Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Från där jag sitter ser det ut som att du argumenterar emot evolution.
Evolution d v s att arvsanlag förändras genom mutationer går att observera i realtid. Och att förhållandet mellan olika varianter av arvsanlag förändras i en population där vissa varianter av arvsanlag blir vanligare under vissa perioder och andra arvsanlag blir vanligare under andra perioder går också att observera i undersökningar.
Förklarar om evolutionen längre ner.
Citat:
Fria fantasier så länge det inte finns några belägg. Vilket är troligast utifrån vad vi vet idag
Utifrån den information jag har inhämtat under studier och efterforskning och kunskaper jag fått samt de egna erfarenheter och funderingar jag har så har jag starka tvivel på att mutationer och urval ger alla nödvändiga svar. Det måste till något mer för att förklara uppkomsten av all sofistikerad specificerad information.
Citat:
Jag ifrågasätter inte att du konstaterar det. Men du har sannolikt inte tillräckliga kunskaper för att dra såna slutsatser.
Jag kan ju knappast dra slutsatser kring det jag inte har kunskap om eller inte vet om det finns kunskap om.
Jag får ju nöja mig med att dra slutsatser utifrån den kunskap och erfarenhet jag har just och sedan söka vidare efter mer kunskap.
Citat:
Jag kanske har höga krav men för mig räcker det inte på långa vägar.
Nej. De mekanismer vi känner till (som gör det du beskriver ovan) ser ut att räcka till.
Citat:
.
Javisst
Då kan du säkert ge i alla fall de 3 tydligaste exemplen av de mängder av experiment och observationer som visar hur urvalet styr och ger urvecklingen en riktning.
Citat:
.
Javisst
Då kan du säkert även här ge de 3 tydligaste exemplen av de mängder av observationer och experiment där man konstaterat hur det går till när informationen förändras och utvecklas av urvalet.
Citat:
Den "information" vi talar om är väl genpoolen, i termer av allelfrekvenser och frekvens av allelkombinationer. Urvalet är en del i de mekanismer som ändrar allelfrekvenser i populationen, eller hur?
Nja, informationen är den grundläggande informationsbas som de slumpmässiga mutationerna orsakar uppkomsten av. Denna information för hur långt en egenskap kan optimeras genom rekombination i en population.
Vilka arvsanlag som blir vanligare eller ovanligare under olika perioder och förhållanden påverkar mycket riktigt urvalet.
Citat:
Informationen är som sagt ett resultat av både mutationer, rekombination och urval. Urvalet påverkar allelfrekvenser i populationen genom att sprida vissa alleler som inte är negativa och i synnerhet de som är positiva. Olika typer av rekombination ger nya genkombinationer som i sin tur kan spridas. Mutationerna är en del av mekanismerna, men jag skulle inte säga att de är "orsak".
Mutationerna är den grundläggande orsaken till uppkomsten av ny information i informationsbasen som sedan kan kombineras och rekombineras.
Citat:
Och ändå fabulerar du fritt om hur det gick till när flercelliga organismer uppkom. Hur applicerar du din skepticism där, för mig ser det ut som att du förkastar den överlägset troligaste förklaringen?
Citat:
Var det inte du som inte ifrågasatte evolutionen?
Evolutionen d v s utvecklingen från en gemensam urcell för kanske 4 miljarder år sedan är det som jag ifrågasätter trovärdigheten för.
Citat:
Snack. Det som gäller är belägg. Evolutionsteorin är oerhört välbelagd, till skillnad från alla dess konkurrenter, vetenskapliga och andra. Dessutom har du fel, den har mätat sig med alternativa teorier, har du hört talas om Lamarck, till exempel? För att inte tala om teorier som involverar skapare. Såna var ju helt och hållet förhärskande på Darwins tid, och deras supportrar gav inte upp utan vidare.
Jag kan konstatera att evolutionsteorin har monopol.
Citat:
Din bedömningsförmåga, av teorin, är nog inte så bra. En ganska ny bok på svenska om evolution heter Darwins idé: Den bästa idé någon någonsin haft och är skriven av en person som vet betydligt mer om saken än både du och jag. Klart läsvärd.
Sedan finns det andra som menar att vi får dras med den därför att vi inte har någon bättre i nuläget.
Kanske kan det växa fram alternativ om utrymme kan ges.
Citat:
Vem mörkar? Att du inte tar till dig eller känner till mekanismerna eller beläggen betyder inte att någon mörkar.
Jag har under många många år försökt hitta det som gör evolutionsteorin så trovärdig och nästan utom tvivel bevisat faktum. Men ju mer jag går på djupet med de olika så kallade bevisen så visar de bygga på ganska grova antaganden utifrån hypoteser och sedan bygger andra hypoteser på den andra hypotesen osv osv. Och sällan finns någon möjlighet att falsifiera någon slutsats.
Att försöka framställa teorin som ett utan tvivel bevisat faktum är både ovetenskapligt och mycket missvisande.
stebe2