2021-07-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag tjafsar för att ni tjafsar om rena självklarheter. För mig är det helt självklart att SE både kan vara grandman och NFs efterföljare med utstämpling däremellan. Jag tror inte att det är sanningen om skeendet med det är tydligt att möjligheten finns. Om ni slutar sätta omöjlighetsstämpel på helt möjliga scenarion slutar jag tjafsa.
Men du kan inte redogöra för ett hållbart scenario tidsmässigt. Det är en svaghet som du delar med TP.
Citera
2021-07-10, 14:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Flera personer hävdar att de har hört SE säga just så, och den här mannen som sprang efter skulle då ha varit SE själv:

Klart att det här har med saken att göra, när vi nu ställer de tre teorierna om "SE:s iakttagelse" mot varandra. Det man vill lyfta fram som stöd för den här teorin är alltså en överensstämmelse mellan Lars J och den bild SE gav av mannen i mörkblå täckjacka i sin berättelse. Kolla t.ex. 50:07 in i filmen när man placerar SE:s teckning av mannen exakt där Lars J stod några sekunder. Och titta särskilt noga 50:14 in i filmen, när man lägger SE:s teckning över ett foto på Lars J:
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?id=jXYPGJq&position=2997

Nej du, nu får du sluta. Nu försöker du dribbla in ett helt annat händelseförlopp, som vi inte har någon som helt nedskriven källa till.

Det du menar är att SE hittar på att han sett mördaren springa iväg, inspirerad av nyheterna klockan fyra. Trots att det där sägs i ord att ett vittne sprang efter och var 10 m ifrån, samt ser ut på teckningen som ett vittne verkar vara i rörelse 10m bakom och peka mot mördare, så väljer SE att inte nämna denna person. Istället beskriver han en man 60 m in i gränden utan förföljare. Hur förklarar du det? Vi diskuterar första förhöret med SE nu. Blanda inte in något annat som det finns nedskrivet att SE sagt, i ett senare skede.

SEs teckning av LJ har inte heller att göra med det vi diskuterar nu. Teckningnen gjord av SE gjordes mycket senare, och precis som du säger hade SE då fått se en bild på LJ. Vad är konstigt med att man ser en person i verkligheten, man får sen se bild på samma person, och att man sen ritar något som ser ut precis som bilden polisen visat? Är det det minsta konstigt? Det är ju bara konturer. Samma konturer som SE säg om han såg SE... Det säger ingenting om huruvida SE sett LJ eller inte. Det säger bara att SEs teckning inte friar SE, men det har jag aldrig påstått. Och det har ingen bäring på det vi diskuterar nu.

Faktum är att denna förföljare som så tydligt i nyheterna verkar röra sig 10 m bakom mördaren, är en av många saker som SE väljer att inte ta med i sin story till polisen 1 mars.

Vi kan sammanfatta, allt SE berättar om mannen stämmer in på LJ. Allt.
Vissa grejer stämmer in på GM i nyheterna klockan fyra, men saker som inte stämmer in på LJ har inte SE med i sin story.

Det talar sitt tydliga språk. SE beskriver LJ.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-10 kl. 15:18.
Citera
2021-07-10, 14:59
Medlem
Citat:
Jag tjafsar för att ni tjafsar om rena självklarheter. För mig är det helt självklart att SE både kan vara grandman och NFs efterföljare med utstämpling däremellan. Jag tror inte att det är sanningen om skeendet med det är tydligt att möjligheten finns. Om ni slutar sätta omöjlighetsstämpel på helt möjliga scenarion slutar jag tjafsa.

SE från Grand till norra annonspelaren via bakdörr, stämpelklocka och reception har en sträcka på 190+90+ 60+60+30=430 meter.
Makarna Palme från Kammakargatan har 170+30=200 meter fram till annonspelaren. Skillnaden är alltså 230 meter.
SE bör då ha gått mer än dubbelt så fort trots att han öppnat dörrar stämplat ut och gått genom huset. Dessutom har han åtminstone pratat så mycket med väktarna att de visste att han jobbade övertid för att kunna gå på semester.
NF:s möte med mannen i den blå Tensonjackan kan därför omöjligen vara SE som dessutom stått vid Grand i en blå vildmarksjacka av bävernylon och stickad keps.
För att det skulle kunna vara möjligt leds diskussionen i stället in på att Lisbeth Palme ljuger om promenaden fram till Sari. En fördröjning på minst tre minuter måste ha skett.
Mitt upp i allt annat tok.
Kan du inte bara säga att det är omöjligt och ge oss andra rätt när vi har rätt?
Verkar som frågan handlar mer om prestige än om saklighet.
Citera
2021-07-10, 15:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om makarna Palme startat någon gång under 23.15 har dom haft en medelhastighet mellan ca 0,79-0,94 m/s för att komma fram till mordplatsen 23.21.30 eller hur?

Nej, drygt 3.

I sin matematik blir det 100m till mordplatsen
Citera
2021-07-10, 15:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Om makarna Palme startat någon gång under 23.15 har dom haft en medelhastighet mellan ca 0,79-0,94 m/s för att komma fram till mordplatsen 23.21.30 eller hur?

Varför plötsligt börja med m/s...
Citera
2021-07-10, 15:08
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men du kan inte redogöra för ett hållbart scenario tidsmässigt. Det är en svaghet som du delar med TP.

Går att vända på siffror lite hur som helst, ett litet snabbt exempel med lite ungefärliga siffror kan vara:

Makarna Palme startar från bokhandeln, ca 310 m från mordplatsen runt 23.15.25 med en medelhastighet av 0,9 m/s. Dom stannar till vid Sari och ev när dom går över vägen, låt säga sammanlagt 20 sek. Dom kommer då att vara 85 m från mordplatsen kl 23.19.55 ca.

Då måste SE vara vid utgången S44 ca 23.19.40 för att hinna 25 m norr om utgången om han har en hastighet av 1,8 m/s. Vi ponerar att SE pratar med väktarna i ca 10 sek och det tar ca 15 sek från stämpelklockan till utgången innan pratet. Dvs han stämplar ut vid 23.19.15 ca.

Om vi ponerar att SE startar 5 sek efter makarna Palme, dvs 23.15.30 så behöver han 3 min och 45 sek för att hinna till stämpelklockan 23.19.15 om han håller en hastighet av ca 1,8 m/s. Då blir den sträckan 405 m. Är den sträckan kortare ger det möjlighet till en lägre hastighet för SE.
Citera
2021-07-10, 15:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
En fundering (inte min egen men jag delar den) angående gåtan SE:
"Skandiamannen ser alltså en förmodad gärningsman stå och stirra mot mordplatsen under flera sekunder. Men likväl berättar han inte det för någon av de 10 - 15 personerna som står alldeles intill honom. Det är väl ändå det första de skulle vilja veta. Varför berättade han inte det? För att framstå som viktig? Gillade han inte att stå i centrum? "

Ja varför berättade han inte för någon? Med tanke på att han noterat den "bulsiga" jackan, de "smala benen", ålder etc, visst är det märkligt att han inte delade med sig av informationen? När den var "färsk" alltså.

Enkelt. SE säger ju att han inte såg mordet och kan då inte veta var GM tagit vägen. Så när han ser LJ så har han ingen anledning att tro att mannen som tittar mot platsen är mördaren. Det är ganska många som tittar mot mordplatsen.

Men lite senare i förloppet så berättar han ju på sätt och vis, påstår han. För polisen. Så att inte SE berättar det för andra vid mordplatsen är inte sant helt enkelt. Ett falskt argument.

Och det är inte de första folk på platsen ville veta. Det var fokus på personen på marken.
Ytterligare ett falskt narritativ för att peka ut SE.

När saker får smälta in så lägger man ihop saker.

Det kan helt enkelt ha varit så att det tog tid för SE att koppla ihop mannen han ser med mördaren. Helt rimligt. Sånt förekommer.
Citera
2021-07-10, 15:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag smiter inte. Jag har förklarat att SE har i underkant av 200m längre sträcka (långt räknat). Och att han behöver ha ca. 60-70% snabbare gånghastighet och att ev. samtal med väktarna måste ha varit väldigt kort för att det ska gå ihop. Vem som helst med en tillstymmelse til objektivt förhållningssätt förstår att det är teoretiskt möjligt. Att det ens ska behöva förklaras.

Långt räknat behöver SE färdas 200 m längre än LOP till den punkt de måste sammanstråla för att han ska kunna vara både MPs grandman och NFs efterföljare. För enkelhetens skull kan vi dela in sträckan i två delmoment: 1: grand-stämpeljlocka 2: stämpelklocka-La Carterie.

Delsträcka 1:
SE kan lämna grand ungefär samtidigt som LOP 23:15 och ta sig tillbaks till stämpelklockan genom Skandia bakvägen på 4 minuter (ca. 360 m 1,5 m/s). Och stämplar då ut 23:19. Är det omöjligt? Inte i min bok.

Delsträcka 2:
Går via receptionen ut på 30 s (kort samtal). Sen norrut 30 sekunder. Vänder vid La Carterie 23:20. Omöjligt? Inte i min bok.

Den intressanta diskussionen är om vad som är mest sannolikt och troligt. Men ni är några som hellre vill placera helt möjliga scenarion som omöjliga och då hamnar vi i dessa diskussioner som helt saknar värde.

Detta är en fullt möjlig kedja. Om du vill påstå att den är omöjlig får du presentera något som utesluter den. Att den p.g.a. olika omständigheter är mindre sannolik är jag fullt medveten om. Men det är inte min ståndpunkt att detta är det mest sannolika scenariot. Min ståndpunkt är att ett sådant scenario ska anses vara möjligt. Om du vill anse att SE på Grand fram till 23;15 är en omöjlighet är det helt ok. Men exakt vad som gör det omöjligt har ni inte kunnat presentera.

Jag diskuterar hellre vad som gör olika scenarion mindre sannolika. Om man ser på SE teorin som helhet tycker jag att det är väldigt tydligt att SE som GM är fullt möjlig, men att det finns detaljer som gör att han ändå inte känns särskilt sannolik. Men vi ska ändå bara diskutera om huruvida han är möjlig eller ej.

Nej du är klart mer seriös än csvens.
Jag har fö. redan förklarat mitt ordval "omöjligt" tidigare och som ett sätt att provocera fram en förklaring.

Gällande tiderna och vad som är rimligt så beror det självfallet på vad man ska ta med (eller åt andra hållet, vad man inte tar med och sedan heller inte kan påstå)
Ex. detta med Fauzzis efterföljande person. Att ha med den del "kostar i tid", tar man bort denna så krävs "mindre tid", men man kan samtidigt då inte använda Fauzzis uppgifter.
Likadant vid Grand. Mårtens grandman som ses följa efter paret Palme så det blir teoretiskt sett först efter Mårten vänt sig om som GM(SE) skulle kunna avvika till Skandia.

Jag tillstår att din förklaring kanske skulle vara möjlig i teorin, men jag har faktiskt gjort precis som du slutligen skriver: "Jag diskuterar hellre vad som gör olika scenarion mindre sannolika"
.....vid åtskilliga tillfällen här och ovan, pekat på de delar man har att beakta.

Till ditt scenario så ska SE alltså i princip slå på en U-sväng direkt bakom paret Palme vid La Carterie.
Möjligt, men sannolikt? Både Fauzzi och paret Palme missade uppenbarligen detta.
...plus allt annat jag tidigare skrivit om SE's ångestfyllda blick vid Grand som sedan inte alls verkar visa sig i samtalet med väktarna ... ingenting..
Citera
2021-07-10, 16:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Om vi hugger ett värde i intervallet, t ex att makarna Palme gått i 0,9 m/s som är sakta men rimligt om man periodvis går armkrok. Det ligger också i linje med det jag exemplifierade i förhållande till NF i ett tidigare inlägg.

Om vi leker med tanken att SE rör sig med den dubbla hastigheten, dvs 1,8 m/s så hinner ju SE gå dubbelt så långt på samma tid. Dvs, om makarna Palme gått t ex 225 m så hinner SE 450 m.

Om SE går dubbelt så fort som paret Palme så hinner han dubbelt så långt.
Går att beskriva med en tredjedel av ditt antal ord.

Lägg av med tramset...

Hade du verkligen gjort jobbet så hade du kunna redogöra för det, men som jag skrev redan från början så var det något som sa mig att så inte var fallet.

Förutom dina sträckor per tidsenhet, så handlar det om annat!
Det handlar ju även, som jag tidigare skrivit, om vilka övriga delar man ska ha med och som var å en "kostar eller sparar tid" samt får andra konsekvenser.
Du verkar inte förstå?
Citera
2021-07-10, 16:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Enkelt. SE säger ju att han inte såg mordet och kan då inte veta var GM tagit vägen. Så när han ser LJ så har han ingen anledning att tro att mannen som tittar mot platsen är mördaren. Det är ganska många som tittar mot mordplatsen.

Men lite senare i förloppet så berättar han ju på sätt och vis, påstår han. För polisen. Så att inte SE berättar det för andra vid mordplatsen är inte sant helt enkelt. Ett falskt argument.

Och det är inte de första folk på platsen ville veta. Det var fokus på personen på marken.
Ytterligare ett falskt narritativ för att peka ut SE.

När saker får smälta in så lägger man ihop saker.

Det kan helt enkelt ha varit så att det tog tid för SE att koppla ihop mannen han ser med mördaren. Helt rimligt. Sånt förekommer.
Det var en långsökt förklaring men du får gärna tro på den, det gör inte jag.

Han nämnde inte det för väktarna heller, i stället yrade han om att OP "såg så liten ut". Inte heller att han pratat med LP nämnde han. Du tror på tomten också, antar jag.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-07-10 kl. 16:20.
Citera
2021-07-10, 16:43
Medlem
Citat:
Går att vända på siffror lite hur som helst, ett litet snabbt exempel med lite ungefärliga siffror kan vara:

Makarna Palme startar från bokhandeln, ca 310 m från mordplatsen runt 23.15.25 med en medelhastighet av 0,9 m/s. Dom stannar till vid Sari och ev när dom går över vägen, låt säga sammanlagt 20 sek. Dom kommer då att vara 85 m från mordplatsen kl 23.19.55 ca.

Då måste SE vara vid utgången S44 ca 23.19.40 för att hinna 25 m norr om utgången om han har en hastighet av 1,8 m/s. Vi ponerar att SE pratar med väktarna i ca 10 sek och det tar ca 15 sek från stämpelklockan till utgången innan pratet. Dvs han stämplar ut vid 23.19.15 ca.

Om vi ponerar att SE startar 5 sek efter makarna Palme, dvs 23.15.30 så behöver han 3 min och 45 sek för att hinna till stämpelklockan 23.19.15 om han håller en hastighet av ca 1,8 m/s. Då blir den sträckan 405 m. Är den sträckan kortare ger det möjlighet till en lägre hastighet för SE.

Ja, kort sagt.
Något mer än dubbelt så fort måste han ha gått.
Inklusive alla sina förehavanden och stopp han haft på vägen. (Dörröppningar, promenaden genom huset, utstämpling, stopp i receptionen.
Detta har sinkat honom rejält, och vi landar på en gånghastighet mellan Grand och Skandiahuset på tre meter per sekund, medan Palmes gått så sakta att de borde ha vinglat omkull.
Då är det möjligt i teorin, men det finns inget som tyder på dessa extrema förhållanden, och om vi lägger till vittnesmålen från Grand landar vi i en minimal sannolikhet som inte ens är värd att slösa diskussionstid på.
Citera
2021-07-10, 19:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
//
Kolla t.ex. 50:07 in i filmen när man placerar SE:s teckning av mannen exakt där Lars J stod några sekunder. Och titta särskilt noga 50:14 in i filmen, när man lägger SE:s teckning över ett foto på Lars J:
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?id=jXYPGJq&position=2997
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
//

Vi kan sammanfatta, allt SE berättar om mannen stämmer in på LJ. Allt.
Vissa grejer stämmer in på GM i nyheterna klockan fyra, men saker som inte stämmer in på LJ har inte SE med i sin story.

Det talar sitt tydliga språk. SE beskriver LJ.
Det intressanta är ju att titta på hur upphovsmännen själva lägger fram och förklarar sina teorier. Två av teorierna (åklagarens och SVT:s) går alltså ut på att SE skall ha sett Lars J i gränden, medan Renvalls teori är att SE inte har sett någon där överhuvudtaget. Till skillnad från Renvall har väl varken åklagaren eller SVT skrivit ned hur de har kommit fram till sina teorier om "SE:s iakttagelse av Lars J", så här måste vi alltså kolla på pressträffen resp. SVT-dokumentären för att förstå hur de har resonerat.

Förutom den i SVT-dokumentären nästan perfekta utseendemässiga överensstämmelsen mellan vittnet Lars J och mannen som SE säger sig ha sett, så får vi alltså också intrycket här av att Lars J står placerad på exakt samma position som mannen som SE har berättat om. Dessutom får man lätt ett intryck av att Lars J skall ha stått på platsen "just i det här ögonblicket". Kanske lite oklart hur det där skall tolkas. Men antingen menar man väl då att Lars J skall ha stått på platsen just i det ögonblick då SE enligt egen uppgift skall ha tittat in där, eller också kanske det bara skall tolkas ungefär som att Lars J stod på platsen just i det ögonblick han stod på platsen.
Senast redigerad av Draifos 2021-07-10 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in