Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Det är just mest fria fantasier utan belägg om hur flercelliga organismer uyvecklades som du verkar tro stenhårt på.
Frågan var vad som förefaller mest troligt med utgångspunkt ifrån vad vi vet idag. Du undviker frågan, och jag förstår varför.
Citat:
För mig är det helt uppenbart att teorin inte räcker till för att förklara all den sofistikerade specificerade information som finns i alla olika organismer. All den avancerade och exakt reglerande och styrande information vi ser i cellerna processer signalerar intelligens, plan, syfte.
Och evolutionsteorin är en återvändsgränd och är oförmögen att ge oss svar på dessa tydliga indikationer.
Fast oftast är det inte frågan om exakt reglerande och styrande information, utan snarare samarbetande nätverk som är ganska robusta mot små förändringar i sina komponenter.
Citat:
Det kommer kanske ta 20, 50 eller 100 år innan paradigmet faller. Det tog flera hundra år innan dåtidens vetenskap lämnade den aristoteliska världsbilden och accepterade de observationer och uppgifter som Nicolaus Copernicus (1473-1543), Tycho Brahe (1546-1601), Johannes Kepler (1571-1630), Galileo Galilei (1564-1642) lade fram. In på 1700-talet blev det till slut ohållbart med alltmer komplicerade uträkningar för planeters banor för att få det som man observerade att stämma med den aristoteliska geocentriska världsbilden.
Jag ser inga som helst likheter med den utvecklingen idag. När du tycker dig se likheter, vad ser du som motsvarigheten till den heliocentriska världsbilden?
Citat:
1) Du menar alltså att det är en felaktig sammanfattning av evolutionen?
2) På vilken punkt är den felaktig?
3) Eller hur menar du att evolutionen skall sammanfattas kort?
Ja, jag menar att den är felaktig, bland annat därför att den tar in en enda liten del av det som orsakar variation, mutationer, och ignorerar resten. Variationen har många orsaker, mutationer är en. Den gör också underförstått felet att anta att enskilda mutationer är synliga för urvalet. Så är det sällan.
Citat:
Försök förklara i vilka delar som du menar att jag har en förenklad förståelse om hur det går till.
Hur du uttrycker dig när du ska förklara, vilket jag sagt lite om ovan. Du har en hel del kunskap om hur det går till, men det är som att du ändå inte riktigt förstår eftersom du halkar tillbaka till de enkelspåriga förklaringarna hela tiden.
Citat:
Tänker du att detta är det tydligaste exemplet på hur urvalet styr och ger utvecklingen en riktning?
Jag hoppas du hängt med Wiranhu och min diskussion och känner till vad denna förändring beror på.
Annars får du backa och läsa. (Det kan också vara i den andra tråden vi hade denna diskussion).
"ger rikting" är för starkt uttryckt, jag missade att du ändrade ordalydelsen på vad vi först talade om. Lite sneaky, sådär. Men helt klart är det ju så att så snart denna kombination framträdde var den så positiv att den genast dominerade. Den är förresten ett bra exempel på vad jag sagt tidigare: De flesta mutationer är var och en för sig inte synliga för det naturliga urvalet, de blir synliga först när de kombineras på lämpligt sätt.
Citat:
Du bör kunna förstå att det som utökar förändrar och utvecklar informationsbasen är slumpmässiga mutationer. Och urvalet påverkar sedan vilka av dessa förändringar som blir vanligare eller ovanligare i population. Urvalet påverkar vad som sprids eller inte sprids men tillför inga nya arvsanlag till genpoolen.
Som sagt. Du har en för enkel bild.
Citat:
Tänker du att enskilda alleler sparas slumpmässigt tills de råkat rekombineras ihop med någon annan slumpmässigt sparad allel för att till slut råka bli rekombinerad med så många neutrala eller obetydliga allelförändringar att det till slut gör så stor skillnad att det finns anledning för urvalet att välja allel-kombinationen?
Då faller Darwins eget förslag för falsifiering: Att varje litet steg i utvecklingen måste kunna förklaras med ett litet ökat överlevnadsvärde och möjlighet att få mest avkomma.
Eftersom Darwin inte hade en susning om hur ärftligheten egentligen fungerade, så talade han givetvis inte om mutationer eller genkombinationer, utan det han menade med ett "steg" är givetvis en förändring i arvsmassan som är synlig för urvalet.
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2)Att flera generationer av forskare jobbat efter ett paradigm i över hundra år med en etablerad teori som inte har några verkliga utmanare ersätts inte så lättvindigt. Ett alternativ måste ha mycket mycket bättre förklaringsvärde innan man kommer ens att överväga att helt överge teorin.<br />
[/quote
Åtminstone lika bra, eller att den kan förklara sånt som den etablerade teorin inte kan, och dessutom gör någorlunda bra ifrån sig där den etablerade gör det.
Det finns ingen riktigt genomarbetat teori som kan kalla sig för vetenskaplig teori som är i närheten, nej.
Men det är på gång och bara resurser frigörs och biologer, molekylärbiologer och biokemister är beredd att mista sin försörjning och arbete så kommer andra teorier kunna byggas upp.
Det kommer, var bara lugn.
Det som man får hålla till godo med så länge är att alla studier och observationer granskas och belyses ur nya synvinklar som evolutionsteorin inte kan ge oss några svar på. Och andra slutsatser kan dras än de som begränsas av evolutionsteorin. Man gör även förutsägelser som gång på gång visar sig stämma med kommande observationer och studier.
Det finns de som argumenterar för att det redan nu bör räknas som vetenskaplig teori. Men jag tvekar ännu där i o m kravet på att förklaringarna bör hamna inom den naturalistiska ramen. Det kräver mer för att skala bort övertoner och renodla teorin.
Citat:
Vi gör så här:
Nämn de tre absolut bästa bevisen för att evolutionsteorin är utom tvivel ett bevisat faktum.
Och så bemöter jag dem med det jag funnit i mina efterforskningar.
Ingen kopierad lista från nätet nu. Utan det som du verkligen håller som dina personliga favoriter.
Du förstår inte riktigt hur det funkar, eller hur? Det handlar inte om bevis utan om evidens. Men du missförstår kanske också läget: det är ju du som påstår saker om icke-falsifierbarhet, t ex. Vilket jag efterfrågade exempel på. Vad är det som inte är falsifierbart?
Andra teorier kan falsifieras och kan verifieras med upprepningsbara försök. Evolutionsteorin lirar inte alls i samma liga. Karl Popper var inne på att evolutionsteorin liknade mer metafysik och kanske borde sortera under pseudovetenskap innan han tvingades att backa i dessa uttalanden. Men han fortsatte att vara mycket kritisk till teorins giltighet och höga anspråk. Och han insåg att det tyvärr inte fanns några alternativ som var goda nog.
stebe2