2012-09-02, 15:19
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ursäkta men . .
Du tycks ju inte förstå principen.
2012-09-02, 15:26
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursäkta men . .
Du ser att någon argumenterar. Eftersom du inte förstår (eller läser) VAD det är denne argumenterar om, så slår du upp formulär 1A i klyscha-boken om "Hur man argumenterar med troende".
Eftersom du inte kan förstå att troende är smartare och mer kunniga än dig själv på grund av att du tro du är smart för att du har "genomskådat" religionen, så tar du första bästa argument ur instruktionsboken.
Där står det: "Det behövs ingen jultomte som hjälper till att rulla laviner"

Tips i tillvaron: LÄS först. Tänk sedan lite innan du svarar
Det är ju det du gör. Du adderar onödiga faktorer på redan fungerande processer. Du säger dig tycka att du är smart, men att du inte förstår detta är för mig tämligen obegripligt
Senast redigerad av baylife 2012-09-02 kl. 15:30.
2012-09-02, 16:30
Medlem
wootens avatar
Citat:
Nej det är ingen halmgubbe. Det är ett påstående jag gör när jag jämför den vetenskapliga förklaringsmodellen med magi.
Man kan inte kalla alla motargument för strawman bara för att det känns jobbigt att argumentera.
Du gjorde ett påstående om vad jag yttrat. Då bör du rimligtvis kunna länka till denna yttring. Annars blir det bara förtal och vi kan inte fortsätta diskussionen om inte du länkar till underlaget. Jag har aldrig hävdat det du hävdar att jag hävdat. Tills du visar motsatsen är diskussionen om vad du påstår att jag sagt rätt meningslös.. Jag förstår inte heller var du gjort denna jämförelse du tar upp här heller? Vill du länka till den?
2012-09-02, 16:58
Medlem
wootens avatar
Citat:

Det innebär att om det finns flera förklaringar som kommer fram till samma slutsats är det rimligt att börja med att utgå från den enklaste förklaringen för att se om den stämmer.
Nej. Det är inte vad rakkniven säger.
Sug på detta tills det sjunker in:
Citat:
Ockham, är en princip inom*vetenskaplig metodsom innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.
Vilket är exakt vad du gör när du skriver:
Citat:
Men tänk om den inte är "fel" utan en inbyggd funktion att just avvika för att på så sätt försäkra sig om att maskinen anpassar sig till alla möjliga miljöer och förutsättningar.

Säg dock för guds skull till om jag tolkade dig fel i: https://www.flashback.org/sp39088666 . Det är tillåtet i diskussioner. Det kan t.o.m vara nödvändigt. Att vi förstår vad den andre säger är ju rätt viktigt när vi diskuterar.
Citat:
Men många (jag säger inte du) änvänder rakhyveln i en vidare mening och gör den till ett axiom, en lag som innebär att det alltid är den enklaste lösningen som är rätt.
Isf är det en annan rakkniv än ockhams de refererar till...Vore intressant om du kunde länka till den som åsyftas?
Citat:
Det är inte samma sak.
Det har inneburit att själva förklaringarna uteblir. Som mitt exempel med bilarna.
Fråga: Varför finns det bilar?
Förklaring: För att de kommer ut från fabriken!
Du får gärna utveckla denna liknelse och beskriva hur den kopplar till Ockhams rakkniv.
Citat:
Jo, men det finns ingen förklaring. Det är inte så att vi adderar en till faktor. Det är ni som hävdar att det inte behövs någon faktor som påverkar.
Börjar bli rätt less på detta 526. Återigen måste jag försvara något som jag aldrig sagt. Var vänlig visa var jag skrivit:"det behövs inte någon faktor som påverkar.". För att förklara något är faktorerna som påverkar (och faktorerna som påverkar faktorerna som påverkar det som skall förklaras osv) det man vill förklara de enda som behövs hittas. Att påstå att det inom evolution finns någon typ av medvetenhet eller:
Citat:
tänk om den inte är "fel" utan en inbyggd funktion att just avvika för att på så sätt försäkra sig om att maskinen anpassar sig till alla möjliga miljöer och förutsättningar
är att inte tillämpa rakkniven då du antar saker som är helt överflödiga. Detta är inte ett frågetecken inom evolutionsteori. Du antar här saker helt i onödan, som inte tillför någonting(förutsatt att jag tolkat dig rätt). "gud skapade allt i sina former" är en lösning som är enklare än evolutionsteorin. Enligt ditt sätt att se på rakkniven vore jag en hycklare om jag inte trodde på detta då jag tycker att rakkniven bör tillämpas? Det är ju att förkasta den enklaste lösningen till förmån för en mer komplex (vilket du felaktigt verkar tro att det är som rakkniven vänder sig mot)
Citat:
Jag behöver inte råd om att använda rakhyveln.
Du bör inte referera till rakhyveln eftersom du inte förstår vad den säger. (Jag ska akta mig noga nästa gång jag får lust att referera till den i ditt sällskap )
Citat:
Men nej, verkligen inte. Du måste missförstått mig. Jag påstår att den förklaringsmodell som vissa säger är "den vetenskapliga" förklaringen liknar mer magi eftersom den på sista raden hävdar att saker bara poppar upp.
Källa? Vilka är vissa? Ta det med "vissa" och inte med mig.
Citat:
Jag säger det samma. Jag tror inte du greppar vad jag säger. Du kommer återigen att dra liknelsen med trollen och kulan, och tro att jag inte fattar den.
Du fattar säkert liknelsen, men du köper inte att den är en förenkling, ett tydligt exempel på hur rakkniven bör appliceras, eftersom du inte vet vad rakkniven vill. Och du är för liten för att erkänna detta och ändra dig och bli klokare. Synd.
Senast redigerad av wooten 2012-09-02 kl. 17:19.
2012-09-02, 17:00
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursäkta men . .
Du ser att någon argumenterar. Eftersom du inte förstår (eller läser) VAD det är denne argumenterar om, så slår du upp formulär 1A i klyscha-boken om "Hur man argumenterar med troende".
Eftersom du inte kan förstå att troende är smartare och mer kunniga än dig själv på grund av att du tro du är smart för att du har "genomskådat" religionen, så tar du första bästa argument ur instruktionsboken.
Där står det: "Det behövs ingen jultomte som hjälper till att rulla laviner"

Tips i tillvaron: LÄS först. Tänk sedan lite innan du svarar
VAD invänder du mot här? Det som baylife skrev illustrerar också rakkniven väl. Att du svarar på detta sätt bekräftar bara vad jag skrev i avslutande stycke i inlägget ovan. Synd.
2012-09-02, 17:21
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
VAD invänder du mot här? Det som baylife skrev illustrerar också rakkniven väl. Att du svarar på detta sätt bekräftar bara vad jag skrev i avslutande stycke i inlägget ovan. Synd.
Han har en tämligen fientlig bild av vetenskapen. En bild grundat på halmgubbar och missuppfattningar.
2012-09-02, 19:03
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Men det är i så fall din åsikt om vad som är definitionen av en förklaring. Det är en filosofiskt ställningstagande du gör när du påstår att hur är det samma som varför.
Varför tror du att det är så?

Jag säger inte att det är samma sak, jag påstår att vi vet svaret på båda frågorna.

Menar du att vi inte skulle kunna förklara hur och varför mutationer sker?
2012-09-04, 13:03
Bannlyst
Jag återkommer lite försiktigt med en fundering:
Hur avgör man vad som är information och vad som bara är kaotiskt brus?
T ex, hur bestämmer SETI vilka signaler som har en intelligent avsändare?
2012-09-04, 13:17
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve

http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_prediction

Utöver detta så kompletterar man med data över vad som uttrycks i en cell och vad som translateras för att t ex sortera bort pseudogener och eventuellt hitta transkript som är funktionellt som RNA.
2012-09-04, 13:29
Bannlyst
Det var väl inte riktigt det jag menade, myggan. Jag undrar hur man ser ifall t ex en radiosignal är avsänd av en intelligent varelse? Vad kan man använda för kriterier enligt er?
2012-09-04, 13:31
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve

Man brukar göra distinktionen att information är ordnad data. Telefonnumren i telefonkatalogen exempelvis är data, sorterade och uppställda blir de information eftersom man kan få ut något vettigt av dem. Brus är bara slumpartat.

Så skall man gå runt problemet kan man säga att det är information om någon kan få ut något vettigt ur det. Och om man inte kan få ut något vettigt ur det kan man ändå göra analyser för att se om det verkar finnas regler och grammatik i signalen.

Ett sätt att detektera om något är brus är om saker återkommer med samma frekvens och utan att exempelvis någon viss följd av enskilda databitar återkommer oftare, men problemet med exempelvis SETI är ju att naturliga fenomen ibland kan generera saker som kan se ut som information (saker som håller en viss takt exempelvis). Hur de gör rent praktiskt för att ta reda på om något är brus eller information har jag ingen aning om.
2012-09-04, 15:18
Medlem
hfyhs avatar
Om man läser denna tråd (och bortser från allt OT) så nämner eller länkar evolutionsteorins förespråkare till en massa tecken, alltså tolkningsbara indicier, på att teorin bara måste stämma.
Motståndarna menar att övertygelse i sig inte är bevis, och att tolkningsbara indicier just kan tolkas lite hur man vill.

Men hur är det då med ”teknisk bevisning”?

Stämmer det (utan att därmed utesluta evolutionsteorin), som man säger att bevis på att ”urfadern” den encelliga organismen trots sin korta livscykel aldrig har observerats utveckla sig till en flercellig organism?
Stämmer det att det är ett ~3,5 Miljarder års tomrum från denna urcell fram till den ”kambriska explosionen”.
Stämmer det att det inte finns DNA-bevis, utan att vårt släktskap med Australopithecus är baserat på tolkningsbara indicier t.ex. vissa fysiska likheter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in