Citat:
Det är väl lite abc att förstå innebörden av begrepp som statiskt vs. dynamiskt. Linjärt vs. cykliskt, mekaniskt vs. organiskt..
Ursprungligen postat av Mick.3
Den linearitet det talas om där är ju ett matematiskt begrepp.
Ett kvantsprång är ett begrepp från fysiken. Hur du får det till att vara organiskt är inte helt lätt att förstå.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med linjärt utvecklat.
Argumenterar du verkligen emot vad den riktiga evolutionsteorin säger nu, eller argumenterar du emot din missuppfattning av den? Jag känner inte igen dina beskrivningar.
Ett kvantsprång är ett begrepp från fysiken. Hur du får det till att vara organiskt är inte helt lätt att förstå.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med linjärt utvecklat.
Argumenterar du verkligen emot vad den riktiga evolutionsteorin säger nu, eller argumenterar du emot din missuppfattning av den? Jag känner inte igen dina beskrivningar.
Vad menar du med att linjäritet är matematiskt? Finns det något som inte är matematiskt? Du verkar inte ha kommit längre än till högstadiets NO böcker som indelades i fysik, kemi, och biologi. Du verkar inte förstå att det är för att systematisera naturen som man delar in den i "ämnen". Det finns bara EN natur. Den består av samma principer för allt. Dessutom är det en enda levande enhet. Men det är en annan historia
Citat:
Man bör alltid vara sunt skeptisk, det håller jag med om.
Citat:
Är det korrekt uppfattat att du menar att evolution driven av slump och urval förklarar vad du kallar mikroevolution, men att du ifrågasätter om den kan förklara större förändringar?
Jag vet inte. Evolution finns helt klart. Det är ett utmärkt sätt att "bedriva ett biologisk maskineri". Men det fungerar inte teoretiskt som helhet och ensam förklaring. Mer troligt är att det är en del av ett system och att vi "upplever" det så som vi gör för att vi inte kan observera helheten. Precis så som det är med allt annat vi vet och inte vet. I alla andra fall så är det vedertaget att vi är medvetna om vår omedvetenhet och att våra teorier bara är utsnitt ur verkligheten. Men i fallet med ET så hävdas det stenhårt att det är den enda och totalt solida teorin. Trots att det kryllar av frågetecken och den hänger ihop med gaffatejp.
Citat:
Vet inte. Men det låter löjligt att allt kommer av ett slags urdjur. Varför skulle den ha bemödat sig med att bli något annat än det var, om det nu var en supervarelse som ensamt överlevde allt så länge. Om det nu bara handlar om fitness.
Hur skulle du karaktärisera det du kallar större förändringar, som du alltså i så fall inte anser att evolutionen kan åstadkomma?
En detalji sammanhanget är att Darwin kom på idén om makroevolution när han hallucinerade i feberyra. Han såg en fluga lyfta från handen, men men upplevde det som om handen omvandlades till en fladdermus. "Så kan det ha gått till" tänkte han.
Källa Discovery.
Senast redigerad av 526 2013-03-13 kl. 01:30.
Senast redigerad av 526 2013-03-13 kl. 01:30.