Förhör med Leif Ljungkvist 1:a mars:
"
Leif nästan kastar sig ut från sin förarplats och omedelbart i anslutning till detta kommer två yngre damer fram. Dessa sitter omedelbart igång med att hjälpa mannen och Leif märkte direkt att åtminstone den ena kunde sina saker. Fru Palme var i detta nu helt i upplösningstillstånd och steppade omkring runt, runt utan att direkt fatta något mer än att hennes man var skjuten, hon skrek på operation och annat osammanhängande varför Leif med blida medel försökte lugna ner henne dock utan att lyckas. I detta nu kommer första radiobilen till platsen och försöker få fru Palme med in i densamma utan att lyckas. Hon skulle absolut stanna kvar hos sin man. Först nu kommer det fram att mannen var identisk med Olof Palme då fru Palme säger detta på fråga från polis vem han var, Palme var helt nedblodad och helt oigenkännlig enligt Leif.
Leif tillägger här, att innan han svängt helt runt på Sveavägen så stängde han nästan all trafik då han försökte komma i kontakt med polis och ambulans genom sin kommunikationsradio utan att lyckas. Larmandet skedde genom berörd taxibils växel. Strax efter det polis kommit till platsen st upptäcker Leif en ambulans komma körande på Sveavägen och genom att springa ut och busvissla får han stopp på denna. Den tar också hand om Palme och sätter bl.a. in syrgas."
Jag läser ovanstående och sedan hör förhöret med Gösta Söderström som inte lyckas få fram nåt vettigt alls från LP från det att han kommer dit fast han försöker 3 gånger ...
https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis
Det låter orimligt att SE skulle ha förhört LP under denna period genom att klämma sig in mellan LL:s iakttagelser och att GS anländer utan att uppmärksammas av någon och få fram signalement och mördarens löpriktning så som han påstod i rätten ...
Sedan hittade jag följande från GS :
"
En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.
I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!'"
Ena signalementet låter som LJ och det andra låter likt SE ...