Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Det Darwin menade med "steg" är nog förändringar som är synliga för urvalet. Det tycks mig vara en rimligt sätt att förstå vad han säger i ljuset av vad vi nu vet om hur arvet fungerar.
Du får nog definiera vad du menar med "synliga för urvalet"?
Är du medveten om att urvalets "synförmåga" är ganska annorlunda och ser alltså olika ut beroende på var och när du undersöker synförmågan. Urvalets synförmåga växlar med jämna mellanrum, ibland ser urvalet ingenting, ibland ser det varje liten detalj.
Vad är det vi vet om hur arvet fungerar som sprider ljus över Darwins ganska tydliga falsifieringsförslag?
Citat:
Jag vet inte vad ID-arna säger om råttfällor. Handlade inte detta om evolution?
Du säger att nymuterad information kan ackumuleras och sparas helt slumpmässigt utan att det förändrar någon funktion eller förmåga som kan orsaka att individen får någon mer avkomma än någon annan i populationen. Informationen som just muterats är alltså neutral eller meningslös ur urvalsvinkel. Du menar att sedan råkar denna information sparas helt slumpmässigt och fler neutrala mutationer ökar helt slumpmässigt på informationen allt eftersom. Informationen kan visserligen sparas hos individen därför att individen har andra egenskaper som ger mer avkomma. Men den nymuterade informationen har bara en slumpmässig tur att åka snålskjuts på andra egenskaper. När sedan tillräckligt med information ackumulerats slumpmässigt så att informationen kan åstadkomma en så stor förändring hos en funktion, egenskap eller förmåga så att den kan göra en så pass avgörande skillnad jämfört med den tidigare varianten av en viss funkton, egenskap eller förmåga att den ger ökad avkomma.
Detta är en minivariant av oreducerbart komplex. D v s att ett utvecklingssteg eller uppkomst av en funktion inte kan förklaras med att små små förändringar har sparats på grund att urvalet selekterat det utan att det istället kräver att en mängd information måste ha uppkommit slumpmässigt och funnits på plats innan tillräcklig funktion skall kunna uppnås.
Jag är därför tveksam till hur långt evolutionsteorin kan tillåta slumpens påverkan utan att det naturliga urvalet kan ha någon betydelse. Till slut blir det nåt annat än evolutionsteorin.
stebe2