Citat:
Ursprungligen postat av 526
Så fort det börjar hetta till lite så kommer terroristkortet. Vad i h* har andlighet med alkaijda att göra. Är du dum i huvudet på riktigt?
Men jösses...
Jag är ledsen att det här drar ut i OT-träsket, men jag känner faktiskt att det här måste bemötas.
Nej, terrorism har inget med andlighet att göra, varför tror du att jag menar det? FYI så diskuterar vi just här ett avsnitt av Southpark och vad som hände där. Peckhuve tyckte det var en fet känga att framställa ateister på det sätt som vi faktiskt bara observerat religiösa dogmatiker bete sig. Jag hävdar att det borde svida mer på religiösa än på ateister.
Och logikvurpan som ligger till grund är att de dessutom missuppfattat Dawkins. Dawkins har väl aldrig påstått att vi helt skulle slippa krig och elände om inte religionen fanns, bara att vi skulle slippa alla de krig som startas i valfri gudoms namn. För där ligger kärnan, det finns gott om exempel på krig som startats av religiösa skäl, men inga som startats av ateistiska skäl. Sen har det givetvis startats krig av ateister, men det är inte alls samma sak.
Så läs en gång till vad jag skriver och fundera på vad min poäng var.