Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det innebär att om det finns flera förklaringar som kommer fram till samma slutsats är det rimligt att börja med att utgå från den enklaste förklaringen för att se om den stämmer.
Nej. Det är inte vad rakkniven säger.
Sug på detta tills det sjunker in:
Citat:
Ockham, är en princip inom*vetenskaplig metodsom innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.
Vilket är exakt vad du gör när du skriver:
Citat:
Men tänk om den inte är "fel" utan en inbyggd funktion att just avvika för att på så sätt försäkra sig om att maskinen anpassar sig till alla möjliga miljöer och förutsättningar.
Säg dock för guds skull till om jag tolkade dig fel i:
https://www.flashback.org/sp39088666 . Det är tillåtet i diskussioner. Det kan t.o.m vara nödvändigt. Att vi förstår vad den andre säger är ju rätt viktigt när vi diskuterar.
Citat:
Men många (jag säger inte du) änvänder rakhyveln i en vidare mening och gör den till ett axiom, en lag som innebär att det alltid är den enklaste lösningen som är rätt.
Isf är det en annan rakkniv än ockhams de refererar till...Vore intressant om du kunde länka till den som åsyftas?
Citat:
Det är inte samma sak.
Det har inneburit att själva förklaringarna uteblir. Som mitt exempel med bilarna.
Fråga: Varför finns det bilar?
Förklaring: För att de kommer ut från fabriken!
Du får gärna utveckla denna liknelse och beskriva hur den kopplar till Ockhams rakkniv.
Citat:
Jo, men det finns ingen förklaring. Det är inte så att vi adderar en till faktor. Det är ni som hävdar att det inte behövs någon faktor som påverkar.
Börjar bli rätt less på detta 526. Återigen måste jag försvara något som jag aldrig sagt. Var vänlig visa var jag skrivit:"det behövs inte någon faktor som påverkar.". För att förklara något är faktorerna som påverkar (och faktorerna som påverkar faktorerna som påverkar det som skall förklaras osv) det man vill förklara de enda som behövs hittas. Att påstå att det inom evolution finns någon typ av medvetenhet eller:
Citat:
Ursprungligen postat av 526
tänk om den inte är "fel" utan en inbyggd funktion att just avvika för att på så sätt försäkra sig om att maskinen anpassar sig till alla möjliga miljöer och förutsättningar
är att inte tillämpa rakkniven då du antar saker som är helt överflödiga. Detta är inte ett frågetecken inom evolutionsteori. Du antar här saker helt i onödan, som inte tillför någonting(förutsatt att jag tolkat dig rätt). "gud skapade allt i sina former" är en lösning som är enklare än evolutionsteorin. Enligt ditt sätt att se på rakkniven vore jag en hycklare om jag inte trodde på detta då jag tycker att rakkniven bör tillämpas? Det är ju att förkasta den enklaste lösningen till förmån för en mer komplex (vilket du felaktigt verkar tro att det är som rakkniven vänder sig mot)
Citat:
Jag behöver inte råd om att använda rakhyveln.
Du bör inte referera till rakhyveln eftersom du inte förstår vad den säger. (Jag ska akta mig noga nästa gång jag får lust att referera till den i ditt sällskap )
Citat:
Men nej, verkligen inte. Du måste missförstått mig. Jag påstår att den förklaringsmodell som vissa säger är "den vetenskapliga" förklaringen liknar mer magi eftersom den på sista raden hävdar att saker bara poppar upp.
Källa? Vilka är vissa? Ta det med "vissa" och inte med mig.
Citat:
Jag säger det samma. Jag tror inte du greppar vad jag säger. Du kommer återigen att dra liknelsen med trollen och kulan, och tro att jag inte fattar den.
Du fattar säkert liknelsen, men du köper inte att den är en förenkling, ett tydligt exempel på hur rakkniven bör appliceras, eftersom du inte vet vad rakkniven vill. Och du är för liten för att erkänna detta och ändra dig och bli klokare. Synd.