Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Urvalet bestämmer utvecklingens riktning. Mutationerna står för variationen urvalet har att sålla på. Du förstår inte urvalet stebe2. Och läs vad jag skrev om nylonbakterien. Fantastiskt va? Den muterade så att den kunde smälta just det ämne det fanns gott om.
Jopp jag förstår urvalets roll. Det är du som ger urvalet förmågor som det inte kan ha. Urvalet kan inte styra i någon riktning eftersom urvalet inte kan kontrollera eller styra mutationerna.
Citat:
Om du menar dig själv som "man", så vill jag upplysa om att det finns bättre sätt att förklara på. När mutationer däremot, som du skriver här ovan, orsakar detta som du skriver här ovan, kan du passa på att förklara varför just dessa mutationer inte förs vidare. Det där med urvalet, du vet, som du hävdar inte har någon betydelse.
Jag menar alltså när en evolutionsbiolog skall förklara.
Men det är ju sådana mutationer som försämrar eller gör att funktioner förloras, gör individen handikappad och sjuk som man använder som exempel på positiva mutationer. Exemplena ger trots sina negativa effekter ändå en positiv effekt på antalet avkomma och är därför positiva i evolutionens ögon.
Citat:
Men samtidigt säger du att urvalet inte har ngt med utvecklingen att göra. Så jag vet inte hur jag ska tolka dig. Jag finner dessa två uttalanden helt emotsägande.
Mutationerna utvecklar och förändrar. Urvalet städar och sprider det som fungerar bra av det som mutationerna råkat orsaka. Urvalet har inget med utvecklingen av en egenskap eller funktion att göra.
Man kan i o f s säga att urvalet har med utvecklingen att göra i o m att urvalet städar och sprider det som mutationerna har förändrat och utvecklat.
Är det möjligen detta som har varit knuten?
Citat:
Ja, den är blind, för den har inga ögon, utan medvetande, för den har ingen hjärna, utan tanke, dito skäl, plan kräver tanke förmodar jag? Ja, samma skäl som varför den saknar medvetande. Men att säga att den saknar styrning håller jag inte med om. Du är ju själv med på vad en negativ mutation är. Att säga att urvalet inte styr är att säga att en mutation som gör dig steril har lika stor chans att föra dina gener vidare som en mutation som gör dig till brad pitt. Det är inte slump. Urvalet styr. Dock utan hjärna. Urvalet är konkurrensen.
Jag höll emot länge men till slut gick jag med på att använda ordet styr när man pratade om att urvalet påverkade vilka varianter fick mest avkomma.
Men som jag märker är det visst lätt att blanda ihop vad det är som urvalet styr.
Urvalet styr vilka som överlever och får mest avkomma. Men urvalet styr inte i vilken riktning en egenskap, funktion eller förmåga utvecklas eller förändras.
Citat:
Ja, att något utvecklats "förgäves" är det dock ingen som sörjer. Om ngt inte är tillräckligt livskraftigt dör det ut. End of story.
Lögn. Vi har hittat både föregångare och kusiner till en jäkla massa arter. Jo, man har hittat dessa fossil, som alla bekräftar det Darwin förutspådde.
Ta reda på hur det ligger till om du tror att det jag påstår är lögn. Lura inte dig själv.
Citat:
Jaså, du sitter och forskar själv? Visa var du hittat dessa 85% (varför det är relevant kommer jag dock inte ihåg). Kan ju också tillägga att kromosomparen är olika till antalet. Dock kan man se att en av människans kromosomer (kromosom 2) är en ihopslagning av 2 st schimpanskromosomer(2a och 2b). Skulle detta verkligen vara fallet utan släktskap?
Hittade förövrigt denna:
http://news.nationalgeographic.com/news/2002/09/0924_020924_dnachimp.html
Som antyder att vi "endast" skulle dela 95% av vårat DNA, men antar att jag får kika tillbaka i tråden om 5 år, då du eventuellt stärkt din tes, om att människa och schimpans inte är lika nära släkt, som vi tidigare trott.
Vad grundar du denna gissning på?
Jag grundar mig på flera artiklar som jag läst eller fått refererat från. Senast en helt färsk artikel som sammanställer två rapporter där de dels gått igenom tidigare jämförelser och kritiserar dessa och genomför egna jämförelser utan att ta bort de delar som är helt olika som gjorts i de kritiserade jämförelserna. Rapporterna är inte skrivna av kreationister eller ID-killar utan av vanliga forskare.
De har givetvis inte kunnat jämföra hela genomet utan det gäller så klart bara en liten del.
Min gissning på 80% likhet är när hela genomen är jämförda. det var ganska längesen som de hade 95% likhet. Och mycket har hänt sen dess. Ju fler riktiga jämförelser som görs så kryper likheten hela tiden neråt. Jag gissar därför på att 80% blir ungefär där det stannar.
Citat:
I de fall, då den förstör och ändå förs vidare, är det för att den för något gott med sig, ngt som gynnar reproduktionschanserna. Om den har större reproduktionschanser än de som saknar denna mutation, ja då har den chans att sprida sig.
Japp, håller med.
stebe2