Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-28, 23:39
  #121
Medlem
Run3s avatar
Lyssnade på "147 – Det negativa 2015," och jag vill anmärka på dissen Måns delar ut till Life is Strange. Han säger att spelet är "ett slöseri på tid, pengar och resurser." Men samtidigt konstaterar de, om jag inte minns helt fel, att det t.o.m. kommer en till säsong av spelet. Tydligen har det sålts över 1 miljon kopior av Life is Strange [1], vilket man måste konstatera är en succé.

Att spelet skulle vara ett slöseri på resurser vore därmed ett felaktigt påstående. Dontnod Entertainment som ligger bakom spelet har större intäkter än utgifter och genererar därmed vinst, vilket bevisar att resurserna de under spelets utveckling utnyttjat och förbrukat var en god investering; där resurerna är allt från datorer, lokaler, ström, personalens tid, osv. Företag konkurrerar om dessa knappa resurser [2] och det är bara via huruvida ett företag genererar vinst eller ej som man med vad som kallas prissignaler [3] kan veta om resurserna förvaltas på ett bra sätt. Detta är kapitalism och vad Peter Klein kallar ett "profit and loss system" [4], där företag som producerar produkter konsumenterna vill ha belönas med vinst medan företag som producerar produkter konsumenterna inte vill ha straffas med förlust. När Dontnod Entertainment deklarerar att det kommer en till säsong av Life is Strange är det alltså ett kvitto på att första säsongen var lyckad och att de har tillgodosett en efterfrågan bland konsumenterna och därmed höjt deras subjektiva välstånd [5]. Spelföretag som producerar spel folk vill ha belönas med vinst och möjligheten att tillverka fler spel, medan de som producerar spel som folk inte vill ha straffas med förlust och eventuellt konkurs.

Måns är såklart berättigad till sina egna åsikter kring huruvida han tycker spelet är bra eller ej. Men att påstå att det är ett slöseri på resurser är ett egocentriskt synsätt.

[1]: https://en.wikipedia.org/wiki/Life_Is_Strange
[2]: http://www.mises.se/2015/10/12/stark...esursknapphet/
[3]: http://www.mises.se/2015/04/07/vad-ar-ett-pris/
[4]: https://www.youtube.com/watch?v=PWI0JOKUSbs
[5]: http://www.mises.se/2011/02/23/subje...arknadspriser/
__________________
Senast redigerad av Run3 2016-01-28 kl. 23:43.
Citera
2016-01-30, 22:21
  #122
Medlem
EdBlakes avatar
Måns åsikter om Life is Strange var exakt likadana som Effies (hans flickvän) om spelet då hon pratade om det i ett tidigare avsnitt. De har väl spelat igenom det tillsammans och bildat samma åsikt. Den verkar dock gå emot den stora massan då spelet blivit en sådan succe.

Jag litar nog mer på Sara Bergmark Elfgren som var mycket mer positiv till spelet och har en mycket bättre förståelse för historieberättande, karaktärsutveckling och så vidare än Måns och Effie.
Citera
2016-01-31, 12:32
  #123
Medlem
Overkligt är verkligen en favoritpodcast. Den är väldigt trevlig att lyssna på helt enkelt.

Angående Effies sågning av Life is Strange så hör man tydligt hur lite hon har att komma med när hon diskuterar spelet med Sara Bergmark Elfgren. Jag förstår dock Effie. Utifrån hennes perspektiv och den roll som hon har tagit i "spelsverige" så MÅSTE hon tycka som hon gör. När Sara påpekar att hon absolut inte håller med Effie i sin analys så kommer det mest lite av hennes typiska fjortisläten ur henne.

Jag är verkligen inte någon "feminist-hatare", tvärtom, men jag ser samtidigt stora problem i att hela tiden utgå från ett och samma perspektiv som det sanna och rätta perspektivet. Vill man få saker att passa in i sin förutbestämda modell så går det, vilken modell man än väljer. Problemet är att det som man kommer fram till oftast är väldigt långt ifrån någon balanserad analys.
Citera
2016-01-31, 22:15
  #124
Medlem
Run3s avatar
Avsnitt 149 med Kim W. Andersson var riktigt skönt! Älskar Kims attityd och glädje. Det fick mig dock att undra om Johan Hallstan någonsin skrattar... 🤔
Citera
2016-01-31, 22:56
  #125
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Avsnitt 149 med Kim W. Andersson var riktigt skönt! Älskar Kims attityd och glädje. Det fick mig dock att undra om Johan Hallstan någonsin skrattar... 🤔

Det var bra. Även om jag personligen har svårt med den dialekt han hade... Men där ligger ju problemet snarare hos mig själv, och det blev lite bättre ju längre avsnittet led. Annars speglas ju podcasten av det tråkiga januari, det kommer ju bli bättre när året drar igång på riktigt dock.
Citera
2016-02-01, 01:07
  #126
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Det var bra. Även om jag personligen har svårt med den dialekt han hade... Men där ligger ju problemet snarare hos mig själv, och det blev lite bättre ju längre avsnittet led. Annars speglas ju podcasten av det tråkiga januari, det kommer ju bli bättre när året drar igång på riktigt dock.
Hehe, jag gillade hans dialekt. Tror det bidrog till min positiva bild av honom. 😋
Citera
2016-02-01, 17:15
  #127
Medlem
DolphinMelters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Avsnitt 149 med Kim W. Andersson var riktigt skönt! Älskar Kims attityd och glädje. Det fick mig dock att undra om Johan Hallstan någonsin skrattar... 🤔

Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Det var bra. Även om jag personligen har svårt med den dialekt han hade... Men där ligger ju problemet snarare hos mig själv, och det blev lite bättre ju längre avsnittet led. Annars speglas ju podcasten av det tråkiga januari, det kommer ju bli bättre när året drar igång på riktigt dock.

Han är suverän! Ni kan lyssna mer på honom i AMK morgon, Kim burkar vara med 3-4 gånger under sändningsveckorna.
Citera
2016-02-02, 17:12
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Avsnitt 149 med Kim W. Andersson var riktigt skönt! Älskar Kims attityd och glädje. Det fick mig dock att undra om Johan Hallstan någonsin skrattar... 🤔

Ett riktigt bra avsnitt!

Jag gillade verkligen hans glada och positiva energi.
Citera
2016-02-02, 21:29
  #129
Medlem
Run3s avatar
Yey, Christer är tillbaka i avsnitt 150! Vet att han har varit med sporadiskt, men nu känns det som att han verkligen har ryckt upp sig och lagt alkoholen åt sidan. Hoppas han är med oftare framöver! Det var kul att ha tillbaka den gamla sköna Overkligt-känslan.
Citera
2016-02-03, 13:19
  #130
Medlem
NineInchNailss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Avsnitt 149 med Kim W. Andersson var riktigt skönt! Älskar Kims attityd och glädje. Det fick mig dock att undra om Johan Hallstan någonsin skrattar... 🤔

Tyckte också det var ett kanonavsnitt, väldigt underhållande!
Citera
2016-02-08, 19:45
  #131
Medlem
Run3s avatar
The Division lät ganska spännande när de pratade om det i avsnitt 150, så jag slog på deras inspelade stream av The Division som ligger på YouTube. Jag zappade lite i filmklippet, men var jag än landade så höll Måns på att larva sig med "lustiga" röster som om han var PewDiePie. Stod inte ut med den barnsliga nivån så la ner tittandet, och lär inte titta igen när Måns är med om de inte sätter munkavel på honom.
Citera
2016-02-17, 08:31
  #132
Medlem
Run3s avatar
Unravel är för Måns en Jimmie Åkesson- och SD-simulator... Jag är inte förvånad över att han nämner Effie i samma mening.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback