det ställer naturligtvis högre krav både på den som vill förklara och på den som vill förstå bevisningen.

Fast det är inte heller sådan indiciebevisning du vill ha det till. Sådan kan ju vara att Engström köpt en revolver innan mordet som efteråt är försvunnen eller att han sagt till någon att ge honom ett falskt alibi osv. Det finns idag inga sådana besvärande omständigheter som talar emot honom. Han skulle kunna vara den man som Nieminen ser, han skulle kunna vara frånvarande på mordplatsen som vittne därför att han är mördaren osv.

Men detta är teoretiska möjligheter som kanske är misstänkta, men de når principiellt inte upp till att vara indicier. Fanns det något annat konkret kunde de eventuellt vara ett led i ett bevistema, men så är ju inte fallet.

Så jag hävdar fortfarande att det inte finns några bevis och indicier mot Engström, varken teknisk, i form av utpekanden och vittnesmål eller besvärande omständigheter som inte kan förklaras med annat än att Engström är mördare, sedan får man givetvis anse vad man vill om hur starka misstankar man bör ha.

PU arbetade på att få fram något ur dessa misstankar, men man kom aldrig längre. Där står vi.
Citera
2020-12-09, 22:06
Medlem
Citat:
Det finns ingenting som pekar mot Engström mer än att han råkar vara på väg hem från jobbet när mordet sker. Det räcker inte. KP, om nån, har närmast bevisat med sina dåliga indicier att Engström är oskyldig.

Kan du redogöra för varför KP "bevisat" att SE är oskyldig?

Det finns två alternativ, antingen så ljuger SE om vad han gör på MP eller så är han GM. Sätter man sig någorlunda in i materialet så är detta tydligt.
Citera
2020-12-09, 22:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast det är inte heller sådan indiciebevisning du vill ha det till. Sådan kan ju vara att Engström köpt en revolver innan mordet som efteråt är försvunnen eller att han sagt till någon att ge honom ett falskt alibi osv. Det finns idag inga sådana besvärande omständigheter som talar emot honom. Han skulle kunna vara den man som Nieminen ser, han skulle kunna vara frånvarande på mordplatsen som vittne därför att han är mördaren osv.

Men detta är teoretiska möjligheter som kanske är misstänkta, men de når principiellt inte upp till att vara indicier. Fanns det något annat konkret kunde de eventuellt vara ett led i ett bevistema, men så är ju inte fallet.

Så jag hävdar fortfarande att det inte finns några bevis och indicier mot Engström, varken teknisk, i form av utpekanden och vittnesmål eller besvärande omständigheter som inte kan förklaras med annat än att Engström är mördare, sedan får man givetvis anse vad man vill om hur starka misstankar man bör ha.

PU arbetade på att få fram något ur dessa misstankar, men man kom aldrig längre. Där står vi.
Jag tror att det mycket kan handla om att det är svårt att förklara bevisningen på ett enkelt sätt, just eftersom det verkar handla om att Stig Engström på ett ganska utstuderat sätt vilseledde polisutredningen när det begav sig. Det är lite som när man ser ett trolleritrick. Först verkar allting helt obegripligt, och man blir mest frustrerad. Sedan när man förstår hur tricket går till så är det egentligen inte så komplicerat.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Goldin's_illusion_3.svg
Senast redigerad av Draifos 2020-12-09 kl. 22:26.
Citera
2020-12-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Fast det där är ju i viss mån hårklyverier. För både enligt KP och SE själv så befinner han sig ju på mordplatsen. Och befinner han sig på mordplatsen är det mycket svårt att ha honom där som vittne, det ter sig helt enkelt inte sannolikt, så antingen är han en ytterst perifer figur som ljuger eller så är han GM.
Citera
2020-12-09, 22:13
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Kan du redogöra för varför KP "bevisat" att SE är oskyldig?

Det finns två alternativ, antingen så ljuger SE om vad han gör på MP eller så är han GM. Sätter man sig någorlunda in i materialet så är detta tydligt.

KP/PU hade säkert jobbat intensivt i två år för att sätta dit Engström. Det hittade ingenting. Det sluta med att de på presskonferensen satt tomhänta. Hade det funnits minsta lilla med substans mot honom så hade de hittat det. De gjorde inte det. "jag är inte så dum så jag tror det här räcker", det var väl det enda rätta de hade.
Citera
2020-12-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att det mycket kan handla om att det är svårt att förklara bevisningen på ett enkelt sätt, just eftersom det verkar handla om att Stig Engström på ett ganska utstuderat sätt vilseledde polisutredningen när det begav sig. Det är lite som när man ser ett trolleritrick. Först verkar allting helt obegripligt, och man blir mest frustrerad. Sedan när man förstår hur tricket går till så är det egentligen inte så komplicerat.

Stig Engströms beteende dagen efter mordet ter ju sig som desperat skademinimering. Han vet att han är bunden till MP pga utstämpling från Skandia. Han vet att han blivit iakttagen av en mängd vittnen. Mordet verkar vara totalt oplanerat och hans sätt att dribbla bort bevisen i efterhand är inte jättesmarta.
Citera
2020-12-09, 22:23
Medlem
Citat:
KP/PU hade säkert jobbat intensivt i två år för att sätta dit Engström. Det hittade ingenting. Det sluta med att de på presskonferensen satt tomhänta. Hade det funnits minsta lilla med substans mot honom så hade de hittat det. De gjorde inte det. "jag är inte så dum så jag tror det här räcker", det var väl det enda rätta de hade.

Har du sett presskonferensen? KP säger tydligt att det inte "går att komma runt SE" som mördare. Detta är pga brottsplatsanalysen. Tror du att SE befann sig på mordplatsen överhuvudtaget?
Citera
2020-12-09, 22:24
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Har du sett presskonferensen? KP säger tydligt att det inte "går att komma runt SE" som mördare. Detta är pga brottsplatsanalysen. Tror du att SE befann sig på mordplatsen överhuvudtaget?

Absolut. Men han överdriver lite sin insats.
Citera
2020-12-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag tror att det där handlar ganska mycket om att ser man SE som ensam GM, så bara måste han ha varit vid Grand vid något tillfälle under kvällen. Kan vara så, eller inte. Även om det vore så betyder det inte att han måste varit ensam om det som skedde.

Är nog första gången jag läser om hans reumatism. Hade han sådana problem så var reklamtecknare med fingertoppskänsla inte direkt en bra sits.

Flera scenarios och även flera tilltänkta hitmen är inte otänkbart. Men det var ingen plötslig ingivelse eller "ta tillfället i akt" som gällde. Allt var planerat och skytten hade god översikt över LOP:s rörelser och slog till i rätt tid och på rätt plats.
Som ensam GM behöver han verkligen inte ha varit vid Grand nej.
SE led av reumatism ja det framgår i vissa förhör och är flera gånger omnämnt i denna tråd.
Hur svår den var 1086 vet vi förstås inte.
Det var väl vapensamlarens dotter som sagt att SE ibland knappt kunde hålla i korten när han och hans fru var och spelade bridge hemma hos vapensamlaren.

Jag tror inte på nån större konspiration då tycker jag att det är sannolikare att SE var ensam GM.
Dock kan man absolut inte utesluta att en SE varit del i en mindre konspiration på 2-3 personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in