Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Även genetiska skador sprids. Inte bara genetiska skador som ger någon form av överlevnads-fördel. Utan även andra genetiska skador och genetiska sjukdomar. Blödarsjuka och diabetes är bara två exempel som beror på ärvda gener.
Även i naturen sprids genetiska skador som också hotar vissa populationers existens.
Men även detta är ju per definition evolution. D v s genetiska förändringar arv och urval.
Dessa är skador, inte bara i dina ögon, utan även i urvalets, eftersom dessa sjukdomar faktiskt sänker reproduktionschanserna. Däremot är det omtvistat huruvida diabetes (typ 1) är ärftlig eller inte. Jag önskar dock ingen diskussion om denna detalj, jag tror du förstår min poäng.
Citat:
Nix, det var du som definierade att den första självreplikerande molekylen var starten för evolutionsteorin.
Nix, det var du som menade att minsta lilla "skada" på denna molekyl/rna-stäng/whatever skulle göra den oförmögen att replikera. Och detta säger du eftersom du tror att "rent positiva" mutationer inte kan äga rum, och då har vi alltså enligt dig falsifierat evolutionsteorin. Det är alltså du som hävdar kunskap om denna första självreplikerande sak.
Citat:
Om du nu skall börja ta med energiomvandling och kanske informationslagring och varför inte något sorts membran. Då har vi ju den första urcellen som du har argumenterat emot tidigare.
Jag tycker det inte är särskilt relevant.
Citat:
Japp och det är inte bara här utan det måste ske hela tiden genom hela evolutionen för att klara urvalet som är obarmhärtigt och inte tar hänsyn till svagheter oavsett om det kan finnas framtida talanger.
Vilket bara bekräftar det jag just skrev ovan.
Citat:
Teorin kan inte förklara uppkomsten av all denna sofistikerade, specificerade och komplexa information. Andelen slump är för övermäktig.
Vilket bara bekräftar att du inte läste vad Hamilkar skrev, som jag länkade till tidigare. Läs det.
Citat:
Jag anser att det måste vara möjligt att mutationerna nån gång i mycket sällsynta fall bidrar till något rent positivt.
Så du tror på positiva mutationer trots allt? Såhär låter det:
Jag: Du menar att mutationer inte är slumpmässiga eftersom du menar att inga "rent positiva" mutationer kan ske?
Du: Rent positiva mutationer måste kunna ske, anser jag.
Jag: Ok, vad är då problemet med evolutionsteorin?
Du: Positiva mutationer kan inte ske.
Ser du hur du äter kakan när det smakar, och har den kvar när det passar bättre?
Såhär; Antingen tror du att positiva mutationer kan ske, och dina problem i försåelsen för evolutionsteorin försvinner. Eller också, om du menar att dessa inte kan ske, kan du inte heller kalla mutationer för "helt slumpmässiga".
Citat:
Men varför skulle han klara sig bättre med skridskor på gräsplanen.
Du själv har läst liknelsen av dr Drex och lovordade den som en av de mest beskrivande liknelser du läst på området. Så varför du här väljer att missförstå den har jag otroligt svårt att begripa.
Han skulle troligtvis ta av sig skridskorna innan han klev in på gräsplanen.
Citat:
Om det skulle frysa på och bli is på gräset så skulle ju först då eventuella utvecklade skridskor komma till användning.
Du missar poängen som liknelsen (som du lovordade) gjorde: Välanpassade organismer förändras "trögare" än mindre anpassade.
Citat:
På detta sätt kan inte det naturliga urvalet påverka att någon som helst information uppkommer som förändrar någon funktion, organ eller system i någon speciell riktning. Det är endast mutationerna som kan påverka detta.
Jag skulle säga att mutationerna/förändringarna gör detta tillsammans med urvalet.
Citat:
Detta är grundläggande kunskap och förståelse av mekanismerna som ni bara måste försöka acceptera och förstå.
Sålänge du är helt stängd för möjligheten att det faktiskt kan vara du som sitter på missförståndet tror jag att du får mycket svårt att lära dig hur evolution fungerar.
Citat:
Det är alltså samma protein, CITT, som utför samma funktion, att transportera in citrat, på samma ställe i cellen.
Att jämföra detta med att andas under vatten är totalt missvisande.
Snarare är det att man både kan dricka vatten när man är helt under vattnet och sedan även när man håller huvudet över vattnet och bara doppar munnen kan man även dricka.
stebe2
Nej, det är inte missvisande. För en människa att lära sig andas under vatten tycker jag står ganska väl i paritet med en organisms färdighetsförändringar aerob, till anerob. Oavsett vad du anser om proteinet, har organismen anpassat sig till den nya miljön. Om det inte beror på proteinet så beror det på något annat. Detta är detaljer, och inte speciellt viktigt i avseense på själva evolutionen. Något har hänt, organismen har som sagt anpassat sig. Punkt.