Citat:
Ursprungligen postat av
masterior26
Sök på google så hittar du affärer du kan köpa ifrån, är kaliumhydroxid bättre för kroppen än vad kaustiksoda är? Alltså mer hälsosammare att koka gobbe på det?
Edit: Hittade denna affären som säljer 0.5 och 1 kg
https://webshop.fishersci.com/insight2_se/getCategories.do?classificationType=WEBCAT&categor yCode=1_0239_
Generellt får vi i oss för lite kalium och för mycket natrium, så - ja. Kalium är dock livsfarligt att ha för höga halter av i
blodet (kaliumklorid intravenöst leder till döden omedelbart) men om du inte har några problem med njurarna, så suger cellerna upp det sannolikt välbehövliga kaliumet och du kissar ut eventuellt överflöd utan problem alls. Dessutom förefaller ovanstående länkar leverera betydligt renare KOH än vad ica har att erbjuda i form av propplösande NaOH. Det är ju hydroxidjonerna, OH- som vi vill åt utan att proppa oss fulla med vätskebindande och blodtryckshöjande Na+ joner.
Jag var storkonsument av hemkokt K-GHB för 10+ år sedan. Jag var forskarstudent (doktorand) och jobbade delvis i lab (renrum) och hade obegränsat med
extremt rent KOH. Tyckte dock att GBL utblandat i vatten var minst lika njutbart, men föredrog ändå GHB för "hälsans" skull (ej försurande på samma sätt).
Jag tror inte att ens 24/7 (miss)brukare av Na-GHB som med ökad tolerans bör kunna få i sig 10+ gram natrium utöver kosten lider av detta, såvida man inte redan har högt blodtryck och ordinerats saltfattig kost etc. Dock skulle jag alltid välja KOH framför NaOH av renhets- och hälsoskäl.
Härlig och fullkomligt ofarlig - rent av hälsosam - drog i rätt mängd, men lätt att överdosera eller hamna i 24/7 missbruk om an inte ser upp (vilket jag inte gjorde).
Farligt sugen att beställa en halvliter GBL nu.....men, nej!! eller....tjae...bara lite...NEJ, SADE JAG!! ok, såklart, men vi kan väl kolla vad det kostar? hmm..ja....
(Djävulen och ängeln slåss på min ena axel likt på Kalle Anka, men ängeln har vunnit i mer än 10 år, så jag tror det är lugnt... ;-))