Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Jag skulle egentligen vilja ha hjälp av t ex Mick.3 som verkar vara en fena på matte.
Jag har försökt räkna fram hur många olika kvävebaskombinationer det går att göra av upp till samma mängd kvävebaser som människan har. D v s ca 3 miljarder. Och så kan alltså varje av dessa 3 miljarder positionerna ha 4 olika kvävebaser.
1 kvävebas (kb) kan ha 4 olika kvävebaskombinationer (kbk)
2 kb ger sammanlagt 20 olika kbk
3 kb ger 84 kbk
4 kb ger 340 kbk
5 kb ger 1364 kbk
10 kg ger sammanlagt 1398100 olika möjliga kbk
O s v upp till 3 miljarder kvävebaser.
3 miljarder kvävebaser kan ju kombineras på 8,1x10^37 olika sätt och 2 999 999 999 kvävebaser kan ju kombineras på 8,099x10^37 olika sätt
Hur många nollor kan det bli på antalet möjliga kombinationer på upp till 3 miljarder kvävebaser?
Varför behöver du Mick.3s uträckningar hur genomet, med sin fantastiska storlek kunnat organisera sig som de gjort? Du har ju redan Hamilkars uträkningar, som jag länkat till ett par ggr. Har du inte ens läst dom? Dessa uträkningar förkarar/illustrerar det statistiska underlag som evolutionen/urvalet haft att verka på.
Citat:
Förstår du inte vad jag menar eller?
Jo, jag förstår vad du menar eftersomdu skriver det i var och vart annat inlägg. Du har dock fått svar på detta. Återigen, Hamilkars uträkningar. Eftersom du inte tagit till dig dessa, utan drar slutsatsen... ja, vilken slutsats drar du av detta fantastiska antal kvävebaser?
Citat:
Ett annat ord för totalt slumpmässig nedärvning av meningslös information.
Det behöver inte vara eller förbli meningslöst.
Citat:
Nu skriver jag inte att "mutationer ger BARA skit" utan jag skriver en massa mutationer resulterar i framför allt en massa skit. Hoppas du uppfattar nyansen.
stebe2
Nej. Jag uppfattar inte alltid nyanserna. Du uttrycker dig ofta som "....och alla vet vad mutationer åstadkommer; en massa skit". Vilket är helt sant. Men en halv sanning är en hel lögn, i detta fallet. En halv sanning är precis vad det är. Om du är med på att mutationer ibland kan vara av godo i avseende på reproduktionchanser, varför invänder du mot att "ett stort antal mutationer ger urvalet mer att sortera på", med följande: "Jag förstår hur frekventa mutationer är i verkligheten. Men jag förstår också att ju mer frekvent mutationer sker ju mer skit blir resultatet."?
Visst är det så, men även ju mer guld, blir resultatet. Jag förstår inte varför du skriver "ju mer mutationer ju mer skit", och tror att detta är en invändning mot evolutionsteorin om du är med på hur det ligger till i verkligheten. En halvsanning från din sida helt enkelt, eftersom antalet ickeskitmutationer också ökar i antalet, även om de är färre än de som försämrar, i synnerhet i en redan anpassad population. Det är dessa mutationer som förs vidare. De som inte förs vidare, kan lika gärna sägas aldrig ha hänt, i evolutionens ögon.