Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Jag vet inte om jag driver frågan med någon särskild frenesi. Kanske bara har lite mer dödtid än vanligt mellan olika semesteraktiviteter. Jag jobbar på i denna motvind då jag är allergisk mot den ständigt återkommande tekniken att göra sådant som är -mindre sannolikt- till -osannolikt- och sådant som är -osannolikt- till omöjligt.
Jag är mycket skeptisk mot att utesluta mindre sannolika teorier utan egentlig anledning mer än att de är mindre sannolika.
Jag tycker att det är mindre sannolikt att SE är både MPs grandman, NFs efterföljare och GM. Men av det material jag har tagit del av, och utifrån det som framlagts i den här tråden kan detta scenario verkligen inte uteslutas
Som jag uppfattar TP i t.ex. filterpodden så anser han slumpmordet/impulsmordet efter utstämpling som mest troligt.
TP stod ju i veckans brott och hårdlanserade teorin, och räknade då på att Palme enl GMP gick från Grand 23.15, 6,5 minuters promenad är lite lång tid, normalt är 4,5, men låt gå för det.
Därifrån räknade han på att SE lätt hunnit till Skandia för att fyra minuter senare stämpla ut 23.19.
Isåfall finns ingen tid över för stopp i receptionen - om han dessutom ska möta Palme vid den norra annonspelaren senast 23.20.
Alltså: Palmes första 170 meter fram till Sari på fyra och en halv minut, och den sista 120 meters sträckan längs skandiahuset på två minuter.
(Eftersom Mårten säger att de var vid Kammakargatan då han såg SE).
TP sätter inte Palmes promenad i relation till SE:s promenad.
Nog om det. Detta har åtminstone varit TP:s favoritscenario, men det har spruckit i alla delar och han har möjligen börjat tvivla på den under senare tid.
Känner inte till att han dämpat ner sig i Filterpodden.
Noterade att du plötsligt ändrat dig till att SE gått i kapp och förbi Palme med en hel minut på 170 meterssträckan fram till Sari: Du ”råkade skriva fel med en halv minut”. Då har du ju lyckats få in honom i huset via någon okänd bakdörr. Bra jobbat!
SE vid Luntmakargatan/AF Kyrkogata innan Palme kommit fram till korvkiosken.
Men då lanseras i stället teorin att Mårten sett någon annan, och att SE gått tidigare, för så måste det ju ha varit.
Teorin är nu att: ”inga trovärdiga Grandobservationer av SE finns, men likafullt kan man ju inte bortse ifrån att han kan ha varit där ändå” och sprungit sin lilla runda.
Verkar lite väl desperat, för en person som säger sig varken tror på SE som gm - och logiskt då ännu mindre som Grandman.
Varför ska det då tjafsas?
Är poängen att så länge ingenting går att avfärda med större säkerhet än 99,9% måste man hålla öppet för möjligheten?