2020-12-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Den senaste PU med KP och MH har en monumental skuld när de pekar ut en statsministermördare utan att ha något på fötterna.

Så, vad skulle de ha gjort istället? Lagt ner utredningen och sagt att vi har en misstänkt men vi kan inte säga vilken det är? Förstår du inte vilket ramaskri det hade blivit? De hade aldrig kommit undan med det, då hade det blivit ännu mer snack från foliehattar om mörkläggning och konspirationsteorier.
Citera
2020-12-09, 20:00
Medlem
Citat:
Att kommentera en hypotetisk lekfråga känns inte meningsfullt. Jag står bergfast. Det kommer ingen teknisk bevisning mot Engström.
Nej, det är inte meningsfullt för dig..för svarar du;

A = foliehattvarning
B = då blir det ju lite märkligt att fortsätta idiotförklara de som kan misstänka SE som GM..
Citera
2020-12-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag står fast vid att det saknas bevis för att SE är mördare. Detsamma gäller hans roll som vittne och därmed alibi.Tycker att det är intressant att ta del av tankarna hos de som avskriver honom. Känslan är att oavsett vilka indicier eller t om bevis som skulle läggas fram så kommer de att ogiltigförklara det. Det får helt enkelt inte vara han. Kanske beror på att man lagt mycket kraft på att förklara att vi som ser honom som en potentiell mördare saknar intelligens osv? Kan bli ett rejält bakslag.
Jag kan tänka mig att vi är en del som talar ordentligt förbi varandra här.
Jag, iaf, är emot SE som skyldig främst av principella orsaker. Det saknas bevisning som skulle hålla för ett åtalsbeslut, än mindre för en fällande dom mot SE (givet att han fortfar. levde).
PU.n hade alla chanser i världen, att utreda mkt bättre om SE.
SE.s "eftermäle" ska faen inte behöva vara det som blir lidande, i detta läge.
ANDRA verkar syfta till, att det minsann ska kunna HA VARIT SE som var den som sköt.
Spelar det någon roll nu - vad SE KUNDE ha gjort, i smb med OP död?
Citera
2020-12-09, 20:13
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goldenfold
Så, vad skulle de ha gjort istället? Lagt ner utredningen och sagt att vi har en misstänkt men vi kan inte säga vilken det är? Förstår du inte vilket ramaskri det hade blivit? De hade aldrig kommit undan med det, då hade det blivit ännu mer snack från foliehattar om mörkläggning och konspirationsteorier.

KP skulle förstås inte gått ut och lovat en lösning i intervju i februari, med så lite på fötterna.
Citera
2020-12-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jag kan tänka mig att vi är en del som talar ordentligt förbi varandra här.
Jag, iaf, är emot SE som skyldig främst av principella orsaker. Det saknas bevisning som skulle hålla för ett åtalsbeslut, än mindre för en fällande dom mot SE (givet att han fortfar. levde).
PU.n hade alla chanser i världen, att utreda mkt bättre om SE.
SE.s "eftermäle" ska faen inte behöva vara det som blir lidande, i detta läge.
ANDRA verkar syfta till, att det minsann ska kunna HA VARIT SE som var den som sköt.
Spelar det någon roll nu - vad SE KUNDE ha gjort, i smb med OP död?

Jag menar de som ofta vill lägga in en syrlig kommentar om intelligensen hos de som tror att SE kan vara mördaren. Det finns flera som inte missar ett tillfälle att påpeka hur mycket smartare de är. Därför skulle det vara intressant att se reaktionen om det kom fram bevis mot SE...
Citera
2020-12-09, 20:18
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Nej, det är inte meningsfullt för dig..för svarar du;

A = foliehattvarning
B = då blir det ju lite märkligt att fortsätta idiotförklara de som kan misstänka SE som GM..

Jag idiotförklarar ingen. Skulle möjligen vara KP och MH och hela PU som närmar sig gränsen när de lovar en lösning utan att de har en lösning.
Citera
2020-12-09, 20:22
Medlem
Citat:
Jag idiotförklarar ingen. Skulle möjligen vara KP och MH och hela PU som närmar sig gränsen när de lovar en lösning utan att de har en lösning.

Jag tror att du skrivit något om att alla "normala" eller något liknande förstår att SE inte är mördaren. För mig är det vågat när så mycket ( i mina ögon) är oklart.
Citera
2020-12-09, 20:26
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tror att du skrivit något om att alla "normala" eller något liknande förstår att SE inte är mördaren. För mig är det vågat när så mycket ( i mina ögon) är oklart.

Nja, jag skrev väl att jag tycker det är oförklarligt att man kan tro SE är statsministermördare.
Citera
2020-12-09, 20:32
Medlem
Citat:
Nja, jag skrev väl att jag tycker det är oförklarligt att man kan tro SE är statsministermördare.

Kanske lika oförklarligt som att tro att en friad person är skyldig? För mig är det ganska naturligt att en person som är i närheten av mordplatsen innan mordet , har delvis liknande signalement som mördaren, berättar en historia som har svårt att gå ihop och som ingen kan styrka varit på platsen efter mordet kan bli misstänkt. Därmed inte sagt att det är han och för säkerhets skull så är det INTE omvänd bevisbörda som gäller.
Senast redigerad av Makarov.24 2020-12-09 kl. 20:46.
Citera
2020-12-09, 21:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Angående det här med att många klagar över att det saknas teknisk bevisning så undrar jag om inte många har blivit "CSI-skadade", dvs. man förväntar sig nuförtiden att allting skall vara som i moderna amerikanske kriminalserier. Jag tycker nog att det åklagaren lade fram på pressträffen var en rätt övertygande gärningsbeskrivning. Ett detaljerat händelseförlopp med tider, platser och vittnesiakttagelser som går ihop bra, och detta alltså trots att brottet begicks för mer än trettio år sedan.

Jämför med t.ex. Bodenfallet, där en snubbe blev dömd för dråp på i princip bara lite blod på en tejprulle och i bagageutrymmet på en bil. Något rimligt (eller ens möjligt) händelseförlopp lyckades inte polis och åklagare visa på den gången. Vissa fall kan man nog behöva sätta sig in i ganska ordentligt för att förstå bevisningen, och det här fallet med Skandiamannen verkar vara just ett sådant fall.

Inte ens Krister Petersson och PU hävdade att det fanns några bevis. Det fanns enligt dem misstankar som teoretiskt hade räckt för att frihetsberöva Engström och se vad det gav därefter. Det är allt. Deras uppfattning om misstankar är förstås deras uppfattning, men den är en efterhandskonstruktion som görs i egen sak för att rättfärdiga deras tro och på Engström som GM.

Det finns inga bevis alls mot Engström, vare sig tekniska eller några andra. Så det där med CSI- effekten är inte särskilt applicerbart här. Slutledningar av typen att Nieminen såg någon som kan vara Engström och därför ökar sannolikheten att det är han är t ex inget bevis mot honom.

Indiciebevisning måste ha några fasta hållpunkter, det har inte misstankarna mot Engström.
Citera
2020-12-09, 21:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Inte ens Krister Petersson och PU hävdade att det fanns några bevis. Det fanns enligt dem misstankar som teoretiskt hade räckt för att frihetsberöva Engström och se vad det gav därefter. Det är allt. Deras uppfattning om misstankar är förstås deras uppfattning, men den är en efterhandskonstruktion som görs i egen sak för att rättfärdiga deras tro och på Engström som GM.

Det finns inga bevis alls mot Engström, vare sig tekniska eller några andra. Så det där med CSI- effekten är inte särskilt applicerbart här. Slutledningar av typen att Nieminen såg någon som kan vara Engström och därför ökar sannolikheten att det är han är t ex inget bevis mot honom.

Indiciebevisning måste ha några fasta hållpunkter, det har inte misstankarna mot Engström.
Jag kanske var otydlig där, men det var alltså just det jag menade. Dvs. att det här är just ett sådant fall där teknisk bevisning saknas. Inte heller var det direkt så att något vittne sade sig känna igen Stig Engström vid en konfrontation, som t.ex. i fallet med Christer Pettersson. Att sådana här direkta bevis saknas behöver inte betyda att bevisningen är svag, men det ställer naturligtvis högre krav både på den som vill förklara och på den som vill förstå bevisningen.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-09 kl. 21:44.
Citera
2020-12-09, 21:39
Medlem
Citat:
Att kommentera en hypotetisk lekfråga känns inte meningsfullt. Jag står bergfast. Det kommer ingen teknisk bevisning mot Engström.

Nej det är klart att det inte gör. SE hade aldrig blivit fälld i domstol med de bevis som finns idag och därför är det ju naturligtvis tveksamt att peka ut honom som KP gör.

Däremot är det tramsigt av dig att skriva att det inte finns något som pekar på SE, är väldigt svårt att placera att honom på MP i någon annan roll än GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in