Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Varför argumenterar du då emot just detta?
Jag argumenterar inte emot evolution. Evolution kan vi observera helt utmärkt. Och att t ex arvsanlag kombineras och ger helt nya varianter är ju bara att kolla på mina 5 barn.
Citat:
Du ser ju inte skogen för alla träd.
Du är en flercellig organism, eller hur? Även om just du inte är det, så finns det gott om såna. Vi vet att det fanns en tidsperiod då det inte fanns flercelliga organismer. Hur tror du att de uppkom, om det inte var genom mutationer och evolution?
Det finns ju lite olika förslag alltifrån att någon har skapat alla olika slag av organismer till att någon utomjordisk eller intelligens från något annat universum har gjort jorden till en kolloni och planterat in liv på jorden. Antingen kanske som en bakterie med mekanismer till anpassning eller nån sort förprogrammerad utveckling. Eller också kan det ha planterats in olika organismer som även påverkat jorden atmosfär och förutsättningarna för att annat liv skulle kunna överleva. T ex att svampar, lavar och växter sprids innan djur planteras in i miljön. Någon skapare kan också ha använt evolution som skapelsemetod och kanske varit med och styrt utvecklingen genom genmanipulation.
Det jag i alla fall kan konstatera är att mutationer och urval inte ens kommer i närheten av att förklara uppkomsten av sofistikerad specificerad information.
Vi skulle behöva upptäcka en mekanism eller system som fungerar ungefär som immunförsvaret. Ett system som kanske använder olika gen-byggstenar och kombinerar dessa och kopplar ihop med olika regleringsinformation och på detta sätt provar fram olika alternativa lösningar.
Citat:
Det finns ju mängder av experiment som visar detta.
Menar du att det finns mängder av experiment och observationer som visar på hur urvalet kan påverka hur och i vilken riktning egenskaper och funktioner utvecklas?
Finnsdet alltså mängder av observationer och experiment där man konstaterat hur det går till när informationen förändras och utvecklas av urvalet. Eftersom det är informationen som är det som förändrar egenskaper måste det visas hur denna information förändras av urvalet.
Citat:
"orsakat"? Nej, man kan inte säga att mutationer orsakat. Mekanismerna är välkända och mutationer är en del av dem, men man kan inte säga att mutationer "orsakat" något, precis.
Det där lät konstigt.
Om inte mutationerna orsakat uppkomsten av informationen, vad tror du annars att det är som har orsakat informationens uppkomst?
Citat:
Om du med detta menar att du kräver observationer och belägg för hur varenda organism på jorden utvecklats i detalj, så kommer du inte att kunna acceptera någon förklaring alls för hur detta gått till. Om du är aningens mer realistisk i dina krav, så kommer du att se att den förklaring som det finns överlägset mest observationer och belägg för är modern evolutionsteori.
Jag håller fast vid att jag
"köper det som det finns observationer och belägg för. Det som mest är hypoteser, fantasier och gissningar är jag mycket skeptisk till"
Varför skulle man inte vara skeptisk och kritisk till det som saknar hållbara belägg eller som visar sig bygga på hypoteser, fantasier eller gissningar? Det borde vara en självklarhet att invänta mer forskning innan man kallar något för utan tvivel bevisat faktum.
Förövrigt en mycket ovetenskaplig hållning.
Citat:
Nej. En vetenskaplig teori faller när det finns någon annan vetenskaplig teori som är troligare.
Det finns det inte. Ingen hävdar att vi i detalj känner alla mekanismer som spelat in och alla detaljer i hur utvecklingen gått till, men att evolutionen ägt rum och att vi i stora drag känner mekanismerna finns det inga som helst inomvetenskapliga tvivel om.
Nej, det stämmer nog. Eftersom det inte finns någon alternativ teori som ryms inom de ramar som vetenskapen bestämt så dominerar givetvis evolutionsteorin totalt. Eftersom vi inte har något alternativ ännu och att evolutionsteorin ännu inte fått mäta sig med någon konkurrerande teori så är det också väldigt subjektivt att bedöma att evolutionsteorin är den bästa teorin vi har av alla konkurrerande vetenskapliga teorier om orsaken till naturens mångfald av organismer.
Enligt min bedömning får vi nöja oss så länge med en dålig och bristfällig teori. Och evolutionsteorin mår inte bättre av att man försöker mörka bristerna och svårigheterna som teorin har.
Upp med bristerna i ljuset så kanske det kan inspirera till nya studier och tester som kan föra vår kunskap framåt.
stebe2