Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag kanske var otydlig där, men det var alltså just det jag menade. Dvs. att det här är just ett sådant fall där teknisk bevisning saknas. Inte heller var det direkt så att något vittne sade sig känna igen Stig Engström vid en konfrontation, som t.ex. i fallet med Christer Pettersson. Att sådana här direkta bevis saknas behöver inte betyda att bevisningen är svag, men det ställer naturligtvis högre krav både på den som vill förklara och på den som vill förstå bevisningen.
Fast det är inte heller sådan indiciebevisning du vill ha det till. Sådan kan ju vara att Engström köpt en revolver innan mordet som efteråt är försvunnen eller att han sagt till någon att ge honom ett falskt alibi osv. Det finns idag inga sådana besvärande omständigheter som talar emot honom. Han skulle kunna vara den man som Nieminen ser, han skulle kunna vara frånvarande på mordplatsen som vittne därför att han är mördaren osv.
Men detta är teoretiska möjligheter som kanske är misstänkta, men de når principiellt inte upp till att vara indicier. Fanns det något annat konkret kunde de eventuellt vara ett led i ett bevistema, men så är ju inte fallet.
Så jag hävdar fortfarande att det inte finns några bevis och indicier mot Engström, varken teknisk, i form av utpekanden och vittnesmål eller besvärande omständigheter som inte kan förklaras med annat än att Engström är mördare, sedan får man givetvis anse vad man vill om hur starka misstankar man bör ha.
PU arbetade på att få fram något ur dessa misstankar, men man kom aldrig längre. Där står vi.