2021-07-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du har förstått svårigheten men MP:s Grand-man, men om han startat sin promenad tidigare finns det väl inga observationer av någon man som ens i fantasin liknar SE?
Vilket vittnesmål, Korhonen?
Vad får dig annars att driva frågan med sådan frenesi?

Stämmer det verkligen att TP förklarar att SE vid Grand det ”är ett mindre troligt scenario”?
Källa?
Det är väl snarare så att han anser att det är det mest troliga scenariot - om han nu inte har ändrat sig efter att ha studerat frågan djupare?
Jobbigt att förkasta Mårten måste det förstås ha varit.

Jag vet inte om jag driver frågan med någon särskild frenesi. Kanske bara har lite mer dödtid än vanligt mellan olika semesteraktiviteter. Jag jobbar på i denna motvind då jag är allergisk mot den ständigt återkommande tekniken att göra sådant som är -mindre sannolikt- till -osannolikt- och sådant som är -osannolikt- till omöjligt.

Jag är mycket skeptisk mot att utesluta mindre sannolika teorier utan egentlig anledning mer än att de är mindre sannolika.

Jag tycker att det är mindre sannolikt att SE är både MPs grandman, NFs efterföljare och GM. Men av det material jag har tagit del av, och utifrån det som framlagts i den här tråden kan detta scenario verkligen inte uteslutas

Som jag uppfattar TP i t.ex. filterpodden så anser han slumpmordet/impulsmordet efter utstämpling som mest troligt.
Citera
2021-07-10, 09:39
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag vet inte om jag driver frågan med någon särskild frenesi. Kanske bara har lite mer dödtid än vanligt mellan olika semesteraktiviteter. Jag jobbar på i denna motvind då jag är allergisk mot den ständigt återkommande tekniken att göra sådant som är -mindre sannolikt- till -osannolikt- och sådant som är -osannolikt- till omöjligt.

Jag är mycket skeptisk mot att utesluta mindre sannolika teorier utan egentlig anledning mer än att de är mindre sannolika.

Jag tycker att det är mindre sannolikt att SE är både MPs grandman, NFs efterföljare och GM. Men av det material jag har tagit del av, och utifrån det som framlagts i den här tråden kan detta scenario verkligen inte uteslutas

Som jag uppfattar TP i t.ex. filterpodden så anser han slumpmordet/impulsmordet efter utstämpling som mest troligt.

Några saker man kan beakta:

Enligt Granskningskommisionens betänkande så skiljdes makarna Palme ifrån MP någon gång under 23.15, är det bevisat att det är felaktigt?

Om SE skulle vara Grandmannen och den som MP initialt under några sekunder såg följa efter Palme - är det bevisat att SE inte skulle kunnat korsa Sveavägen i ett betydligt tidigare skede, dvs inte vara den man som vittnet LN såg?
Citera
2021-07-10, 10:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Några saker man kan beakta:

Enligt Granskningskommisionens betänkande så skiljdes makarna Palme ifrån MP någon gång under 23.15, är det bevisat att det är felaktigt?

Om SE skulle vara Grandmannen och den som MP initialt under några sekunder såg följa efter Palme - är det bevisat att SE inte skulle kunnat korsa Sveavägen i ett betydligt tidigare skede, dvs inte vara den man som vittnet LN såg?

Du talade ju tidigare om din matematik och dina tider men har ju ännu inte presenterat något annat än lite väl utvalda uppgifter. Det finns alltså fler saker att beakta.

I GMP-rekonstruktionen finns lite fler tidsuppgifter efter att paret Palme skiljts från Mårten ca.23:15 så var de framme vid SARI 23:17 där de också dröjde sig kvar lite grann. (T 116-L)
https://drive.google.com/open?id=1oe_bCEOJ-JejbCnBcHEIcgezQaNimNxnco3_ZKrsvHE

Fauzzis promenad på Sveavägen från ca. 23:19 samt mötet med paret Palme runt 23:20....
Och dit ska då SE ha hunnit, efter utstämpling och väktarsamtal och varken visat på sin "ängsliga och ångestfyllda uppsyn", som TP påstår att SE haft vid Grand.

Som sagt du har ju sagt dig kunna bevisa att detta är tidsmässigt möjligt, men du smiter hela tiden från detta.
Citera
2021-07-10, 10:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om han nu är så inspirerad av nyheterna klockan 4. Varför säger han då inte att en man sprang efter mannen i blått?
Flera personer hävdar att de har hört SE säga just så, och den här mannen som sprang efter skulle då ha varit SE själv:

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Och det andra stycket du skriver i inlägget till mig nu har ingenting med saken att göra. För det är efter de händelser vi diskuterar, dvs efter nyheterna klockan fyra och första förhöret.
Klart att det här har med saken att göra, när vi nu ställer de tre teorierna om "SE:s iakttagelse" mot varandra. Det man vill lyfta fram som stöd för den här teorin är alltså en överensstämmelse mellan Lars J och den bild SE gav av mannen i mörkblå täckjacka i sin berättelse. Kolla t.ex. 50:07 in i filmen när man placerar SE:s teckning av mannen exakt där Lars J stod några sekunder. Och titta särskilt noga 50:14 in i filmen, när man lägger SE:s teckning över ett foto på Lars J:
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?id=jXYPGJq&position=2997
Senast redigerad av Draifos 2021-07-10 kl. 10:57.
Citera
2021-07-10, 11:00
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du talade ju tidigare om din matematik och dina tider men har ju ännu inte presenterat något annat än lite väl utvalda uppgifter. Det finns alltså fler saker att beakta.

I GMP-rekonstruktionen finns lite fler tidsuppgifter efter att paret Palme skiljts från Mårten ca.23:15 så var de framme vid SARI 23:17 där de också dröjde sig kvar lite grann. (T 116-L)

Fauzzis promenad på Sveavägen från ca. 23:19 samt mötet med paret Palme runt 23:20....
Och dit ska då SE ha hunnit, efter utstämpling och väktarsamtal och varken visat på sin "ängsliga och ångestfyllda uppsyn", som TP påstår att SE haft vid Grand.

Som sagt du har ju sagt dig kunna bevisa att detta är tidsmässigt möjligt, men du smiter hela tiden från detta.

Om makarna Palme startat någon gång under 23.15 har dom haft en medelhastighet mellan ca 0,79-0,94 m/s för att komma fram till mordplatsen 23.21.30 eller hur?
Citera
2021-07-10, 11:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om makarna Palme startat någon gång under 23.15 har dom haft en medelhastighet mellan ca 0,79-0,94 m/s för att komma fram till mordplatsen 23.21.30 eller hur?

Och vad bevisar detta menar du?
Det är inte medelhastigheten som är svaret på frågan....

Så fortsätt gärna nu att visa på hur SE, mannen som Mårten såg (men inte LN?), kunde avvika bakom paret Palme för att att springa(eller jogga, gå? Andfådd?) tillbaka till Skandia..
genom garaget, korridorerna,
stämpla ut,
samtala med väktare (i en rätt lugn sinnesstämning)...
ut på Sveavägen, norrut
och sedan in bakom Palme (en U-sväng som Nicola F. skulle kunna sett?) ...
Citera
2021-07-10, 11:40
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Och vad bevisar detta menar du?
Det är inte medelhastigheten som är svaret på frågan....

Så fortsätt gärna nu att visa på hur SE, mannen som Mårten såg (men inte LN?), kunde avvika bakom paret Palme för att att springa(eller jogga, gå? Andfådd?) tillbaka till Skandia..
genom garaget, korridorerna,
stämpla ut,
samtala med väktare (i en rätt lugn sinnesstämning)...
ut på Sveavägen, norrut
och sedan in bakom Palme (en U-sväng som Nicola F. skulle kunna sett?) ...

Om vi hugger ett värde i intervallet, t ex att makarna Palme gått i 0,9 m/s som är sakta men rimligt om man periodvis går armkrok. Det ligger också i linje med det jag exemplifierade i förhållande till NF i ett tidigare inlägg.

Om vi leker med tanken att SE rör sig med den dubbla hastigheten, dvs 1,8 m/s så hinner ju SE gå dubbelt så långt på samma tid. Dvs, om makarna Palme gått t ex 225 m så hinner SE 450 m.
Citera
2021-07-10, 12:15
Medlem
Citat:

TP stod ju i veckans brott och hårdlanserade teorin, och räknade då på att Palme enl GMP gick från Grand 23.15, 6,5 minuters promenad är lite lång tid, normalt är 4,5, men låt gå för det.
Därifrån räknade han på att SE lätt hunnit till Skandia för att fyra minuter senare stämpla ut 23.19.
Isåfall finns ingen tid över för stopp i receptionen - om han dessutom ska möta Palme vid den norra annonspelaren senast 23.20.
Alltså: Palmes första 170 meter fram till Sari på fyra och en halv minut, och den sista 120 meters sträckan längs skandiahuset på två minuter.
(Eftersom Mårten säger att de var vid Kammakargatan då han såg SE).
TP sätter inte Palmes promenad i relation till SE:s promenad.
Nog om det. Detta har åtminstone varit TP:s favoritscenario, men det har spruckit i alla delar och han har möjligen börjat tvivla på den under senare tid.
Känner inte till att han dämpat ner sig i Filterpodden.
Noterade att du plötsligt ändrat dig till att SE gått i kapp och förbi Palme med en hel minut på 170 meterssträckan fram till Sari: Du ”råkade skriva fel med en halv minut”. Då har du ju lyckats få in honom i huset via någon okänd bakdörr. Bra jobbat!
SE vid Luntmakargatan/AF Kyrkogata innan Palme kommit fram till korvkiosken.

Men då lanseras i stället teorin att Mårten sett någon annan, och att SE gått tidigare, för så måste det ju ha varit.
Teorin är nu att: ”inga trovärdiga Grandobservationer av SE finns, men likafullt kan man ju inte bortse ifrån att han kan ha varit där ändå” och sprungit sin lilla runda.
Verkar lite väl desperat, för en person som säger sig varken tror på SE som gm - och logiskt då ännu mindre som Grandman.
Varför ska det då tjafsas?
Är poängen att så länge ingenting går att avfärda med större säkerhet än 99,9% måste man hålla öppet för möjligheten?
Senast redigerad av MacMackay 2021-07-10 kl. 12:33.
Citera
2021-07-10, 12:20
Medlem
MrBarnabys avatar
En fundering (inte min egen men jag delar den) angående gåtan SE:
"Skandiamannen ser alltså en förmodad gärningsman stå och stirra mot mordplatsen under flera sekunder. Men likväl berättar han inte det för någon av de 10 - 15 personerna som står alldeles intill honom. Det är väl ändå det första de skulle vilja veta. Varför berättade han inte det? För att framstå som viktig? Gillade han inte att stå i centrum? "

Ja varför berättade han inte för någon? Med tanke på att han noterat den "bulsiga" jackan, de "smala benen", ålder etc, visst är det märkligt att han inte delade med sig av informationen? När den var "färsk" alltså.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-07-10 kl. 12:29.
Citera
2021-07-10, 12:54
Medlem
Citat:

Jag smiter inte. Jag har förklarat att SE har i underkant av 200m längre sträcka (långt räknat). Och att han behöver ha ca. 60-70% snabbare gånghastighet och att ev. samtal med väktarna måste ha varit väldigt kort för att det ska gå ihop. Vem som helst med en tillstymmelse til objektivt förhållningssätt förstår att det är teoretiskt möjligt. Att det ens ska behöva förklaras.

Långt räknat behöver SE färdas 200 m längre än LOP till den punkt de måste sammanstråla för att han ska kunna vara både MPs grandman och NFs efterföljare. För enkelhetens skull kan vi dela in sträckan i två delmoment: 1: grand-stämpeljlocka 2: stämpelklocka-La Carterie.

Delsträcka 1:
SE kan lämna grand ungefär samtidigt som LOP 23:15 och ta sig tillbaks till stämpelklockan genom Skandia bakvägen på 4 minuter (ca. 360 m 1,5 m/s). Och stämplar då ut 23:19. Är det omöjligt? Inte i min bok.

Delsträcka 2:
Går via receptionen ut på 30 s (kort samtal). Sen norrut 30 sekunder. Vänder vid La Carterie 23:20. Omöjligt? Inte i min bok.

Den intressanta diskussionen är om vad som är mest sannolikt och troligt. Men ni är några som hellre vill placera helt möjliga scenarion som omöjliga och då hamnar vi i dessa diskussioner som helt saknar värde.

Detta är en fullt möjlig kedja. Om du vill påstå att den är omöjlig får du presentera något som utesluter den. Att den p.g.a. olika omständigheter är mindre sannolik är jag fullt medveten om. Men det är inte min ståndpunkt att detta är det mest sannolika scenariot. Min ståndpunkt är att ett sådant scenario ska anses vara möjligt. Om du vill anse att SE på Grand fram till 23;15 är en omöjlighet är det helt ok. Men exakt vad som gör det omöjligt har ni inte kunnat presentera.

Jag diskuterar hellre vad som gör olika scenarion mindre sannolika. Om man ser på SE teorin som helhet tycker jag att det är väldigt tydligt att SE som GM är fullt möjlig, men att det finns detaljer som gör att han ändå inte känns särskilt sannolik. Men vi ska ändå bara diskutera om huruvida han är möjlig eller ej.
Citera
2021-07-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
TP stod ju i veckans brott och hårdlanserade teorin, och räknade då på att Palme enl GMP gick från Grand 23.15, 6,5 minuters promenad är lite lång tid, normalt är 4,5, men låt gå för det.
Därifrån räknade han på att SE lätt hunnit till Skandia för att fyra minuter senare stämpla ut 23.19.
Isåfall finns ingen tid över för stopp i receptionen - om han dessutom ska möta Palme vid den norra annonspelaren senast 23.20.
Alltså: Palmes första 170 meter fram till Sari på fyra och en halv minut, och den sista 120 meters sträckan längs skandiahuset på två minuter.
(Eftersom Mårten säger att de var vid Kammakargatan då han såg SE).
TP sätter inte Palmes promenad i relation till SE:s promenad.
Nog om det. Detta har åtminstone varit TP:s favoritscenario, men det har spruckit i alla delar och han har möjligen börjat tvivla på den under senare tid.
Känner inte till att han dämpat ner sig i Filterpodden.
Noterade att du plötsligt ändrat dig till att SE gått i kapp och förbi Palme med en hel minut på 170 meterssträckan fram till Sari: Du ”råkade skriva fel med en halv minut”. Då har du ju lyckats få in honom i huset via någon okänd bakdörr. Bra jobbat!
SE vid Luntmakargatan/AF Kyrkogata innan Palme kommit fram till korvkiosken.

Men då lanseras i stället teorin att Mårten sett någon annan, och att SE gått tidigare, för så måste det ju ha varit.
Teorin är nu att: ”inga trovärdiga Grandobservationer av SE finns, men likafullt kan man ju inte bortse ifrån att han kan ha varit där ändå” och sprungit sin lilla runda.
Verkar lite väl desperat, för en person som säger sig varken tror på SE som gm - och logiskt då ännu mindre som Grandman.
Varför ska det då tjafsas?
Är poängen att så länge ingenting går att avfärda med större säkerhet än 99,9% måste man hålla öppet för möjligheten?

Jag tjafsar för att ni tjafsar om rena självklarheter. För mig är det helt självklart att SE både kan vara grandman och NFs efterföljare med utstämpling däremellan. Jag tror inte att det är sanningen om skeendet med det är tydligt att möjligheten finns. Om ni slutar sätta omöjlighetsstämpel på helt möjliga scenarion slutar jag tjafsa.
Citera
2021-07-10, 13:56
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag tjafsar för att ni tjafsar om rena självklarheter. För mig är det helt självklart att SE både kan vara grandman och NFs efterföljare med utstämpling däremellan. Jag tror inte att det är sanningen om skeendet med det är tydligt att möjligheten finns. Om ni slutar sätta omöjlighetsstämpel på helt möjliga scenarion slutar jag tjafsa.

Jag kan bara hålla med. Det är lätt - som vissa gör - att utge sig för att vara expert och totalsåga KP och de som tycker att det kan föreligga skälig misstanke.

Känner man dessa självutnämnda trådexperter lite på pulsen, ser man rätt snart att det inte finns täckning för det resonemang man kör med. Blir lite av anfall är bästa försvar.

Naturligtvis är det inget fel i att tro att SE är oskyldig, det har jag inga som helst problem med. Man bör dock vara rätt ödmjuk om man ska vara trovärdig.

Naturligtvis hinner SE vara Grandmannen och den bakom Palme som NF ser. Men inte heller min favorit direkt.
Senast redigerad av csvens 2021-07-10 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in